waneer de deken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

waneer de deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 10:44

aller eerst: sorry als er al een topic over is... maar kon hem niet vinden.

ik vroeg me af waneer jullie de deken op gaan doen voor de winter. en doen jullie het eerst alleen s' nachts of direct de hele dag?

bij ons op stal zijn we deze week begonnen.. alleen hinke zit nogal te zweten onder de deken omdat het zown dikke deken is... kan ik ook gewoon alleen de zweetdeken opleggen?

Onia

Re: waneer de deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:49

Die van mij heeft de winterdeken vanaf afgelopen zondag op overdag en 's nachts. Staat de hele dag buiten en met die regen en wind ben ik blij dat ie m op heeft. Hij zweet er niet onder. Als die van jou eronder zweet kun je m tijdelijk een dunnere deken op doen, misschien zit ie al dik in het haar, waardoor hij snel zweet?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 10:52

neee.. zit nog niet dik in het haar. maar als ik de deken eraf haal dat zweet ze op haar buik.. met rijden zweet ze helemaal niet

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:33

Tot nu toe heb ik op de manege en bij de pension stal, nog geen een paard gezien met een winterdeken op, wel een aantal met een zomerdeken. Maar dat licht ook aan de binnetemperatuur van jullie stal. En ik neem aan dat ze niet meer buiten staan?

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:36

mijn paard heeft nu een zomerdeken snachts op in stal en staat buiten zonder...tenzij het regent,dan heeft hij zijn dunne waterdichte deken op.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:40

sinds gister avond staat die van mij dag en nacht met een deken om

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:46

Onze paarden gaan eind september/begin oktober(ligt aan het weer) onder een deken. Overdag staan ze in de wei. We hebben vaste stallen met kijkramen naar buiten. Overdag staan de ramen gewoon open en hebben ze een deken op. Rond 10 uur savonds gaan de ramen dicht en de dekens af. Ik vind het geen succes om ze dag en nacht onder deken te hebben daar is het nog niet koud genoeg voor. Als het echt koud wordt krijgen ze snachts een staldeken op maar over het algemeen hebben ze snachts geen dek op. Kunnen ze ook even zichzelf zijn ik vind het ook niet fijn om de hele dag in een skipak rond te lopen en dan snachts ook nog. Maar dat ligt natuurlijk aan de tempratuur in de stallen.
Verder zou ik gewoon even kijken als ze erg zweet zou ik nog geen al te dikke deken op doen, maar als ze wat meer vacht gaat krijgen zou ik hem wel op doen om de haren tegen te gaan. Tja en verder moet je gewoon kijken wat jou zelf het beste lijkt denk ik. Want iedereen heeft een andere mening en het is het belangrijkst als je achter je eigen besluit staat

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 20:03

delete schreef:
Tot nu toe heb ik op de manege en bij de pension stal, nog geen een paard gezien met een winterdeken op, wel een aantal met een zomerdeken. Maar dat licht ook aan de binnetemperatuur van jullie stal. En ik neem aan dat ze niet meer buiten staan?

nee staan niet meer buiten gelukkig Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:36

uuh nooit. Ik werk niet met dekens, maar ik geloof dat ik op stal wel de enige bent.

tinkerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:55

die van mij hebben nu met de regen allebei een 0 grams regendeken op, punt een omdat ze nog 24 uur buiten staan en het hier verschrikkelijk heeft geplenst, en dan kan ik ook wat sneller rijden, anders zijn ze zeiknat

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:19

Silence schreef:
uuh nooit. Ik werk niet met dekens, maar ik geloof dat ik op stal wel de enige bent.

Afgod ik ben dus niet de enige die er zo over denkt......gelukkig

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:45

Ik heb voor overdag een lichtgevoerde regendeken. Snachts een zweetdeken en daarover de zomerdeken. Ik gebruik ze om haar teddyvacht tegen te gaan want ik wil deze winter niet scheren.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:46

Ik heb van de week een hele dunne overgangsdeken opgelegd. Overdag, iig vandaag, gaat de deken af en 's nachts weer op. De paarden staan bij ons van 6 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds op de wei en aangezien de wei op een helling/ heuvel ligt waait het daar flink. Als het overdag bewolkt blijft en de koude wind houdt aan, dan blijft de deken ook overdag op.

Ik zou nooit de zweetdeken oplaten als staldeken. Ten eerste is fleece of wol behoorlijk warm. Warmer dan een dunne overgangsdeken. En ten tweede ligt een zweetdeken nooit zo vast op het paard. Als hij/ zij 's nachts gaat liggen dan is de kans groot dat je deken de dag erna in drie stukken in de stal ligt. Of je moet er een deken overheen leggen die de boel op z'n plek houdt. Maar nogmaals ik ben er geen voorstander van.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:42

Mijne had al een tijdje een katoenen zomerdeken op, en nu sinds een week een wat dikkere deken. Hierna wissel ik nog twee of drie keer tot nog dikkere dekens.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:45

mijne staat nu onder een katoenen zomerdeken en een ongevoerde regendeken erover.. hij staat nog wel buiten Lachen
wil hem van het weekend scheren en dan gaat er een dikkere deken op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:45

--> SV

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:58

hoe doen jullie dat nu eig nu het een paar dagen warmer word?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:00

Peachy schreef:
hoe doen jullie dat nu eig nu het een paar dagen warmer word?

Gewoon op laten liggen, ten zij het echt veel warmer wordt of ze gaat zweten dan leg ik weer even de katoenen zomerdeken op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:23

Duvel staat sinds zaterdag 's nachts met een zomerdeken op. Hij staat wel in een binnenbox.
Elke morgen gaat de deken af, elke avond er weer op. Het is nu nl overdag niet echt koud, het wordt van de week zelfs nog iets warmer volgens mij.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:28

Die van ons staat s'nacht met een 150 grams deken op. Wordt het straks kouder maar dan bedoel ik echt kouder dan krijgt ze een 340 grams deken op. overdags staat 'ze zonder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:06

Als het in de nacht wat kouder is, en het gaat regenen, dan krijgt ie van mij een ongevoerde regendeken op. Pas als het echt onder de 10 graden gaat komen, komt er een zomerdeken onder, die ik naar mate het kouder wordt omwissel van een fleece, naar een dunne winter, naar een dikkere winterdeken. Maar voor de laatste deken moet het echt 10 graden vriezen.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:56

De geschoren manege ponys hebben ene deken op.. als de paarden hem weer opkrijgen gooi ik die van mij der ook weer op denk ik..