Dierenartsverklaring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Dierenartsverklaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 14:22

Mijn paard heeft door een ongeluk met stroomdraad in de wei haar pees aan de voorkant van het linkerachterbeen doorgesneden (dat was op 5 februari dit jaar). Ze heeft destijds nooit kreupel gelopen, alleen achterwaarts ging niet.

Nu is ze bijna volledig hersteld en mag ik sinds het einde van de zomervakantie weer gewoon rijden. Dit gaat prima, maar soms struikelt ze en de hoef "zwabbert" een beetje (niet overduidelijk zichtbaar), daarnaast is het been nog steeds dik en de wond goed zichtbaar, deze is onderhand al wel bijna dicht.

Een tijdje terug heb ik aan een jurylid gevraagd hoe zij dit paard zou beoordelen, zij raadde mij aan om een dierenartsverklaring te halen, waarin vooral stond dat het niet schadelijk was om op dit paard te rijden.

Nou vroeg ik me af wat jullie hiervan vinden en of dit jullie ook verstandig lijkt.

Ik heb op 't moment trouwens geen foto's van hoe het been er nu uit ziet, alleen van hiervoor...

Bedankt voor je reactie Lachen

Angela

Re: Dierenartsverklaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:53

Als de DA verklaart dat je idd zonder bezwaar met het paard kan rijden, dan zou ik hiervan een verklaring vragen en deze aan de jury geven. Het zou zonde zijn als je een diskwalificatie krijgt voor iets wat niet nodig is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:55

Ik ga mee met bovenstaande reactie.
Lachen
Succes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:58

_angela_ schreef:
Als de DA verklaart dat je idd zonder bezwaar met het paard kan rijden, dan zou ik hiervan een verklaring vragen en deze aan de jury geven. Het zou zonde zijn als je een diskwalificatie krijgt voor iets wat niet nodig is.

ik ben het er ook mee eens! anders kun je nog wel eens verkeerde opmerkingen krijgen of idd erger diskwalificatie...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:54

_angela_ schreef:

Helemaal mee eens.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:56

Ik zou een kopie van de verklaring geven en me er van verzekeren dat het paard niet onregelmatig is. Want tact en regelmaat is een van de belangrijkste beoordelings criteria.

Persoonlijk zou ik wachten met wedstrijden tot hij helemaal genezen is. Ik zou bang zijn dat in en uitladen en vervoeren toch genezing vertraagd.
Bovendien zijn er juryleden die zich blind zullen staren of je paard nu wel of niet zuiver is en bvooroordeeld zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:40

Ik ben het wel met Raket eens. Ik zou pas gaan starten als de wond daadwerkelijk genezen is en de onregelmatigheid weg is.

Ik start trouwens zelfs sinds een paar maanden met een paard met een enorm litteken op beide spronggewrichten (mn links erg lelijk) dat verder wel volkomen genezen is. Heb niet het idee dat me dat punten kost, alleen bij de DA controle voor en na de cross wordt er wel altijd extra duidelijk gekeken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:29

Ik ga met raket en Lielle mee Knipoog Zal toch nog even wachten tot het helemaal dicht is.. Tong uitsteken *in die periode kan je dus nog verder door trainen en miss. wel hogere punten halen Haha!*

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 14:18

raket schreef:
Persoonlijk zou ik wachten met wedstrijden tot hij helemaal genezen is. Ik zou bang zijn dat in en uitladen en vervoeren toch genezing vertraagd.
Bovendien zijn er juryleden die zich blind zullen staren of je paard nu wel of niet zuiver is en bvooroordeeld zijn.

't is alleen niet zeker of dat ooit nog gaat gebeuren. De dierenarts kan niet garanderen dat de wond ooit helemaal dicht gaat, nog dat 't been weer dun zal worden. En ook niet dat het zwabberen volledig weg gaat.

Maar ik ga in ieder geval wel een verklaring aanvragen Lachen Bedankt voor jullie adviezen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:23

Dan zou ik ook vragen of hij dat laatste er ook bij wil zetten. Als ik jury zou zijn zou ik ook denken dat hij toch eerst beter genezen zou moeten zijn voordat je wedstrijden gaat rijden....
Maar als dat onzeker is, dán veranderd dat de zaak toch?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 14:41

superwoman schreef:
Dan zou ik ook vragen of hij dat laatste er ook bij wil zetten. Als ik jury zou zijn zou ik ook denken dat hij toch eerst beter genezen zou moeten zijn voordat je wedstrijden gaat rijden....
Maar als dat onzeker is, dán veranderd dat de zaak toch?

In welk opzicht? ('t is trouwens bijna niet meer te zien)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:46

Wanneer een paard niet correct loopt door een ongeluk, maar van de D.A mag hij wel bereden worden, zou ik me afvragen, waarom je niet kon wachten tot hij weer correct zou lopen.....
Citaat:
Want tact en regelmaat is een van de belangrijkste beoordelings criteria.