rijden op een paard in wintervacht, hoe met zweten omgaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

rijden op een paard in wintervacht, hoe met zweten omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 12:01

hoi,

ik heb een vraag, mijn merrie heeft beweging en training nodig omdat ze wat vast lijkt te zitten,
maar ze krijgt natuurlijk wel een dikke wintervacht, die al aardig aan het komen is.
ik heb wel beschikking over een stand, waar ze 's nachts op mag staan, maar eigenlijk houd ik haar het liefst zo veel mogelijk buiten.
en zo lang het veulen er nog is kan ik ze volgens mij ook beter niet op stand zetten want dat is niks voor een jong paard.
ik vraag me nu af hoe het moet als ze zweet, wat ze wel doet.
ik werk alleen in stap, dat vind ik ook genoeg, het gaat om het loswerken, niet om persé conditie te trainen.
hoe pakken jullie het aan met zweet?
ik heb denk ik niet elke dag tijd om haar te rijden, dan op stand op te laten drogen, en dan weer buiten te zetten.
scheren lijkt me ook echt niks, en een deken, naja, daar heb ik totaal geen ervaring mee, het lijkt mij wat onnatuurlijk.
het gaat om een fjord.

ik heb haar pas vanaf juni, dus ik heb haar nog niet eerder een winter gehad.

ik ben echt benieuwd of iemand me kan zeggen hoe dat moet/ hoort enz.

xx Marigold.

fjordnina

Re: rijden op een paard in wintervacht, hoe met zweten omgaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:05

24/7 fjorden eigenaar meld zich:

Neem de tijd om even goed uit te stappen, een kwartiertje is meer dan genoeg. Het gaat erom dat ze niet meer warm aan voelt, dat ze nog nat is geeft niet zoveel.

Ik rijd haar volop met dikke wintervacht en zet haar ook zo op het land zonder dekens enz.

Geen enkel probleem.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:10

Inderdaad gewoon goed uitstappen en dan gewoon weer lekker de wei op! Natte haren zijn niet erg, alleen even voelen of de huid droog en niet meer warm aanvoelt. Bovendien zijn ze op de wei ook rustig in beweging. Persoonlijk ben ik sowieso niet voor stands!

Gewoon lekker loswerken!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:16

Ik ga nu mijn eerste "werk"winter in met mijn haf die 24/7 buiten staat. Hij is net ingereden en zweet ook af en toe behoorlijk. Zoals ze hierboven zeggen: als de huid maar droog is na het uitstappen is het volgens mij goed.

Ik had pas een zweetdeken opgedaan omdat hij flink had gezweet maar na 5 minuten was hij echt helemaal zeiknat, dus dat doe ik niet meer. Ik probeer wel te zorgen dat hij goed op adem is en de eerste plekken al een beetje droog worden. Op stand zou ik niet doen, volgens mij kan ze beter buiten rondlopen dan stilstaan met kans op tocht.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 12:22

bedankt voor de reacties.
de stands zijn er puur voor het geval het land echt te nat is, maar ze heeft deze winter een heel groot stuk tot har beschikking die ze helemaal mag kapot trappen omdat de boer het van het voorjaar toch gaat ploegen.
als het even kan blijft ze dus buiten.
uitstappen, en dan dus laten staan, goh, ik dacht echt dat een paard dan kou zou gaan vatten ofzo Clown
nou bedankt, weer een 'probleem' opgelost!! Lachen

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:24

Ik zou een paard nooit met een natte vacht in de wei zetten. Ook al is de huid droog hij wordt dan toch koud? Ik heb ook wel paarden in de winter met wintervacht gereden en ja dan moet je uitstappen, uitstappen en uitstappen, totdat ie droog is. Ik heb mijn paard nooit nat in de wei/stal gezet. Ben ik nu al die jaren gek geweest? Ik scheer mijn paarden nu, das beter. Een fjord kan je bv wel in jachtmodel scheren. Dan is hij beschermt en is sneller droog na inspanning.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:26

Is het ook geen optie dat iemand anders je paard buitenzet nadat ze binnen is opgedroogd? En je zegt dat je voornamelijk stapt, zweet ze daar zo van denk je?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:43

Mijn tinker gaat met een bezweet wintervachtje gewoon naar buiten, maar ik stap haar wel altijd goed uit zodat ze niet meer buiten adem is. Zo doet iedereen dat bij mij op stal en er is nog nooit een paard ziek van geworden.

Het "probleem" van mensen is dat ze denken dat een paard kou vat als ze bezweet naar buiten gaan. Dit is fout, want de MENS zou kou vatten als ze bezweet naar buiten gaan in de kou...

Hier een stukje van www.paardnatuurlijk.nl waar het mooi in omschreven staat:

Citaat:
Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme*: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen!

antropomorfisme*= Iedereen heeft uiteraard het beste voor met zijn of haar paard. Het is heel menselijk om de eigen behoeften te projecteren op het dier; wat voor mensen de maatstaf is zal immers ook wel gelden voor het dier? Deze denkwijze wordt "Antropomorfisme" genoemd; dit fraaie woord betekent in deze context "Het toekennen van menselijke eigenschappen aan een dier".

De meeste mensen vallen met goede bedoelingen maar uit ontwetendheid ten prooi aan antropomorfisme. Dit leidt er vaak toe dat paarden een leven moeten leiden dat niet overeen komt met de natuurlijke leefwijzen van het dier.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:55

Weer wat geleerd! Bedankt Angeliekje!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:02

ja bedankt, echt goede info dit!
en verder iedereen ook bedankt voor het reageren hoor!
de boer vragen haar op het land te zetten kán, maar ik doe het liever gewoon zelf, anders wordt het zo'n gedoe allemaal, en het is al lang mooi dat ze daar mag staan!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:05

jasmijntje schreef:
Weer wat geleerd! Bedankt Angeliekje!

Graag gedaan Knipoog

En het lijkt me niet dat dit voor geschoren paarden geldt. Dit is dan niet de "natuurlijke" vacht.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:12

Tja... onze paardjes worden als prinsjes en prinsesjes verwend. Maar ik denk niet dat ze het daarom slechter hebben. Het gaat anders. En uiteraard een geschoren paard gaat niet zomaar naar buiten in z'n blote velletje!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:42

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 06:29

Dat verhaal van paard-natuurlijk houd ik ook altijd in mijn achterhoofd, maar ik ben het niet met alle info op die site eens dus ga ook graag op ervaringen van anderen af. Goede uitleg hierboven!