paard scheren in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

paard scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 12:23

hoi,

Mijn merrie is een enorme teddybeer in de winter. Haar vacht is echt enorm dik en ze heeft tot eind september dag en nacht buitengestaan waardoor ze nu al een aardige wintervacht heeft opgebouwd. Nu zet ik haar overdag ( bij droog weer ) nog in de weide, 's nachts komt ze altijd op stal en krijgt ze haar krachtvoer en hooi bijgevoerd.

Ik heb geen overgangsdeken, enkel een dik winterdeken en een zweetdekentje.
Ik heb nu 2 mogelijkheden.

1. ik kan een overgangsdeken kopen en haar niet meer in de weide zetten, dus volledige dagen op stal met haar overgangsdeken aan zodat haar wintervacht beperkt blijft.

2. ik kan haar nog overdag in de weide zetten en voorlopig haar natuurlijke vachgroei bewaren en dus geen deken aandoen. En dan wanneer het echt winter wordt en haar vacht té dik wordt, haar scheren en een dik winterdeken aandoen.

Mijn paardje is niet zo'n zweter maar met haar wintervachtje zweet ze al na een halfuurtje ontspannend werk. Dus soieso kan ik het niet gewoon laten. Ik moet 1 vd 2 opties kiezen.

Mij lijkt de 2de optie het best omdat ze dan nog een tijdje op het weiland kan staan, wat voor haar leuker is dan op stal.

Graag jullie mening Knipoog
En wat zijn de nadelen/voordelen aan scheren want ik heb daar gen ervaring mee?

Bobta

Re: paard scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:39

De voordelen van het scheren.
- je paard ziet er mooier uit.
- je paard zweet minder snel.

De nadelen van het scheren
-je paard moet een deken op wat 30% van de bewegingsvrijheid van je paardje kost.

Ik zou je graag raad geven maar ik vind dit ook wel moeilijk, persoonlijk scheer ik mijn paarden nooit, als het te koud word krijgen ze een dekentje op, maar voorderest laat ik ze lekker teddyberen.
Met rijden worden ze dan wel wat natter maar dan krijgen ze lekker op stal een zweetdeken en een bak warme slobber dan zijn ze zo weer droog. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:47

--> SV

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 17:49

Bobta schreef:
De voordelen van het scheren.
- je paard ziet er mooier uit.
- je paard zweet minder snel.

De nadelen van het scheren
-je paard moet een deken op wat 30% van de bewegingsvrijheid van je paardje kost.

Ik zou je graag raad geven maar ik vind dit ook wel moeilijk, persoonlijk scheer ik mijn paarden nooit, als het te koud word krijgen ze een dekentje op, maar voorderest laat ik ze lekker teddyberen.
Met rijden worden ze dan wel wat natter maar dan krijgen ze lekker op stal een zweetdeken en een bak warme slobber dan zijn ze zo weer droog. Knipoog

dankje voor je reactie
wat bedoel je met die 30% bewegingsvrijheid?

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:30

Persoonlijk wacht ik altijd zo lang mogelijk met scheren. Wel let ik er sterk op dat als mijn paard een dikke wintervacht begint te krijgen dat ik niet te zware dekens op zijn rug leg. Wanneer je namelijk te zware dekens op je paard zijn rug legt kan hij het alsnog koud krijgen omdat hij van nature zijn haren omhoog zet wanneer het kouder word. Met zware dekens word dit proces belemmerd waardoor de haren nog harder gaan groeien.

Zodra ik mijn paard geschoren heb gaat er een 250 grams deken op, op dat moment laat ik hem ook niet meer s'nachts buiten staan maar gewoon op stal. Overdag gaat hij wel gewoon lekker naar buiten. Tegen de tijd dat het ech rond het vriespunt word gaat er een echte winterdeken op. 400grams. Het lijkt niet veel maar uit ervaring weet ik dat als ik er meer dekens op zou leggen hij snel weer meer haar gaat kweken.

Afgelopen jaar heb ik ook niet de benen van mijn paard geschoren, hij stond veel buiten overdag en om stijfheid te voorkomen heb ik zijn benen dus niet geschoren. Rij je nou dressuurwedstrijden dan is het een ander verhaal. Over het algemeen word het dan niet echt gewaardeerd als je met bijvoorbeeld een jachtmodel komt aanzetten.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:02

dankje voor je commentaar

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:48

Een geschoren paard kan best in de wei ,overdag.Als je een goeie deken op doet,is het zelfs beter dan de hele dag op stal staan.Onze geschoren paarden lopen overdag gewoon buiten met een lekkere deken op.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:21

Ik zou een combinatie van beide keuze's doen.
Oftewel, een dunnere (overgangs)deken halen en gaan scheren.

En je geschoren paard kan ook gerust de wei in.
Waarom met eigen vacht wel? En als je ipv die vacht een deken op legt niet?
De deken moet dan natuurlijk wel waterdicht zijn.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 12:43

tja ze staat in een pension en staat met meerdere paarden in de weide en die bijten in elkaars deken dus dat wordt niet gedaan helaas

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:04

Wat een flauwekul.Bij ons lopen de paarden met dekens op samen in de wei.Nergens last van.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:05

tja bij ons niet.