leren rijlaarzen schoonmaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

leren rijlaarzen schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 23:14

had een vraag hoe krijgen jullie de rijlaarzen weer mooi zwart aan de binnenkant wordt het van het rijden helemaal vies en slaat wat wit door,heb wel zwarte laarzenwas maae krijg ik ze niet weer mooi zwart van hoe doen jullie het schoonmaken enzo.gr emaartje

_Lara_

Re: leren rijlaarzen schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:16

ik neem meestal meteen na het rijden me laars af met een vochtige doek zodat het vuil er een beetje af is. Daarna met dat spul van petrie schoonmaken. En in keer in de zoveel tijd goed invetten.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 23:19

_Lara_ schreef:
ik neem meestal meteen na het rijden me laars af met een vochtige doek zodat het vuil er een beetje af is. Daarna met dat spul van petrie schoonmaken. En in keer in de zoveel tijd goed invetten.

ja maar worden ze bij jouw ook wat witter dus niet meer zo mooi zwart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:36

HAR --> RUI.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:43

Hiermee maak ik m'n laarzen altijd mee schoon, af en toe met dit spul, en af en toe gewoon met kiwi schoensmeer, eerst met een droge doek schoonmaken, en daarna nog weer goed uitpoetsen.

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:08

ik maak m'n laarzen altijd schoon met water en een beetje zeep. Daarna de kiwi schoensmeer in de fik steken totdat ie een beetje gesmolten is. Fikkie uitmaken en laarzen ermee insmeren. Daarna goed uitsmeren en met een panty eroverheen gaan totdat ie glimt.
Aan de binnenkant is slijtage. Dat zou je moeten laten verven door de zadelmaker of schoenmaker. Kan je niet zelf doen. Moet je ook niet helemaal insmeren met schoensmeer anders worden je schabrakken smerig en dat krijg je er niet snel meer uit...
Succes!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:15

Ik weet niet waar bij jou precies de witte laag zit, maar bij mij redelijk bovenaan, dus smeer het wel goed met schoensmeer van kiwi in. Bij mij was het met twee keer goed poetsen weer weg. Het beste is ook om gelijk na het rijden het ergste vuil van je laarzen af te halen omdat je het er anders misschien moeilijker af krijgt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:37

sjaslique schreef:
Ik weet niet waar bij jou precies de witte laag zit, maar bij mij redelijk bovenaan, dus smeer het wel goed met schoensmeer van kiwi in. Bij mij was het met twee keer goed poetsen weer weg. Het beste is ook om gelijk na het rijden het ergste vuil van je laarzen af te halen omdat je het er anders misschien moeilijker af krijgt.

het vuil eraf halen wel ja, maar dan met een droge doek bijvoorbeeld.
Maar schoonmaken diezelfde dag na het gebruik van de laarzen werd mij afgeraden omdat je na het rijden vaak hebt gezweet in die laarzen en daardoor zijn je laarzen vochtig en als je ze dan gaat poetsen, zet het leer uit en pas je ze straks niet meer, dat spul trekt er dan in.
Dus ik maak ze de volgende dag dan pas weer 'mooi'.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:04

Ik doe het altijd met een vochtige doek, en dan zon glans sponsje. Ja

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:07

Even een abbo erbij**
Heb sinds een paar dagen leren rijlaarzen en vet ze nu gewoon in met zwart leder vet wat ik thuis heb.
Is ook voor tuig enzo.
Maar zo kan ik hem altijd terug vinden Knipoog

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:51

Ik bedoelde ook echt na het rijden het vuil verwijderen ja... ik doe dat altijd met petrie cleaner. Pas een paar dagen later poets ik ze echt.

paarden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:44

LadyDana1 schreef:
ik maak m'n laarzen altijd schoon met water en een beetje zeep. Daarna de kiwi schoensmeer in de fik steken totdat ie een beetje gesmolten is. Fikkie uitmaken en laarzen ermee insmeren. Daarna goed uitsmeren en met een panty eroverheen gaan totdat ie glimt.
Aan de binnenkant is slijtage. Dat zou je moeten laten verven door de zadelmaker of schoenmaker. Kan je niet zelf doen. Moet je ook niet helemaal insmeren met schoensmeer anders worden je schabrakken smerig en dat krijg je er niet snel meer uit...
Succes!

Dat van de kiwi poets, en panty!! zeeer effectief!!!! Tong uitsteken

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:35

lederwax...heb je tevens een beschermlaagje en als ze erg vies zijn haal je met een droge doek alles zo schoon en het glimt weer.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:16

Ik kon laatst geen kiwi schoenpoets vinden, wel kiwi schoen creme in de kleur zwart. Kan je je laarzen daarmee ook poetsen? En die petrie cleaner, wat is dat eigenlijk precies?

Even googlen maar..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:18

Citaat:
Onderhoudstips

Om lang plezier van Uw PETRIE laarzen te hebben moet U de volgende onderhoudsadviezen in acht nemen.

Nieuwe laarzen voor gebruik eerst insmeren met een goede schoencrème, wij adviseren PETRIE crème.

Na elk gebruik de laarzen schoonmaken met een lederreiniger, géén zadelzeep. Gebruik bij voorkeur PETRIE cleaner. Er moet vooral gezorgd worden dat de plaatsen die tegen het paard aankomen goed schoon gemaakt worden. Zweet van het paard is slecht voor niet onderhouden leer. PETRIE cleaner is speciaal ontwikkeld om dit zweet goed af te wassen. Na droging (NIET BIJ DE KACHEL!!!!!!) de laarzen weer insmeren met een goede schoencrème, bij voorkeur PETRIE creme. Gebruik IN GEEN GEVAL vet. Uitpoetsen vlak voor het rijden.

Tip: Uitpoetsen met een panty geeft een mooie glans.

Laarzen worden aan de binnenkant van het been wit/ grijs. Dit is normaal. Het wordt veroorzaakt doordat de kern van het leer niet “vol” zwart is. Laarzen die intensief worden gebruikt houdt u mooi van kleur door ze eens in de 2 weken in te
smeren met PETRIE colorcream. PETRIE colorcream is
een crème met extra veel kleurstof.
Laat de colorcream goed intrekken, en poets vlak
voor gebruik weer uit.

PETRIE Bootcare producten zijn verkrijgbaar bij de
betere ruitersportspeciaalzaken.

Bron: www.petrie.nl Knipoog

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:32

Petrie cleaner is een vloeibaar spulletje wat je in een vernevelflesje kan kopen of ik een ander klein flesje. Het is een wit achtige substantie en werkt erg goed.

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:52

Ik ben ook iedere keer weer helemaal tevreden met de kiwi-schoensmeer... Bloos En even flink in de weer met een zachte schoenenborstel en ze zijn weer helemaal bling-bling! Pling
Om alle prut etc. eraf te krijgen ga ik altijd eerst even met een licht vochtig sponsje eroverheen...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:13

Heb laatst een spulletje gekocht van Derby voor m'n laarzen. Het reinigt, verzorgt en vet het leer. Vandaag voor het eerst gebruikt en m'n laarzen zien er weer als nieuw uit, superspul!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:17

ik maak ze altijd schoon met een vochtige doek of petrie cleaner en gebruik daarna zwarte schoenpoets.

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:01

ik doe het op de anky manier, laarzen schoonmaken, van die kiwi schoenpoets in de fik steken, dan met wat natte watten het gesmolten schoenpoets op de laarzen smeren, uitpoetsen met een schoenborstel, en daarna met een panty napoetsen. werkt perfect. alleen zou ik dit niet op de binnenkant doen, dan worden je dekjes heel erg smerig.ik poest de binnekant eens in de zoveel tijd.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:02

Is zadelzeep erg slecht? Of kan dat geen kwaad? Lachen

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:06

volgens mij is dit niet goed, ik meende dat je het leer hier minder admend van maakt?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:12

het maakt het leer snel dof omdat het vaak te agresief werkt.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:29

Bij de aankoop van mijn laars werd verteld;
Gewoon met een doek en water schoonmaken, dan drogen. En met zadelvet ( wat ik erbij had gekocht ), insmeren en na 24 uur uitwrijven. Maar schoonmaken doe je gewono met water en eventueel een vette doek!