Help!! Wat moet ik doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

Help!! Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 10:09

Hoi allemaal!

Ik zit met een gigantisch dilemma....ik hoop dat er normale reacties op kunnen komen, aangezien ik aan reacties als : " Ja had je maar eerder aan moeten denken" niets heb Knipoog

Ik heb nu joelle iets meer als een jaartje (ze is nu bijna 2,5) echt een superlief beest..geen kwaad in de zin.

Alleen....we gaan we winterperiode in, en wij hebben geen bak waar ze in de winter in kunnen lopen.
Ook het weiland is in de winter niet loopbaar...dus daar kunnen ze ook niet op.

Nu neem ik ze elke dag mee (end wandelen) en geef ze zoveel mogelijk aandacht.

Janneke (haflinger) heeft er geen problemen mee en is ook in de winter gewoon hartstikke lief en braaf. (veel koeler in de kop)
Joelle daarin tegen is ongelukkig in de stal, en staat weg te kwijnen..
Als ze naar buiten kan..(zomer) dan is er helemaal niets aan de hand. En is ze zo mak als een lammetje!

Als ik joelle in de periodes meeneem dat ze binnen staat, is ze gewoon dolenthausiast en bijna gevaarlijk zo blij dat ze is...ze is zo gigantisch sterk dat ze gewoon niet te houden is.
En ik neem haar dat niet kwalijk want ze is hartstikke jong en moet haar energie kwijt.

Ben ik een slechte eigenaar als ik dan beter op zoek kan gaan naar een eigenaar die haar weidegang kan bieden of een bak waar ze in kan lopen?
Ik wil gewoon het beste voor haar, maar ik heb zelf het gevoel dat ik tekort schiet.

Ik ben wel kei bang als ik haar verkoop dat ze dan slecht terecht komt, of niet goed behandeld wordt.

Helluupp wat moet ik nou doen??

Groetjes Ellen!

Bluem

Re: Help!! Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:10

Waarom is de weide in de winter niet loopbaar? Een klein stukje afzetten kan genoeg zijn.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:13

Is het niet mogelijk om een andere stal te zoeken waarbij er in de winter meer mogelijkheden zijn om vrij los te lopen? Zeker voor een jong paard is dit erg belangrijk en ik vind eigenlijk dat dit ook voor een ouder paard moet kunnen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:15

Wat een mooie paardjes, vind die bonte echt helemaal geweldig en aan je foto's te zien, de energie spettert er van af!
Ik sluit me aan bij dito, kun je geen stukje afzetten of een uitloop maken bij haar stal.Eventueel een paddock. misschien is er een vriendelijke boer in de buurt waarvan je paardje wel op een stukje mag lopen.ben een erge voorstander van 24/7 buiten, helemaal bij jonge paarden.Misschien een andere stal zoeken als je ze toch echt wilt houden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:10

Ga of op zoek naar een stal met een bruikbare bak of weidegang of zet je paardje in de opfok.

Een paard moet beweging hebben, dan is het toch niet eerlijk om dr hele winters op stal te hebben staan? Niet alleen slecht voor dr lichamelijke gezondheid, maar ook voor dr geestelijke gezondheid!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:52

Verkopen omdat je een 2,5 jarige niet de mogelijkheden kunt bieden die ze nodig heeft? Waarom ben je er dan aan begonnen?
Als het een merrie is, is ze gerust nog in te scharen. En anders begin je nu al met beleren/laat je het doen, heeft ze in de winter wat te doen, loopt ze zich niet te vervelen, en een paard kan daar heel erg van veranderen en rustig van worden.
Op leeftijd van 2,5 kunnen ze bijvoorbeeld al goed voor de kar.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:01

ik zou echt een andere stal zoeken met losloop mogelijkheden das echt heel belangrijk voor ieder paard

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 12:04

Cassidy schreef:
Verkopen omdat je een 2,5 jarige niet de mogelijkheden kunt bieden die ze nodig heeft? Waarom ben je er dan aan begonnen?
Als het een merrie is, is ze gerust nog in te scharen. En anders begin je nu al met beleren/laat je het doen, heeft ze in de winter wat te doen, loopt ze zich niet te vervelen, en een paard kan daar heel erg van veranderen en rustig van worden.
Op leeftijd van 2,5 kunnen ze bijvoorbeeld al goed voor de kar.

Ja?? Daar was ik namelijk zelf al over het twijfelen..(in de toekomst was het toch al de bedoeling dat ze voor de kar kwam)
Ze is namelijk wel een paard wat zich erg snel verveeld, en zeker ook snel dingen doorheeft.

Maar zou dat niet schadelijk zijn voor eventuele verdere groei..aangezien ze niet helemaal is uitgegroeid?

Ik wil haar zeker niet kwijt!! Dus alle oplossingen pak ik met beide handen aan.

De reden van de wei is namelijk dat ik hem niet meer helemaal voor mezelf heb..vorig jaar kon ik er mee doen en laten wat ik wilde namelijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:00

De groeischijven sluiten in de rug pas op een jaar of 6. Drie jaar is doorgaans de leeftijd van zadelmak maken, maar voor de kar ga je er niet opzitten, lange rechte lijnen, het paard aan het werk zetten, kan dan toch echt geen kwaad. Je moet geen ritten van uren maken, maar geef haar wat te doen.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:15

Cassidy schreef:
De groeischijven sluiten in de rug pas op een jaar of 6. Drie jaar is doorgaans de leeftijd van zadelmak maken, maar voor de kar ga je er niet opzitten, lange rechte lijnen, het paard aan het werk zetten, kan dan toch echt geen kwaad. Je moet geen ritten van uren maken, maar geef haar wat te doen.

Nee precies...haha ritten van uren lijken me inderdaad niet verstandig!
Maar praat je dan over een 2-wielige kar of een "normale" marathon?

Want maakt dat nog verschil uit?

(ps..bedankt voor je advies!!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:11

Heb er verder weinig verstand van, maar een tweewielige kar is toch de eerste kar die je gebruikt bij een paard dat beleerd moet worden? Sowieso niet met marathonwagen beginnen, als ze achteruit lopen en de koets schaart heb je de poppen aan het dansen.
Ik zou het beleren voor de wagen uit handen geven. Een fout, een verkeerde actie en je hebt een paard dat nooit meer van zijn leven in te spannen is. Verkeerde dingen aanleren gaat net zo makkelijk als goede dingen aanleren, alleen is afleren een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk.

Laat haar wennen aan tuig, broek, hoofdstel. Beginnetje maken met longeren kan ook, daarna aan de lange lijnen, en eventueel sleep erachter.