nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:41

We zijn nu al een tijdje bezig met de nieuwe dressuurproeven.
Ik ben benieuwd hoe de ruiters en juryleden nu tegen de proeven aankijken.

Wordt het doel gehaald????
Reageren de juryleden zoals verwacht mocht worden????????
Zijn de proeven goed samengesteld??????
Andere zaken die vermeld moeten worden.......

Helma_Amber

Re: nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:46

Ik vind de nieuwe proeven een vooruitgang. Je hebt nu meer tijd voor de overgangen en dat rijdt erg prettig en ontspannen. Wat ik wel jammer vind, is dat je drie maanden achter elkaar dezelfde proeven moet rijden. Ook vind ik het niet fijn dat je tijdens het wijken in de L1 moet doorzitten. In de L2 vind ik het logisch, maar ik vond het lichtijden tijdens het wijken in de L1 in de oude proeven veel prettiger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:05

Poeh moeilijk. Ik probeerde altijd al het correcte gaan van het paard en het rijtechnische voorop te stellen bovenop het proefgerichte. In het jureren veranderde er niet zo heel veel voor mij dus.
Het is wel zo nu dat je cijfers voor de gangen krijgt en veel paarden daar op de 6 blijven hangen. Bij de rechtgerichtheid, harmonie etc kan ik regelmatig flinke onvoldoendes kwijt maar dat had je vroeger al bij Gereden zijn in het algemeen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:10

ik vind de L1 proeven waardeloos!! Dan doorzitten, dan lichtrijden, dan doorzitten en ga zo maar door.. vooral voor een jong paard is dit NIET fijn!! nee dat vind ik echt niks!
en wat ik ook minder vind is dat de m1 veel makkelijker is gemaakt, die overgang naar de m2 is in 1x ontzettend groot!! die kwart wending om de achterhand hadden ze van mij mogen laten zitten!!in de L2 proeven zitten ook best moeilijke oefeningen, bijv:m in draf en tussen c-en-h galop aanspringen..(voor een jong paard vooral) ook vind ik dat ze wel langer mochten duren! maar verder vind ik ze wel fijn Ja
wel jammer dat de jonge dressuurpaarden eigenlijk niet uitgeschreven word, en word het wel gaat het niet door i.v.m te weinig inschrijvingen..
*denkt na wat nog meer anders mocht*

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:18

Ik vind dat er in feite nog weinig is veranderd...
Bij het mennen is het halsstrekken een waardeloze oefening. Bij een enkelspan gaat het nog wel, bij een tweespan is dat niet te doen. je hebt geen been om naar de aanleuning met lange leidsel toe te drijven...
Ik had gehoopt dat de proeven wat caprilli-achtiger zouden zijn, zodat je zelf je overgangen op jouw moment kon doen etc. Nu heb je wel meer tijd, maar als je bijv over de hele korte zijde een overgang mag maken, krijg je nog steeds commentaar als je het direct aan het begin doet (te vroeg) of aan het eind (te laat), terwijl je gewoon de marge gebruikt die er voor staat (is me twee keer overkomen in de B met een jong paard).
Ook het halthouden op de middellijn, tussen E en B...dat hoeft niet op X...werd een vijf omdat we niet op X stonden...tja...(dit was met mennen trouwens)
Kortom...het is nog steeds proefje rijden en toch wordt er nog op de letter gekeken.
Alleen kun je als jury wat meer kwijt bij de laatste onderdelen, dat vind ik wel goed en als jury vind ik dat ook prettig!

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:22

Ik vind ze zowel prettiger om te rijden als om te jureren. Het is als jury overduidelijk of iemand toe is aan het niveau waarop hij/zij rijdt. Wel zit je snel hoger dan je denkt als je eerlijke punten geeft voor stap, draf en galop. Die zijn niet snel onvoldoende en bij de huidige paarden zelfs vaak hoger dan een 6, dus dat telt snel aan, ook als er in rijkunstig opzicht nog veel rammelt. Maar over het geheel vind ik het echt een verbetering.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:59

Ik vind het rijden niet heel anders!
ik vind alleen wel dat er soms nogsteed waardeloos wordt gejureerd. Sommige juryleden weten echt niet waar ze nou op moeten letten. Ik vind de beoordeling dus ook niet veel beter geworden. Het gaat nog steeds om het kunstje. Pas vanaf de M dressuur zie je dat er behoorlijk wordt gejureerd en daar zie je dus ook massa's mensen stranden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:20

eens met oosterhoff, de goede niet te na gesproken, maar de selectiecriteria voor i/l juryleden is nog net zo beroerd als voor de nieuwe proeven.
Dan kan je nog zo je best doen maar als je dan met punten thuis komt terwijl peerd geen halve lange zijde aan het been is geweest dan vraag je je af waar de jury naar gekeken heeft.

Tuurlijk loopt hij lekker over de benen en kan hij kunstjes als volte en gebrokenlijn(en middendraf! dat vindt hij mooi en doet hij goed)..... maar dat is toch niet het belangrijkste?

Hij is de hele proef bezig om zich aan de hulpen te onttrekken en op zijn voorhand te denderen.... dat moet een jury kunnen zien!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:18

Ik vind de progessieve overgangen op zich wel fijn. Maar wat ik laatst bijv. had was in de B tussen f-a-k arbeidsdraf. Ik maakt de overgang pas tussen a en k stond er op me protecol, een 5 en overgang te laat gemaakt. dan denk ik het moet toch gewoon tussen f-a-k je moet de overgang toch pas maken als je er ''klaar'' voor bent...?
Dat soort dingetjes zie je nu wel veel meer maar ik denk dat de jury's hier ook nog aan moeten wennen. Verder idd het lichtrijden doorzitten in de L1.... Zeer verwarrend...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:17

Doorzitten in de L is idd verwarrend maar veder vind ik het allemaal wel prima.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:06

Suzanne F. schreef:
Poeh moeilijk. Ik probeerde altijd al het correcte gaan van het paard en het rijtechnische voorop te stellen bovenop het proefgerichte. In het jureren veranderde er niet zo heel veel voor mij dus.
Het is wel zo nu dat je cijfers voor de gangen krijgt en veel paarden daar op de 6 blijven hangen. Bij de rechtgerichtheid, harmonie etc kan ik regelmatig flinke onvoldoendes kwijt maar dat had je vroeger al bij Gereden zijn in het algemeen.

Waar ik vooraf zo over aan het piepen was (Boehoee tis niet eerlijk, alleen de écht goede paarden met écht mooie gangen gaan nu punten rijden en ik met m'n huis-tuin-en keukenpaardje zal buiten de boot vallen boehoeeeee!) is dus niet gebeurd. We moesten wel (en ik denk de juryleden in het begin ook) even wennen en reden idd zessen op de gangen maar de laatste paar maanden rijden we alleen maar zevens op de draf en de stap! Dat is voor mij een van de tekens dat het harde werken van de laatste 2 jaar z'n vruchten af begint te werpen Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:25

ik kan er nog weinig over zeggen aangezien ik nog maar 4 proeven heb gereden Haha!
ik vind het vele doorzitten in het L1 wel pittig, maar dat is gewoon ons grote probleem.
wel vind ik het prettig dat de gangen appart worden beoordeeld.. dat haalt het cijfer toch wel weer op..
19 november maar nieuwe poging

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:52

de B vind ik een zeer grote vooruitgang.
in de vroegere proeven zaten dingen die soms niet goed aansloten, en juist met de neiuwe gaat alles vaak veel logischer.

wel vind ik het rot dat je 3 cijfers krijgt voor de gangen ipv 1. als je paard niet supermooi beenwerk heeft, krijg je standaard allemaal 6jes,waar je vroeger hoger kon halen omdat ze alles op een hoop gooiden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:35

Lowara schreef:
wel vind ik het rot dat je 3 cijfers krijgt voor de gangen ipv 1. als je paard niet supermooi beenwerk heeft, krijg je standaard allemaal 6jes,waar je vroeger hoger kon halen omdat ze alles op een hoop gooiden.

Dat lijkt me niet. Als je alles op een hoop gooit heb je toch een gemiddelde?! dus dat komt op hetzelfde neer. Waarschijnlijk komt dat lagere cijfer van jou doordat de jury er nu meer op moet letten en ze het blijkbaar niet uitmuntend vinden maar voldoende. Ik zou er wel vrede mee hebben.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:28

oosterhoff schreef:
Ik vind het rijden niet heel anders!
ik vind alleen wel dat er soms nogsteed waardeloos wordt gejureerd. Sommige juryleden weten echt niet waar ze nou op moeten letten. Ik vind de beoordeling dus ook niet veel beter geworden. Het gaat nog steeds om het kunstje. Pas vanaf de M dressuur zie je dat er behoorlijk wordt gejureerd en daar zie je dus ook massa's mensen stranden.

Hier ben ik het mee eens.. al hoewel ook in t M/Z jsmmer genoeg een aantal jury's zitten die van mij wel mogen vertrekken!!! Maar of er echt naar de happy athlete gekeken wordt? Ik merk er nog niet veel van.. heb al een aantal protocollen terug gehad waarop stond bij oefeningen: te laat.. en er zou zogenaamd minder naar de letter gekeken worden..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:30

oosterhoff schreef:
Lowara schreef:

Dat lijkt me niet. Als je alles op een hoop gooit heb je toch een gemiddelde?! dus dat komt op hetzelfde neer. Waarschijnlijk komt dat lagere cijfer van jou doordat de jury er nu meer op moet letten en ze het blijkbaar niet uitmuntend vinden maar voldoende. Ik zou er wel vrede mee hebben.

Zie mijn verhaal boven. Ik heb ook een paard zonder spectaculaire gangen, maar de laatste maanden rijd ik bijna standaard zevens voor de stap en de draf. Hard werken wordt beloond Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:34

komt het er nu op neer dat we de proeven niet heel anders vinden....
En de juries zijn ook op de oude voet doorgegaan, goeden zijn goed gebleven, en de foutenkijkers hebben ook nog steeds geen andere bril gekocht?

Of te wel, een hoop bombarie maar er komen nog steeds mensen volledig vast te zitten in de M/Z, die totaal geen inzicht hebben in hun eigen kunnen?

Net zoals vorig jaar,
en het jaar daarvoor
etc.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:35

amondi schreef:
komt het er nu op neer dat we de proeven niet heel anders vinden....
En de juries zijn ook op de oude voet doorgegaan, goeden zijn goed gebleven, en de foutenkijkers hebben ook nog steeds geen andere bril gekocht?

Of te wel, een hoop bombarie maar er komen nog steeds mensen volledig vast te zitten in de M/Z, die totaal geen inzicht hebben in hun eigen kunnen?

Net zoals vorig jaar,
en het jaar daarvoor
etc.

Er blijven ook nog steeds veel mensen vastzitten in de L. Als ik kijk naar de startlijsten bij ons in de buurt, enorm grote L klasses, helemaal volgepropt....volgens mij hebben mensen écht niet alleen moeite met de M/Z.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:40

ja amondi..daar komt het wel opneer denk ik zo..maar inderdaad er blijven er ook in de B en L vastzitten..maar dat deden ze eerst ook al..

helaas..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:49

Zonde hoor, het plan was zo goed, maar het blijft dus steken op de instructie en de jury( de fouten dan, die nooit gecontroleerd worden!)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:53

Ik denk dat meer verplichte opfriscursussen voor jury's veel meer effect heeft. Zoals hierboven al gezegd werd, de goede jury's waren goed en blijven goed, en de slechte jury's jureerde raar, maar blijven dit ook doen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:52

ik krijg nu nog steeds dezelfde commentaren als ik voor de nieuwe proeven had.

had ik eerst voor de gangen een 6, wordt dat nu 7,6,7 en das wel ff anders dan gewoon een 6. hij heeft echt absoluut geen spectaculair beenwerk, maar wel een goede takt en dat wordt ook gewaardeerd.

opfriscursussen kan..maar zou dat enig verschil maken?? je hebt er van die stugge types bij die vinden dat hun manier de beste is en daarmee klaar

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:26

gekke_koei schreef:
opfriscursussen kan..maar zou dat enig verschil maken?? je hebt er van die stugge types bij die vinden dat hun manier de beste is en daarmee klaar

Ja, je hebt wel gelijk.. een ander idee van mij zou zijn om alle jury's individueel te beoordelen, en gewoon de licentie afpakken mits ze het te bont maken.. Clown

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:23

ik had het idee van controle juries, mistery shoppers naast een wedstrijdbaan. Laat maar af en toe een echt goede jury globaal meepunten..... Kijken of ze dan nog mogen jureren!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:33

Sjonge, jonge, wat een commentaar weer op de juryleden.
Als de beste stuurlui zich nu eerst eens zelf gaan inschrijven voor de cursussen, dan praten we weer verder.