Heel de winter dezelfde deken? Bah!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mare

Heel de winter dezelfde deken? Bah!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 09:36

Ik wil even jullie mening over winterdekens. Mijn paarden hebben geen dekens om, maar om me heen zie ik wel eens mensen waarbij het paard maanden achter elkaar dezelfde deken op heeft. Die uiteindelijk dus ontzettend goor is van de modder, urine en mest en dan dus helemaal stinkt. Ik moet er niet aandeken dat ik zelf elke dag met zo'n smerige jas rondloop, en ik kan me voorstellen dat dat voor paarden ook vies is. Hun reukvermogen is tenslotte nog veel beter dan de onze.
Ik bergijp het dan vaak ook niet als mensen maar 1 deken hebben. (Tenzij je paard nooit gaat liggen/rollen.) Zeker om de maand op z'n minst moet zo'n deken toch in de was, of zie ik dat nou verkeerd??

CarinaR

Re: Heel de winter dezelfde deken? Bah!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:43

Die van mij heeft m hele winter op hoor!
Zou niet weten waarom niet... zo vies maakt hij m niet... alleen maar rollenin de modder, zie t probleem niet hoor... modder komt toch ook in zn vacht...

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:45

het licht ersaan hoe vies je paard hem maakt denk ik. de meine gaat 1 x per winter de wasmashine in.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:46

Ik heb verschillende dekens, met verschillende diktes. Ik wissel dus heel regelmatig. En als er 1 echt te vies is zorg ik ervoor dat ie gewassen wordt.

Het gaat er mij meer om dat de binnenkant onder de haren zit. Dat de buitenkant vies is maakt me niet zo veel uit.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:49

nou die van mij hebben ook geen dekens om hoor al sik wil dat ze niet vies of nat worden zet ik ze wel binnen
maar dat zouden ze helemaal niet leuk vinden binnen in een stal dus lekker buiten spelen en nat worden haha(rij ook recreatief ) dat scheeld wel natuurlijk

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:54

Volgens mij is 1 keer per maand beetje overdreven!!
Jij zegt ik zou niet graag met een stink jas rond lopen.. eet jij ook gras en poep je in je bed dan?
Ik heb drie dekens voor de winter i.v.m temperatuur verschillen, aan het eind van het seizoen gaat de deken naar de stomerij.

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 10:13

AikePeer schreef:
Jij zegt ik zou niet graag met een stink jas rond lopen.. eet jij ook gras en poep je in je bed dan?

Wel sla, appel en wortel Clown Maar dat heeft er niets mee te maken. Als een paard ruimte genoeg heeft zal hij echt niet in z'n mest gaan liggen. Dat wij ze in zo'n klein hokje stoppen dat ze nergens anders kunnen mesten & dus liggen; Dat is een heel ander verhaal en staat hier verder los van..

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:16

Ik heb een 'show'-deken, voor concoursen. Wel een winterdeken!! Verder heb ik een oude deken, die heel vies mag worden. Wanneer hij van de binnenkant schuurt, gaat ie naar de wasserette! xx

miesjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:18

Bij mij gaan de dekens idd om de maand naar de wasserij of wanneer deze vies is, voor de kosten hoef je dit niet te laten en de pony's staan er altijd fris bij.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:19

als je gewoon elke keer dat je je deken van je paard af gaat doen ff de deken afborstelt enzo het meeste zand en vuil ervan af haalt valt het wel mee hoor en
ik doe altijd voor in de wei zo`n canvasdeken erover heen dan blijven de stal dekens netjes plus de canvas dekens zijn ook wel tegen een beetje regen bestemd en bij erge regen gewoon een regen deken
Laatst bijgewerkt door maartje_h op 03-10-06 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:25

Idd superojan, dekens kan je heel makkelijk afborstelen. Sommige dekens dan. En wat denk je ervan als ze in een regenbui staan? Worden de dekens ook schoon van!!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:27

Daarom.. !! En wat maakt het uit dat ze een beetje vies worden? Het zijn immers winterdekens voor alles toch?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:31

als ie steeds heel zweterig en ranzig wordt aan de binnenkant zou ik hem ook wel wassen. maar verder zou ik me echt niet druk maken. dat doet het paard ook niet. ook zonder jas gaat ie gerus in de rommel liggen rollen en wordt ie ook vies. Mijn paard is er erg schoon mee en daarbij heeft ze hem niet zo heel lang op in het jaar. Alleen als het echt winter is. Maar ik heb hem eerlijk gezegt pas eens keer in deze afgelopen drie jaar naar de wasserette gebracht. Misschien heb ik geluk met zo'n schoon paard?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:32

Ik vind het een beetje overdreven eigenlijk. Ik heb 1 regendeken en als het te koud wordt, gaat mijn dikke winterdeken erop en die blijft er de hele winter op. Hij staat buiten op de wei en er komt vaak genoeg een regenbui over en dan is ie weer als nieuw. Pling

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:30

Ik borstel mijn dekens iedere dag af aan de binnenkant. Lekker de haren en het vuil eraf, en dan even insprayen met equi-shine, zodat ze weer een schone deken opkan. Lachen

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:23

ik haal regelmatig het kartelrandje van het zweetmes over de binnenkant van mijn deken. Daarna met een harde borstel erover en bijna alle haren aan de binnen kant zijn eraf. daarna de buitenkant nog. en ach je paard wordt in de zomer zonder deken ook vies, en nu alleen zijn deken...Als er in de winter een lekker zonnetje staat, dan leg ik een dunner dek op en hangen we deze even uit. kan ie lekker luchten... paardje is daarna helemaal blij als hij weer een frisse deken op mag.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:57

Waarom zou het niet kunnen? Ik kena lleen maar paarden die ze gewoon de hele winter op hebben.. ze worden na - de winter gewassen.. en als ze weer op gaan ook nog een keer gewassen.. (soms,a ls ze erg stoffig/vies zijng eworden "op zolder")

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:05

Mare schreef:
Wel sla, appel en wortel Clown Maar dat heeft er niets mee te maken. Als een paard ruimte genoeg heeft zal hij echt niet in z'n mest gaan liggen. Dat wij ze in zo'n klein hokje stoppen dat ze nergens anders kunnen mesten & dus liggen; Dat is een heel ander verhaal en staat hier verder los van..

ik wee tniet hoor maar d epaardne op mijn stage staan dag en nacht buiten, hoe komen ze dan toch aan die vieze stront vlekken op hun hele lichaam?
niet doordat die drollen tegen ze aan spring hoor neem ik aan....

maar weer ff on-topic, die van mij heeft in de hele winter 2 deken op, 1 dikke en 1 wat dunnere voor de warmere dagen...

overgens staat ze nu nog lekker zonder deken Lachen

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:30

mijn paard krijgt een schone deken als de deken echt te goor is om aan te pakken ....

zoalng de binnekant maar niet smerig is , de binnenkant borstel ik dan ook elke dag schoon

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:33

die van mij worden 2x per jaar naar de stomerij gebracht...zo blijven ze ook mooi vind ik zelf...

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:03

Mijne houden gewoon de hele winter dezelfde deken op...
ze worden wel vies.. maar niet aan de binnekant.
En ieder jaar koop ik een nieuwe winterdeken.. dus dan weer
een helemaal schone de volgende winter.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:08

Ik heb wel meerdere dekens dus ik kan wel wisselen als ze te nat/smerig zijn maar ik ga ze vast niet iedere maand naar de stomerij brengen

Je kunt paarden en mensen niet vergelijken,wat wij als vies beschouwen hoeft nog niet perse vies te zijn voor hun!

Eind van t dekenseizoen gaat alles naar de dekenwasserij en dat was t.

Ik doe wel regelmatig even de binnen/buitenkant afborstelen maar dat is dan ook alles.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:17

Ik heb meerdere dekens met verschillende diktes, dus de hele winter dezelfde deken op gebeurt niet. Verder worden de dekens van mijn paard niet zo vies, ja de buitenkant wel, maar na 1 regenbuitje zijn ze weer schoon. Zolang de binnenkant maar schoon is Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:37

Bij mij beginnen ze met dunnere deken en naarmate het kouder wordt gaat er een dikkere op en naar het voorjaar toe weer andersom...

In de zomer was ik ze allemaal, dus heel erg lang hebben ze een deken niet echt achter elkaar op...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:48

mijn winterdekens gaan 1x per jaar naar de ruitersportzaak om te laten wassen en mijn fleece en zomerdekens was ik zelf als ze vies zijn.

mijn paard maakt haar dekens niet zo erg vies. alleen de deken die ze buiten op heeft is vies. dat is altijd de zelfde deken die overal over heen gaat Knipoog