paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 14:48

Het paard van mijn vriendin kan niet vast staan. De merrie is 5 jaar en heeft het als veulen nooit geleerd.
Zodra de merrie vast staat met een muur achter zich is het goed, maar als er een ruimte achter is gaat ze direct in de ankers.

Weet iemand een oplossing voor een paard wat niet vast kan staan? Ze heeft het dier vanmorgen 20 min laten hangen aan een halster wat niet stuk ging. Dit werd geadviseerd door een plaatselijke smid.
Dit werkte jammer genoeg niet. Het dier zag de oplossing niet.

Resultaat: Alles heel behalve het paard, het paard hing en had ademhalingsproblemen. Het dier had zich compleet over gegeven. Helaas niet om vast te staan, maar om dood te gaan. Ze hing zichzelf op aan het touw terwijl ze lag op de grond....
We hebben haar losgemaakt en zelfs toen bleef ze plat op de grond liggen. Ze leek echt in shock te zijn. We hebben haar overeind moeten slaan, en toen was alles gelukkig weer goed en rustig.

We hopen dat iemand een manier weet om het dier te leren gewoon vast te staan. Misschien zijn er correctiestallen voor paarden met dit soort gedragsproblemen?

Ik hoop dat iemand een adres weet waar ze heen kan of een goede manier om dit gedrag te veranderen.

suggesties zijn verschikkelijk welkom dus.

JorisDy

Re: paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:56

Mischien kan je er een schot achter plaatsen als die vast staat. en dan een keer probere het schot weg te halen. hem belonen. snoepje geven. gaat die hangen doe je het schot er weer achter. Wat je vriendin heeft gedaan(hem gewoon laten hangen)Vind ik een geweldig zielig idee. Hoe kun je dat doen? Je paard 20 minuten laten hange? Zo maak je hem juist bang! Een paard leer je dingen met geduld en met respect en liefde. En niet hem zo te dwingen! Denk voortaan alsjeblieft een beetje na

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:00

jeetje,paard heeft nu ook een lekker trauma opgelopen.
hebben jullie het aanleren van het vast staan al geoefend, gebruik bv een longeerlijn of leadrope deze door het oogje halen of ring waar het paard straks aan vast moet leren staan.Zodra het paard gaat hangen kun je lijn meevieren met het paard.dagelijks oefenen en heel veel geduld!! en asjeblieft niet nogmaals de methode als hier boven beschreven.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:02

Ik vond het ook heel erg zielig, moet ik eerlijk bekennen. Ik ging bij haar op visite en toen kwam ze in paniek naar mij toe.
Ze zit veel minder lang in de paarden als ik en ergens kan ik mij dan wel voorstellen dat als je smid dit aandraagd als de oplossing dat je daar op vertrouwd.
Ik heb haar ook gezegd dat dit dus in ieder gaval voor dit paard echt niet helpt en hoop haar nu te kunnen helpen met een advies wat vriendelijker is en wat wel helpt.

Ze had er zelf vanmorgen ook veel moeite mee, maar heeft door haar onwetendheid helaas blind vertouwd wat de smid zei. Ik neem het haar niet kwalijk, maar het was duidelijk (voor dit dier in ieder geval) de oplossing niet

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:05

timokyana schreef:
jeetje,paard heeft nu ook een lekker trauma opgelopen.
hebben jullie het aanleren van het vast staan al geoefend, gebruik bv een longeerlijn of leadrope deze door het oogje halen of ring waar het paard straks aan vast moet leren staan.Zodra het paard gaat hangen kun je lijn meevieren met het paard.dagelijks oefenen en heel veel geduld!! en asjeblieft niet nogmaals de methode als hier boven beschreven.

Dit hebben ze de hele zomer al geprobeerd en zullen ze nu ook weer gaan doen. Helaas heeft het dier het exact door wanneer het echt vast staat, of wanneer meevieren mogelijk is.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:13

Een paard die ik ken kon ook nooit vast staan! En ging ook altijd meteen hangen. Dit paard had er geen geduld voor. Probeer eens een hooinet met flink veel hooi erin. Zodat ze wat afleiding heeft. En wel veel bij het paard blijven. Want de kans is groot dat ze in het begin de neiging het om weer te gaan hangen.

En knoop het touw vast met de paardenknoop zodat je er meteen kan los trekken en zorg dat ze nog best lang staan. Dat het paard zijn eigen niet vast voelt zitten. Dus blijf wel zeker bij het paard in de buurt!

Na een tijd steeds wat minder hooi in doen. En na een lange tijd het hooinet weg halen en af en toe belonen. En steeds weer wat minder doen. Bij ons heeft het geholpen. En kon eindelijk vast staan zonder iets. Maar blijf wel opletten. Want kan gevaarlijk zijn als paarden gaan hangen. Want het paard die ik ken heeft een peesblessure ervan over gehouden na het hangen.

Veel succes ermee!
Laatst bijgewerkt door xtostarlight op 09-10-06 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:14

Mijn paard heeft toen hij ging hangen een flinke tik gehad en nu doet hij het neit meer (hij is een beetje verwend haha)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:17

Margot_VH schreef:
Mijn paard heeft toen hij ging hangen een flinke tik gehad en nu doet hij het neit meer (hij is een beetje verwend haha)

Ik wou dat dit bij haar paard ook zo eenvouding was, maar dit werkt bij haar niet ( hebben we al meerdere keren geprobeerd.

xtostarlight schreef:
Een paard die ik ken kon ook nooit vast staan! En ging ook altijd meteen hangen. Dit paard had er geen geduld voor. Probeer eens een hooinet met flink veel hooi erin. Zodat ze wat afleiding heeft. En wel veel bij het paard blijven. Want de kans is groot dat ze in het begin de neiging het om weer te gaan hangen. En knoop het touw vast met de paardenknoop zodat je er meteen kan los trekken. Dus blijf wel zeker bij het paard in de buurt! Na een tijd steeds wat minder hooi in doen. En na een lange tijd het hooinet weg halen en af en toe belonen. En steeds weer wat minder doen. Bij ons heeft het geholpen. En kon eindelijk vast staan zonder iets. Maar blijf wel opletten. Want kan gevaarlijk zijn als paarden gaan hangen. Want dit paard heeft een peesblessure ervan over gehouden na het hangen.

kan ze altijd proberen, maar je moet dat wel oppassen dat hij niet met de benen in het hooinet komt. Ik zal het haar zeggen. Knipoog

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:19

in hoeverre vinden jullie trouwens dat ze de smid die dit heeft aangeraden moet bellen?

Zelf ben ik van mening dat hij in ieder geval moet weten wat de consequenties zijn geweest van zijn advies...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:21

het hooinet dan ook best hoog hangen Knipoog

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:25

De oplossing van de smid is goed. Je kunt alleen beter een koeband gebruiken. Daaraan zet je dr vast en het halster laat je gewoon om. Met een koeband stikken ze niet. Laat r maar hangen. Komt vanzelf goed. Niet te kort vastzetten aan een stevige paal. Knoop maken bij de band niet aan de musketon haak doen want die breekt.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:35

Kan ze niet gewoon los staan met poetsen?
Die van mij heeft het met wassen en de hoefsmid. Dan gaat ze hangen.
Als ze los staat is er niks aan de hand.
Als ik dan even weg loop zeg ik ho he en dan blijft ze netjes staan.
Mij is verteld dat sommige paarden gaan hangen omdat ze denken dat ze niet kunnen vluchten en als ze los staan weten ze dat het goed is.
Dit is mij ook maar verteld hoor.

Succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:00

Bij een echt hangend paard, paard niet aan het halster vastzetten. Lasso om de buik, door het halster heen en daarmee vastzetten. Kan het nooit zover komen dat ze in ademnood komt omdat ze zo gaat hangen dat ze zelf geen lucht meer krijgt.

Bij echt ernstige hangers zou ik echter overwegen om de ground tie aan te leren, en het paard niet meer vast te zetten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 17:30

janderegelaa schreef:
De oplossing van de smid is goed. Je kunt alleen beter een koeband gebruiken. Daaraan zet je dr vast en het halster laat je gewoon om. Met een koeband stikken ze niet. Laat r maar hangen. Komt vanzelf goed. Niet te kort vastzetten aan een stevige paal. Knoop maken bij de band niet aan de musketon haak doen want die breekt.

Ze had het echt op gegeven (het leven dan). Ik denk echt dat ze blijft liggen, ook met de koeband.

Weet iemand een expert die veel met dit soort gevallen werkt? Ze wil het liefst het nu uit handen geven zodat de mensen die er mee bezig gaan weten wanneer iets aanslaat en hoe ze het het beste aan kunnen pakken

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:43

Margot_VH schreef:

Het kan helpen hoor daar niet van. Maar bij mij op stal gebruiken ze dit middel voor alles. Omdat ze, zoals ook bij dit probleem, vinden dat het paard ongehoorzaam en/of respectloos is.

Persoonlijk vind ik dat men veel te snel naar dit middel grijpt.

siemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:50

Wat is de de ground tie manier dan ofzo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:54

een paard die gaat hangen werk ik in eerste instantie naar voren toe met alles wat op dat moment binnen mijn bereik is........

mocht dat niet helpen dan gaat er een koeienhalster om, en laat maar hangen, ondertussen werk ik nog steeds het paard naar voren.........

mocht dat niet helpen, dan rest er niks anders dan het paard tegen een muur achter het paard vast te zetten zodat het echt niet kan hangen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:59

dat was inderdaad ook mijn eerste reactie toen ik daar aankwam, van achter 'opporren' om naar voren te gaan.
Helaas stond het dier een een stang van ongeveer 130 hoog en dook eronderdoor zodra ik haar op zou jagen. Moeten we het dan nog een keer proberen ergens waar ik haar wel van achter op kan jagen zodat ze niet gaat hangen? Ik zou er enorm tegen op zien dit nogmaals te proberen, het zag er echt niet prettig uit...

Zodra een een muur achter staat gaat ze niet hangen. Misschien een stobaal er achter zetten? Ideetje misschien?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:36

Ik heb een paard gedaan die ook onmiddelijk ging hangen als hij aan een touw vast stond. Wanneer hij aan 2 lijnen vaststond, hing hij niet...misschien is dit een idee??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 20:47

Zou een mooi idee zijn, maar ze stond vanmorgen aan 2 touwen...helaas... Ach gut

Ik heb net mijn vriendin gesproken. Het paard lijkt er ( op het eerste gezicht) gelukkig niks aan over gehouden te hebben.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:06

trisca schreef:
Misschien zijn er correctiestallen voor paarden met dit soort gedragsproblemen?

Ik hoop dat iemand een adres weet waar ze heen kan of een goede manier om dit gedrag te veranderen.

suggesties zijn verschikkelijk welkom dus.

Jawel hoor, wij kunnen je wel helpen Haha! . En wij kunnen je ook leren hoe hiermee om te gaan. En we doen het niet met touwen om de buik etc. etc. Dat is niet nodig.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:15

De mijne heeft toen ze 4 was ook steeds lopen hangen was echt uit angst,de stalbaas deed toen zo,n koeienhalster om.
Uiteindelijk bleef ze t proberen en toen gaf hij haar een tik met de hooivork (ik vond dat heel erg) maar uiteindelijk zag ze in dat als ze ging hangen dat dat dan een minder prettig gevoel was,dus ze probeerde t niet meer.
Ben toen ook van stal verandert want hou helemaal nie van dieren pijn doen maar op de andere stal werd ze toen veel rustiger en had geen angsten of iets meer Lachen
Ik ga je dit niet aanbevelen als oplossing hoor ,maar wilde ff vertellen dat t bij mij toch goed is gekomen.
Iig heel veel geduld daar bereik je t meeste mee Knipoog
Heel veel succes Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:15

siemie schreef:
Wat is de de ground tie manier dan ofzo?

Ground tie is het aanleren van het paard dat hij niet van zijn plek afgaat als het touw gewoon los op de grond ligt. Het paard moet de indruk geven dat hij vastgebonden staat, zonder dat hij vast staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:01

janderegelaa schreef:

mijn vorige paard deed dat ook, die heb ik toen inderdaad eens een half uurtje laten afbranden, daarna was 't over. Ze deed het vooral als je even weg wilde lopen.

mijn huidige paard gaat hangen aan t halster in de trailer, geheel tegen de regels in heb ik toen een touwhalster gebruikt en m daar aan vastgezet (wel met paniekknoop). Als ze dan gaan hangen werkt het touwhalster scherp in Extreme duivel. Ik weet dat het niet mag en eigenlijk niet goed is, maar het gesodemieter was wel over Vork . Met gewone halsters wist hij gewoon dat ze stuk te trekken zijn, een touwhalster gaat niet stuk.

Vervelend is wel als een paard in paniek raakt, dan schiet je er niks mee op... moeilijk moeilijk..

Een plek uitzoeken waar ze aan een muur kan gaan staan zodat ze niet naar voren kan. Verward en dan oppporren?

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:40

Hai Trisca, het is wel angstig als je paard gaat hangen althans dat vind ik wel. Mijn merrie van 4 jaar hangt ook toen ze 2 was begon het nu doe ik d'r in stal. (ook wel vast) langzaam op gebouwd maar het is een begin voor haar en mijn halsters succes claudia