Chippen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pandora1707

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 14:38

Ik was laats op wedstrijd en toen werd mijn chip gecontroleerd. Deze was onvindbaar geworden. Boos! Ik hbe nu een nieuwe chip erin moeten laten zetten wat weer veel geld gekost heeft. Hebben nog meer mensen dit meegemaakt? En wat zou ik kunnen doen om eht ged terug te krijgen..

Urielle

Re: Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:11

Ik denk niet dat je geld terug kunt krijgen. Chips kunnen gaan zwerven en chips kunnen kapot gaan (er nog wel zitten maar niet meer reageren op de scanner)...

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 17:42

maar als de KNHS zoiets als chippen invoert mag je er toch vanuit gaan dat dit een waterdicht systeem is of niet?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:52

pandora1707 schreef:
maar als de KNHS zoiets als chippen invoert mag je er toch vanuit gaan dat dit een waterdicht systeem is of niet?

Ojee, dat geloof je toch niet serieus? Bloos!

Het KNHS had geld nodig na de fusie. Omdat de stamboeken de uitgiftes van de paspoorten zelf wilden blijven doen (dit verdient goed namelijk en deze bron van inkomsten wilden ze niet zomaar afstaan), moest het KNHS iets anders verzinnen.
Onder allerlei mooie woorden werd de chip verplicht gesteld. Paard direct te identificeren, handig bij diefstal, nummers in 1 database zodat instanties en eigenaar zo gegevens kunnen checken en gestolen paarden snel terug te brengen zijn.
Wedstrijdfraude!
De chip werkt altijd.
Het chippen is geen gevaar voor je paard.

Bovengenoemde l*lverhalen werden gebruikt om de wedstrijdruiters toch maar vooral te laten geloven hoe geweldig deze nieuwe bron van inkomsten was voor het KNHS. Nee, dat laatste werd natuurlijk niet zo gebracht.

Inmiddels weten we beter.
Er wordt nauwelijks gecontroleerd op wat dan ook maar dus ook gestolen paarden zullen niet gevonden worden tenzij er veel meer gecontroleerd gaat worden overal.
Er is niet 1 database en lang alle nummers kloppen niet met wat geregistreerd is. Veel paarden zijn nog helemaal nergens geregistreerd.
Wedstrijdfraude, omdat 0,2% van de wedstrijdpaarden wel eens met een ander paard start dan ze opgeven moest 100% zijn paard chippen Verward
Een grootschalig Europees onderzoek wees uit dat 20% van de chips na verloop van tijd geen signaal meer geeft. Hoevaak moet er dan een andere chip gezet gaan worden? 1, 2, 3, 4x???
Het chippen is wel degelijk een gevaar voor je paard. Vergeet niet dat je een hele belangrijke spier beschadigd. Zie ook www.invisio.nl/antichip

En geld terug? Vergeet het maar. Dit systeem is zo waterdicht dat de eigenaar overal voor verantwoordlijk is.
In de beginjaren van het chippen moesten eigenaren eerst tekenen voordat de handeling werd uitgevoerd.
Een aantal slimme eigenaren weigerden dit vanwege de kromheid ervan. Als chippen verplicht werd en geen schadelijke gevolgen heeft waarom moet een eigenaar dan chippen. Hier moest dus een oplossing voor komen.
Die kwam er. De eigenaar hoeft niet meer te tekenen maar het is wettelijk zo geregeld dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de hele mikmak op het moment dat hij toestemming geeft om te chippen.

Slimme jongens hè?

Is er een alternatief? Ja, de enig betrouwbare die je paard NIET beschadigd en altijd werkt - DNA
Weinig duurder maar zonder enig risico.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:56

Je had ook DNA kunnen doen..
En naar je geld kun je wel fluiten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:50

leuk topic Ja als er niet zoveel onzin vertelt zou worden Haha!

ranna schreef:

Ojee, dat geloof je toch niet serieus? Bloos!

Het KNHS had geld nodig na de fusie. Omdat de stamboeken de uitgiftes van de paspoorten zelf wilden blijven doen (dit verdient goed namelijk en deze bron van inkomsten wilden ze niet zomaar afstaan), moest het KNHS iets anders verzinnen.

er was eens..... vraag me af wie het meeste verzint, maar goed Clown

ranna schreef:
Onder allerlei mooie woorden werd de chip verplicht gesteld. Paard direct te identificeren, handig bij diefstal,

Kan nooit handig zijn bij diefstal, enkel als er een paard gevonden wordt van wie ze niet exact weten waar die hoort... Haha! een transponder koppelt enkel paard en paspoort...

ranna schreef:
nummers in 1 database zodat instanties en eigenaar zo gegevens kunnen checken en gestolen paarden snel terug te brengen zijn.
Wedstrijdfraude!
De chip werkt altijd.
Het chippen is geen gevaar voor je paard.

enten dan ook maar (alweer) afschaffen? gaan ook paarden dood aan Haha! is ook verplicht als je wedstrijden wilt rijden Ja

ranna schreef:
Bovengenoemde l*lverhalen werden gebruikt om de wedstrijdruiters toch maar vooral te laten geloven hoe geweldig deze nieuwe bron van inkomsten was voor het KNHS. Nee, dat laatste werd natuurlijk niet zo gebracht.

x-jaar na invoering, heb je nu cijfers waaruit dit l*l-verhaal blijkt? en inmiddels chippen de stamboeken allemaal zelf, de stamboeken waar ik lid van ben nemen voor het chippen, schetsen enz niets meer dan eerser voor het schetsen enz zonder chip...

ranna schreef:
Inmiddels weten we beter.
Er wordt nauwelijks gecontroleerd op wat dan ook maar dus ook gestolen paarden zullen niet gevonden worden tenzij er veel meer gecontroleerd gaat worden overal.

Ik zou een andere info bron zoeken Ja
je mag ook niet door 'rood'rijden, en toch staat er geeb agent bij ieder verkeerslicht....
er wordt regelmatig gecontroleerd, sowieso op iedere veemarkt.. en ja ik weet van die mensen die dat weten te omzeilen... maar er zijn ook mensen die door rood rijden Haha!

ranna schreef:
Er is niet 1 database en lang alle nummers kloppen niet met wat geregistreerd is. Veel paarden zijn nog helemaal nergens geregistreerd.

niet iedereen die door rood rijdt belt gelijk de pliesie dat hij/zij dat gedaan heeft Haha!
Verder is er wel een database die je precies vertelt door welke PUI de chip is uitgegeven, die PUI kan je dan verder helpen.
Dat niet iedere paardenhouder de regels weet en/of kent staat los van I&R regeling paardachtigen.

ranna schreef:
Wedstrijdfraude, omdat 0,2% van de wedstrijdpaarden wel eens met een ander paard start dan ze opgeven moest 100% zijn paard chippen Verward
tja omdat 0.001 % van de uitkeringsgerechtigden onterecht een uitkering ontvangt moeten ze alle regels aanpassen... heeft neits met chippen te maken maar met al die mensen die het onterecht vinden en daarop worden de regels aangepast ala de goeien en de kwaden

ranna schreef:
Een grootschalig Europees onderzoek wees uit dat 20% van de chips na verloop van tijd geen signaal meer geeft.

En nu is er opeens wel een onderzoek geweest met uitslagen??? en hoeveel paarden gingen er dood door die chips?
Daarnaast moet de chipsfabrikant, nee niet croky, voldoen aan bepaalde garantie eisen Ja raar eigenlijk dat die 20 % iet boven water komt bij het friezen stamboek en/of bij de fjorden ?!?!?!?!?!?

ranna schreef:
Hoevaak moet er dan een andere chip gezet gaan worden? 1, 2, 3, 4x???
Het chippen is wel degelijk een gevaar voor je paard. Vergeet niet dat je een hele belangrijke spier beschadigd. Zie ook www.invisio.nl/antichip

Vergeet ook even niet dat de invisio prins op het witte paard, wel eens van het paard smakt.... in de verwoede poging om het KNHS onderuit te schoffelen omdat een select groepje mensen problemen hebben met de KNHS Haha!
de friezen en fjorden worden al een groot aantal jaren gechipt, wedstrijd paarden ook hetzij een aantal jaren minder... vreemd toch dat er geen schokkende verhalen boven komen... KNHS, fjorden stamboek friezen stamboek en alle andere stamboeken zijn niets anders dan verenigingen, die gedragen worden door de leden... er is niet spontaan een nieuw friezenstamboek opgericht omdat er zoveel friezen spontaan omgekiept zijn door de chip, of het kwijtraken van het ding... er zijn geen leden die zich samengevoegd hebben om het chippen van de baan te krijgen omdat het zo verschrikkelijk gevaarlijk, veel geld kost of wat dan ook...

ranna schreef:
En geld terug? Vergeet het maar. Dit systeem is zo waterdicht dat de eigenaar overal voor verantwoordlijk is.

eerst eens bij Virbac informeren dan roepen...

ranna schreef:
In de beginjaren van het chippen moesten eigenaren eerst tekenen voordat de handeling werd uitgevoerd.
Een aantal slimme eigenaren weigerden dit vanwege de kromheid ervan. Als chippen verplicht werd en geen schadelijke gevolgen heeft waarom moet een eigenaar dan chippen. Hier moest dus een oplossing voor komen.
Die kwam er. De eigenaar hoeft niet meer te tekenen maar het is wettelijk zo geregeld dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de hele mikmak op het moment dat hij toestemming geeft om te chippen.

Slimme jongens hè?
doe mij dat even schriftelijk toekomen met artikelen waar dat staat vermeld....

ranna schreef:
Is er een alternatief? Ja, de enig betrouwbare die je paard NIET beschadigd en altijd werkt - DNA
Weinig duurder maar zonder enig risico.

werkt alleen als de (vermoedelijke) eigenaar meewerkt, kost wel een paar centjes meer, ook controles moet je zelf betalen én het is niet zeker dat dit ALTERNATIEF blijvend is Haha!
en ze chipten nog lang en gelukkig Clown
en de grote MAAR als ik een paard heb zonder chip, dan laat ik er alsnog een chip in zetten, nieuw paspoort erbij en ik heb een geheel nieuw paard... probeer jij dan maar eens DNA te laten controleren Haha!

over fraude gesproken...
weet TS zeker dat het betreffende paard gechipt is?
Uiteraard is er een protocol klachten:
Citaat:
PROTOCOL KLACHTEN ELECTRONISCHE IDENTIFICATIE
Als bij een controle gebleken is, dat de transponder (chip) in uw paard niet werkt, moet u de vol-gende stappen ondernemen.
1. Afspraak maken met uw dierenarts.
2. Uw dierenarts nogmaals laten controleren of de transponder niet werkt.
3. Een röntgenfoto laten maken door de dierenarts van de hals.
4. De dierenarts op bijgaand klachtenformulier laten aantekenen wat de aard van de klacht is.
5. De nieuwe transponder die is bijgevoegd door de dierenarts laten inbrengen.
6. Het paardenpaspoort, het aanvraag (registratie) formulier, het klachtenformulier, de trans-ponderstickers en de röntgenfoto opsturen naar de paspoortuitgevende instantie.
7. De dierenarts kan de rekening rechtstreeks naar de paspoortuitgevende instantie sturen, die deze zal betalen.
8. Als u nog vragen heeft kunt u terecht bij de paspoortuitgevende instantie of bij de Rijksuni-versiteit voor Diergeneeskunde afd. Heelkunde te Utrecht bij de heer drs W. Back tel. 030-2531323.

en er is een klachtenformulier Haha! handig toch als je weet waar je moet zijn Ja

www.chipnummer.nl
voor al uw chips Clown

@ts: of je reeds gemaakte kosten vergoed zullen worden is de vraag, je DA zou op de hoogte moeten zijn van de geldende regels en dus ook weet moeten hebben van het bestaan van het klachten protocol en deze zal je dus verder kunnen helpen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:53

Beste alane. het zou vriendelijk zijn als je eens op het rapport zou reageren dat we je hebben aangeboden. Zolang je dat niet doet ga ik je hier niet serieus nemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:28

oosterhoff schreef:
Beste alane. het zou vriendelijk zijn als je eens op het rapport zou reageren dat we je hebben aangeboden. Zolang je dat niet doet ga ik je hier niet serieus nemen.

weet je wat zo jammer is, in andere fora gaan topics op slot waarin vragen staan die of elders op www terug te vinden zijn, of een FAQ over is, of als het gaat om spammen, en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden aan halen, die allemaal toepasbaar zijn op dit topic.

Daarnaast hoeft niemand mij serieus te nemen, ik vind het alleen in en in triest dat een groep mensen die een hetze voeren tegen de KNHS de I&R-regeling aangrijpen en jonge kinderen bang te maken, onzin verspreiden etc. En schijnbaar absoluut niet op de hoogte zijn van de geldende regels, regelingen en protocollen... en zo'n groep wenst dan ook nog eens serieus genomen te worden???

alhoewel het geheel off-topic is: vwb het rapport waar je het over hebt, ik heb het half/half gelezen, je mag me de link/het rapport nogmaals sturen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:44

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:09

Ik denk dat je je geld niet terug krijgt inderdaad, soms vallen de chips er wel eens uit, heb ik ook wel eens meegemaakt. Bij een pony.

@Oosterhoff & @Alane ;; waar gaat het over?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:57

MelOdYs_Star schreef:
Ik denk dat je je geld niet terug krijgt inderdaad, soms vallen de chips er wel eens uit, heb ik ook wel eens meegemaakt. Bij een pony.

Als je nu mijn eerste post had gelezen had je geweten dat het wel vergoed wordt Haha!

Citaat:
@Oosterhoff & @Alane ;; waar gaat het over?

oosterhoff en ik verschillen van mening vwb chippen, that's all

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:58

oosterhoff schreef:
Je kan het rapport opvragen bij www.invisio.nl/antichip en anders even je best doen met google!

toch niet het EU Rapport over runderen?????

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:20

Het gaat om het rapport wat je voor de helf gelezen hebt. Of misschien niet eens in bent begonnen. In ieder geval heb ik er nooit een reactie op gehad.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 06:11

Ik heb geen zin en al al helemaal geen tijd in een zoek-het-rapport spelletje.
Als ik uit mijn hoofd had geweten welk rapport je bedoelt had ik niet hoeven vragen naar een link Haha!

Ze worden, volgens mij, steeds wanhopiger bij de anti-chip groep Haha! En snap nu ook hoe ze aan de percentages komen waarmee geschermd wordt in dit topic