halster om doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 17:42

ik krijg het halster niet om bij mijn paardje. ik zit in scootmobiel en kan maar 1 arm gebruiken. met 1 arm lukte het altijd wel, maar nu ik niet meer kan lopen lukt het me niet. dit is zeeer frustrerend. maar een halster om doen, en dan gewoon om laten is ook slecht. iemand anders nog ideeen? ik heb touwhalster, maar ook gewoon halster geprobeerd. ik wil hem om doen als ze nog in de wei staat, en ik voor de wei zegmaar. ze komt braaf en blijft braaf stil staan, maar het lukt niet:'(

pubelia

Re: halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:45

en als je iets lekkers op je schoot legt, zodat je het halster er dan wel achter de oren krijgt?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 17:49

dat zou ik wel eens kunnen proberen... thnx:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:08

--> OMG

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:10

Moeilijk hoor..
Met 1 zou ik zelf nooit een halster omkrijgen denk ik.
(wel om..maar niet dicht..)
Knap dat jij dat wel kan!
En idd. is dat idee van pubelia zo slecht nog niet.
Ik zou het proberen!
Laat je het weten als het gelukt is? Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 09:26

ik ga vanmiddag maar weer eens proberen. en met 1 hand kan je veel hoor. zeker als je niet anders kan. dan wordt je erg handig. maar het probleem is dat ik niet kan bewegen om haar heen en dat ik hem van de voorkant aan moet doen omdat zij in de wei staat en ik niet....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 08:46

het lukt me echt niet:( nog verdere tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:05

je zou je paard moeten leren om op commando zijn hoofd laag te houden..
met eventueel wat brokjes commando "laag" ofzo erbij moet dat na een paar keer oefenen toch wel lukken..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 09:07

ze houd al laag, en ook redelijk lang. ze is best geduldig, maar ik kan er niet omheen lopen ofzo om goed te doen.

hoe denken jullie over halster omlaten in de wei?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:09

ik laat het halster wel gewoon om in de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:12

ben ik niet zo'n voorstander van.tenzij t halster echt goed past.
ik heb namelijk ooit een keer erbij gestaan toen mijn paard jeuk had, hij krabde met een achterhoef op zijn hoofd en zo onder zijn halster gleed...
resultaat was een paard dat omviel en een halster wat kapot was.

maar tenzij je dus een halster hebt wat goed past, geen schuurplekken op de neus gaat geven denk ik dat t wel kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:18

Dus je paard blijft wel staan? Dan zou ik even met Eddy Modde van Parelli Nederland contact opnemen. Scootmobiel en maar 1 arm kunnen gebruiken moet geen probleem zijn. Halster omlaten zou ik iig niet doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 09:41

heb je een emailadres van hem dan ofzo?

ik ben ook geen voorstander van halster in de wei. straks blijft ze ergens achter haken...
het halster wat ik gebruik is touwhalster, dus kan je precies pas maken...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 09:42

ik zit er zelf aan te denken om het touwhalster wat aan te passen. nl het uiteinde langer maken. dan kan ik die gewoon om haar hoofd doen, neus er in lukt wel, en vastmaken met tanden erbij...morgen eens kijken of dat wil...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:03

Een touwhalster mag je nooit omlaten in de wei, dat is veel te sterk en dun en breekt niet als ze vast komen te zitten..
Kun je niet een halster maken dat gemakkelijk om te doen is, of makkelijk dicht gaat? Misschien iets zonder keel-stukje, alleen om de neus en achter de oren, zodat je het alleen over de oren hoeft te schuiven ofzo?
En dan misschien een 'keelriem' eraan met een haakje, wat je dan daarna aan de andere kant aan het halster kun vastklikken met een hand?
Zal ik eens een tekening maken met paint?
Ik zie het al helemaal voor me Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:05

misschien kan je haar ook leren aan een halsband te lopen, ik zeg maar wat, of als de halsband er om zit, wat in 1 beweging wil, en dan het halster omdoen.
maar ik denk dat het er op eneer moet komen dat de ponyn moet leren jou te helpen met het omdoen, en dat kan echt best!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:09

Ik gebruik een controler halster, die hoef je niet dicht te maken, die schuif over zijn hoofd en klaar. Maar is het probleem dat je hem niet over 2 oren heen krijgt?
Omlaten in het land vind ik ook niks. Bij ons in 't land heeft er één met een achterbeen in z'n halster gelegen, niemand weet hoelang al (die dag dan, hij krijgt elke dag verzorging). Iemand vond 'm zo, gelukkig, anders had hij misschien de hele nacht zo gelegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:12

Afbeelding
Als je zelf zoiets maakt van touw, of bv even mailen naar equiplay.nl ofzo, die kunnen vast wel zoiets voor je maken.

En dan kun je misschien eerst de neus erin doen, en het touw achter de oren doen. En dan makkelijk met een hand de 'keelriem' pakken en vastklikken boven in een ringetje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:31

dank je, ik ga morgen even mijn eigen odee nog uitproberen. een halsband lijkt me niet optimaal voor een paard, want daar hou je haar helemaal niet mee.

basedate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:02

Nee inderdaad, als er een auto voorbijvliegt en ze schrikt, dan kan je haar echt niet houden, lopend niet en zeker niet in scoot, lijkt mij..
Opzich is denk ik een goed passend halster dat wèl kapot kan als ze blijft haken een optie.. Misschien dat de verkoper er meer van weet..Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:15

Contact met Eddy Modde kun je opnemen via Parelli Nederland. Hun website is www.parelli.ch

*Edit: Adres en Mail Parelli Nederland:

Parelli Nederland
Paviljoenweg 2
4501 NJ Oostburg
Tel. 0117-450420
Fax 0117-450420
info@parelli.nl
www.parelli.nl

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:57

MysticTinker schreef:
Afbeelding
Als je zelf zoiets maakt van touw, of bv even mailen naar equiplay.nl ofzo, die kunnen vast wel zoiets voor je maken.

En dan kun je misschien eerst de neus erin doen, en het touw achter de oren doen. En dan makkelijk met een hand de 'keelriem' pakken en vastklikken boven in een ringetje.

mooie tekening, maar volgens mij is het juist handiger wanneer de riem die je achter de oren langs moet doen, los is (zoals bij een veulenhalster). Wanneer je je paard kunt leren om z'n neus door het halster te doen en vervolgens z'n hoofd in jou schoot te leggen, kun je zo die band rond z'n orenleggen en dan vastgespen/klippen.
Heb het vandaag met m'n veulen geprobeert en dat ging prima.
Maar bedenk me nu dat die natuurlijk veel kleiner is dan een gewoon paard en het daardoor gemakkelijker is.....
(wat voor paard heb je eigenlijk, hoe groot?)

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:35

ja ik vroeg me ook een beetje af wat voor paard jehad?
en vind dat halster wat je zelf hebt. wat je dus alleen maar over de oren hoeft te schuiven al vrij handig.
Maarre..het paardej houdt t hoofd wel laag maar je krijgt toch niet het halster over beide oren? (ff kijkne of ik t snap Bloos )?

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:04

Neem een leren halster wat al wat stijver is van zichzelf en zo niet kan blijven hangen achter de lip ofzo Knipoog. Als je paard al gewend is om z'n hoofd laag te houden dan kan je met het halster in je hand je arm tussen z'n oren leggen, je hand op z'n voorhoofd en zo het halster om schuiven. Zo heb je het hoofd al laag en kan je makkelijk het halster achter de oren krijgen. Je paard kan dan wat minder makkelijk z'n hoofd omhoog doen omdat jij daar al zit. Cool

Vastklikken, klaar! Haha!

P.S. heb ik niet van mezelf, dit kan je ook allemaal lezen in het boek Paardrijden met Linda Tellington-Jones. Ook het hoofd omlaag krijgen als dat wat minder makkelijk gaat kan je ook uit dat boek halen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 08:55

even voor de duidelijkheid. paard staat aan de ene kant van het hek, ik aan de andere kant.

paard doet hoofd over het hek en braaf hoofd omlaag(is knuffelkont, dus doet ze uit zichzelf al. dan kan ik er beter bij en dat weeet ze)

ik krijg met veel moeite de neus er in, maar verder niet vast. dit omdat ik er recht voor sta, en niet kan bewegen omdat ik maar 1 hand heb en deze gebruik ik dan al om het halster te laten zodat de neus er in blijft... deze zelfde hand zou ik nodig hebben om mijn scoot iets naar achter te rijden zodat ik wat meer aan de zijkant van haar hoofd zit... haar hoofd opzij duwen kan ookj niet om dezelfde reden...ik heb maar 1 hand...