Wat is het verschil tussen een nierdeken en een uitrijdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Wat is het verschil tussen een nierdeken en een uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 20:30

De titel zegt het al! Alvast bedankt weer!

wednesday

Re: Wat is het verschil tussen een nierdeken en een uitrijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:34

volgens mij is het knal hetzelfde. Kan het altijd mis hebben hoor.. Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:22

Bij mijn weten is dat ook hetzelfde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:43

De termen worden door elkaar gebruikt (ook in het Duits), maar er is wel degelijk verschil.

Een uitrijdeken is strikt gezien een deken als op het onderstaande plaatje. Dus met een gedeelte dat je onder de zweetbladen door haalt en voor het zadel vastmaakt.

Afbeelding

Een nierdeken bedekt alleen het gedeelte achter het zadel en die maak je met lusjes vast aan je singelstoten. Je hebt dan geen stof onder de zweetbladen en vóór je zadel.

Ik heb er eentje van Kavalkade, een waterdichte met fleece voering, die ik gebruik bij flinke trainingsritten op kille, regenachtige dagen en bij wedstrijden met hetzelfde weer. Blijft in een langdurige flinke draf of galop beter op zijn plek dan een uitrijdeken, je merkt er niets van en er gaat ook niets schuiven of dubbel zitten onder het zadel. Je rolt 'm ook makkelijk op zodat je 'm achterop je zadel kunt binden op momenten dat je 'm niet nodig hebt, maar 'm toch bij je wilt hebben voor de zekerheid.

Bij sommige endurancewedstrijden in Duitsland is het rijden met een nier- of uitrijdeken (of met een deken die je onder je zadel kunt opvouwen) verplicht, dit voor het geval je paard tijdens de rit langere tijd moet stilstaan in de kou, regen of wind (vooral als je zonder grooms rijdt die dekens voor je kunnen meenemen). Ook in zo'n geval is een nierdeken het meest praktisch.

Voorbeeld van het gebruik van een nierdeken op een (internationale) endurancewedstrijd: http://www.dragonflight.nl/photos/d/192-1/IMG_0116.JPG

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:01

Ik heb ook een vraagje.

Bij deze deken komt hij niet helemaal over de buik, is dit eigenlijk niet nodig of hoe zit dat?

http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/V030403.gif

En zou deze regendeken kunnen, hij sluit net niet mooi over de kont heen en bij de buik is hij ook wat kort. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:03

Die eerste is dat je goed kunt drijven

Die 2 past qua engte goed
Maar omdat je paard wat breder en ronder is dan gemiddeld sportpaard kom je wat lengte te kort bij de buik.
Maar dat is niet erg, het gaat voornamelijk over de rug dat daar geen kou op komt

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:05

Maar hoeft een uitrijdeken niet helemaal over de buik te komen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:23

Nee, daar lopen geen essentiële spieren die gevoelig kunnen zijn voor kou. De rug- en bilspieren zijn belangrijker.

Zo'n opgesneden deken is idd handig om meer contact te hebben bij het drijven of om te voorkomen dat je met je modderschoenen of -laarzen tegen die deken aan zit te werken. Dat vind ik bij een nierdeken ook handig, daar merk je als ruiter helemaal niets van.