Hoe vind je een leuke bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe vind je een leuke bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:57

Dag medebokkers

Hebben jullie ervaring met het vinden van een goede bijrijder?
Ik heb er echt heel veel problemen mee.
Zelf heb ik jaren lang ponys verzorgd van andere mensen en ik heb er echt veel plezier in gehad.
Nu heb ik het geluk dat ik nu aan de kant van "paardeneigenaar" mag staan.
ik heb een heel leuk verzorgstertje voor mijn welshpony.
Maar voor Talita (die ik zelf rijd) stel ik wat hogere eisen (= vergoeding) waardoor veel mensen wel "lijken" af te haken.
Ik vind het zo jammer want voor zowel mij als Taliet zou het heerlijk zijn als iemand de dagen zou kunnen doen waarop ik te weinig tijd heb om met Taliet op stap te gaan.
Ik vraag een vergoeding van 25 euro voor drie vaste dagen per maand.
Ik vind dit een redelijk bedrag wat vinden jullie?

Ik wil haar niet op speurders of marktplaats zetten (daar heb ik in het verleden met de welsh niet zo goede ervaringen mee gehad wat dus leidde tot veel energie steken in iemand en later alsnog zonder verzorger zitten)
wel heeft ze in het dorpsblad gestaan, hier op bokt en bij de supermarkt.
Tot nu toe heb ik alleen meiden gehad die niet serieus of ervaren genoeg waren.

Dat bleef dan ook alleen bij de kennismaking Bloos

Graag hoor ik jullie meningen en kritiek mag (mits opbouwend)

September

Re: Hoe vind je een leuke bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:58

Ook ik heb daar problemen mee.. Ik ga dit topic in de gaten houden... Lachen

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:59

25 euro per dag, week of maand? Per maand is echt niet veel voor 3 dagen in de week. Ik weet ook niet meer plekken, misschien nog een keer in de supermarkt, andere supermarkten? Veel succes!

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:01

Ik sta zelf aan de kant van het bijrijder zijn en momenteel hoef ik niks te betalen. Bij mijn vorige verzorgpony betaalde ik 35 euro in de maand voor om de week 3 of 4 keer. Jouw bedrag vind ik erg redelijk. Je kan het natuurlijk van 2 kanten bekijken; Als bijrijder kun je zeggen "ze moeten blij zijn dat iemand het paard rijdt, dus waarom betalen?" en als eigenaar kun je zeggen "ze mogen blij zijn dat ze mogen rijden". Tenminste, zo zie ik het Lachen

Ik vind jouw bedrag dan ook heel redelijk en misschien zelfs weinig Knipoog Het ligt er natuurlijk ook aan wat diegene allemaal met je paard mag doen. Ik denk dat ik tot ongeveer 50 euro zou betalen.

edit: Zijn er niet mensen die je kent die nog "wel een leuk iemand" weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:39

Ik ben zelf al drie jaar bijrijder, en hoef niets te betalen, in mijn ogen niet meer dan normaal, en staat het gelijk aan een wederdienst.
Maar in mijn zoektocht naar een bijrijpaard werd me wel duidelijk dat veel mensen hier anders over dachten, en bedragen van75 euro per maand kwamen wel eens langs.
Het is voor mij in elk geval duidelijk dat de band die ik inmiddels heb met mijn verzorgpaardje, niet in geld is uit tedrukken.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:44

25 euro is echt niet veel hoor..je kan hier op bokt ook een topic plaatsen om een bijrijder te zoeken voor je paard!suc6 met et zoeken

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:49

Ik ben heeeel erg tevreden over mijn bijrijdster/verzorgster. Ze hoeft niets te betalen, als ze maar lief is voor mijn pony. Ben haar via hondencursus tegen het lijf gelopen eigenlijk puur toeval. Helaas heb ik daarom geen goede tips, anderen doen vaak een advertentie op marktplaats of op de manege en kijken dan wie ze het meest geschikt vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:03

Ja vaak is dat wel de beste manier, kijk ik ben zelf ook nog jong 21 en ik ben zelf ook geen ster-ruiter.
Dat iemand paardvriendelijk is vind ik echt heel belangrijk en dat diegene er echt voor gaat.
Helaas ken ik niemand die ondanks dat die het goed met Taliet kan vinden ook nog genoeg tijd heeft voor haar

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:49

]25 euro in de maand vind ik een heel redelijke prijs voor 3 vaste dagen per week.

zijn er niet nog mensen in je omgeving die mensen weten wat een bijrijdpaard willen? want zo ben ik aan mijn verzorgpony gekomen [en veel vriendinnen van mij ook, eigenlijk allemaal Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:54

ik vind het op zich geen onredelijk bedrag, maar dat hangt sterk af van de 'markt' bij jou in de buurt. Hier zijn er volgens mij meer mensen die een bijrijder zoeken, dan dat er bijrijders zijn, dus betalen doet ( bijna ) niemand. Het bijna andersom. Als dat in jouw regio ook zo is, kan je het denk ik wel schudden.
Voor de rest kan ik je alleen als tip geven je oor eens te luisteren leggen in maneges/pensionstallen. Ik weet niet of je stalgenoten hebt, misschien hebben zij kinderen/neefjes/nichtjes die het wel zouden willen. Mond-tot-mond werkt in dit soort gevallen vaak het best.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:59

Ben het mt erleyene eens, mond-op-mond is vaak het beste. Misschien heeft iemand die je kent een bijrijder die misschien nog iemand weet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:01

25 euro is echt heel redelijk hoor!! mijn bijrijder betaalt 50 euro voor 2x rijden per week en bij ons op stal is dat normaal. Zelf betaalde ik toen ik nog bijreed 100 euro voor 3x per week. maar het is inderdaad ook afhankelijk van hoe de markt is. maar nogmaals, 25 euro is echt heel redelijk!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:01

Lise81 schreef:
mond-op-mond is vaak het beste.

Daar krijg je misschien een heel ander soort bijrijder mee...
Sorry, melig Haha! Bloos

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:09

Ik denk dat het ook aan de aanbieder van het paard ligt of je er geld voor wilt hebben. Ik hoef er absoluut niets voor te hebben, zo blijft het altijd mijn paard, heb genoeg ellende gezien met betalende bijrijdsters in mijn omgeving de afgelopen jaren die op een moment gaan denken "ik overleg niets meer, ik vraag niet of iets mag want ik betaal ervoor" wat een logische reactie is(geen aanval op de bijrijdsters, ben blij dat er mensen zijn die het doen Haha! ). Mijn bijrijdster doet het voor haar plezier en dat meisje is altijd vrolijk en leuk met mijn pony bezig waardoor mijn pony ook vrolijk is van alle extra aandacht en dat vind ik persoonlijk belangrijker dan geld te vragen, alleen betaald ze zelf haar leskaart zodat ze mijn pony in de manegelessen mag rijden maar dat is haar eigen keuze. Ik denk inderdaad dat het per regio verschild op mijn manege ken ik niemand die betaald om een privepaard te rijden/verzorgen, of iemand die er geld voor wil hebben. Nog nooit iemand over gehoord.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:11

Ik denk dat het belangrijk is dat het van alle kanten klikt.
Dus tussen eigenaar, paard en bijrijder.
Als dat niet zo is, zal het nooit werken.

Ik vind het een normaal bedrag hoor, wat je vraagt.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:11

Ik ben zelf bijrijdster, en betaal 100.- per maand voor 2x per week rijden, dus ik vind jouw vraag van 25.- echt heel erg redelijk! Zelf heb ik destijds een advertentie geplaatst op marktplaats, en zo ben ik aan m'n eerste bijrijpaard gekomen. De tweede heb ik op marktplaats gevonden, maar de eigenaresse had daarvoor al heel veel reacties gekregen die op niets waren uitgelopen. I'net-sites hebben het voordeel dat je wel heel veel mensen bereikt, dus wel de kans hebt dat er een goeie tussen zit (zoals ik Tong uitsteken), maar het wel vervelend dat er ook een boel nitwits reageren. Maar ik begrijp dat je het sowieso niet via i'net wilt doen, je zou natuurlijk wel zelf markplaats en speurders in de gaten kunnen houden voor een bijrijder die zich aanbiedt. En nogmaals, voor 25.- per maand zou het toch zeker moeten lukken lijkt mij. Ik vind het niet meer dan normaal dat je als bijrijder een bijdrage levert, ja het is een dienst, maar het is een wederdienst (de bijrijdster neemt een deel van de zorg op zich waardoor de eigenaar meer "vrije" tijd heeft, maar de eigenaar geeft ook zijn paard tot je beschikking), dus dat zowel eigenaar als bijrijder een financiele last hebben is toch normaal?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:16

ik verzorg nu al 7 jaar bij vaste mensen, ik betaal ook niets, maar ik hou wel alles bij ( 2 paarden en een pony) en hobbel zo af en toe met haar kinderen door het bos op de pony.
Ik mag met de paarden eigenlijk alles doen. als ik wil gaan ze mee op wedstrijd, naar t strand, het bos noem maar op. Helaas ben ik nu voor langere tijd uitgeschakeld vanwege knieproblemen, maar een collega van mij die wist nog wel iemand die dat op kon vangen. Zijn zusje, ken het meiske wel, maar wist helemaal niet dat ze reed. Ze is nu 2 weken bezig, en het gaat hardstikke goed.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:27

Ik heb zelf een bijrijdster waar ik helemaal super blij mee ben, en die heb ik via de staleigenaar leren kennen, ze rijd hem de ene week 2x en de andere 3x en ze hoeft niks te betalen, ik ben heel blij dat ze hem rijd want dan heb ik meer "vrije" tijd over om bij mijn gezinnetje te kunnen zijn.
Maar vind je 25 euro per maand zeker niet veel, dat zou ik er ook nog wel voor over hebben als ik bijrijdster zou willen zijn. Ben het ook een tijdje geweest en toen betaalde ik 75 GULDEN in de maand en dan reed ik 3 keer per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:53

Citaat:
Ik denk dat het belangrijk is dat het van alle kanten klikt.
Dus tussen eigenaar, paard en bijrijder.
Als dat niet zo is, zal het nooit werken.

hier ben ik het echt mee eens!
via bokt heb ik nu een aantal reacties gekregen!
wie weet zit de juiste er tussen, ik hoop het

bedankt voor jullie reacties!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:48

Ik zocht voor Amy ook een bijrijdster en ik heb haar dan dus op prikbord gezet op een bekende Zeeuwse Site..

Ik heb 2 reacties erop gehad..
Door mijn minimum leeftijd van 16 jaar viel er al eentje af.
Dus dan maar verder met de andere..

Vooruit, teruggemailt en afgesproken.
Het kennismakings'gesprek' liep goed.

Het klikte met Amy.. Ze kon leuk ermee omgaan, maar ik zag duidelijk dat ze weinig ervaring had.
En dat was eigenlijk wel een vereiste, omdat Amy erg dwars kan zijn en er niet voor terugdeinst haar kont in de lucht te gooien.
Toch maar opgezadeld, dat kon ze niet Lips are sealed , en toen maar gaan rijden..
Het was een beginner, en zat niet zoals het hoorde.
Rondje gereden, wat draf en een voorzichtige galop.

Maar ze was zó enthousiast, wilde zo graag leren, dat ik toch maar heb gedacht van waarom probeer ik het niet gewoon. Ondertussen rijd ze Amy nu een maandje, onder mijn begeleiding, want ze moet nog veel leren. En het gaat prima!
Ze vordert best wel en ze hebben er samen plezier in!

Ik moet nog wel iedere keer mee om ze te helpen enzo.
Maar dat vind ik niet erg..
Ik ben toch blij dat ik deze keuze heb gemaakt Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:52

Ik ben aan mijn eerste verzorgpaard hier in de buurt ook via die Zeeuwse site gekomen ( ondertussen al weer even geleden ). Volgens mij is dat echt voor veel Zeeuwen een vindplaats, hoor van veel mensen dat ze zo aan bijrijders/verzorgpaarden komen. Jammer dat TS niet uit Zeeland komt Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:51

Inderdaad Erleyne..
Dus als je uit Zeeland komt en je zoekt een bijrijdster/verzorgpaard dan kun je er daar altijd wel eentje vinden Ja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:24

Vervelend dat je nog geen geschikte bijrijdster hebt gevonden. Mijn ervaring is inmiddels dat je soms kritischer moet rondkijken en niet van je standpunt moet afwijken Bloos

Toen ik begon met het zoeken voor een bijrijdster voor mijn merrie, was ik allang blij dat er iemand was die haar wilde rijden. Je begint beiden vol enthousiasme en al snel werd dat steeds minder. Belangrijke signalen worden genegeerd want je bent al blij iemand te hebben Bloos Als je dan beiden een tijd aanmoddert dan blijkt het toch niet te klikken en dan stop je ermee. Zonde tijd, maar vooral zonde paard.

Maar wel een hoop geleerd, tegenwoordig kijk ik ook kritisch rond. Belangrijkste voor jou is dat je weet wat je wilt, jij weet als paarden-bazin als geen ander wat voor iemand op jou paard past. Zoek zo iemand en gij zult vinden Haha! Soms liggen de oplossingen dichter bij huis dan men denkt, althans dat is mijn ervaring.

Op mijn jong onervaren paard zou ik dus ook nooit geen nietgeklasseerde of beginnend ruiter meer zetten, ze kunnen nog zo hard roepen dat ze zichzelf waar willen maken, als het er niet inzit zit het er niet in. Inmiddels heb ik 4 rijpaarden en 3 daarvan hebben hun vaste bijrijder, of eigenlijk amazone. Voor mijn jonge groene paard heb ik iemand gevonden die juist veel ervaring heeft, geklasseerd is en weet wat ze doet. Voor mijn Z2 merrie heb ik een hele fijne amazone gevonden die al veel rijervaring had, het graag weer wilde oppakken en zeker ook ambitieus is, dus die heeft een erg leuk leerpaard waarmee ze vooruit kan. En voor een hittepetit van een merrie heb ik sindskort een rustige amazone die ook goede ervaring heeft maar wel een paardje nodig heeft waar ze uitdaging in ziet en niet te groen is.

Daar waar ik bij mijn eerste bijrijder ALLES betaalde (van lessen tot allehande wensen) heb ik de meeste frustratie`s en de minste prestatie`s gehad. Zelf blijf ik van mening dat er best wat tegenover mag staan, aldan niet financieel, dan qua hulp, als men je paard mag rijden. Jij als eigenaar bent er zeker mee geholpen als je een bijrijder hebt, maar voor niets gaat de zon op dezer dagen. Jij hoeft de pleziertjes van een ander niet volledig te bekostigen Knipoog Voor hen 10 anderen.

Het enige wat ik hiermee wil aangeven is dat je soms beter wat langer kunt zoeken naar iemand waarmee het 200% klikt doordat jij bij je standpunt blijft, dan dat je je stanpunten laat varen en vervolgens bijrijders-gaat hoppen. Daarmee doe jij jezelf geen plezier, maar je paard al helemaal niet.

Veel succes! Het komt echt wel goed Knipoog

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:43

Wij hebben een aantal jaren geleden ook iemand gehad die de paarden lekker mee naar buiten nam.Ze hoefde er niks voor te betalen .Ik was al lang blij dat ze aan hun beweging toe kwamen daar had ik zelf op dat moment geen tijd voor.Gelukkig heb ik nu weer de tijd en heeft zij in dat zelfde jaar een fries veulen gewonnen waar ze lekker mee aan de gang kon.Ik zou alleen lang niet iedereen mijn paarden meegeven.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:01

Het is allemaal leuk als je gratis mag rijden maar als je het woord betalen in je advertentie zet.....

Ik heb nooit echt problemen gehad met een bijrijder.
Gewoon even goed navragen in je kennis kring. In de advertente zetten dat je een serieuze 18+ zoekt die er geld voor moet betalen en die minstens (L) M nivau gereden heeft.