hoi, mijn vriendin is opeens best bang geworden van haar verzorgpaard. dat paard heeft ook totaal geen respect voor haar. als ze haar vp uit de wei wil halen, peert ze er de hele tijd er tussenuit. als ik haar uit de wei haal, probeert ze het wel een keer, maar als ik een keer een flinke ruk aan het touw geef, is ze weer braaf en loopt normaal mee. wat kan mijn vriendin het beste doen? en wat kan ik doen om haar te helpen? met longeren gaat op zich vrij goed, dan is ze niet zo bang. ze is er vooral bang voor als ze langs dr paard loopt dat ze er tussenuit peert en dat mn vriendin eronder komt. wie heeft tips?
zij komt er een paar keer in de week, de baas zet ze buiten en geeft ze eten en ik ben er elke dag, omdat mijn verzorgpony er ook staat. als mijn vriendin niet kan of ze wil dat ik weer een keer haar aanpak doe ik er wel eens iets mee, voor de rest komt er niemand aan.
Dan moet je vriendin leren hoe ze hem de baas kan worden. Vraag aan de eigenaar of het goed is als ze er NH mee gaat doen, Parelli bijv. Het helpt haar de verhoudingen op de grond recht te zetten. Rijdt ze er ook op?
nee ze kan er niet op rijden, ze is niet ingereden. hoe werkt dat parelli eigenlijk?
Hier concludeer ik uit dat het een jong paard is ? Als dat het geval is, leer je vriendin consequent met het paard om te gaan. Net zo lang oefenen tot het paard doet wat zij wil. Als ze nu dingen toelaat zaldie dat in het vervolg blijven doen.
Parelli is een trainingssysteem voor mensen hoe ze met hun paarden beter om kunnen gaan. Kijk even hier: www.parelli.ch , of kijk op de Amerkaanse site www.parelli.com .
Is er niet iemand in de buurt die je vriendin kan sturen, mijn merrie v.4 jaar heb toen ze 2 jr.was ook een periode gehad dat ik er soms bijna niet kon houden de 2e x dat ze dat deed, had ik d'r uit de wei gehaald en mevr. wilde terug deze x had ik een hengstenketting omgedaan en gaf een ruk eraan zij heb gevoel maar mijn arm ook en toen zag ze dat ze weerstand kreeg en was dat voorbij (niet alles in 1x maar dat probleem wel)conseqent zijn is een must. zorg wel dat als het paard braaf is dat dat ook wordt beloond!!! sterkte claudia
Ik weet niet hoe jou situatie is, maar misschien ben jij in de mogelijkheid om haar te helpen?, blijkbaar lukt het jou wel. Je zou dr kunnen uitleggen hoe jij het doet en vooral wat zij kan doen om haar paard respect bij te brengen dan zal ze zien dat hij niet zo eng is en als hij zich netter gaat gedragen en heeft ze minder reden om bang te zijn.
Mocht ze geen hulp kunnen krijgen dan wordt het uiteraard lastiger, Ze zou kunnen proberen om alles wat ze doet simpel en KORT te doen. Maar ook dan als het allemaal onrustig en met veel angst gaat zal het weinig zin hebben, hulp van iemand lijkt me nodig. Misschien kan ze alvast boeken gaan lezen en info op internet zoeken, totdat ze hulp krijgt dan heeft ze vast wat bagage en zal ze haar paard bnter gaan begrijpen, hoe dan ook in de praktijk gaat het vaak anders dan in de boeken staat omschreven, wellicht geeft het haar wat zekerheid.
ik kan haar inderdaad wel helpen, maar van mij neemt ze niet veel aan. en als het paard iets doet wat ze niet wil verheft ze een keer haar stem en daar blijft het bij, ook al probeert het paard het wel 20 keer. ze durft hem ook niet op dr neus te meppen, maar ik zeg tegen haar dat ze dat gewoon moet doen. toch durft ze het niet en doet het dus ook niet.
Het zou misschien verstandig zijn als ze hulp van iemand kreeg. Bijvoorbeeld iemand die 1x in de week meegaat en dan een beetje toekijkt en ingrijpt als het mis gaat. Ik vat de situatie niet precies (hoe het met jóu rol zit enzo), maar ik denk dat ze wel hulp nodig heeft. Van jou of van iemand anders.
Misschien kan ze beter eerst aan een rustigere, bravere beginnerspony gaan wennen.. Want als zij niet duidelijk tegen haar verzorgpony optreedt, gaat die pony alleen maar meer geintjes uithalen en wordt je vriendin alleen nog maar banger