Verkeerde galop, omspringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Verkeerde galop, omspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 17:07

Als je paard bij het aanspringen in bijvoorbeeld linkergalop, rechts aanspringt en na een paar galopsrongen omspringt naar de linkergalop, hoe wordt dit dan beoordeeld? Krijg je dan 2x minder punten omdat je paard verkeerd aanspringt én omspringt, of is het goed dat je paard omspringt?

abcde

Re: Verkeerde galop, omspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:25

je krijgt een cijfer voor het verkeerd aanspringen, meestal ook gebaseerd op het corrigeren, alshet paard netjes omspringt, of als je hem netjes terug naar draf neemt en opnieuw wel goed aanspringt maakt volgens mij niks uit.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:26

ligt wel aan in welke klasse in het z krijg je terugt gelijk een 2 of 3 !!!

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 17:34

In de B. In dit geval sprong het paard uit zichzelf om naar de goede galop.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:44

mij is geleerd om je paard terug te nemen naar de draf. Zo kun je laten zien nl dat je wel goed kunt aanspringen. Als je changeert, ziet de jury het vaak als een pluspunt van het paard (wat dus beter kent), en een ruiter die het niet oplost. tenminste zo heb ik het vaak genoeg moeten schrijven.

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:47

Het is niet goed dat je paard omspringd je hoort weer een overgang terug te maken naar draf en dan opnieuw aan te springen in de goede galop. Ik weet niet hoe het omspringenbeoordeeld hoort te worden door de jury.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:25

volgens mij heb je dan een 3 te pakken. iig dat was wel bij een vriendin van mij Knipoog

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 20:18

Oh.. Ik kreeg een 5. Ik hoopte juist dat m'n paard ging omspringen en dat deed 'ie ook (het is een 4 jarige trouwens en het was haar 1e wedstrijd). Maar da's dus niet goed..
Maar als ik het goed begrijp word je niet bestraft als je je paard terugneemt naar draf en wél goed aanspringt?
Gelukkig was het een onderlinge wedstrijd, dan weet ik het voor als ik binnenkort echt ga starten Knipoog

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:05

Ik heb hiervoor een keer een 4 -2 gekregen, mijn ervaring is dus dat je het paard beter terug kan nemen naar de draf en dan opnieuw aan moet springen.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:16

cece schreef:
Oh.. Ik kreeg een 5. Ik hoopte juist dat m'n paard ging omspringen en dat deed 'ie ook (het is een 4 jarige trouwens en het was haar 1e wedstrijd). Maar da's dus niet goed..
Maar als ik het goed begrijp word je niet bestraft als je je paard terugneemt naar draf en wél goed aanspringt?
Gelukkig was het een onderlinge wedstrijd, dan weet ik het voor als ik binnenkort echt ga starten Knipoog

Zoals hierboven al vaker genoemd is hoor je je paard terug te namen om zo de jury te laten zien dat jij door had dat ie verkeerd aansprong, en dat je het kan corrigeren. Je krijgt dan wel een lager cijfer en wordt dus wel 'bestraft' (zoals jij het noemt) maar het cijfer zal hoger zijn dan dat je doorgalopeerd er wacht totdat het paard eht zelf oplost door om te springen, hetzij overkruist, hetzij in de goede galop.
Dus gewoon even corrigeren, wel zo netjes.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:09

Royaltjuh schreef:
cece schreef:

Zoals hierboven al vaker genoemd is hoor je je paard terug te namen om zo de jury te laten zien dat jij door had dat ie verkeerd aansprong, en dat je het kan corrigeren. Je krijgt dan wel een lager cijfer en wordt dus wel 'bestraft' (zoals jij het noemt) maar het cijfer zal hoger zijn dan dat je doorgalopeerd er wacht totdat het paard eht zelf oplost door om te springen, hetzij overkruist, hetzij in de goede galop.
Dus gewoon even corrigeren, wel zo netjes.

Helemaal mee eens. Even netjes terug naar draf en opnieuw aanspringen. Als je doorgaloppeert en wacht tot je paard omspringt (als je 100% zeker bent dat je het changement kan springen zit je in de verkeerde klasse Haha! ) dan lijkt het alsof je zelf niet in de gaten hebt dat je in de verkeerde galop zit.
Ik zie echter vaak dat mensen netjes zittend in de "verkeerde" galop aanspringen, hem terugrijden naar draf en dan als een malloot zittend hun paard opnieuw aan laten springen, bang dat hij weer in de verkeerde galop aanspringt.
Zeker een jong paard kan gebeuren dat hij een keer verkeerd aanspringt. Maak er geen probleem van en los het netjes op voor het paard. Dat lage punt ligt er toch al.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:53

Ik had laatst op een onderlinge wedstrijd met mijn 3 jarige een 5. Mijn merrie sprong verkeerd aan, dus ik nam haar terug en sprong opnieuw aan. Het commentaar er bij was 'Valt terug' Clown .