verkennen van de rijbaan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

verkennen van de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:11

Ik heb zojuist de reglementen van de KNHS doorgelezen, maar het is mijn niet duidelijk geworden of het verkennen van de rijbaan altijd te paard moet doen, of dat je dit ook aan de hand mag doen. (kortom, mag je met je paard aan de hand een rondje door de rijbaan lopen, om vervolgens op te stappen?)

Anoniem

Re: verkennen van de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:31

volgens mij moet het altijd onder het zadel. Weet niet 100% zeker maar wel bijna

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:33

Ik vraag het me af, omdat ik mijn paard aan de hand beter kan overtuigen dat iets niet eng is als onder het zadel. Ik wil natuurlijk geen diskwalificatie aan mijn broek hebben hangen als ik afstijg Lachen

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:33

Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou mogen. Ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Je hoort er toch altijd 1 of 2 minuten voor te krijgen? Waarom niet aan de hand dan?
Blijf dit even volgen Haha!

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:49

Zodra de jury een seintje geeft moet je binnen, nou weet ik het niet zeker meer 30 of 45 secenden beginnen met je proef.
Wanneer dat seintje komt is verschillend.
Als jij direct de baan ingaat als de vorige ruiter klaar is heb je meer tijd om de baan te vrekennen, zodra de jury klaar is met de coupon van de vorige ruiter geeft hij een seintje.

Je moet altijd te paard de ring betreden.
Op en af stappen is uitsluiting.
Ook voor aanvang van de proef, net als verkeerd tenue wordt je ook voor aanvang van je proef uitgesloten.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:53

het is binnen 45 seconde maar volgens mij is het niet toegestaan om aan de hand de ring teverkennen .
Trouwens zie ik het nut er niet van in als je dit aan de hand moet

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:55

Citaat:

Misschien moet je dan wat beter lezen... Knipoog
Citaat:
Ik vraag het me af, omdat ik mijn paard aan de hand beter kan overtuigen dat iets niet eng is als onder het zadel

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:00

mereldevogel schreef:
Quote:

[quote="mereldevogel"]
Quote:

Ik vraag het me af, omdat ik mijn paard aan de hand beter kan overtuigen dat iets niet eng is als onder het zadel[/quote:

Dit is voor iedereen anders.Elk paard en elke ruiter is anders.
Ik overtuig mijn paarden beter als ik er op zit.
Bij sommigen is het soms beter als er even iemand voor het paard uit loopt.
En bij jou werkt het aan de hand beter.
Dit is ieder voor zich.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 18:25

Dus het is niet toegestaan?? is dat ook ergens terug te vinden??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 07:04

Heeft niemand een antwoord in de reglementen kunnen vinden???

Weet misschien een van de juryleden het??

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:15

vorig jaar was er een vrouw voor mij, die in de baan opstapte, dat werd niet gewardeerd, ik denk dat je het knhs even moet bellen, of deze vraag even naar de jury afdeling laten verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:24

--> JI

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:47

Ik weet niet of het wel of niet mag maar bij ons in de buurt is er een bepaalde accomodatie waar je van losrijden naar de wedstrijdbak moet, dan moet je door een betonnen opening van net een meter breed en je moet plat op je paard liggen om niet met je hoofd tegen het kozijn aan de bovenkant aan te boeksen. Nou reken maar dat ik dan afstap, heb geen zin om geplet te worden tussen bakstenen en mijn paard. Ik loop dus met paard aan de hand de bak in en stap dan in de bak op, nog nooit wat van gehoord. Maar ja dit is natuurlijk wel iets anders als aan de hand gaan wandelen met je paard in de ring....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:16

Disciplinereglement Dressuur schreef:
Artikel 130 Verkennen van de rijbaan
In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.

In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.

Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.

Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik maakt, dient deze binnen 45 seconden met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de) jury is gegeven.

Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.

De afgevaardigde en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een dergelijke uitzondering onder opgave van redenen te vermelden in zijn/haar rapport.

Gezien de vermelding van de drie basisgangen van het paard in de onderstreepte zin, zou je kunnen aannemen dat het verkennen alleen te paard mag. Maar aangezien het óf stap óf draf óf galop is, zou je het ook kunnen uiteenrafelen en kunnne zeggen: het mag dus in stap... en er staat nergens expliciet vermeld dat de ruiter/amazone te paard moet zitten, dus zou je kunnen aannemen dat het ook aan de hand mag zijn.

Een telefoontje naar de KNHS lijkt me op zich wel handig, of je gaat van te voren naar de jury toe om te vragen of je de baan mag verkennen met je paard aan de hand.

chelsea82 schreef:
Zodra de jury een seintje geeft moet je binnen, nou weet ik het niet zeker meer 30 of 45 secenden beginnen met je proef. Wanneer dat seintje komt is verschillend.
Als jij direct de baan ingaat als de vorige ruiter klaar is heb je meer
tijd om de baan te vrekennen, zodra de jury klaar is met de coupon van
de vorige ruiter geeft hij een seintje.

Citaat:
Beginsignaal
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.
De deelnemer die meer dan 45 seconden verbruikt, nadat het (bel)signaal is gegeven, wordt uitgesloten.
Hetzelfde geldt indien de deelnemer begint alvorens het (bel)signaal is gegeven.

chelsea82 schreef:
Ook voor aanvang van de proef, net als verkeerd tenue wordt je ook voor aanvang van je proef uitgesloten.

Mag ik vragen waar jij dit hebt kunnen vinden? Ik kan 't nl. nérgens in het Disciplinereglement Dressuur terugvinden. Lachen
Dat van uitsluiting wegens een verkeerd tenue, die snap ik nog, maar die twee andere opmerkingen kan ik nergens vinden.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:32

Het starten binnen 45 sec staat gewoon in artikel 130 die je zelf hierboven hebt geplaatst Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 12:43

Het gaat om de opmerking dat afstappen uitsluiting is... dat is nergens terug te vinden, net als nergens letterlijk staat dat je op je paard de baan moet verkennen. De vraag is of je het toch zo op moet vatten of niet...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:46

sjakie schreef:
Het starten binnen 45 sec staat gewoon in artikel 130 die je zelf hierboven hebt geplaatst Lachen

Mijn vraag betrof ook niet het starten binnen de 45 seconden na het teken van de jury. Mijn vraag was over dit stuk tekst:
chelsea82 schreef:

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:57

Het mag niet..

Je moet in de ring altijd op je paard zitten.

Ik ben een x afgestapt omdat ik mn paard absoluut de ring niet meer uitkreeg ( Bloos ) en dat mag dus ook niet, je mag echt alleen TE paard de ring betreden en verlaten (navraag bij KNHS gedaan)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:46

chelsea82 schreef:
Zodra de jury een seintje geeft moet je binnen, nou weet ik het niet zeker meer 30 of 45 secenden beginnen met je proef.
Wanneer dat seintje komt is verschillend.
Als jij direct de baan ingaat als de vorige ruiter klaar is heb je meer tijd om de baan te vrekennen, zodra de jury klaar is met de coupon van de vorige ruiter geeft hij een seintje

Mag je de ring in gelijk na het afgroeten van je voorganger of moet je wachten tot deze de ring uit is...?

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:04

Je mag in de ring idd niet van je paard stappen, wanneer je namelijk valt ben je ook uitgesloten. Persoonlijk zie ik het nut er ook niet van in om af te stappen, komt nl erg onprofessioneel over en wekt op die manier al een bepaald beeld bij de jury, maargoed, mijn mening telt in dit geval niet. Maar weet in ieder geval zeker dat het niet mag, behalve in Bixie-proefjes...haha

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 08:43

Als je valt tijdens de proef, mag je toch weer opstappen en verder rijden? bovendien is het verkennen van de rijbaan voor de proef....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:53

Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv. het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde brengen van het harnachement, zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60 seconden de proef kan hervatten.