Mijn merrie is een enorme teddybeer in de winter. Haar vacht is echt enorm dik en ze heeft tot eind september dag en nacht buitengestaan waardoor ze nu al een aardige wintervacht heeft opgebouwd. Nu zet ik haar overdag ( bij droog weer ) nog in de weide, 's nachts komt ze altijd op stal en krijgt ze haar krachtvoer en hooi bijgevoerd.
Ik heb geen overgangsdeken, enkel een dik winterdeken en een zweetdekentje.
Ik heb nu 2 mogelijkheden.
1. ik kan een overgangsdeken kopen en haar niet meer in de weide zetten, dus volledige dagen op stal met haar overgangsdeken aan zodat haar wintervacht beperkt blijft.
2. ik kan haar nog overdag in de weide zetten en voorlopig haar natuurlijke vachgroei bewaren en dus geen deken aandoen. En dan wanneer het echt winter wordt en haar vacht té dik wordt, haar scheren en een dik winterdeken aandoen.
Mijn paardje is niet zo'n zweter maar met haar wintervachtje zweet ze al na een halfuurtje ontspannend werk. Dus soieso kan ik het niet gewoon laten. Ik moet 1 vd 2 opties kiezen.
Mij lijkt de 2de optie het best omdat ze dan nog een tijdje op het weiland kan staan, wat voor haar leuker is dan op stal.
Graag jullie mening

En wat zijn de nadelen/voordelen aan scheren want ik heb daar gen ervaring mee?