paard wil trailer niet uit! (achteruit lopen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GeartsjeS

paard wil trailer niet uit! (achteruit lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:25

hey

ik heb een paard (Geartsje) die is nu 4 jaar... Haha!

Ze wil heel gemakkelijk de trailer in, maar er uit dat wil ze niet...
Wanneer ik haar er uit wil halen, dan moet de schutting eruit en moeten we haar draaien.
Achteruit lopen wil ze niet... (wel normaal aan de hand, maar niet in de trailer)
Het is echt een probleem... wanneer we haar naar achteren drukken wil ze nogmaal aan de hand wel, maar niet in de trailer. Ze drukt dan als het ware gewoon terug.

Hoe kan ik haar dit aanleren? ze wil namelijk echt niet... Ach gut

karlijnd

Re: paard wil niet uit de trailer (achteruit lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:12

is je klep van de trailer niet te glad?? als dit niet het geval is, zou ik aan iedere zijkant van de klep iemand neerzetten en dan voorzichtig met de zweep tegen de voorbenen tikken. de mens naast de klep kunnen dan voorkomen dat ze er naast stapt. dit kun je ook makkelijk thuis oefenen. succes

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:12

Mn schoonmoeder heeft dat ook met dr haf, met geen mogelijkheid achteruit eruit te krijgen, die keert dus altijd gewoon, we hebben al vanalles geprobeert, maar echt niet...

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:14

Mijn fjord vind het ook niet een pretje erin gaat nog wel maar eruit is ook een probleem hij vind in een trailer ook niet leuk namelijk:P

GeartsjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 20:20

karlijnd schreef:
is je klep van de trailer niet te glad?? als dit niet het geval is, zou ik aan iedere zijkant van de klep iemand neerzetten en dan voorzichtig met de zweep tegen de voorbenen tikken. de mens naast de klep kunnen dan voorkomen dat ze er naast stapt. dit kun je ook makkelijk thuis oefenen. succes

dankje karlijnd, zal et eens proberen...
veel oefenen Lachen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:48

-> TAO

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:29

Er bestaan ook trailers met een voorklep, zodat ze er vooruit uit kunnen, dat zou een laatste oplossing zijn als het echt niet lukt. succes ermee!

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:51

Probeer dit eens:
Pak twee longeerlijnen, maak ze elk aan de ring van de zijkant van het halster vast en leg ze dan allebei voorzichtig naar achteren uit de trailer ( nog beter laat twee mensen elk een longeerlijn overnemen). Dan staat je paard in de trailer met zowel links als rechts van hem een longeerlijn naar buiten. Pak dan ( je moet wel met z`n tweeen zijn ) elk een longeerlijn vast en trek de longeerlijn rustig naar je toe. Zorg wel dat je allebei evenveel druk uitoefent op de lijnen. Je paard kan dan iegenlijk niets anders meer dan achterwaarts de trailer uitkomen. Ik heb ook zo`n moeilijk paard gehad en dit werkte echt geweldig bij mij! Het is absoluut het proberen waard!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:55

De meeste paarden hebben een hekel aan schuin de laadklep af achterwaarts. Dat kan je oplossen door uit te laden bij een hoge stoep waardoor de klep niet zo schuin is en telkens een iets lager stukje stoep of heuveltje op te zoeken. En de klep mag uiteraard niet glad zijn.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:11

Heel bekend probleem, onze haf gaat erin als een tierelier maar wilde er met geen mogelijkheid meer uit ! Twee longeerlijnen kapot getrokken, meneer wilde steeds draaien en dat mocht niet van ons. Hij heeft twee uur in de trailer gestaan (zonder dat we druk uitoefende) met iemand ernaast en toen is hij héél voorzichtig -uit zichzelf- voetje voor voetje naar achteren gelopen. Appeltje gegeven en gelijk weer die trailer in en nu, na een paar dagen oefenen: probleem opgelost ! Wel even wat hooi op de laadklep strooien, succes Pling

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:54

Gaat het toevallig om een fries paard, omdat ze geartsje heet? Mijn 3-jarige friese merrie had exact hetzelfde probleem. Zelfs onder het zadel liep ze al enkele passen achterwaarts, op commando, op betonvloer etc. Ze heeft zich zelfs een keer achterover laten vallen van de trailer af en toen was haar linkerheup 5 cm verzet. Omdat ik zelf weinig kracht heb, hebben we de man waar wij staan met onze paarden, gevraagd ons te helpen, hij is sterk en geeft zich niet snel gewonnen. We zijn gaan oefenen met een 2-prds trailer, omdat er dan een schot tussen zit is het niet mogelijk om om te draaien, het heeft zo'n half uur geduurd en ze ging steeds een stapje verder, uiteindelijk is het gelukt, probeer je paard recht te houden, want als je hem laat draaien heeft hij gewonnen. Inmiddels ben ik al een keer zelf met haar op pad geweest en ze heeft het nu door hoe het moet.
Heel veel succes met je paard.

Groetjes Jinke

GeartsjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:06

Ocorde schreef:
Gaat het toevallig om een fries paard, omdat ze geartsje heet? Mijn 3-jarige friese merrie had exact hetzelfde probleem. Zelfs onder het zadel liep ze al enkele passen achterwaarts, op commando, op betonvloer etc. Ze heeft zich zelfs een keer achterover laten vallen van de trailer af en toen was haar linkerheup 5 cm verzet. Omdat ik zelf weinig kracht heb, hebben we de man waar wij staan met onze paarden, gevraagd ons te helpen, hij is sterk en geeft zich niet snel gewonnen. We zijn gaan oefenen met een 2-prds trailer, omdat er dan een schot tussen zit is het niet mogelijk om om te draaien, het heeft zo'n half uur geduurd en ze ging steeds een stapje verder, uiteindelijk is het gelukt, probeer je paard recht te houden, want als je hem laat draaien heeft hij gewonnen. Inmiddels ben ik al een keer zelf met haar op pad geweest en ze heeft het nu door hoe het moet.
Heel veel succes met je paard.

Groetjes Jinke

ja het is een fries, ze heeft dezelfde naam als ikzelf heb...

zal alles tips een goed uitproberen!!! gewoon geduld hebben

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:32

Dit klinkt heel bekend. Toen wij mijn paard kochten had ze nog nooit in een trailer gestaan. Eerst een paar keer bij de vorige eigenaar geoefend, allemaal geen probleem. Dus op de dag dat we haar ophaalden weer de trailer in, alleen was de afstand naar huis een stuk langer dan we geoefend hadden. Waarschijnlijk is ze tijdens het rijden in paniek geraakt, want toen we de klep opendeden stond er een zwetend zenuwachtig paard in de trailer, die er met geen mogelijkheid uit te halen was. We hebben haar er een paar uur in laten staan (misschien loopt ze uit zichzelf eruit). Toen toch maar maatregelen genomen en haar er met een longeerlijn (methode staat in een vorige post beschreven) eruit gehaald, wat absoluut niet soepel verliep, we zijn daar ook nog twee uur mee bezig geweest.

Vervolgens zijn we weken aan het oefenen geweest om haar er weer in te krijgen, want ze had alle vertrouwen in dat enge smalle donkere hokje verloren. Door haar dagelijks in de buurt van de trailer te voeren en het voer daarna in de trailer te leggen is het uiteindelijk goed gekomen. We hebben het haar dus lekker zelf op laten lossen. Nu geen enkel probleem meer, ze gaat er zelfs vrolijk met de oortjes naar voren in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:36

probeer eerst eens te oefenen met achterwaarts gaan door maar 1 stap op de klep te doen en dan al achteruit, vervolgens 2 stappen en dan achteruit en dan 3 stappenetc.
Dus niet in 1 keer de hele trailer in maar elke keer 1 stapje meer (en dus ook 1 stapje meer achteruit). Zo leert ze dat de klep geen issue is en dat achteruit gaan net zo makkelijk is als vooruit.
Succes!

Gaia

Re: paard wil trailer niet uit! (achteruit lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:48

Wij hebben hetzelfde probleem met onze tinker gehad. Ze vind het geweldig om de trailer op te gaan, maar achteruit eraf kon ze niet. Wij zijn op dezelfde manier bezig geweest als Cissy hierboven beschreef. Dat werkte super. Daarna is het nooit meer een probleem geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:50

Zo een heb ik er ook gekend.
En ook die dat geleerd zoals Cissy om schrijft.
Ze vinden het gewoon eng dat als ze naar achter stappen, de grond lager is.
En dat leer je ze aan in kleine rustige stukjes.

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:51

wat raar :S
nog nooit meegemaakt dat een pony de trailer juist niet uit wou ..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:52

daar hadden wij ook lastvan met een 5 jarigen
die liep keurig de trailer in maar achteruit vond ze eng en moeilijk...
eerst haalde we altijd eerst mijn pony eruit en dan het schot eruit en dan gewoon omkeren en er weer vooruit uit ..
maar we vonden dat ze achteruit ook moest leren dus we hebben veel geoefend met brokjes en veel belonen en ze gaat er nu wel netjes achteruit uit alleen nog een beetje moeizaam

GeartsjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:48

DANK JULLIE ALLEMAAL !!!!
cissy vanwege de succes van jou manier van oplossen ga ik dat zeker even proberen...
en als dat niet lukt ga ik de anderen ook even proberen,....

ze wil trouwens sownisow moeilijk achteruit... vindt ze niet leuk... dus ook opde grond doet ze soms moeilijk over achteruit lopen. veel oefenen dus

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:53

Of je doet gewoon het omgekeerde van wat mensen doen als hun paard de trailer niet ik wil. Longeerlijn om de kont en dan naar binnen dieuwen.
Wat jij kan proberen is een longeerlijn rond de borst en dan naar buiten trekken. Dat er 1 binnen bij t paard staat en commando teeerug geeft. En ook ligt tegen de borst drukr. Doet hij een pas terug, ontspannen. Enz. Veel belonen!

Succes!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:56

Mijn merrie precies hetzelfde toen ze jong was. Ze bleef uren in de trailer staan en een drama om eruit te krijgen achteruit. DAn viel ze van de klep echt verschrikkelijk. Iik ben toen op cursus gegaan en daar kwamen we er achter dat ze eigenlijk achterwaarts niet goed kende.
Net als cissy heb ik haar uiteindelijk stap voor stap geleerd acheruit te gaan van de klep. Maar eerst op de grond in de bak, toen op een zeiltje, een verhoging van hout en daar dan ook achteruit van af.Eerst alleen met een voorbeentje. Als belonen stapte ik dan gelijk weer weg van waar ik mee bezig was als ze het goed deee.
Toen we dan uiteindelijk voor de trailer stonden was het geen enkel probleem meer.

Succes met oefenen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:30

als je nog meer hulp nodig hebt moet je maar roepen, heb al diverse bokkers geholpen met hun trailer laad probleem.
succes!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:41

Probleem kwam ik maandag ook tegen, voor het eerst naar les met de driejarige. Liep zo erin, keek niet op of om. Maar inderdaad, eruit Nagelbijten / Gniffelen

Dus dat wordt voor ons eerst 'droog' oefenen!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:46

cissy schreef:
probeer eerst eens te oefenen met achterwaarts gaan door maar 1 stap op de klep te doen en dan al achteruit, vervolgens 2 stappen en dan achteruit en dan 3 stappenetc.
Dus niet in 1 keer de hele trailer in maar elke keer 1 stapje meer (en dus ook 1 stapje meer achteruit). Zo leert ze dat de klep geen issue is en dat achteruit gaan net zo makkelijk is als vooruit.
Succes!

Ik denk dat dit een goede methode zal zijn.
Bij ons op stal staat er ook eentje niet achteruit de trailer af en gaat het ook op deze manier proberen

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:02

Ik heb net mijn 2 jarig merrie uit de zomerweide gehaald; binnen 5 min erop (gelukkig) zonder enige dwang, maar toen thuis er weer af. Drama.
Mijn vriend in de trailer, ervoor zorgen dat ze zich niet om kan draaien, recht voor haar staan, hand op de neus en terug drukken. Vergeet het maar. OOk deze keer de longeerlijn voor de borst langs en trekken lukt ook niet. De longeerlijn zakte keer op keer tot haar knieeen. Ze blijft echt stokstijf staan of springt weer naar voren als ze de kans ziet.
Uiteindelijk hebben we haar twee longeerlijnen vastgemaakt aan de zijkanten van het halster en gelijktijdig getrokken. OOk wel link. Om onder de druk uit te komen drukte ze haar hoofd naar beneden en ging op haar knieen liggen. UIteindelijk is ze er toch uitgekomen.

Mijn oplossing; een prof erbij halen. Ik heb zelf veel jonge paarden trailermak gemaakt, maar dit probleem heb ik nog nooit mee te maken gehad. Het is bij onze merrie ook gevaarlijk, ze is zo bang, dat ze soms in 1x vooruit de trailer weer inspringt, of jij er nu wel of niet staat.

Ik hoor graag van jullie een naam of bedrijf die super ervaren is in dit soort werk. Bij voorkeur in Noord-Nederland.