Hoefschoenen op buitenrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

erat

Hoefschoenen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 21:03

Zijn er mensen die hoefschoenen gebruiken op een buitenrit? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik zit er ook wel aan te denken, maar twijfel een beetje. Het kost nogal wat natuurlijk!

Arabesk

Re: Hoefschoenen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:18

in het 'naturals' gedeelte zijn veel mensen met ervaring met hoefschoenen probeer het daar eens

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:19

ik heb ze volop gebruikt. Ik rij alleen maar buiten en iedere rit gingen ze aan. Nu ben ik zover dat ze lekker op blote voeten kan lopen Haha!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:23

Ik heb ze gebruikt en was er niet blij mee in eerste instantie wel hoor. Maar mijn paardje heeft echt altijd wondjes ervan gehad. Altijd in de kootholte na het rijden heel zielig. Bij ons op stal was nog een paardje en die is op zn bek gegaan door die dingen omdat ze schrok opzij sprong en omdat het zo abrupt stopt viel ze op haar knieën ze heeft weken moeten revalideren. En nog een groot nadeel vind ik toch ook wel dat ze je constand inhalen als je aan het rijden bent, want dan vliegt er ineens weer een voorbij....Nee geef mij toch maar mijn oude vertrouwde ijzertjes. (sinds ze weer op ijzers staat loopt ze ook niet meer op eieren ik heb haar 2jaar op schoenen gehad om goed uit te proberen en twee jaar heeft ze voorzichtig gelopen)

erat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:56

nancyinmka, ik heb de ijzers er juist onder vandaan gehaald omdat haar hoefjes erg slecht werden! Zo slecht dat er niet meer te nagelen viel!
Vandaar dat ik hoefschoenen wilde proberen tot ze weer lekker bloot kan lopen!
De problemen waar jij het over hebt (wondjes, struikelen) komty dat niet omdat ze niet goed pasten?

Arabesk, goed idee, ga ik proberen!!

fjordnina, hoe lang heb jij ze gebruikt voor je overging op blote voeten?

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:13

ik heb een fjord, en haar hoeven waren een paar jaar geleden zo slecht; te korte hoeven scheuren door nagels van ijzers, dat we zijn overgegaan op hoefschoenen

eerst hadden we easyboots, maar deze pastten alleen op de voorhoeven en inderdaad ze vlogen je dan weleens om de oren, dat was dus minder.

toen hebben we ze aan laten meten bij gerrit smit rijssen ofzo, hij heeft ook een website geloof ik. Die maakt eerst een soort gipsafdruk van de hoeven en dan laat hij aan de hand daarvan hoefschoenen maken. Op die manier passen ze wel goed (behalve bij ons de eerste keer, maar toen kregen we gratis nieuwe geloof ik) en die gebruiken we nog steeds. Het gaat nu inderdaad wel beter met de hoeven, ze zijn ook iets langer.

Het is wel zo dat onze pony bij de hoefballen kale plekken krijgt als je ze veel gebruikt, maar over het algemeen valt het wel mee. een ander nadeel is dat het even tijd kost om ze aan te doen, zo een 10 minuten ongeveer, voor vier.
Ze blijven wel goed zitten nu, alleen wij hebben er een skisluiting op en het bandje breekt elke keer af, zodat hij nog maar net op het strakste vast kan, maar inmiddels heeft deze smit rijsen alwel nieuwe sluitingen, let dus goed op de sluiting.

ze zijn inderdaad niet goedkoop, ik geloof 60 per hoefschoen maar ze gaan dan ook veel langer mij dan ijzers, dat geld haal je er makkelijk uit.

Onze fjord heeft nu in de zomer meestal een paar keer ijzers, omdat de hoeven anders tekort worden en s winters en in het voorjaar, tot het niet meer gaat geen ijzers en dan loopt ze op hoefschoenen.

dit is nu geloof ik het derde jaar en de hoefschoenen zijn nog steeds niet versleten, ik gebruik ze ongeveer 1 keer per week en dan 3 uur.

ik hoop dat je zo iets wijzer bent geworden

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:17

Ik heb veel buitenritten, maar ook een trektocht op schoenen gedaan.

Zonder is natuurlijk makkelijker, maar op die manier heb ik de overgang van ijzers naar blote voeten goed voor elkaar kunnen krijgen.

Nu zijn we zo ver dat we de trektochten , en ook veel over asfalt, zonder schoenen of ijzers aankunnen.

erat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 20:17

Siria, super!! Daar heb ik inderdaad wat aan!!

Antheman, kijk, dat is nou ook mijn streven: trektocht zonder ijzers/ schoenen!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:47

erat schreef:
Siria, super!! Daar heb ik inderdaad wat aan!!

Antheman, kijk, dat is nou ook mijn streven: trektocht zonder ijzers/ schoenen!!

Maar heb geduld! Heeft me een paar jaar gekost om dit zonder problemen te kunnen!

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:52

ik heb eayboot hoefschoenen, ben er erg tevreden over. me ana het strand geweest bleven prima zitten..

en kijk wat zijers kosten in vergelijking met de hoefschoenen dat heb je er zo uit..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:07

erat schreef:
nancyinmka, ik heb de ijzers er juist onder vandaan gehaald omdat haar hoefjes erg slecht werden! Zo slecht dat er niet meer te nagelen viel!
Vandaar dat ik hoefschoenen wilde proberen tot ze weer lekker bloot kan lopen!
De problemen waar jij het over hebt (wondjes, struikelen) komty dat niet omdat ze niet goed pasten?

Arabesk, goed idee, ga ik proberen!!

fjordnina, hoe lang heb jij ze gebruikt voor je overging op blote voeten?

Ik heb ze ongeveer een jaar gebruikt. Nu af en toe nog, wanneer ik merk dat ze echt slechter gaat lopen, anders is het niet nodig. Zolang je zelf ook maar rekening houd met de hoeven gaat het prima.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:23

Mijn tweespan loopt gewoon op blote voeten. We maken zo'n 1500 kilometer per jaar en de hoeven zijn prima. Ze lopen al 4 jaar blootvoets. Ik heb wel gedacht aan hoefschoenen maar ik vind het niks om tijd uit te trekken om 8 schoenen aan te trekken (ik ben al lang genoeg bezig met optuigen/ aanspannen)

erat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 10:46

Antheman, ja, daar reken ik ook zeker wel op!

napie, mijn paard stond op ijzers, en die zijn er sinds kort pas af. Zonder ijzers wordt het voorlopig ook niet (we hebben het al meerdere malen geprobeerd). Daarom wil ik dus hoefschoenen gaan proberen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:04

In de periode dat mijn paard opeens gevoelige voeten had, heb ik ook hoefschoenen gebruikt tijdens de buitenritten (die van Smit).
Het beviel hartstikke goed. Ze liep er zo mee weg. Wondjes of schoenen verliezen e.d. hebben wij geen last van gehad.
Inmiddels zijn we een jaar verder en ze kan weer zonder schoenen het bos in!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:10

Toen ik voor het eerst over hoefschoenen las, stonden er vaak toch wel reacties bij van wonden op de hoefballen en dergelijke. Daar ben ik zeker voor terug gedeinsd. Inmiddels wordt mijn paard natuurlijk bekapt en moet ik zeggen dat het erg goed gaat. Als hij net bekapt is wil hij nog wel eens wat gevoelig op puntige stenen lopen (van dat lompe grind), maar gelukkig loopt hij prima op blote voeten voor het overige. Toen hij nog traditioneel bekapt werd, was ik meestal na twee weken radeloos... Scheuren, stukken die omklappen...

Inmiddels ben ik zonder hoefschoenen prima een eind op weg, maar nu ik dit topic zo gelezen heb, houdt ik het wel in mijn achterhoofd... Geen ijzers meer voor mijn paard Haha!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:35

Mijn verzorgpaard had eerst hoefschoenen. Maar we verloren ze wel eens.. Heel vervelend, want ze zijn hardstikke duur.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:49

Ik rij met mijn paard ook met hoefschoenen (en dat betekend bijna iedere dag in het bos)!
Ik heb de schoenen van Marques en die bevallen me prima, heel snel aan en uit te trekken. Tijdens de ritten blijven ze goed zitten, behalve dan die ene keer dat ze op zij springt en dan met haar ene schoen op de ander gaat staan (nu pas 2 keer gebeurd). Ze heeft nooit last van wondjes gehad en ze tankt nu weer overal over heen. Kan ook al veel meer blootvoets lopen, ligt er alleen een beetje aan welke route ik neem, er liggen nog al wat stenen bij ons in het bos. Hoe lang het duurt voor je paard blootvoets kan lopen is afhankelijk van hoe lang je op ijzers hebt gestaan en wat de natuurlijke kwaliteit van de hoeven is. Merk ook nu ik haar natuurlijk laat bekappen dat de vooruitgang veel sneller gaat (kan natuurlijk toeval zijn).
Voor mij waren schoenen echt de oplossing!

Nieknollie *