Aankoop veulen, waar op letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Aankoop veulen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:06

Ik ben van plan om binnen nu en een jaar een veulen te kopen. Als ik naar een veulen ga kijken, waar moet ik dan op letten? Alle tips zijn welkom.

Groetjes Veronique

Squawk

Re: Aankoop veulen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 13:26

Niemand tips?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:01

Ik heb mijn pony als jaarling gekocht...

Toen ik bij hem ging kijken heb ik gekeken of hij goed op zijn hoeven stond, geen rare beenstanden had e.d.
Alle 4 de voetjes opgetild.
Stukje ermee gewandeld aan het halster.
Los laten rennen om de gangen te bekijken

Ik heb zijn gebit bekeken om te kijken of hij geen over of onderbijt heeft en om te kijken of hij wel pas een jaar oud was.

Hoe ziet het algehele dier eruit, vacht mooi en glanzend, ogen helder, is het dier alert op de omgeving?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:04

idd ineke doet het netjes verwoorden.
ook niet onbelangrijk is de staart even optillen, deze moet weerstand bieden bij het omhoog duwen.
de ogen nakijken, testen of ze voldoende ziet.
kijken naar de gehele bouw, al is dat moeilijk als ze ouder dan een half jaar zijn, dan beginnen ze namelijk al met scheeftrekken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:13

Oja hihi in mijn geval heb ik hem ook een onverwachte klap op zijn billen gegeven als schrikmoment. (wel veilig doen he, niet achter het dier staan op dat moment)

Ik wilde zijn reactie zien op onverwachte dingen, want ik zocht geen paniek vogel. Nou in mijn geval bewoog hij eens een oor naar achteren Tong uitsteken

BelleAllure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:57

heey ik heb 2 maanden geleden ook een veulen gekocht. Je moet op zo veel dingen letten hoe reageert t beestje op jou... hoe loopt ie idd ff de staart controleren de beenstand(doe dit wel in stap of draf) en klikt het tussen jou en het veulen wil je een merrie of hengst waarom hoe groot wil je dat het beestje uit eindelijk ongvr word? Wil je er papieren bij..
ga altijd meerdere keren kijken bij het veulen zo kan je hem op verschillende dagen meemaken en vallen er misschien andere dingen op. Let ook goed op de hoeven rug, schouder lendenen en benen, nouja zo veel maar goed succes het is het zeker waard!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:11

zoek iemand die ervaring heeft met veulens kopen en die kan beoordelen of het dier correct gebouwd is en aan je eventuele toekomstplannen kan voldoen.
Waarom wil je een veulen kopen? Wat ga je met het veulen doen, gaat ie de opfok in of niet? Heb je de kennis/ervaring in huis om een veulen op te voeden en straks in (laten) te rijden? Of heb je daar al goed over nagedacht?
Je bent 3 jaar onderweg voordat je er wat mee kunt doen en in die 3 jaar kan er nog zoveel fout gaan.
Ik gun je de leuke dingen van het hebben van een veulen maar ik waarschuw je ook voor de valkuilen....