Afspuiten in de winter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Afspuiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 16:25

Héé.
Gisteren en vandaag was mijn paardje echt zéiknat van het zweet.
Hij was niet meer warm, ik had hem wel zo'n twintig minuutjes uitgestapt, maar nog steeds was hij zeiknat.
Dus ik besloot hem af te spuiten. Maar nu vroeg ik me af of dat wel oké was in de winter? Want hij heeft nu best een dikke vacht en hij zag er heel anders uit dan in de zomer wanneer die nat is.
Maar kan dit kwaad of niet? Sowieso z'n beentjes is toch nooit erg? Lachen

Bedankt alvast. x

IvysToeter

Re: Afspuiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:55

Bene afspuiten is niet erg.
en zijn vachtje ook niet.
als je hem maar niet doornat maakt en het is wel handig om daarna zijn zweetdeken op te doen om op te drogen.
Maar als hij heel erg gezweet heeft kun je hem ook sowieso zijn zweetdeken om doen om op te drogen, dan hoef je hem denk ik niet persee nat te spuiten?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:15

het lijkt me niet echt prettig/gezond voor je paard als je hem in de winter afspuit. Het is dan best wel koud, stel je voor dat je jezelf onder een koude douche zet in de winter, dat vind je zelf ook niet fijn.
Een warme douche kan natuurlijk wel, en met dit weer zou het denk ik wel kunnen, maar daarna wel een (zweet)deken op.
De benen (onder de knie) kun je altijd wel afspuiten ja, als je dat nodig vind Knipoog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:14

Ik heb mijn paard gisteren na de les ook afgespoten op de plaatsen waar ze echt heel nat was...
Binnen op de spuitplaats met lauw-warm water en dan gelijk een deken erover heen en op stal.
En de temp is nu nog niet zo laag.
Als het echt heel koud wordt zou ik het niet doen als het niet nodig is...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:23

ik heb mijn teddybeertje gewassen gisteren Clown
ze had in de wei flink in de schapenstront liggen rollen en kreeg dat er niet uit geborsteld
en na het rijden was ze zeiknat van het zweet
ik heb haar eerst goed uitgestapt en toen onder de slang
en ze heeft het niet koud gehad hoor,eventjes maar eenmaal door is dat over.
ze is met wollen deken de stal in gegaan en later verder opgedroogt in de losgooibak[lekker rollen in het zand]
ik heb een man met Fries gekend, en hij spoot haar midden in de vrieskou ook af met gewoon koud water daarna wollen dekens erop tot ze droog was.
dus erg zal het niet zijn Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:42

Ik vind het nu nog niet echt winter Haha! en zou mijn pony's nu nog wel afspuiten als het nodig is.Wij hebben wel lauw water op stal en ik zou daarna gelijk een zweet deken op doen.

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:20

Ik zou het zeker niet in de winter doen dit kan nooit gezond zijn voor het paard.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:25

Niks aan de hand, kun je rustig doen met koud water.
Wij gaan toch ook naar de sauna en daarna ijskoude douche?

Het is goed voor de bloedsomloop, mits je het heel kort doet. Niet uren onder de straal natuurlijk.

Ik doe het bij alle paarden, en ze krijgen er minder spierpijn door en een gezondere vacht. En die paarden moeten fiks presteren dus als ze er slechter van werden dan was ik de laatste die dat toepaste.

Ook voor de mens is het goed trouwens, ook al willen mensen daar niet aan omdat het even heel koud is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:35

Ik was mijn paard nu ook regelmatig.
Onder een lauw/warme douche. En als het niet vriest vind ik dat het best moet kunnen om je paard te wassen.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 19:07

Het probleem is dat wij geen warm water kraan hebben.
Da's op zich wel een nadeel, maar ik merk ook hier dat de meningen verdeeld zijn. Al klinkt dat van Venetia wel logisch. Ja
Al klinkt

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:40

Ik heb gisteren ook mijn bezwete paard helemaal afgespoten met koud water.
Daarna wel goed opgedroogd en het zweetdeken erop en zijn luikje dicht gedaan tegen de wind (kwestie van hem zeker niets op te doen Knipoog )
Maar het kan gewoon hoor Ja

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:00

Ik douche mijn paard ook regelmatig nu op deze stal heb ik warm water en een solarium maar op mijn oude stal deed ik het ook gewoon met koud water niet te lang nee en gelijk een zweet dekentje op.

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:05

ik heb me pony vandaag (om ong. 5 uur) helemaal gewassen met koud water en zeep. ze stond aardig te rillen, daarna gelijk haar een fleece deken met het eerste uur een paar andere lappen stof (dekentekort) eronder. ze is nu onder haar deken droog alleen haar benen en buik nog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:17

Als je paard staat te rillen lijkt me dat niet gezond. Ik denk dat je het wel kan doen, maar het liefst met lauw water. Als je de warme spieren van na het rijden onder een koude straal zet krijgen ze wel een klap. Ik zou er mee uitkijken. Paarden zitten anders in elkaar dan mensen dus dat zou ik niet gaan vergelijken. In ieder geval gelijk een zweetdeken op doen!

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:49

nikki160287 schreef:
Als je paard staat te rillen lijkt me dat niet gezond. Ik denk dat je het wel kan doen, maar het liefst met lauw water.

ik denk dat dat stukje op mij gericht was?

helaas heb ik geen warm/lauw water tot mijn beschikking. maar dat van dat rillen leek mij idd ook niet gezond daarom heb ik er ook meer lagen deken op gegooid en ben een eindje met dr wezen stappen. toen was het ook weer over

jabadabadoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:54

ik spuit mijn paard in de winter niet af! lijkt me niet zo'n goed plan ik zou gewoon een zweetdeken op leggen zodat het paard vanzelf opdroogt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:23

Venetia schreef:
Niks aan de hand, kun je rustig doen met koud water.
Wij gaan toch ook naar de sauna en daarna ijskoude douche?

Het is goed voor de bloedsomloop, mits je het heel kort doet. Niet uren onder de straal natuurlijk.

Ik doe het bij alle paarden, en ze krijgen er minder spierpijn door en een gezondere vacht. En die paarden moeten fiks presteren dus als ze er slechter van werden dan was ik de laatste die dat toepaste.

Ook voor de mens is het goed trouwens, ook al willen mensen daar niet aan omdat het even heel koud is.

Ik dacht eerst ook : Dit kan nooit goed zijn. Maar een stalgenootje van mij doet zelfs midden in de winter zijn paard afspuiten met koud water, en dat beest is dan werkelijk nooit nooit ziek. Clown In tegendeel, het is het sterkste paard wat op stal staat.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:00

regen en sneeuw is toch ook koud? Verward Clown
Oke, ik weet dat ik dom over kom.. Clown
Maar afspoelen zolang het vriest lijkt mij niet zo verkeerd hoor...
Als je je paard maar niet drijfnat in de wei doet
Even zweetdekentje oid op, en gewoon weer de wei op.
Paaden kunnen ook tegen koude regen e.d. dus waarom niet ff 5 min. de slang??

Oke, je moet niet overdrijven, als het onder de 5 graden is of iets, zou ik persoonlijk mijn paardje niet afspuiten... Ach gut

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:50

Ik zou mijn pony niet afspuiten als ik geen solarium had.
In de winter dan he.Gwoon niet afspuiten en met zweetdeken op wegzetten.Onderbenen kan je wel gewoon afspuiten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:29

In de winter worden mijn paarden afgespoten als ze hard hebben gewerkt en erg nat zijn, met lauwwarm water , op dagen dat het niet vriest. We hebben geen solarium, ze mag dan op stal met een dikke fleecedeken met hals opdrogen. De oudste is overigens geschoren, dus erg lang blijft ze dan niet nat.

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:31

Ik kan in de winter mijn paard met warmwater afspuiten en laten drogen onder het solarium of ik zet hem gelijk onder een dekentje.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:50

wij hebben alleen koud water, swinters spuit ik ze meestal ook nooit helemaal af...

ik doe weleens alleen de beentjes afspuiten als ze bijv. uit een modderig land komen of iets dergelijks...