Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laborah

Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:01

Met de nodige verbazing lees ik net de startlijst voor de halve finale Hippo Zorg Cup:

Startlijst Halve Finale Hippo Zorg Dressuur Cup Klasse Z.2 2006 tijdens NIC Zuidlaren
De Halve Finale van de Hippo Zorg Dressuur Cup Klasse Z.2 zal plaatsvinden op 27 en 28 oktober 2006 tijdens NIC Zuidlaren.

Op vrijdagochtend 09.30 uur vindt het 1e onderdeel plaats: de Klassieke Proef (nr. 34).

De Kür op Muziek (nr. 59) wordt op zaterdag verreden om 14.00 uur.

De zes hooggeplaatste combinaties uit het eindklassement van de Halve Finale zijn startgerechtigd in de Finale.

De Finale zal dit jaar worden verreden tijdens Jumping Indoor Maastricht in het MECC op 24 en 25 november 2006.

De volgende combinaties gaan van start:

01. 09.30 Karin Pettersson Cleopatra v. Cavalir
02. 09.39 Engie Kwakkel Randy v. Gribaldi
03. 09.48 Dirk de Haas Passion v. Krack C
04. 09.57 Laura Zwart ZAV Kenny v. Kennedy
05. 10.06 Thamar Zweistra Hexagons Update v. Rubiquil
06. 10.25 Hub Houben Ukkie v. Jet Set
07. 10.34 Florentine Rootveld Paperboy v. Dutchboy
08. 10.43 Afiena Kommer O&rsquoNeill v. Cabochon
09. 10.52 Inge Broeken-de Breuk Alfa&rsquos Sportlife v. Montecristo
10. 11.01 Nanda Sieben Veni di Vici v. Wundermeyer

Hippo Zorg wenst de combinaties veel succes toe en tot ziens in Zuidlaren en in Maastricht.

Er lopen dus gewoon twee 5-jarige paarden mee! Wie weet hoe dit kan? Deze paarden lopen dus gewoon wedstrijden zonder dat de jury, de KNHS of wie dan ook ingrijpt. Of heeft iemand een verklaring hiervoor?
Laatst bijgewerkt door laborah op 16-10-06 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:03

Ben je er zeker van dat de officiele wedstrijdnaam echt met de officiele letter begint? En bij mijn weten mag je bij verschillende stambomen per jaar ook namen kiezen met twee verschillende voorletters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:10

Idd, kunnen idd andere wedstrijdnaam hebben dan stamboeknaam.

Kan ook dat ze al voor ingang van de leeftijdsgrenzen Z reden, volgens mij mochten die mensen Z blijven starten

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:27

De namen en leeftijden heb ik gechekt!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:34

Edit:
sorry ik had de vraag verkeerd gelezen Bloos reactie dus verwijderd Haha!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:38

Sorry! Stond er ook een beetje raar, inmiddels aangepast.
Laatst bijgewerkt door laborah op 16-10-06 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:38

haike schreef:
Idd, kunnen idd andere wedstrijdnaam hebben dan stamboeknaam.

Kan ook dat ze al voor ingang van de leeftijdsgrenzen Z reden, volgens mij mochten die mensen Z blijven starten

Dit heb ik ff gecheckt...en dat klopt dus idd...ik ken thamar met hexagon's update..ze rijd hier regelmatig wedstrijden. Ze heeft update idd voor 1 april al Z2 gestart!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:39

laat ik het dan ook nog maar even verwijderen he Knipoog

Even voor de andere..ik had een vage reactie geplaatst...ik las dat de paarden 2,5 jaar waren en daar had ik op gereageerd Vork haha...volgende keer beter lezen Haha!
Laatst bijgewerkt door Oretha op 16-10-06 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:42

Belachelijk dat dat toegelaten wordt....

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:42

Ukkie liep toch ook mee in de selecties van het WK?

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:45

Nou dit kon nog voordat de nieuwe regels kwamen dus als je toen gauw nog ff naar de Z ging met een 5 jarig mocht je erin blijven heb vriendin van mij ook gedaan.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 16:08

ilovelucky schreef:
Nou dit kon nog voordat de nieuwe regels kwamen dus als je toen gauw nog ff naar de Z ging met een 5 jarig mocht je erin blijven heb vriendin van mij ook gedaan.

Er is dus sprake van een overgangsregel. Is mij niet bekend. Weet iemand misschien waar die te vinden is?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:44

ik vind eigenlijk dat die paarden op rust gezet hadden moeten worden door het KNHS..
die regel is er niks voor niks gekomen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:39

Tja, maar je kunt ook moeilijk paarden die al Z waren een klein jaar plots op 'rust' zetten. Vol aan in de training, patsboem, ga maar ff gras vreten, je mag niet meer. Dit is een overgangsregel, waar je in januari totaal geen last meer van hebt. 5 jre mogen geen Z starten en deze 2 U'tjes zijn dan 6. Probeem opgelost.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:54

sommige zijn zelfs nog 4 als ze z starten.. Via de 1 januari regel wel maar stel dat ze pas in juni 5 worden.. heb je dus een 4 jarige in de Z vind ik echt te vroeg

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 17:55

Sammie schreef:
Tja, maar je kunt ook moeilijk paarden die al Z waren een klein jaar plots op 'rust' zetten. Vol aan in de training, patsboem, ga maar ff gras vreten, je mag niet meer. Dit is een overgangsregel, waar je in januari totaal geen last meer van hebt. 5 jre mogen geen Z starten en deze 2 U'tjes zijn dan 6. Probeem opgelost.

Maar is wel een rechtsongelijkheid voor de ruiters die nu een 5-jarig paard hebben maar nog niet eerder uitgebracht en die ook Z willen starten. Terwijl de 5-jarige paarden die al Z liepen, de rust beter kunnen gebruiken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:57

@luxket Tja, ik ook. Daarom zou ik het mijn paard niet willen, maar wat een ander doet moeten ze zelf weten. Overigs is voor de stamboeken en knhs e.d. elk paard op 1 januari jarig. Anders is het gewoon niet te doen.

@laborah, ja dat kan maar wel zo wezen, maar anders is het een rechtsongelijkheid (als je het zo kunt noemen) voor diegene die al Z startte. Ga maar lekker een jaartje fietsen ofzo.. Lekker als het je beroep is. (bb) Als organisatie moet je bij verandering van regelingen wel een buffer creeëren, nu die is er. En is maar voor 1 jaar nodig.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-06 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:58

dit zijn dus niet gewoon de wedstrijdnamen, zij deden beide ook mee aan de pavo cup, houden jullie er rekening mee dat sinds de nieuwe proeven je met een 5 jarige niet Z mag starten, maar als je voor die tijd al Z was, mocht je gewoon doorstarten, en logisch ze kunnen dan moeilijk zeggen ; "uh,uh jij moet terug naar de M " dus als ze voor de proeven al Z wazren mogen ze gewoon nog steeds Z starten, ruiters die nu met een 5 jarige Z willen starten hebben helaas pech, want met ingang van de nieuwe proeven mag dit dus niet meer. en dan komt er nog eens bij, nog 2 maandjes, en dan zijn ze 6.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:07

Dat overgangsreglement is misschien ook wel logisch, daar niet van. Ik heb het, en met mij dus een aantal ruiters met 5-jarige paarden, nooit ergens gepubliceerd zien staan. En als het nergens staat kan je het ook niet weten. En als je het niet weet, is het vreemd dat andere wel met een 5-jarige rijden.

Ps: ik ben een groot voorstander dat paarden 6 moeten zijn voor de Z!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:11

Dan heb jij en de andere berg ruiters toch niet goed opgelet. Het is wel degelijk duidelijk vermeld.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:08

@laborah; dan heb jij duidelijk niet goed opgelet de afgelopen maanden, het heeft in de paard&sport gestaan, op knhs.nl op startlijsten.nl volgens mij zelfs op bokt, het was ook te zien op die informatie avonden dus het werd allemaal wel verteld, en duidelijk ook, dan heb jij gewoon niet goed genoeg opgelet..

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 22:43

DresslOver schreef:
@laborah; dan heb jij duidelijk niet goed opgelet de afgelopen maanden, het heeft in de paard&sport gestaan, op knhs.nl op startlijsten.nl volgens mij zelfs op bokt, het was ook te zien op die informatie avonden dus het werd allemaal wel verteld, en duidelijk ook, dan heb jij gewoon niet goed genoeg opgelet..

Zalig zijn de simpelen van geest. Ik ben dus gaan zoeken op de site van de KNHS (reglementen, publicaties, nieuws voor officials, etc) maar kan dus echt niets vinden! Meestal mis ik dit soort berichtgeving echt niet. Als iemand het wel weet te vinden? Graag alsnog.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:20

ik vind het best triest eigenlijk, als je nagaat dat een paard op zijn 5e nog niet eens uitgegroeid is eigenlijk,.... en dan al op zo'n niveau moeten presteren..

en wat dat al niet voor een paard zal doen niet alleen lichamelijk maar vooral geestelijk...
ze hebben amper een normale jeugd gehad, ik ben er zowiezo geen voorstander van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:23

Ben het geheel met je eens, en het knhs wrs ook. Anders hadden ze de leeftijd niet opgeschroefd Knipoog Hexagon heeft trouwens als doel 5 jarige in het Z te hebben. Dat zal nu 6jr worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:48

laborah schreef:
Zalig zijn de simpelen van geest. Ik ben dus gaan zoeken op de site van de KNHS (reglementen, publicaties, nieuws voor officials, etc) maar kan dus echt niets vinden! Meestal mis ik dit soort berichtgeving echt niet. Als iemand het wel weet te vinden? Graag alsnog.

Afkomstig van http://knhs.e-connect.nl/News.asp?ID=20 ... catID=2000

27. Komt er een startbeperking voor jonge paarden in verband met dierenwelzijn/happy athlete?
De startbeperking is nu nog moeilijk te realiseren via regels. De nieuwe proeven zijn vriendelijker voor de paarden. Verder hopen we dat de ruiters hier zelf de noodzaak van inzien om niet zo vaak met een jong paard naar een wedstrijd te gaan om maar snel winstpunten te verzamelen. Vanaf 1 april 2006 gelden de volgende bepalingen ten aanzien van de leeftijd van het paard;
Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:
Klasse B - minimaal 3 jaar vanaf 1 april
Klasse L1 en L2 - minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 - minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 - minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht - minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar - minimaal 6 jaar
Junioren - Minimaal 6 jaar
Young Riders - Inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders - Individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar
Klasse Lichte Tour - minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour - minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour - minimaal 8 jaar

De leeftijd wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari met een jaar verhoogd. Voor bepaalde internationale wedstrijden gelden aanvullende beperkende bepalingen (zie Artikel 422 van het FEI-reglement Dressuur). Indien een paard in een bepaalde klasse voldoende of het maximaal aantal winstpunten heeft behaald om te promoveren, maar op grond van de leeftijdsbeperking nog niet kan promoveren, dan dient het in dezelfde klasse te worden uitgebracht tot 1 januari van het daaropvolgende jaar, uitgezonderd 4- en 5-jarige paarden die vanaf 1 april mogen promoveren.( in overeenstemming met de startgerechtigheidstabel)

Overgangsregeling;
We hanteren een overgangsregeling vb. iemand is met een 4-jarig paard in maart 2006 in de klasse M1 gestart. Vanaf 1 april 2006 is dit reglementair niet meer toegestaan maar men mag doorrijden in de klasse waarin men is gestart. Dit geldt overigens voor alle klassen.