tips nieuwe "enge" deken op doen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_isaatje_

tips nieuwe "enge" deken op doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 14:24

Hallo,
ik heb twee E-pony's van allebei 6 jaar oud. In de winter krijgen ze allebei nog al veel haar dus was ik van plan er deze winter ze maar eens een deken op te doen. Maar hier dachten zij anders over...

Ze hebben allebei al een zweetdeken en met deze hebben ze geen problemen. Dus ik dacht als ik het voorzichtig aan pak dan zal dit ook wel lukken(tuurlijk kraakt hij wel meer en ziet hij er heel anders uit, maar moest wel lukken dacht ik). Ik had de een vast gezet op de poetsplaats na het rijden en de ander liep gewoon in de wei, maar zo gauw als ik de deken pakte rukte ze zich los (haak en al de muur uit... ) en was helemaal angstig aan het snuiven. Ik heb toen eerst de deken weer weggelegd en de pony gekalmeerd en even geaaid en op haar gemak gesteld. Omdat ik toen er even niet aan dacht om verder te gaan heb ik haar maar in de wei gelaten.

Wel heb ik toen de deken op de poetsplaats gelegd zodat ze er naar konden kijken. (Allebei de paarden) Nu hebben ze de deken dus wel onderzocht en geroken maar nog steeds kan ik er niet mee bij ze in de buurt komen.

Nu mijn vraag hebben jullie hier ervaring mee en tips om mij te helpen..

Cassidy

Re: tips nieuwe "enge" deken op doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:28

Heb je een box of stal? Zet ze daar in. Ga oefenen met voer of wortels. Leg de zweetdeken over de gewone deken, probeer met de zweetdeken met de andere deken er onder in hun buurt te komen. Raak ze dan aan met de zweetdeken waar de andere deken onder zit, laat geleidelijk aan meer van de gewone deken zien.

Is de deken een apart motief of een apart kleurtje.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 14:32

Cassidy schreef:
Heb je een box of stal? Zet ze daar in. Ga oefenen met voer of wortels. Leg de zweetdeken over de gewone deken, probeer met de zweetdeken met de andere deken er onder in hun buurt te komen. Raak ze dan aan met de zweetdeken waar de andere deken onder zit, laat geleidelijk aan meer van de gewone deken zien.

Is de deken een apart motief of een apart kleurtje.

Ze staan normaal gesproken samen in een inloopstal. Denk jij dat ik ze beter apart of samen erin kan zetten om te oefenen. Het is namelijk zo dat ze elkaar aan de ene kant kalmeren maar aan de andere kant jutten ze elkaar ook op.

maar in ieder geval bedankt voor de tip met de zweetdeken Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:39

Apart proberen is beter. Ze moeten steun bij jouw vinden, niet bij elkaar.

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:58

Anders kan je misschien proberen de enge deken over de staldeur te hangen, dan kunne ze wennen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:16

Je kan ook de deken opvouwen en dan eerst ermee aanraken en aaien. Als het wat kleiner is dan zijn ze er misschien minder bang voor.
En dan vouw je hem langzaam uit, eerst een beetje groter, weer ermee aaien, dan nog wat groter.. Totdat de deken helemaal is uitgevouwen.

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:08

Vraag hulp, eerst laten wennen is prima, maar de deken moet erop. Vraag iemand om je pony vast te houden. In de stal is het makkelijkst, je kunt ze dan klem zetten tegen een muur, leg de deken er rustig op en maak hem voor vast voor je de singels doet. Met het afdoen maak je eerst de singels en blikoorden los en dan pas voor bij de borst.
Dit deden wij ook altijd bij jonge hengsten die voor het eerst een deken op kregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:32

als je nou....eerst d ezweetdeken die ze toch niet eng vinden er op legt.
en dat die andere er bovenop??
kan zijn dat de nieuwe dekens een geurtje hebben die ze nogal vreemd vinden, dan misschien de deken opvouwen en zo eerst over het dier heen wrijven zodat hun geurtje er aan komt

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:12

[quote="Cassidy"]
Heb je een box of stal? Zet ze daar in.

Ben er zelf niet zo'n voorstander van om het in de stal te doen, zo kunnen ze hun 'veilige plekje' gaan associeren met nare dingen. Ook dit soort dingen doen terwijl ze vast staan lijkt me niet zo handig, als ze gaan hangen is het niet alleen de deken die ze doet schrikken maar ook die muur die niet meegeeft. ( help! ik kan niet weg!).

Mijn paard was ook nogal bang bij de eerste keer deken, maar ben je eenmaal bezig dan moet hij op ook. Anders kan je er nog wel eens heel erg lang mee bezig zijn.
Ik heb het toen met iemand gedaan die hem vast hield en langzaam aan maar zeker ( doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is!) deken erop gelegd. Hij zette wel wat passen achteruit (hem hier zeker niet in tegen houden maar gewoon rustig mee lopen) en doorgaan waar je mee bezig bent, gespen vastmaken enz. Heel veel succes hiermee!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:13

MysticTinker schreef:
Je kan ook de deken opvouwen en dan eerst ermee aanraken en aaien. Als het wat kleiner is dan zijn ze er misschien minder bang voor.
En dan vouw je hem langzaam uit, eerst een beetje groter, weer ermee aaien, dan nog wat groter.. Totdat de deken helemaal is uitgevouwen.

Zo heb ik het wel gedaan, en voor mijn paardje heeft het prima gewerkt.
Ze had nog nooit een deken van dichtbij gezien, dus ze vond het doodeng.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:00

oke, bedankt allemaal voor de tips. Ik ga toch maar even aan mijn instructrice vragen of zij mij wil helpen want dan doe ik het in ieder geval in een keer goed.

maar in ieder geval bedankt! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:53

benniebang schreef:
Ben er zelf niet zo'n voorstander van om het in de stal te doen, zo kunnen ze hun 'veilige plekje' gaan associeren met nare dingen.

Nare dingen worden het alleen als jij er niet goed mee omgaat. En geduld, en een hoop snoepjes, doen al heel veel. Mijn nu vierjarige vond het erg eng als er een deken over haar hoofd moest. Nu vertik ik het toch echt om een deken van voren open te maken, bovendien moet ze er ook aan wennen dat er dekens zijn die van voren gesloten zijn...en deze gebruik ik dan ook.
Een zak met wortels en een week oefenen, en ze maakte nergens meer een probleem van.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 06:49

is ook zo, maar je weet van tevoren nooit hoe je paard reageert.
Als t goed gaat gaat het goed, en dat is mooi meegenomen maar ik ben er niet zo fan van Knipoog

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:19

Een deken die dicht van voren is Cassidy?? Nooit van gehoord!

In een weiland kan je t ook oefenen, ze hebben de vrijheid om weg te rennen, maar als het goed is zullen ze het erg interessan vinden als ze te weten komen dat t niets doet bij hun. Ga vanuit deze basis verder werken Lachen.

In een box kunnen ze niet vluchten, en als je echt van die hittepetitjes hebt kunnen ze helemaal van streek raken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:51

zet ze maar een nacht op stal met de deken erin.. ook in stal op doen.. kunnen ze indd geen kant op.. klieren ze maar wat? of vinden ze hem ECHT eng? misschien keertje zweetdeken eronder doen? miss vertrouwen ze het dan meer.. ik denk eigenlijk dat het aanstellerij is.. en dan moet je het er gewoon op gooien.. en los laten in de wei/bak.. kunnen ze lekker rennen en dan zijn ze erzow aan gewend

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:50

Isalover schreef:
zet ze maar een nacht op stal met de deken erin.. ook in stal op doen.. kunnen ze indd geen kant op.. klieren ze maar wat? of vinden ze hem ECHT eng? misschien keertje zweetdeken eronder doen? miss vertrouwen ze het dan meer.. ik denk eigenlijk dat het aanstellerij is.. en dan moet je het er gewoon op gooien.. en los laten in de wei/bak.. kunnen ze lekker rennen en dan zijn ze erzow aan gewend

Ik denk zeker dat het aanstellerij is maar ja hoe vertel je dat aan een pony van 500 kg? en als je zegt gewoon erop gooien dan krijg ik hem er misschien nog wel op maar nooit vast met alle singels en riempjes want dan is de pony allang weggerend..

maar het is me bij mijn ene pony al wel gelukt (de rustigste) en die heeft er nu geen problemen meer mee, nu nummer 2 nog..

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:59

sammie_44 schreef:
Een deken die dicht van voren is Cassidy?? Nooit van gehoord!

die zijn er toch wel, en die zijn ook erg fijn, gaan bijna niet scheef hangen!
maar ik zou zowiezo zorgen dat als je eenmaal zo ver bent dat je die deken er echt op wil gaan leggen, dat je dan ook doorzet. Als je dan op het laatste moment toch terugkrabbelt omdat je paardje gek wordt, dan proberen ze dat de volgende keer weer. Terwijl als ze eenmaal weten dat een deken hun niets doet, dan vinden ze het wel best!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:35

is het ook niet dat wnnr je em er op gegooid heb dat het dan wel weer meej valt? of blijven ze hyper ookal ligt die erop.. want dan is het indd moeilijk riempjes dicht doen..
tja dekens die van voren dicht zijn.. hengstendekens heten ze toch? die zie ik niet zo vaak meer maar ze bestaan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:57

Die hengste dekens zijn inderdaad heel fijn. Ik zou eigenlijk niet in de wei oefenen. Ze kunnen wel lekker weg rennen maar om nou het hele land door te gaan achter je paard aan met een deken? Heb je geen padock/bak ofzoiets waar ze wel weg kunnen maar geen heel eind. Zijn ze allebei bang voor de deken? Anders zou je eerst de ene hem om kunnen doen en dan de andere.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:12

Vouw je deken zo op dat je em op de paardenrug kan leggen en dat je em alleen maar uit hoeft te vouwen, gewoon op de plek waar het zadel ook ligt.

Zet je paard niet vast, maar hou haar gewoon aan een touw vast in de stal. Immers een paard wat vast staat zal eerder in paniek raken als een paard wat iets kan lopen.. Leg de deken erop, eerst opgevouwen en laat ze evt een rondje om je heen lopen (hou wel de deken met 1 hand vast). Als ze eenmaal stil staat, kan je em langzaam open gaan vouwen. Uiteraard belonen met iets lekkers of zo. Zorg dat ze niet kan schrikken van de singels/ riemen door ze evt op te knopen, totdat je ze vastmaakt. Als laatste maak je van voor af aan de deken vast, en haal hem er niet gelijk weer af, maar gewoon laten liggen.. ze wennen er zo vanzelf aan..

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:49

Het is me gelukt helemaal zelf Haha! Ik heb ze een voor een apart vast gezet op de poetsplaats dat ze wel konden wegdraaien tegen de stal aan en ook niet het idee hadden dat ze opgesloten zaten. Toen zelfverzekerd de deken er in een keer opgelegd en toen ging het eigenlijk heel goed.

Ben nu erg trots op mezelf maar vooral op mijn dappere pony's. Ze staan nu allebei heel trots en nog een beetje ongemakkelijk met hun lekkere warme deken in de wei.

Bedankt allemaal voor de tips. Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:13

fijn voor je!

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:07

Gelukkig! ook weer opgelost!