rugpijn.. toch graag rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

rugpijn.. toch graag rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:15

Hallo,

al ruim 6 jaar heb ik niet meer serieus op paarden gereden. Af en toe nog wat gehobbeld op mn eigen shetlander (commentaar in de trend van"oh wat zielig, dierenmishandeling" liefst niet in dit topic. mocht je echt je gal willen spuien, stuur dan maar een pbtje. dank je) en hier en daar nog wat paardjes uitgestapt enzo, maar niets serieus meer.
Nu ben ik echter uitgenodigd om met de dravers van mijn vriendin samen een strandrit te maken! Dat stond altijd al op mijn "to-do-lijstje" en nu krijg ik de mogelijkheid, en ik ben van plan om deze met twee handen aan te grijpen.

Waarom niet zou je zeggen, die 6 jaar niet gereden och je verleerd het niet en na een paar rondjes bak-crossen heb je dat wel weer te pakken.
Tja, das mijn angst ook niet.
Het punt is dat ik behoorlijk last van mn rug heb, doordat ik enkele jaren terug eerst van mn paard gevallen ben, en een jaar later met een ander paard over de kop geslagen ben. Niet echt tof. Er is geen angst blijven hangen (tenslotte was het in beide gevallen gewoon een ongeluk, en heeft mn paard me er dus niet afgegooid ofzo) maar rijden deed daarna altijd behoorlijk pijn.

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar iets wat mijn rug zou kunnen ontlasten, of waardoor ik mijn rug zou kunnen voorbereiden op de rit, zodat ik niet halverwege hoef af te haken omdat mn lichaam niet verder wil/kan. Ik heb wel een verstevigende rugband, en doe regelmatig buikspieroefeningen om mn lichaam recht te houden. Maar alle verdere tips, zowel ter voorbereiding als voor tijdens de rit zijn van harte welkom!

Groetjes, Lacuna

IkbenLeen

Re: rugpijn.. toch graag rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:54

Lastig probleem. Ikzelf weet mijn grens: rijden langer dan 2 uur zit er helaas niet meer in voor mij Huilen ! Net zoals nu, had ik een maand niet gereden en dan begin ik weer rustig aan met opbouwen. Eerst half uurtje stappen en dan binnen 1 week weer opbouwen.

En als ik het zo lees, is dat het eerste wat me te binnen schiet: heb je niet alvast de mogelijkheid om op een paard te rijden, zodat jij (en je spieren en je rug) weer wat kunnen wennen?
Dan is de belasting in een keer niet zo groot en je lichaam went alvast aan de beweging. Dan heb je er misschien na de rit niet zo´n last van. En hou de tijd van de rit in de gate....
Iets anders schiet me niet te binnen, sorry!
Veel succes en plezier gewenst!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:59

Kun je niet beter met bv een fysiotherapeut of rugdeskundige (vast ook wel een dure naam voor) een trainingsschema opstellen? Of een plan van aanpak, om op die manier naar deze rit toe te trainen en werken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:00

Ben je met het probleem met je rug al eens bij een chiropractor geweest? Kans is groot dat er al jaren wat scheef zit, en dat de chiropractor dat recht kan zetten, of als er stijfheid of spanningen zijn, ze je kunnen helpen om het los te maken. Let wel, hier gaat wat langere tijd overheen, maar als ze je wel kunnen helpen kun je misschien na 6 jaar toch wat fanatieker aan de gang en weer pijnvrij door het leven.

Zijn er ooit foto's gemaakt van je rug?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:05

Om je rug tijdens die rit extra te steuenen kan je een nierband dragen. Ik heb er een van BR, maar in motersportzaken verkopen ze die ook. De banden geven best veel steun.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:04

Ik heb meerdere hernia's en een whiplash en rijdt vaak met een rugband (via de dokter, die passen beter aan je rug en je probleem) en heb een seatseaver op het zadel

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:07

Ik ben overgestapt op een westernzadel, omdat je hier meer op je broekzakken zit zeg maar.... (en ga ook elke 8 weken naar een chiropractor toe)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:43

Cassidy schreef:
Ben je met het probleem met je rug al eens bij een chiropractor geweest? Kans is groot dat er al jaren wat scheef zit, en dat de chiropractor dat recht kan zetten, of als er stijfheid of spanningen zijn, ze je kunnen helpen om het los te maken. Let wel, hier gaat wat langere tijd overheen, maar als ze je wel kunnen helpen kun je misschien na 6 jaar toch wat fanatieker aan de gang en weer pijnvrij door het leven.

Helemaal mee eens. Chiropractie is echt super.
M'n moeder heeft een hernia gehad en had daarna constant last van d'r rug. Ze hoefde maar net vekeerd te bukken en ze ging weer door d'r rug. Tot ze een paar keer bij de chiropractor was geweest, nu heeft ze echt nooit meer last van d'r rug

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:11

ik heb 3 hernia-operaties gehad in 13 maanden tijd. weet dus wat een zere rug is Knipoog
als ik niet rijd, heb ik meer last (word stijf) dan wanneer ik wel rijd. maar springen wil niet meer, en ik kijk wel uit. ik heb een dressuurzadel met diepe zit (euroriding), want m'n oude KN zat na de operaties niet fijn meer. kijk dus of je een beetje een comfortabel zadel kunt lenen!
verder zou ik nooit zo ineens een lange, heftige rit gaan maken. dat moet je denk ik een beetje voorbereiden; dus nu af en toe beetje rijden, kijken hoe dat gaat.

sucecs! vraag anders eens een goede fysio (liefst een die zelf rijdt!) om advies.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:19

wingpearl schreef:
Ik ben overgestapt op een westernzadel, omdat je hier meer op je broekzakken zit zeg maar....

Overstappen op een ander discipline is niet de oplossing voor iedereen met rugproblemmen maar het is idd het proberen waard. En of dat nu western is, of het rijden op gangenpaarden maakt dan verder niet uit. Maar in dit geval werd er specifiek gevraagd voor een buitenrit op bestaande paarden (dravers) die naar alle waarschijnlijkheid geen westernzadel hebben en ook geen gangenpaarden zijn. Om voor een buitenritje een westernzadel aan te schaffen is dan ook een erg dure grap.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:23

Probeer in ieder geval om al een paar keer gereden te hebben voordat je zo'n lange rit maakt. Je lichaam, en je spieren moeten er weer aan wennen.