Helpt een cooler bij een dikke wintervacht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Helpt een cooler bij een dikke wintervacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 19:19

Hoi,

Omdat mijn paard nu nog lekker dag en nacht buiten staat zonder deken krijgt hij al een behoorlijke wintervacht. En is dus na het rijden snel behoorlijk nat.
nu vraag ik me af of een cooler deken dan helpt bij het sneller opdrogen ? Wie heeft daar ervaring mee ?
Met een fleece zweetdeken zweet hij vaak nog erger ....

Groetjes,

Maris

RoosG

Re: Helpt een cooler bij een dikke wintervacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:21

dit volg ik ff hier ben ik ook wel benieuwt naarl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:45

Een paard met een dikke wintervacht, hoeft na het rijden helemaal geen deken om. De vacht fungeert namelijk hetzelfde als een deken, dus feitelijk is het dubbelop.

Ik heb het hiet wel over een paard wat niet staat te pompen na een rit, maar echt op adem is. Dan kan een natte vacht totaal geen kwaad.
Ik laat mijn fjord altijd rollen na het rijden, dat vind ie lekkerder dan een deken. Heb zelfs geen deken, paard is 22, dus denk dat dat wel genoeg zegt over zijn gezondheid...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:54

ik volg dit even,
ben nog neit zo bekent met de werking van een cooler.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:14

Een paard laten rollen in de paddock kan prima als de paddock droog is... maar regent vaak in Nederland en dan is de paddock nat bij ons en laat ik mijn pony daar echt niet met een bezwete vacht in rollen...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:35

Als je de tijd neemt voor het in en uitstappen, dat je paard echt goed weer op adem is. Dan heeft jouw paard geen deken nodig. Zoals je zelf al aangeeft, wordt hij met deken alleen maar extra bezweet.

Voor een paard dat normaal wel een deken heeft is het eigenlijk wel noodzaak. Die heeft zijn eigen wintervacht niet echt als bescherming en koelt anders teveel af. Jouw paard heeft nog eigen beschermingsvacht. Nog een beetje vochtig van het zweet je paard terugzetten kan geen kwaad. Zodra deze sowieso maar weer goed op adem is.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:28

ik heb een zweetdeken van kavalkade
die heeft onder van dat mesh, en dan fleece, dan komt het vocht op de deken te liggen, het wordt goed afgevoerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 11:01

Hoi,

Dus jullie zetten een klestnat paard dat op adem is gewoon weer buiten in de kou ( in de winter ) ?? Dat durf ik niet !!

Bij mijn zweetdeken komy ook altijd netjes het zweet aan de buitenzijde te liggen. Maar door de dikke vacht sluit die deken te veel af en gaat mijn paard nazweten. Omdat een cooler meer open is dacht ik dat dat eventueel met een coller niet kon gebeuren. Vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Maris

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:06

Citaat:
een klestnat paard dat op adem is

Als mijn paarden op adem zijn, zijn ze meestal ook gewoon droog. Wij mennen en laten ze zeker 10 minuten uitstappen op het laatste stuk naar huis. Ook bij lessen worden ze goed uitgestapt. 's Nachts staan ze hier altijd op stal trouwens.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:10

Maris schreef:
Hoi,

Dus jullie zetten een klestnat paard dat op adem is gewoon weer buiten in de kou ( in de winter ) ?? Dat durf ik niet !!

Bij mijn zweetdeken komy ook altijd netjes het zweet aan de buitenzijde te liggen. Maar door de dikke vacht sluit die deken te veel af en gaat mijn paard nazweten. Omdat een cooler meer open is dacht ik dat dat eventueel met een coller niet kon gebeuren. Vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Maris

Nee, ik niet. Ik zet ze 20 minuten onder de zweetdeken en daarna gaan ze het mulle zand in om flink te rollen.
Dan happie eten en dan de wei op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 11:12

MoniqueT schreef:
Citaat:
een klestnat paard dat op adem is

Als mijn paarden op adem zijn, zijn ze meestal ook gewoon droog. Wij mennen en laten ze zeker 10 minuten uitstappen op het laatste stuk naar huis. Ook bij lessen worden ze goed uitgestapt. 's Nachts staan ze hier altijd op stal trouwens.

Ik stap ook 10 minuten uit, maar zeker onder het zadel en de singel is hij dan nog kletsnat hoor. en nu staan ze s'nachts ook nog buiten, van de winter niet meer.

Groetjes,

Maris

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:06

Wat noem je kletsnat?

Ik lette er altijd op om in de winter mijn paard niet volop in het zweet te werken. Liever wat vaker een half uurtje rijden dan 2 of 3 x in de week een vol uur keihard aan de bak. Sowieso probeerde ik inspanning tot zweet in de avond als het al snel afkoeld ook te vermijden. Reed zo veel mogelijk voor het avondeten.

En swinters gewoon meer tijd nemen voor het op adem komen van je paard.. Paard dat ik een paar jaar op deze manier reed is er nooit ziek van geworden. Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:27

Maar mijn paard is met dit warme weer al nat in de wei, dus zonder dat hij iets doet !
Ik heb het dan ook echt over een dikke wintervacht he ! Dus ook al stap ik alleen maar een half uur, dan is hij al nat ! En dat duurt na het rijden wel zeker een half uur (als het niet langer is ) voordat hij enigzins gaat opdrogen.

Wie heeft er een cooler en heeft hetzelfde probleem zo opgelost ?

groetjes,

Maris

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:00

Ik heb enkel fleecedekens en die werken prima.
Mijn paard heeft ook een dikke wintervacht (staat dag en nacht buiten).
Als het echt heel koud is, leg ik gewoon twee fleecedekens over mekaar erop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:03

Maris schreef:
Hoi,

Groetjes,

Maris

Ja, dat doe ik.

De zweetdeken doet precies hetzelfde als de vacht. Als een paard zweet, is de hitte er al uit, de vacht verwerkt het alleen naar buiten toe.
Je moet niet naar jezelf kijken, als je zweet en je gaat in de kou staan, krijg je spierpijn, doordat je spieren niet bedekt zijn.
Bij paarden is dat wel zo, de vacht dat echt precies hetzelfde als een deken. Het is echt de grootste onzin om een paard in zijn gehele vacht ( dus geen geschoren, alhoewel ik dat ook betwijfel) een deken op te doen na het rijden.

Maar niemand die het gelooft, iedereen bedenkt zijn paard als mens...

Mijn fjord komt zeiknat terug van rijden, op adem, en gaat dan lekker rollen, in een natte of droge bak, heeft ie niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:04

HAR --> SV.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 20:19

Hmm, ik snap dat de haren net zo werken als een wollen deken. dat de natheid naar buiten toe trekt.
Maar op de plaats van het zadel en de singel, is de huid wel nat omdat er daar veel druk zit. En das een beetje mijn probleem. Natte huid = kouvatten.

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:38

Dat is het hem dus juist niet, die huid is miss wel koud, maar daar zit hem de kneep, onder die huid zit een prima afvoersysteem voor de hitte, zonder dat het dier kou vat.

faramir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:35

Ik heb een cooler van horseware. "s zomers als hij gezweten heeft spoel ik hem gewoon af en laat hem opdrogen. In de winter gebruik ik mijn fleecedeken. In de tussenliggende periode (zoals nu) zweer ik echt bij mijn cooler. Ik ben er erg blij mee. Als ik gereden heb (buitenrit of bak) is hij altijd nog wat nattig bij zijn flanken en zeker onder zijn zadel. Ik stap inderdaad nog uit, maar als hij eenmaal stil staat thuis, gaat hij toch nazweten. Ik doe dan de cooler op omdat deze niet extra warm is (wat nog meer zweten bevordert) maar hem gewoon geleidelijk aan doet opdrogen. Ik hoef me dan geen zorgen te maken om dat windje wat er nog waait of dat hij kou vat. Misschien heeft bitch gelijk en is het meer voor mijn eigen geruststelling, maar hij droogt zowieso sneller op. Vind hem heerlijk!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:43

faramir schreef:
Misschien heeft bitch gelijk en is het meer voor mijn eigen geruststelling, maar hij droogt zowieso sneller op. Vind hem heerlijk!!!!!

Met die redenen heb ik ook jaren een deken opgelegd, maar toen ik hier dus achter kwam, heb ik de dekens de deur uitgedaan. Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl en dan bij Natuurlijk kennis, verzorging etc. Daar staat het stuk over zweten. Misschien dat het jullie ook overtuigd. Mij in ieder geval wel, zeker ook omdat mijn paard nooit ziek is ( noknok Haha! ), ondanks dat ie met een natte pels staat.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:12

Ik heb een cooler en ik vind hem ontzettend fijn. Ik heb een cooler van bucas en ik gebruik hem het hele jaar. En ik heb best een heel nat paard na het rijden ik stap der dan uit met een uitrijdeken van bucas. en dan zet ik der op stal met der cooler.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:01

Ik sluit even aan.
Mijn paard heeft dikke vacht, ik ken het stukje van paardnatuurlijk, maar mijn paard staat 's nachts in een containerstal (geen binnenstal) en kan dus niet echt veel rondlopen. Voor de stal is een betonstukje van 4x4 ongeveer, rollen kan ze dus wel in de container (3x6), maar rondlopen niet echt.

Zou ik haar na het uitstappen (op adem, maar dus nog wel kletsnat, ze zweet al als ik 5 minuutjes rij) dan zo zonder zweetdeken laten staan? Rollen kan alleen als de bak vrij is. Met fleecedeken blijft ze echt nog een uur of langer nat (of zweet idd na).
Droogwrijven met stro kan ook niet altijd, ik sta op een pensionstal en mag niet zelf in het strohok.

Had mij laten vertellen dat ik haar met lauw water kon afwassen (niet kletsnat natuurlijk) en dan een fleece, dat dat sneller gaat. Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:09

Rollen is eik alleen maar 'lekker' dus niet noodzakelijk. Ip hoef je je dus geen zorgen te maken.
Het lijkt mij alleen dat een nate vacht wat jeukt, daardoor denk ik dat ie graag wil rollen... helaas praat ie nog niet tegen mij Haha! Haha!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:36

droogt je paard met een cooler sneller dan met een fleece deken? of een wollen deken?

Dat vraag ik me dan weer af...