Hoe buitenrit uitstippelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Hoe buitenrit uitstippelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:31

Vermits ik via de eigenaresse van mijn bijrijdpaardje maar één route ken (en die veel te kort is), vroeg ik mij af hoe jullie buitenritten uitstippelen.
Of doen jullie telkens dezelfde rit?

Ik zou graag een 5-tal buitenritten van verschillende afstanden uitstippelen. Hiervoor zou ik een topografische kaart gebruiken.

Hoe pakken jullie dit aan?

Lise81

Re: Hoe buitenrit uitstippelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:45

Ik gebruik meestal een goed gedetailleerde fiets/wandelkaart, waar ook zandwegen op staan. Ik kijk gewoon ik een rondje kan rijden zonder al te veel verkeer tegen te komen. Soms staan er ook routes op aangegeven, te paard ga je ongeveer even snel als te fiets.
Heb soms ook wel tijdens de rit wat uitgeprobeerd, maar als je dan verkeerd rijd is dat soms erg vervelend.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:57

Als ik ergens nieuw ben ga ik meestal op de bonnefooi op pad. Ik trek er bv 2 uur heen voor uit, ik ga dan twee uur alle paadjes en weggetjes en routes bekiken en inrijden. Na twee uur ga ik gewoon terug naar huis en ben weer wat wijzer.
Vaakkoop ik een fiets/wandelkaart, bij ons staan zelfs een aantal ruiterpaden erop.
Dan kun je ook wat uitstippelen.
Of van gebieden gewoon kaarten opvragen bij de boswachterij.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:11

Ik pak een pony en ga op pad. Wel op een dag dat ik alle tijd heb.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:32

je kan altijd doen zoals Pegasus en ik overlaatst. Met een onduidelijke kaart de ganse dag op stap en onderweg gewoon de weg vragen. Haha!

Als ik tijd heb, ga ik met de fiets op pad (doe dat toch graag), ik laat het je wel weten als ik iets leuks vind daar.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 15:35

Lijkt mij toch niet eenvoudig om de weg terug te vinden, als ik zo hoor dat sommigen onder jullie er gewoon met een pony opuit trekken. Nemen jullie dan echt geen kaart of kompas mee?

Joke, da's heel lief van u!! Nog een beetje trainen en we verwachten u met Grace mee!
(Allee, wij zullen vooral nog een beetje moeten trainen om jullie te kunnen volgen Knipoog )

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:36

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:57

Ik neem gewoon een paard mee en zie wel waar ik uit kom. Al ga ik bijna nooit alleen buitenrijden, dus heb ik altijd nog iemand die me kan helpen onthouden :p Onder het motto als we niet weten waar we heen willen, verdwalen we ook niet!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:18

ik zie meestal wel waar ik uitkom, we hebben allebei een goed richtingsgevoel Haha!
Ik heb ook een hele stapel kaarten en een GPS en als we met een groepje gaan stippelen we vaak een route uit op de kaart. Met zo'n metertje kun je de afstanden op de kaart uitmeten.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:08

Ik zie het wel. Heb wel een goed geheugen en richtingsgevoel dus kom eigenlijk altijd wel weer op een bekend plekje. Heb ooit van iemand de tip gereken 1x links is 2x rechts en andersom, weet eigenlijk niet of het helpt, bedenk het altijd wel onbewust als ik rijd. Ik stippel niets uit, ook niet als we met meerderen gaan rijden. Meld thuis altijd wel welk bos/hei of zandgat ik naar toe ga, maar dat is meer voor de veiligheid (mocht er wat gebeuren).

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:56

iK stippel nooit wat uit geen roete.
heb verschillende uitrij mogelekeden bij ons.
en kom meestal wel goed uit ben 1 keer een beetje verdwaadl maar wist de weg wel terug.
hier is een zandkuil maar als ik er heen ga ga ik met vrienden en niet alleen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:53

Ik ben helaas beperkt in mijn uitrijmogelijkheden omdat het eiland gewoon niet groter is.
Maar toch hoef ik niet alle keren het zelfde te rijden. Ik stippel geen route uit, ik stap op en rij weg.
Ik zie wel waar ik uit kom en hoe lang ik weg blijf.