Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Lara_ schreef:ik neem meestal meteen na het rijden me laars af met een vochtige doek zodat het vuil er een beetje af is. Daarna met dat spul van petrie schoonmaken. En in keer in de zoveel tijd goed invetten.
sjaslique schreef:Ik weet niet waar bij jou precies de witte laag zit, maar bij mij redelijk bovenaan, dus smeer het wel goed met schoensmeer van kiwi in. Bij mij was het met twee keer goed poetsen weer weg. Het beste is ook om gelijk na het rijden het ergste vuil van je laarzen af te halen omdat je het er anders misschien moeilijker af krijgt.
LadyDana1 schreef:ik maak m'n laarzen altijd schoon met water en een beetje zeep. Daarna de kiwi schoensmeer in de fik steken totdat ie een beetje gesmolten is. Fikkie uitmaken en laarzen ermee insmeren. Daarna goed uitsmeren en met een panty eroverheen gaan totdat ie glimt.
Aan de binnenkant is slijtage. Dat zou je moeten laten verven door de zadelmaker of schoenmaker. Kan je niet zelf doen. Moet je ook niet helemaal insmeren met schoensmeer anders worden je schabrakken smerig en dat krijg je er niet snel meer uit...
Succes!
Citaat:Onderhoudstips
Om lang plezier van Uw PETRIE laarzen te hebben moet U de volgende onderhoudsadviezen in acht nemen.
Nieuwe laarzen voor gebruik eerst insmeren met een goede schoencrème, wij adviseren PETRIE crème.
Na elk gebruik de laarzen schoonmaken met een lederreiniger, géén zadelzeep. Gebruik bij voorkeur PETRIE cleaner. Er moet vooral gezorgd worden dat de plaatsen die tegen het paard aankomen goed schoon gemaakt worden. Zweet van het paard is slecht voor niet onderhouden leer. PETRIE cleaner is speciaal ontwikkeld om dit zweet goed af te wassen. Na droging (NIET BIJ DE KACHEL!!!!!!) de laarzen weer insmeren met een goede schoencrème, bij voorkeur PETRIE creme. Gebruik IN GEEN GEVAL vet. Uitpoetsen vlak voor het rijden.
Tip: Uitpoetsen met een panty geeft een mooie glans.
Laarzen worden aan de binnenkant van het been wit/ grijs. Dit is normaal. Het wordt veroorzaakt doordat de kern van het leer niet “vol” zwart is. Laarzen die intensief worden gebruikt houdt u mooi van kleur door ze eens in de 2 weken in te
smeren met PETRIE colorcream. PETRIE colorcream is
een crème met extra veel kleurstof.
Laat de colorcream goed intrekken, en poets vlak
voor gebruik weer uit.
PETRIE Bootcare producten zijn verkrijgbaar bij de
betere ruitersportspeciaalzaken.