Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebruik ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebruik ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 17:27

Wie heeft dit wel eens gehad of gezien en hoe wordt er binnen het 'engelse' mee omgegaan;
-is normaal dus geen reactie/sanktie
-met gefronste blikken nagekeken
-ruiter wordt gediskwalificeerd
-ruiter wordt uit 'het wereldje' verstoten en kan beter een krantenwijk gaan nemen.

Wordt eea daarna op Bokt besproken en hoe wordt dit in de engelse sport ervaren";
-slecht voor de wedstrijdsport, draagt mee aan negatieve beeldvorming en kan sponsoring negatief beïnvloeden
-wat maakt het uit het is juist goed dat zoiets besproken wordt. Het is tenslotte de waarheid en die mag gezegd worden.

trustHim

Re: Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:30

volgens mij wordt je uitgesloten als het door de jury/ringmeester wordt gezien. maar ik kan het fout hebben

persoonlijk: vind ik het slecht als het gebeurd

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:32

je word ook uitgesloten als het paard bloed heeft in de mond, us lijkt me ook bij zoeits..

ik volg dit even.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:35

Lijkt me ook dat je word uitgesloten.
Sporen zijn nog altijd om je hulpen te verfijnen, niet om je paard lek te prikken.... Dan kun je beter een andere hobby gaan zoeken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 12:44

105x bekeken en 3 antwoorden...
Zo te zien leeft het niet zo bij jullie of men wil er niets over kwijt Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:57

Ik hoop dat je dan jezelf niet meer op het wedstrijdterrein hoeft te vertonen..
Ik zou er niet aan moeten denken om mijn paard tot bloeden te schoppen met mn sporen Bloos
Maar verder weet ik het niet.. Ik denk dat je van het terrein afgeschopt wordt..

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:02

Dit moet neit gebeuren en ik hoop die mensen nooit te zien op wedstrijd! Van mij zouden ze hun paard moeten verkopen en zich er niet meerin de buurt van moeten vertonen.!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:04

whoow.. dan ga je echt veelste ver ... zoiezo met rijden vind ik vele te ver gaan.. zagen tegenhouden en dan toch bijschoppen enz...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:06

naja, dit is dus voor ons heel duidelijk, als een jury, ringmeester of voorterrein jury dit ziet word je onherroepelijk uitgesloten, je moet het ook wel errug bont maken wil je je paard zover schoppen dat hij bloed. dressuur gaat om het perfectioneren van je hulpen, tot je niets meer ziet, als je paard bloed heb je flink zitten schoppen! dat zie je duidelijk wel! en je sporen zijn een hulpmiddel voor dat perfectioneren, geen strafmiddel!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:16

In de reglementen staat iets over 'wreedheid' t.o.v. het paard. In artikel 45 van het algemeen wedstrijdreglement staat vermeld dat een deelnemer na wreed optreden tegen zijn paard gediskwalificeerd moet worden. De federatievertegenwoordiger moet hier onmiddelijk van op de hoogte gesteld worden.
Diskwalificatie betekent overigens dat de ruiter die dag met geen enkel ander paard meer aan de start mag komen.

In de P&S zie je soms uitspraken van het tuchtcollege staan. Het tuchtcollege legt straffen op aan ruiters die op een wrede manier met hun paard zijn omgegaan op een wedstrijd (denk aan verkeerd spoorgebruik, overmatig zweepgebruik, onbeschoft gedrag tegenover officials, etc.). Meestal zijn dit boetes en schorsing, wat inhoudt dat een ruiter een bepaalde periode niet meer aan wedstrijden mag deelnemen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:17

@DresslOver:
uitsluiting en diskwalificatie zijn 2 verschillende begrippen. Mocht er 'wreedheid' geconstateerd worden, dan wordt de deelnemer als de reglementen nageleefd worden, gediskwalificeerd en niet uitgelsoten. Bij uitsluiting zou de deelnemer de 2de proef alsnog kunnen starten, of het 2de parcours in kunnen gaan. Bij diskwalificatie is dat niet mogelijk.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:19

ja, ik bedoelde in ieder geval diskwalificatie Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:36

pff diegene die het zo bont maken mogen van mij helemaal stoppen met paardrijden! dat is gewoon geen rijden meer!
ik moest een tijdje terug schrijven bij de pony's M1 klasse en daar was een meisje die de hele tijd met haar sporen zat te prikken, die pony had een hele kale plek daar (er zat geen bloed hoor!) dus ik zei het zo tegen de jury, en hij zij weer van ja daar kijken we niet echt naar, meer om hoe zij haar oefeningen rijd. Daar was ik het niet mee eens! ik vind dat als iemand de hele tijd met z'n sporen erin zit en dat een hele proef doordoet maar je toch geen verschil ziet je dat maar eens flink moet afstraffen!
gewoon belachelijk, mensen die hun paard tot bloedens toe rijden!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:37

hoe kom je zo bij de vraag?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:43

Sommige paarden hoef je echt niet hard te schoppen om ze door te rijden hoor. Ons oude paard had een erg dunne huid. Die had al schuurplekken van z'n hoofdstel. Als je daar een keer in zou moeten porren, omdat ze ergens niet door willen, dan heb je ze zo open hoor.

Maar doorgaans komt het idd door teveel spoorgebruik en dat is natuurlijk nooit goed.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:46

Staat er werkelijk niets in de regelementen van de KNHS over verwondingen door spoorgebruik?
Tja, en wat verstaat men onder wreedheid? Als een ruiter die zijn paard heeft 'lekgeprikt' verklaard dat het paard zo'n dun huidje heeft en dat hij het niet opzettelijk heeft gedaan, kom je er volgens mij gewoon mee weg....

Ik zit al een tijdje niet meer in het 'engelse' wereldje, maar kan me wel springwedstrijden herinneren waar paarden van een bepaalde deelnemer regelmatig bloedende flanken hadden door de sporen van de ruiter. Tot zover ik weet is hij nooit gediskwalificeerd of uitgesloten van deelname
Maar dat is dus al een tijdje geleden Scheve mond

Als je weet dat je paard een dunne huid heeft, zou je IMO het soort sporen er op aan moeten passen, m.a.w. alleen heel korte/stompe spoortjes gebruiken of misschien wel zonder sporen rijden - wat zeg ik nu?? Nagelbijten / Gniffelen -

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:47

Een verwonding hoeft niet altijd het gevolg van wreedheid te zijn.

Ik ken iemand die vrij fanatiek is met trainen, haar paard echt 6x in de week rijdt. Zij zit netjes op haar paard, met de benen eraan, en is zeker niet wreed en rijdt ook niet met overdreven spoorgebruik. Toch rijdt ze haar paard open. Door de wrijving ontstaat er een wondje. Heel vervelend natuurlijk zeker omdat het geassocieerd wordt met wreedheid.

Maar aangezien je op een wedstrijd niet de oorzaak kunt achterhalen lijkt het me niet meer dan logisch dat je in het geval dat er bloed te zien is een combinatie uitsluit. Of dat bloed nu veroorzaakt is doordat het paard op zijn tong bijt, of in bovengenoemd geval door 'wrijving' en misschien een gevoelige huid van het paard. Je kunt geen risico's nemen en uitsluiting is wat mij betreft de enige goede oplossing. Maar bloed op welke plek dan ook hoeft niet altijd het gevolg te zijn van wreedheid.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:02

nee, maar vaak zijn er op het voorterrein dan ook al dingen voorgevallen. een combinatie word niet zomaar uitgesloten of gediskwalificeerd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:07

Wat ermee gedaan wordt in de rijsport weet ik niet, maar bij de mensport wordt een paard uit de wedstrijd gehaald als het een wondje heeft. En zeker een wondje van het spoor lijkt me een duidelijke reden om de combinatie zonder pardon naar huis te sturen. Maar zoals ik zei, ik weet de reglementen op dit gebied niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 15:52

Yvonniej schreef:
hoe kom je zo bij de vraag?

Op WN zijn er regelmatig discussies over wat wreed is c.q. te 'hard' rijden. Omdat dit voor iedereen anders ligt is er moeilijk een regel van te maken, dus is 'bloed' de grens. Blijkbaar komt het in de ene tak van Westernsport vaker voor als in de andere en vreemd genoeg wordt het in de reining-tak redelijk 'normaal' gevonden.
NIet dat het mág gebeuren, maar dat het ongelukkigerwijs kán gebeuren.
Natuurlijk kun je een paard hebben met een gevoelige huid, als je dan een ongelukje wilt uitsluiten zul je idd niet meer met sporen moeten rijden.

Verder wordt er op WN gezegd dat mensen met korte benen een extra probleem hebben en dat het hun niet kwalijk genomen kan worden dat ze 'bloed' hebben. Iets wat imo grote kul is, maar als iemand het logisch kan weerleggen graag.

Nu zijn westernsporen sowieso al een omstreden iets; de term pizzasnijders komt niet voor niets voor en zelfs de reclame speelt hier op in Lachen
Nu weten alle westernrijders dat je met deze sporen niet prikt, maar moet rollen en met de normale variant wielsporen zal de druk dan idd heel erg meevallen tov de engelse 'prikkers'.
Alleen als je dus 'in the heat of the moment' blijkbaar je benen niet onder kontrole kunt houden en prikt heb je dus grote kans dat je er wel doorheen gaat.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:57

Oke goed toegelicht DD!
Ik vind het ook een moeilijk punt maar als je het zover hebt dat je je paard tot bloedens toe aanspoort dan is er wel echt wat mis!

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:00

DubbelDun schreef:
Zo te zien leeft het niet zo bij jullie of men wil er niets over kwijt Knipoog

Waarschijnlijk het eerste, ik zie namelijk nooit paarden met bloed vanwege spoorgebruik voorbij komen op het wedstrijdterrein. En gelukkig maar, lijkt me niet de bedoeling!
Misschien dat dit in de Western wereld meer speelt ?
Vergeet niet dat er in de dressuur, zeker de lagere klasses, ook genoeg zónder sporen of met stompe, kleine spoortjes gereden wordt! Denk dat daarmee de kans op openhalen ook kleiner is.

DubbelDun schreef:

Nu weten alle westernrijders dat je met deze sporen niet prikt, maar moet rollen en met de normale variant wielsporen zal de druk dan idd heel erg meevallen tov de engelse 'prikkers'.

Opmerking die wat vreemd opgevat kan worden, klinkt een beetje alsof je er vanuit gaat dat er in de dressuursport wordt 'geprikt' met wielsporen en in de westernsport gerold, want 'alle' westernrijders weten hoe ze wielsporen moeten gebruiken?
Lijkt me kort door de bocht en bovendien behoorlijk generaliserend, beide kanten uit overigens!
Jammer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:09

@grandeur: zeker niet zo bedoeld hoor Bloos . In ga bij engelse sporen niet uit van wieltjes, terwijl de western sporen geen rechte stangetjes (= 'prikkers') kent.

En dit
Citaat:
want 'alle' westernrijders weten hoe ze wielsporen moeten gebruiken?
moet je met een flinke zoutsteen nemen Cool
Ik denk dat het omgekeerde vaker gebeurd nl.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:14

ik ken iemand dat paard was lekgeprikt .. dus mijn moeder zegt zo van :'5 je paard heef daar een wond'. volgens reageerd 5 : jáá weet ik'.. ik vertel t tegen memoeder dat t een spoorwond is ze schrok zo.. ik was ook geschrokken.. en je raad het nooit maar ze is 1e geworden !...

Mijn instructrice heeft het ook een keer gehad ze had een schimmel en daar zat t bloed op de sporen (in de M) en allemaal bloed enzo.. ze was echt overdonderd.. en haalt dat meisje bij zich en zegt t .. waardoor het meisje heel relaxt reactie geeft en doorrijdt.. ze was overdonderd maar wist niet echt wat ze moest doen (daarna dacht ze natuurlijk disckwalificeren, maar ik zou ook erg overdonderd zijn hoor!).. ze heeft t meisje éxpres geen winstpunt gegeven okal reed ze de proef goed.. maar toen dat meisje naar de andere jury moest reed ze dik in de winstpunten en die jury heeft er niets van gezegd!..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:17

Ja ik heb vorig jaar een Z1 ruiter gezien waarvan het paard aan beide kanten open geprikt was..

Hij is toen gewoon gestart.
Ik kom hem nog weleens tegen.
Echt die kerel moet stoppen met dressuur rijden.
ten eerste zit hij walgelijk op zijn paard ten 2de zijn benen prikken gewoon ritmisch met een opgetrokken hak en lange sporen..
walgelijk.