Chippen in 2007 verplicht? Hoe met oude pony's???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Chippen in 2007 verplicht? Hoe met oude pony's???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 09:14

De eigenaresse van de pony's die ik samen met nog iemand anders verzorg, had gisteren een brief/folder van de dierenarts gekregen over het chippen van paarden wat vanaf januari 2007 verplicht is.
Nu staan daar 4 pony's, waarvan er met 3 niks gedaan wordt (te oud)(staan alleen als 'aandenken' van eigenaar in de wei), we zouden die drie dus alleen maar moeten chippen voor het geval ze overlijden en met de distructor mee moeten, dat is toch te gek!
Wie weet hoe dit precies zit? (ik kon geen aanverwant topic vinden, sorry...)

missnynke

Re: Chippen in 2007 verplicht? Hoe met oude pony's???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:16

chippen is niet verplicht. registreren wel, dat kun je ook dmv dna doen. is een paar tientjes duurder.
verder staan er genoeg ongeregistreerde paarden en pony's in nederland, die zouden dan niet met de distrctor mee mogen? en dan???
zou me er niet te druk over maken;-)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 09:19

Dat doe ik ook niet, maar de eigenaresse wel Knipoog.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:19

Ook voor jou geldt: correct Nederlands graag en een correcte interpretatie van de wet!!!!!
Registratie is verplicht en chippen is een methode daarvoor! DNA is OOK een methode en irisscan wordt mogelijk ook een methode.

Vanaf nu ben ik het zat en hak ik iedere bokker de pan in die dit fout schrijft! Sorry, jij bent de eerste...........

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:19

wat is het probleem dan? het geld?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:20

ikke schreef:
Ook voor jou geldt: correct Nederlands graag en een correcte interpretatie van de wet!!!!!
Registratie is verplicht en chippen is een methode daarvoor! DNA is OOK een methode en irisscan wordt mogelijk ook een methode.

Vanaf nu ben ik het zat en hak ik iedere bokker de pan in die dit fout schrijft! Sorry, jij bent de eerste...........

Verward

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:22

missnynke schreef:

Dat vraag ik me ook af?
Er zijn meerdere 'dingen' in Nederland die geregistreerd moeten worden. Denk aan auto's, aanhangers.
Wat is er mis met een chip of anders registratie dmv dna?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:24

Jobbeltje schreef:
missnynke schreef:

Dat vraag ik me ook af?
Er zijn meerdere 'dingen' in Nederland die geregistreerd moeten worden. Denk aan auto's, aanhangers.
Wat is er mis met een chip of anders registratie dmv dna?

ik snap best dat mensen tegen de chip zijn, daar kan veel fout mee gaan.
dna is een goed alternatief.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:25

Dat schreef ik er toch bij Verward
Dat DNA ook een alternatief is?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:28

ja klopt, was meer een reactie op wat er mis is met een chip;-)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 13:50

Ik denk dat er niks mis is met een chip, ik denk dat de eigenaresse het oevrbodig vondt voor pony's waar niets meer mee gedaan wordt. Dan kan ik me voorstellen dat ze het zonde van het geld vindt. Toch? Of zeg ik nu iets heel erg raars?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:26

corinne1981 schreef:
De eigenaresse van de pony's die ik samen met nog iemand anders verzorg, had gisteren een brief/folder van de dierenarts gekregen over het chippen van paarden wat vanaf januari 2007 verplicht is.
Nu staan daar 4 pony's, waarvan er met 3 niks gedaan wordt (te oud)(staan alleen als 'aandenken' van eigenaar in de wei), we zouden die drie dus alleen maar moeten chippen voor het geval ze overlijden en met de distructor mee moeten, dat is toch te gek!
Wie weet hoe dit precies zit? (ik kon geen aanverwant topic vinden, sorry...)

Ik ben bang dat je niet anders kan...
Ik heb zelf een brief van onze verzekeraar gekregen dat ze geen paarden meer overnemen die niet gechipt (oeps, geregistreerd Hamer
) zijn.
het is nou eenmaal verboden een paard te vervoeren, verkopen, slachten enz. zonder paspoort.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:35

De kosten kunnen aardig oplopen, vooral als het om een "papierloze" pony gaat. Onze shetlandgezelschapspony staat altijd thuis in de wei en ik denk niet dat ik die laat chippen. Het chippen is bijna net zo duur als de pony en ik ga er toch niet mee weg. Met chippen alleen ben je er nog niet, want je moet ook nog eens een paspoort hebben. Onze stamboekpony's en paarden zijn via het stamboek gechipped, dat was wat eenvoudiger. Ik vind het echt geld uit je zak-klopperij. Al die regeltjes in Nederland, ik word er doodziek van!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:53

En dan komt de dag dat je met je oude pony naar een kliniek moet..... dan moet je toch over de weg ( dus registratie verplicht) en kom je bij de kliniek zul je in de toekomst ook deze papierenmoeten kunnen laten zien ... en dan ???

Iedereen die klaagt dat zijn oude paard niets meer doety, pensioen heeft en niet op pad gaat blablabla die vergeet misschien dat de dag komt dat je naar een kliniek of iets anders toe moet. Dan heb je geen zin in gezeur.

Daarom dus gewoon je paard/pony laten registreren, ben je van het gezeur af !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:58

Denk je nou echt dat, op het moment dat je met een ziek paard zonder chip in de trailer aangetroffen wordt, de politie een scan apparaat bij zich heeft? Denk je nou echt dat, als je met een koliekerig paard in de trailer naar een dierenkliniek vliegt, er naar chip, paspoort en dergelijke gevraagd wordt, of je van de weg gehaald wordt? De behandeling van een dergelijk dier gaat ten allen tijde voor, en mocht je wel problemen tegenkomen kun je die daarna wel oplossen.

Ik zou iig niet in paniek schieten omdat er verhalen de ronde doen dat je paard niet meer geholpen wordt, niet meer getransporteerd mag worden, of in geval van overlijden niet met de destructor mee kunnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:00

ElCamino schreef:
En dan komt de dag dat je met je oude pony naar een kliniek moet..... dan moet je toch over de weg ( dus registratie verplicht) en kom je bij de kliniek zul je in de toekomst ook deze papierenmoeten kunnen laten zien ... en dan ???

Iedereen die klaagt dat zijn oude paard niets meer doety, pensioen heeft en niet op pad gaat blablabla die vergeet misschien dat de dag komt dat je naar een kliniek of iets anders toe moet. Dan heb je geen zin in gezeur.

Daarom dus gewoon je paard/pony laten registreren, ben je van het gezeur af !!

Dan zou ik me dus ernstig gaan afvragen hoe zinvol die trip naar de kliniek is en of het niet beter is voor de pony om gewoon een spuitje te krijgen. Medische zorg is prima, maar niet tot elke prijs...............

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:18

Tegen die tijd zie ik dan wel weer verder. (dan ben ik ondertussen ook al zo'n beetje bejaard) Voor sportpaarden of andere paarden die verhandeld worden vind ik het anders liggen, maar voor zo'n shetje vind ik het echt onzin. Daarnaast zou het wel heel toevallig zijn als je op dat laatste ritje net gecontroleerd wordt. Ik ga er dan maar van uit dat ik een beetje menselijke politieagent tref.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:46

mijn paard is ook oud(29) die is ook geregistreerd maar die komt nog wel op de weg. ze komen hem inderdaat neitophalen als hij niet geregistreerd is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:49

Je bent nu toch al verplicht om te chippen, en een paspoort te hebben, anders mag je het paard niet vervoeren...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:51

Ik vervoer mijn shetje in ieder geval niet, dus ik laat haar ook niet chippen.