Na lange tijd denken en overwegen ben ik nu zo ver dat ik het maar aan jullie vraag. Het zit namelijk zo. Al vele jaren (inmiddels 5,5 jaar) ben ik in het bezit van een pony (zij is zeven jaar). Jaren lang is de omgang met mijn pony goed geweest. Ik kan en wil niet zeggen dat er nooit problemen zijn geweest, het is namelijk een moeilijke pony.
De laatste paar weken is dit moeilijke echter wel erg naar de voorgrond gekomen en op dit moment weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Het lijkt me beter een paar voorbeelden te geven dan het probleem helemaal te beschrijven, dan ben ik namelijk een tijdje bezig.
Daarom enkele voorbeelden:
het weide probleem:
In de jaren hiervoor stapte ik het weiland in om haar te halen. Of ik dit nu met of zonder halster deed, dat maakte niets uit. Twee/drie weken geleden ging ik echter - zoals ik altijd deed - naar de weide om haar te halen. Zodra ze door had dat ik haar wilde pakken - in de weide lopen nog drie andere paarden - draaide ze haar kont naar me toe, keek ze achter om en toen ik nog dichterbij kwam, zette ze het op een lopen. Wanneer ze dan ver weg genoeg weg was, stopte ze en keek ze me aan. Wanneer ik dan dichterbij kwam, zette ze een paar passen naar mij toe, maar wanneer ik dan nog dichterbij kwam, herhaalde het voorgaande zich weer. Keer op keer is dit gebeurd. Ik heb er heel erg op gelet dat ik geen dominante - maar ook geen onderdanige - houding aannam. Dit maakte echter geen verschil.
Ik heb de daaropvolgende twee uren geprobeerd haar te pakken. Na vele pogingen heb ik de wei afgezet met draad, hopende dat dit zou werken. Hier sprong ze echter zonder probleem overheen.
Hierbij moet ik wel opmerken dat we dit weiland (wat vrij groot is) wel vaker opdelen in meerdere stukken. Hier zijn nooit problemen mee geweest.
Na die twee uur kreeg ik haar toch te pakken, dit door middel van een - jawel! - appel.
Het rij probleem
Mijn pony heeft heel veel PK's in haar motor -
-. Hierdoor wil ze altijd flink hard en dan ook zo lang als en wanneer ze zelf wil. Er zit dus geen rem op. Een lange tijd ging dit wel wat beter. Ze ging er minder vaak vandoor en wanneer ze dat wel deed, had ik haar heel snel weer terug.
Al bijna twee maand geleden kreeg ik een ongeluk met haar. Vlak voor een fietsbrug ging ze ervandoor, waardoor ze de bocht - waar de fietsbrug vlak achter lag - te scherp nam, waardoor mijn been tegen de brugleuning aan klapte. Het gevolg hiervan was een gekneusde onderbeen.
Als noodrem ben ik daarna, naast mijn gewone teugel, een slofteugel gaan gebruiken. Deze gebruik ik echter alleen als noodrem. Alleen als ze ervandoor gaat, pak ik de slofteugel erbij.
Ik rij nu sinds vier/vijf weken met deze slofteugel. Dit ging twee weken goed. Ze ging er misschien twee keer vandoor in een uur. Als ze er vandoor ging kreeg ik haar terug met mijn gewone teugels - dus de 'noodrem' heb ik niet gebruikt. Nadat 'het weide probleem' begon, raakte ze in een bak, waar meer paarden waren, in paniek. We waren op dat moment aan het springen. Normaal springt ze erg goed, maar nu ging ze met een noodgang dwars door de hindernis. Dit terwijl deze hindernis nog helemaal niet hoog was. Daarna raakte ze helemaal van de kaart en begon ze keihard te galoperen. De andere paarden gingen gewoon verder met springen met als gevolg dat ze haar innerlijke rust niet terug vond. Dit gebeurde dus allemaal tijdens mijn paardrijles op de manege.
Na deze les heeft mijn instructrice mij Easy Going geadviseerd, opdat ze meer innerlijke rust zou krijgen en minder snel in paniek zou raken. Ik heb dit middel daaropvolgend aangeschaft. Vol goede moed probeerde ik dit mijn pony te geven, maar ze spuugde het weer uit.
De paardrijles daarna was echt een ramp. Het enige wat mijn pony deed was rond sjeezen door de bak heen. Af en toe kreeg ik haar weer rustig, maar wanneer ik daarna weer wat van haar vroeg - schouder-voor, wijken, ging ze weer op de loop.
Deze les adviseerde de instructrice mij om hetzelfde middel te gebruiken, maar dan niet met brokjes, maar met muesli. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar dat zal ik zo snel mogelijk doen. Ik heb echter geen vertrouwen in dit middel. Dit omdat ik denk dat het een groter probleem is dan dat het lijkt en derhalve niet zomaar door een middel kan worden opgelost. Ik denk wel dat het iets kan verbeteren, maar dat dit niet de kern van het probleem oplost. Het oplossen van dit probleem is - vanzelfsprekend - echter wel mijn doel.
Je voelt het nu wel aan, de grote vraag zit eraan te komen:
Hoe los ik dit probleem op?
Ik hoop dat iemand mij suggesties kan geven.
In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen van dit - lange - bericht en bedankt voor het meedenken!
groetjes Leonie
en Fancy