Wat te doen bij erge gedragsverandering van pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Wat te doen bij erge gedragsverandering van pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:16

Hallo bokkers,

Na lange tijd denken en overwegen ben ik nu zo ver dat ik het maar aan jullie vraag. Het zit namelijk zo. Al vele jaren (inmiddels 5,5 jaar) ben ik in het bezit van een pony (zij is zeven jaar). Jaren lang is de omgang met mijn pony goed geweest. Ik kan en wil niet zeggen dat er nooit problemen zijn geweest, het is namelijk een moeilijke pony.

De laatste paar weken is dit moeilijke echter wel erg naar de voorgrond gekomen en op dit moment weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Het lijkt me beter een paar voorbeelden te geven dan het probleem helemaal te beschrijven, dan ben ik namelijk een tijdje bezig.

Daarom enkele voorbeelden:

het weide probleem:
In de jaren hiervoor stapte ik het weiland in om haar te halen. Of ik dit nu met of zonder halster deed, dat maakte niets uit. Twee/drie weken geleden ging ik echter - zoals ik altijd deed - naar de weide om haar te halen. Zodra ze door had dat ik haar wilde pakken - in de weide lopen nog drie andere paarden - draaide ze haar kont naar me toe, keek ze achter om en toen ik nog dichterbij kwam, zette ze het op een lopen. Wanneer ze dan ver weg genoeg weg was, stopte ze en keek ze me aan. Wanneer ik dan dichterbij kwam, zette ze een paar passen naar mij toe, maar wanneer ik dan nog dichterbij kwam, herhaalde het voorgaande zich weer. Keer op keer is dit gebeurd. Ik heb er heel erg op gelet dat ik geen dominante - maar ook geen onderdanige - houding aannam. Dit maakte echter geen verschil.

Ik heb de daaropvolgende twee uren geprobeerd haar te pakken. Na vele pogingen heb ik de wei afgezet met draad, hopende dat dit zou werken. Hier sprong ze echter zonder probleem overheen.
Hierbij moet ik wel opmerken dat we dit weiland (wat vrij groot is) wel vaker opdelen in meerdere stukken. Hier zijn nooit problemen mee geweest.

Na die twee uur kreeg ik haar toch te pakken, dit door middel van een - jawel! - appel.

Het rij probleem
Mijn pony heeft heel veel PK's in haar motor - Clown -. Hierdoor wil ze altijd flink hard en dan ook zo lang als en wanneer ze zelf wil. Er zit dus geen rem op.
Een lange tijd ging dit wel wat beter. Ze ging er minder vaak vandoor en wanneer ze dat wel deed, had ik haar heel snel weer terug.

Al bijna twee maand geleden kreeg ik een ongeluk met haar. Vlak voor een fietsbrug ging ze ervandoor, waardoor ze de bocht - waar de fietsbrug vlak achter lag - te scherp nam, waardoor mijn been tegen de brugleuning aan klapte. Het gevolg hiervan was een gekneusde onderbeen.
Als noodrem ben ik daarna, naast mijn gewone teugel, een slofteugel gaan gebruiken. Deze gebruik ik echter alleen als noodrem. Alleen als ze ervandoor gaat, pak ik de slofteugel erbij.

Ik rij nu sinds vier/vijf weken met deze slofteugel. Dit ging twee weken goed. Ze ging er misschien twee keer vandoor in een uur. Als ze er vandoor ging kreeg ik haar terug met mijn gewone teugels - dus de 'noodrem' heb ik niet gebruikt. Nadat 'het weide probleem' begon, raakte ze in een bak, waar meer paarden waren, in paniek. We waren op dat moment aan het springen. Normaal springt ze erg goed, maar nu ging ze met een noodgang dwars door de hindernis. Dit terwijl deze hindernis nog helemaal niet hoog was. Daarna raakte ze helemaal van de kaart en begon ze keihard te galoperen. De andere paarden gingen gewoon verder met springen met als gevolg dat ze haar innerlijke rust niet terug vond. Dit gebeurde dus allemaal tijdens mijn paardrijles op de manege.

Na deze les heeft mijn instructrice mij Easy Going geadviseerd, opdat ze meer innerlijke rust zou krijgen en minder snel in paniek zou raken. Ik heb dit middel daaropvolgend aangeschaft. Vol goede moed probeerde ik dit mijn pony te geven, maar ze spuugde het weer uit.

De paardrijles daarna was echt een ramp. Het enige wat mijn pony deed was rond sjeezen door de bak heen. Af en toe kreeg ik haar weer rustig, maar wanneer ik daarna weer wat van haar vroeg - schouder-voor, wijken, ging ze weer op de loop.

Deze les adviseerde de instructrice mij om hetzelfde middel te gebruiken, maar dan niet met brokjes, maar met muesli. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar dat zal ik zo snel mogelijk doen. Ik heb echter geen vertrouwen in dit middel. Dit omdat ik denk dat het een groter probleem is dan dat het lijkt en derhalve niet zomaar door een middel kan worden opgelost. Ik denk wel dat het iets kan verbeteren, maar dat dit niet de kern van het probleem oplost. Het oplossen van dit probleem is - vanzelfsprekend - echter wel mijn doel.

Je voelt het nu wel aan, de grote vraag zit eraan te komen:

Hoe los ik dit probleem op?

Ik hoop dat iemand mij suggesties kan geven.

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen van dit - lange - bericht en bedankt voor het meedenken!

groetjes Leonie Huilen en Fancy Vork

Kippesoep

Re: Wat te doen bij erge gedragsverandering van pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:29

Wat vervelend zeg!
Zou het niet kunnen dat je pony ergens pijn heeft. Daar dacht ik meteen aan toen ik las dat ze ook niet uit de wei wilde...
Misschien kun je een keer de dierenarts naar haar tanden en rug ofzo laten kijken?
Of misschien is je zadel wat platter geworden en drukt het op haar rug met rijden, dan zou je je zadel kunnen laten opvullen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:32

Idd pijn, voelt ze zich niet goed? Hormoon kwestie?
Zit haar mentaal wat dwars? Hebben er in korte tijd wat veranderingen plaatsgevonden? e.d. ga dit alles eerst na en haal er bij twijfel een DA bij... je weet maar nooit Scheve mond
Sommige paarden kunnen echt heel raar reageren bij pijn e.d.

17Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:21

Ik zou ten eerste inderdaad hem laten controleren door een dierenarts.

Als je hem uit de wei wilt halen en hij loopt voor je weg moet je niet achter hem aan gaan lopen maar hem gewoon even geen aandacht geven en bezig gaan met je eigen ding. Ik heb een verzorgpaard die me regelmatig uitprobeert door gewoon van me weg te lopen als ik m wil pakken..dan loop ik gewoon voor hem weg en ga andere dingen doen en binnen de kortste keren staat hij bij me en kan ik hem gewoon pakken.

Dat hij zo rent kan op pijn duiden. Ik zou sowieso niet buiten gaan rijden met hem als je weet dat hij er vandoor kan gaan. En als je dan in de bak rijd en hij begint met rennen laat hem dan maar rennen, als je hem in gaat houden of hem op een volte zet gaat hij waarschijnlijk alleen maar harder? Als ie moe is zal hij vanzelf wel langzamer gaan en zo niet dan gewoon rustig kneepjes geven in de teugels.
Loopt hij wel gewoon regelmatig? Ik ken ook een paard die ook veel rende, vooral in en na de galop, achteraf kwam dit omdat ze een botje bovenop haar kont al een tijd gebroken had.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:43

Ze loopt regelmatig. Als ik haar gewoon haar gang laat gaan. kan het heel lang duren voordat ze weer terug komt. ze heeft namelijk ontzettend veel energie en uithoudingsvermogen. Dan galopeert ze wel meer dan een half uur, voordat ze wat rustiger gaat galoperen.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 18:09

Ze heeft net 2 maandjes een ander zadel. Misschien reageert ze ook zo raar, omdat ik nu ook op mijn fjordje rijd?. Kan het ook zijn dat ze voelt, dat ik lichamelijk niet gezond ben? Dat ik daardoor een bepaald espanning doorgeef?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:48

Ik denk zomaar dat je de verhoudingen weer recht moet zetten. Ik zou grondwerk met haar doen, zodat ze weer een beetje leert dat jij de baas bent. Als je lichamelijk niet in orde bent kan ze dat heel snel misbruiken. Kijk even hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Het probleem met het rijden kan ook heel anders worden als het op de grond wat beter gaat. Mocht dit niet het geval zijn (nadat je grondwerkoefeningen gedaan hebt) kun je ook kijken of je met de methode Parelli verder komt. Er is een Parelli instructrice die in een rolstoel zit, ik weet niet wat jij hebt, maar een handicap is geen reden om niet aan Parelli te beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:51

17Joyce schreef:
Ik zou ten eerste inderdaad hem laten controleren door een dierenarts.

Als je hem uit de wei wilt halen en hij loopt voor je weg moet je niet achter hem aan gaan lopen maar hem gewoon even geen aandacht geven en bezig gaan met je eigen ding. Ik heb een verzorgpaard die me regelmatig uitprobeert door gewoon van me weg te lopen als ik m wil pakken..dan loop ik gewoon voor hem weg en ga andere dingen doen en binnen de kortste keren staat hij bij me en kan ik hem gewoon pakken.

Dat werkt bij jouw paard, maar ik zou een paard toch echt niet met rust laten totdat hij zich door mij laat pakken. Al ben ik een hele dag bezig, ik laat haar niet met rust. Ik jaag niet op, ik ga niet schreeuwen, ik ga niet slaan. Ik loop de hele tijd achter haar aan, tot ze zich laat pakken. Aansluitend beloon ik, en laat ik meteen weer los. De tweede keer gaat het minder lang duren tot ik het paard te pakken heb. Doe dit een week, en geef niet op voordat je haar te pakken hebt....als je een keer eerder stopt, heeft ze gewonnen en kun je weer van voren af aan beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:53

@ Lutjehorsy: ik zou je bij dit paard willen adviseren om de One Rein stop aan te leren. Een slof gaat je hier niet bij helpen, zoals je zei: die werkte maar twee weken. Ik zou aan Parelli gaan doen om je paard beter te leren begrijpen, en te leren hoe je beter met haar om kunt gaan. Als Parelli goed gaat vanaf de grond, gaat het met het rijden straks ook veel beter.

Zie: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en kijk onder One Rein Stop.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:41

Laat je pony eerst helemaal goed nakijken door een DA om een medische oorzaak uit te sluiten. Als je paard pijn heeft, kan het zijn dat het steeds sneller gaat lopen in de hoop dat de pijn dan minder wordt. Het rijden is duidelijk niet leuk voor haar, anders zou ze niet voor je wegrennen in de wei.

Als iemand anders (misschien met meer ervaring?) op je pony rijdt, heeft hij/zij dan last van dezelfde problemen??

Verder is het goed om grondwerk met je paony te gaan doen zoals Cassidy hierboven al voorstelt.

Bedenk dat hulpmiddelen, zoals de slofteugel, hierbij echt niet gaan helpen. Je moet de oorzaak van het probleem gaan vinden, en niet alleen naar hulpmiddelen grijpen. Alleen als je het echte probleem kan oplossen, dan kun je verder met je pony komen.

Het kan natuurlijk zijn dat je pony heel erg op spanning reageert, en direct doorheeft dat je haar eigenlijk niet aan kan. Ze maakt daar misbruik van. Als jij maar iets gaat spannen tijdens het rijden bij zo'n pony, dan vraag je om een racepartij. Laat daar ook de instructrice eens heeeeeel goed naar kijken!

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 15:56

Mijn pony duldt geen andere ruiters op haar. Ze luistert dan helemaal niet meer en raakt erg van streek. En heb meer ervaring dan de meeste 18 jarigen hier. heb mijn hele leven al moeilijke ponys gehad en zie dit ook als een uitdaging, maar hoe ze nu reageert heeft (een) redenen. Alleen ben er gewoon nog niet achter, maar ik ga eerst es proberen met een ander zadel. Misschien past het zadel niet zo goed meer.
Ik krijg juist complimenten van mijn instructrice dat ik heel rustig en consequent blijf als mijn pony er vandoor gaat.

stuiterteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:23

Mocht het zadel niet goedzitten en heeft ze daardoor pijn in haar rug gekregen gaat dat niet vanzelf over met een ander zadel. Dan zal je ook haar rug moeten laten behandelen. Ik zou eerst even iemand naar het zadel laten kijken voordat je een andere probeerd, misschien is er nml helemaal niks mis mee.

Kijk met rijden wanneer ze ontploft. Is dit al tijdens het losrijden? Of wanneer je haar op gaat pakken? Of met zijgangen? Met bepaalde overgangen? Voornamelijk linksom of rechtsom? Kijk of je daar iets uit op kan maken. Je zou toch eerst erachter moeten komen waarom ze het doet, voordat je de juiste manier van 'aanpakken' kan bepalen.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 17:36

Ze ontploft juist als "iets" van haar vraag. bijvoorbeeld schoudervoor,wijken, etc. maar ook als ze in paniek raak. denk door andere paarden.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 18:34

Ja, zal het zadel ook nalaten kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 23:40

Lutjehorsy schreef:
Ze ontploft juist als "iets" van haar vraag. bijvoorbeeld schoudervoor,wijken, etc. maar ook als ze in paniek raak. denk door andere paarden.

Klinkt alsof er iets iid heel erg zeer doet. Dit komt niet door andere paarden. Niet alleen zadel laten nakijken, paard ook...laat een Osteopaat komen...zo niet doorrijden!

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 13:00

Wat is een osteopaat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:18

Een Osteopaat is een Manueel therapeut. Je hebt twee methodes om bijvoorbeeld scheef zittende wervels weer in de goede positie te krijgen: door chiropractie, en osteopathie. Een chiropractor werkt met bijvoorbeeld een hamer om de wervel weer op zijn plaats te krijgen, met korte felle kracht, wel goed gedoseerd natuurlijk. Een Osteopaat masseert meer, probeert alleen met zijn handen de wervel weer terug te krijgen, komt geen hamer aan te pas.

Dus verschillende manieren om het aan te pakken, en ieder manier heeft zijn voor- en tegenstanders.

Stalgenoten hebben deze mensen lang laten komen, en daar goede ervaringen mee, ze reizen door heel Nederland. www.icreo.com

En voor meer info over Osteopathie:

http://www.icreo.com/Nederl/faq.htm

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:01

Als ik jou was zou ik inderdaad eerst je pony helemaal laten nakijken door een dierenarts. Dan weet je tenminste zeker dat er medisch niks aan de hand is. Als blijkt dat ze nergens last van heeft kun je van alles gaan proberen, maar bij zo'n plotselinge verandering is pijn één van de eerste dingen waar je aan denkt. Zo lang je niet zeker weet dat ze geen pijn heeft is het in mijn ogen niet eerlijk om naar hulpmiddelen te grijpen. Als je een goede dierenarts hebt kan hij/zij misschien ook wel even naar je zadel kijken. Ik vind het namelijk wel toevallig dat je net 2 maanden een nieuw zadel hebt. Dat is lang genoeg om ergens last van te krijgen als het niet goed past.
Laat alsjeblieft eerst naar je pony kijken voordat je er weer op stapt, en als je er dan toch opstapt, dan ALSJEBLIEFT niet met slof. Een slof is geen noodrem, maar als je paard pijn heeft of angstig is trek je hem er met gemak letterlijk mee over de kop. Ik hoop echt dat ik verkeerd begrepen heb dat je met een slofteugel hebt proberen te springen, want daarvoor is een slofteugel niet geschikt, met slof KAN een paard niet springen, dus dat ie het dan niet doet is te verwachten.
Overigens is mijn reactie niet gemeen bedoeld. Mijn pony heeft ook een tijd erg vervelend lopen doen voordat ik met mijn stomme kop bedacht dat ze misschien wel ergens last van kon hebben, wat inderdaad zo was. Er worden nog teveel paarden voor vervelend en onhandelbaar uitgemaakt, terwijl ze in feite gewoon niet aan onze eis kunnen voldoen, vandaar mijn reactie.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:51

Nee, heb niet met slofteugel gesprongen. Toen ik ging springen, heb ik de slofteugel eraf gehaald. Dank je voor je reactie. Het ligt niet aan het zadel. Mijn instructrice heeft er naar gekeken en moet meer met slofteugel rijden. en zie nu veel verbetering. Kan ook aan haar zien dat ze een veel vrolijker paardje is geworden. Bedankt voor jullie vele tips:)

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:18

Fijn dat je instructrice ernaar gekeken heeft, maar met alle respect, zij is geen DA of een osteopaat. Zo'n plotselinge verandering in gedrag heeft een oorzaak en ik ben het met mijn medebokkers eens dat dit pijn kan zijn bij dit paard.
Fijn dat het al beter gaat, maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:16

idd ik ook... de slof kan haar namelijk ook dwingen anders te lopen, zodat je haar pijnreactie niet meer opmerkt.
Gewoon even iemand naar laten kijken.