Leren laarzen uitlopen? (schacht)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Leren laarzen uitlopen? (schacht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 18:37

Ik ben vandaag wezen shoppen voor nieuwe laarzen, ik wilde een laars met veters en een rits, niet al te hoge boog, smalle enkels en redelijk soepel. Die heb ik gevonden, de Petrie Canterbury.
Gepast in de winkel, zaten super en volgens de verkoopster ruimte zat voor een rijbroek (ik had alleen hoge sokken aan). Ik heb nog een maat ruimer gepast, maar die stonden echt vreselijk af aan de bovenkant, daar kon ik met gemak mijn hele hand tussen stoppen.
Nu pas ik ze thuis over mijn (dunne) rijbroek + hoge sokken, en ze zitten behoorlijk strak. Ritsen gaan wel gewoon dicht, maar ik krijg een heel 'moe' gevoel in mijn benen en ik voel mijn kuiten kloppen. Niet pijnlijk, maar ook niet echt prettig.

Het leer van deze laarzen is wel behoorlijk soepel, veel soepeler dan de dressuurlaarzen die ik heb (dit is een springlaars). Ik vraag me dus af of dit ook nog uitloopt? Een paar mm zou genoeg zijn, een maat groter qua kuit is dus te groot.
Vreemd genoeg zijn mijn andere laarzen (Petrie Standaard) dezelfde kuitmaat als deze, en die zitten zelfs wat ruim.

Fredt

Re: Leren laarzen uitlopen? (schacht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:32

Waarschijnlijk heb je een laars van kalfsleer gekocht?
Ik heb een tijdje terug Cavallo's gekocht van kalfsleer, en in het begin had ik ook dat strakke gevoel rond mijn kuiten. De schacht gaat inderdaad nog een klein beetje uitlopen.
Het ligt er ook aan wanneer je de laarzen hebt gepast/ aanhebt. Aan het einde van de dag zetten je voeten & benen wat uit, dus dan zit het inderdaad wat strakker.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:28

Misschien waren je kuiten wat dikker toen je thuis paste?
Dat verschilt ook nog wel eens namelijk.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:24

kloppende kuiten en een moe gevoel duidt op knellen; kun je spataderen of zelfs trombose van krijgen! ik zou dus geen risico nemen. de laarzen lijken me te smal.
op de schacht uitlopen heb ik altijd geleerd dat dat niet gaat. uitrekken zou kunnen, maar helaas niet met rits erin (die knapt dan open). ik zou even terug gaan naar de winkel! succes.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 16:41

Ik heb de laarzen gisteren toch eigenwijs aangetrokken, en ik had even last van een moe gevoel. Maar nadat ik ermee gereden had en een tijdje op gelopen had was dat vermoeide gevoel en het kloppen weg. De schacht rekt dus naar mijn idee wel degelijk op Lachen Lijkt me sterk dat mijn kuiten binnen 2 uur dunner worden Haha!
Het rijden en lopen gaat trouwens echt stúkken beter dan bij mijn oude laarzen toen die nieuw waren, dat was echt 2 weken afzien, deze zijn echt heerlijk soepel, ik kan er gelijk alles mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:39

ik heb dit ook af en toe, kan er geen lijn in trekken wanneer, maar dan zitten ze inderdaad wat moeilijker.
Echter, een waarschuwing wil ik je wel geven. Ik heb hiervoor 2de hands laarze ngekocht, mij werd gezegd dat ze best konden, waren maar een beetje te strak volgens haar, moesten nog beetje uitrekken, maar dat kon goed. Ik had nog nooit leren laarzen gekocht, dus wist ik veel dat het niet normaal was als je een touw door de rits moest doen om hem dicht te kunnen trekken :S Ik geloofde dat dat wel goed zou gaan komen. Uiteindelijk gebruikte ik maar laarzentrekkers in plaats van die rits, de rits barste zelfs bijna na een tijdje :S Maar had toen dus ook constant van dat vermoeide gevoel in mijn benen, kon nauwelijks lopen voor mijn gevoel en kloppende kuiten. En ja, dit verdween na 10 minuten tot een half uur.
Feit is wel dat ik sinds ik die laarzen heb gedragen heel vaak kramp heb in mijn kuiten, veel meer als vroeger. Als ik mijn kuiten strek voel ik meteen kramp erin trekken.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:04

Ik heb dit ook gehad alleen die van mij bleven net iets te strak, ik heb er toen aan de binnenkant naast de rits een stukje leer bij laten zetten en geen problemen meer gehad:)