eerste wedstrijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

eerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 09:36

Hoi iedereen!!
Ik heb volgende week zaterdag mn eerste wedstrijd!! Het is bij ons op stal een leerlingenjumping.
Nu vroeg ik me toch al wel een aantal dingen af :

Wat doen jullie voor de wedstrijd? Wassen jullie je paarden dan helemaal? Want zou natuurlijk wel willen dat ie mooi blinkt : maar nu het al wat kouder geworden is, mag dat dan wel?

Ik zou ook zijn manen willen invlechten maar heb dit nog nooit gedaan :
Hij heeft ook heel stroeve manen die naar alle kanten vallen ( iemand hiervoor wat tips!?) . Kan je ze dan best natmaken en zo invlechten?

Zijn er nog dingen die jullie doen de dag voor de wedstrijd of met de wedstrijd?

Sorry voor mn domme vragen Bloos

Mallory

Re: eerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:22

Ten eerste, vragen zijn nooit dom...

Manen vlechten kan je idd best doen als ze eerst wat vochtig zijn gemaakt. Eventueel ook gebruik maken van wat gel (niet vergeten goed uit te spoelen na het losmaken van de vlechtjes). Best kan je er ook voor zorgen dat de manen niet te lang zijn en overal ongeveer even dik. Zo krijg je mooie gelijke knotjes. Als je even de zoekfunctie gebruikt, dan vind je vast wel enkele topics terug waar wordt uitgelegd hoe je het beste vlecht.

Voor een wedstrijd worden de paarden bij ons netjes gewassen, ook nu met het koude weer. Al proberen we ons bij dit weer te beperken tot het mooi witwassen van de sokjes en verder uitgebreid poetsen. Als je hem toch helemaal wast zet hem dan onder de infraroodlampen. Heb je daar geen beschikking over, maak hem dan zo droog mogelijk met het zweetmes, een badhanddoek en leg er een lichte zweetdeken over zodat hij niet te snel afkoelt.

Op de dag van de wedstrijd kan je je paard gerust nog wat 'afwerken' door na het poetsen hem nog eens op te blinken met een zachte (stof)doek. Ook kan je zijn hoeven vetten/oliën voor een glanseffect.

De dag voor de wedstrijd zorg je er ook voor dat je materiaal picobello in orde is. Hoofdstel, zadel, martingaal gezeept en ingevet, dekje/bandages/peesbeschermers... alles proper gewassen en netjes klaargehangen op 1 plaats, zodat je de dag van de wedstrijd niet halsoverkop nog alles moet samenzoeken.

Leg ook al de kledij die je nodig hebt op een vaste plaats, zodat ook daar geen zoektocht meer ontstaat ala 'oh nee, waar had ik die zweep nou al weer'.

Het klinkt allemaal onnozel, maar het zijn allemaal kleine dingen die ervoor zorgen dat jij de dag zelf even rustig begint als bij een gewone training. Dit heeft alleen maar positieve gevolgen voor jou, je paard en bijgevolg ook de prestaties.

Veel succes alvast, en laat weten hoe het is geweest.