angst dat een paard ervandoor gaat...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

imka

angst dat een paard ervandoor gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 15:12

Hallo Haha!

Ik rij nu vanaf mijn 13de paard, ik heb op allerlei paarden gereden, van rustig tot wat pittiger en had nooit last van angst of dergelijke. Nu is het 3 keer voorgekomen dat het paard waar ik op reed er vandoor ging en ik haar/hem net terug kreeg of viel. Dit waren alledrie andere paarden (die ook wat pittiger waren) Sinds dat gebeurt is durf ik amper nog op een paard te stappen zonder die angst te voelen van oh, als die maar blijft staan en niet er vandoor vliegt. Rijd ik eenmaal en gaat het goed is er niks meer aan de hand en durf ik alles weer. Maar het is nu steeds het begin als ik op een ander paard ga zitten. Hoe kan ik die angst kwijtraken? Ik kan namelijk volgende week een pony leasen die heel erg betrouwbaar en 200% verkeersmak is, en dat vind ik erg leuk omdat ik een poosje niet gereden heb, maar nu duikt de angst weer op van: stel dat die er van door gaat enz. Iemand tips? Ik wil namelijk niet dat dit me weerhoud om te rijden.

charlie_hvj

Re: angst dat een paard ervandoor gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:19

ik heb ook heel lang dit probleem gehad... je moet zeker niet bang op een paard gaan zitten. dat voelen ze aan en dan heb je de meeste kans dat hij/zij er wel vandoor schiet. als je je paard goed bezig houd (lekker voorwaarts stappen, veel sturen) dan heeft hij minder tijd om ineens weg te springen. als een paard zich gaat vervelen kan je zulke dingen krijgen dus zorg dat je hem bezig houd en alles gaat goed! Haha! veel suc-6 ermee!

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 16:51

Niemand meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:52

ik heb een keer gehoord dat als je paard aan de kletter ging dat je dan juist moet aansporen zodat ze er zelf ook plezier in krijgen en dat je ze dan makkelijker kan terug krijgen maar je moet er vooral niet bang op gaan zitten Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:53

Lief, ik doe al 26 jaar niks anders dan paarden zadelmak maken......... en ik stap ook echt niet altijd gerust op........

zelfs mijn enigste eigenste paard, stap ik niet altijd gerust op..........

niks erg, hoort erbij.....

als ik nu wat angstig ben gooi ik wat rescue remmedie van Bach in mijn mond, en dan rij ik de sterren van de hemel Haha! Haha!

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:07

Het is iets waar een ander je niet echt mee kan helpen.
Je zal zelf je angst moeten overwinnen!
Ikzelf heb ook deze angst gehad met mijn eigen paard. Die ging in de galop gewoon aan de kletter met witte oogbollen en rende gewoon op de muren af en dan niet stoppen he!
Nou reken maar dat ik stijf stond als ik op hem reed.
Verder was het een heerlijk paard dus ik had de moed om door te gaan.
Samen met mijn instructrice ben ik aan het werk gegaan. Ze praatte de oren van mijn kop in de galop, soms zo erg dat je dacht van: "Jaja, beste stuurman staan aan wal!".
Zij heeft mij werkelijk door de zure appel heen geholpen.
Nu doet hij het niet meer maar wil zo af en toe nog wel aan de haal gaan in galop, dan probeer ik op de volte te komen en gewoon niets te doen...blijven rijden maar niet gaan trekken om hem langzamer te laten gaan dat werkt alleen maar averechts.
Probeer te lachen als zoiets gebeurd, de humor ervan inzien hoe stom het voor toeschouwers eruit moet zien. Je zal wel denken wat is die gek maar bij mij werkt dat goed. Ik krijg soms zelfs de slappe lach gewoon omdat ik weet dat m'n paard er komisch uitziet op zo'n moment.
Misschien een muziekje erbij? Zorg dat je afgeleid word van dat nare gevoel...een beste klus! Knipoog

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:16

Ik denk dat je op een rustig paard moet rijden om het vertrouwen weer terug te krijgen. In het begin ben je nog wel zenuwachtig, maar later verdwijnt dat gevoel langzaam. Het zal niet in een keer verdwijen hoor, maar na een tijdje wordt het minder.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:21

niet de hele tijd gaan zitten denken: van wat als......
dan wordt je zelf steeds banger, en dat voelt je paard. Je zegt zelf dat die pony die je kan leasen heel mak is. dan denk ik dat dat de beste pony is om je zelfvertrouwen terug te winnen. en als je bang bent om erop te stappen, zet je cap op, trek een bodyprotector aan en gaan. dat klinkt wel heel makkelijk maar dan voel je iig iets veiliger.
nou ik hoop dat je er iets aan hebt en veel succes.

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:12

ik heb nog wel iets.... ik moest altijd mn pony heel erg aansporen als hij ervandoor ging. je moet harder willen dan je paard en als hij dat merkt is voor hem de lol eraf. als hij wil rennen, laat jij dat toe maar dan moet je er eigenlijk voor zorgen dat hij dan ook door rent. hij mag dan niet stoppen wanneer hij wil maar mag pas stoppen wanneer jij dat wilt. als hij dan merkt dat hij nog harder moet rennen, heeft hij het snel afgeleerd..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:35

Nee je moet er zeker niet bang op gaan!
Je kan natuurlijk wel bang zijn, maar probeer lekker te ontspannen te zijn en zo ook te rijden en alleen maar denken dat je eraf valt of dat je paard op hol gaat!

hellahola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:37

LiNdA1986 schreef:
Nee je moet er zeker niet bang op gaan!
Je kan natuurlijk wel bang zijn, maar probeer lekker te ontspannen te zijn en zo ook te rijden en alleen maar denken dat je eraf valt of dat je paard op hol gaat!

ja ontspanning is de key-word, jammer dat dat bij mij nog wel eens niet wil lukken Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:08

KiWiKo schreef:
als ik nu wat angstig ben gooi ik wat rescue remmedie van Bach in mijn mond, en dan rij ik de sterren van de hemel Haha! Haha!

Wijlen Henk Vink jr. stapte ook na een gros kampioenschappen op zijn naar alleen na een paar borrels op zijn nitro-methaan sprinter.

Verstandiger echter is wat Dr.Thomas Ritter aanreikt op http://www.classicaldressage.com/zen/ar ... index.html

Zoals ik kies te rijden heb ik alleen voorbereiding, vaardigheid en vertrouwen als hulpmiddelen en ZZENNNNNNNNNNNNNNN is een erg belangrijk hulpmiddel voor mijzelf.
Als ik er niet gerust op ben, doe ik het niet, heb ik meer voorbereiding nodig. Goed paardmanschap ligt voor mij niet in het overwinnen van problemen maar in het voorkomen ervan Pling

Afbeelding

HC

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:26

Als je nu een 200% betrouwbaar paard kunt leasen en waarvan je dat ook zeker weet en/of van anderen hebt gehoord, is dat zeker het proberen waard. Ik ben/was ook zo'n angsthaas en durfde niet naar buiten. Nu hebben we echter een superlieve paint merrie die berecool is. Ben nu al een paar buiten geweest, je voelt gewoon dat ze alleen kijkt en niet wegschiet of omdraait ... dan moet je ook zelf je paard weer durven vertrouwen, al moet je uiteraard wel alert blijven en zorgen dat je goed zit, cap draagt etc. Er kan altijd wat gebeuren, het blijft een paard. Maar gaan rijden op een megabraaf dier is de beste en enige manier om je zelfvertrouwen weer op te krikken heb ik gemerkt. Succes! Knipoog

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:26

zingen,praten, doe alles wat je kan op paard.
Ik zelf ga als ik het eng vind, liedjes in mijn hoofd zingen, praten tegen paard, praten tegen lesgeefmens.

Bij semir, praat ik helemaal z'n oren van z'n hoofd, niet omdat het eng is, maar eenmaal aangeleerd.. ( DAT is dus wel een bijwerking) Haha!

je kan wel elke keer op hetzelfde makke paard gaan, dan raak je aan dat paard gewend, en als je dan weer eenmaal op ander paard moet, dan is het 5x zo eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:14

Zijn al veel tips gegeven ik ga ook voor de ontspanning, zingen en humor. Ik ben ook met periodes heel bang geweest als eer een aan de kletter ging, maar als ik ze dan harder aanspoorde was het meestal snel over, gang is alles.
En ook niet ieder paard gaat aan de kletter, probeer het dus zoals gezegt, eens een tijdje op een rustig paard, probeer vertrouwen op te bouwen, dat heb jij keihard nodig.

Ga je het paardje nog leasen?

kim_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:22

Ik heb het zelf ook heel erg gehad... Een hele lange tijd niet gereden en dan voor het eerst op mijn bijrijdpaard van 4 jaar, bbrrrr... Bloos
Heb veel les gekregen en er met de persoon die mij les gaf goed over kunnen praten! zij was ook degene die haar (deels) ingereden heeft, dus zij wist precies wat mijn acties voor reacties zouden krijgen..... Tong uitsteken
Dit heeft een hoop geholpen! Verder lekker kletsen met iemand anders of een liedje zingen (zoals ook eerder al aangegeven)....
Ben inmiddels al zover dat ik buitenrij!! Clown Clown

Veel succes in ieder geval enne... laat je nog even weten wat je doet?

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:24

Neem privéles Knipoog

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:04

Ik heb dat ook een hele tijd gehad. Nu af en toe ook nog op sommige paarden.
Ik denk dat ik er zo goed als vanaf gekomen ben door verschillende paarden te rijden en te zien dat er niet altijd wat moet gebeuren.
Als ik er nu nog es last van heb, ga ik gewoon goed aan het werk, dan heb ik zelf ook geen tijd om na te denken. Lachen