starten zonder basisenting

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_sabien_

starten zonder basisenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 18:38

mijn pony heeft geen basisenting gehad. wel nu gewoon 2 entingen in het jaar maar geen basisenting. ik had gehoord dat je hier niet mee mag starten... is dit waar of niet...

sabine

Apple

Re: starten zonder basisenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:39

Klopt. Zonder basisenting mag je niet starten.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:08

Klopt idd,
als ze gaan controleren kunnen ze je zelfs diskwalificeren!

_sabien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:16

zal ik meteen nog een afspraak maken voor het enten.

sabine

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:18

En wees op tijd, want zelfs als je óp de dag ent (dus zelfde dag als het vorige jaar) sluiten ze je nog uit van deelname!!! Dus minimaal 1 dag vóór de datum van het vorige jaar enten!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:43

Ik mag met mijn paard wel op wedstrijd. Hij was altijd netjes geent maar heeft de jaarlijkse enting paar maanden te laat gehad. Nu heb ik hem opnieuw geent en toen een maand later weer en nu moet hij weer binnen het jaar. Maar als je paard nooit is geent dan moet hij een half jaar na de tweede enting weer. En of je dan wel op wedstrijd mag weet ik niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:11

_Jitske_ schreef:
Klopt idd,

Uitsluiten!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:17

Kit_for_ever schreef:
En wees op tijd, want zelfs als je óp de dag ent (dus zelfde dag als het vorige jaar) sluiten ze je nog uit van deelname!!! Dus minimaal 1 dag vóór de datum van het vorige jaar enten!

Dat was wel zo. Die regel is aangepast.
Zie P&S nummer 14, pagina 36.

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:21

Haha klopt
Mn da was gelukkig zo lief op op te schrijven dat ik een week eerder had geent.. was paar dagen te laat, anders had ik alles weer opnieuw kunnen doen Haha! Vork

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:26

Zandoo schreef:
Haha klopt
Mn da was gelukkig zo lief op op te schrijven dat ik een week eerder had geent.. was paar dagen te laat, anders had ik alles weer opnieuw kunnen doen Haha! Vork

Dat vind ik dan héél onverantwoord van je DA, want die regel is er niet voor niets. Denk je als medewedstrijdrijder: alles is hier keurig op tijd geent en dan blijkt de DA er mee te rommelen....

Ik kan hier kwaad van worden !!

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:30

ik niet Haha! 2 of 3 dagen geeft echt geen verschil hoor Clown Hij werkt zo ie zo maar 8 maanden ofzo dus moeten ze de regel ook maar terug doen naar de betreffende maanden dat hij écht werkt.. Maar hij word nu om het half jaar geent, maar ik was het vergeten Vork
Laatst bijgewerkt door Zandoo op 01-10-06 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:40

1 of 2 dagen OK, maar een week of langer? de regel is er niet voor niets,maar ter bescherming van de dieren. als je op concours gaat heb je wel de verantwoordelijkheid dat je dier niet zomaar die ziektes overbrengt op anderen.
ik zou niet blij zijn als ik je paard op cocnours tegenkwam als ik moet rijden in ieder geval.

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:42

Jaa een jaar geleden was ik 2 dagen te laat, oeee mijn paard zit vol ziektes.. Ik zou maar uitkijken als ik jouw was Dromen

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:04

Zandoo schreef:
Jaa een jaar geleden was ik 2 dagen te laat, oeee mijn paard zit vol ziektes.. Ik zou maar uitkijken als ik jouw was Dromen

Het gaat mij erom dat DA's hieraan meewerken; volgende keer houdt hij zijn mond misschien wel over een gevalletje droes of rhino.... Het gaat mij om de integriteit van dit soort mensen: als ze hiermee sjoemelen, waarmee sjoemelen ze dan nog meer (entingen, keuringen, ziektes... etc.).

Trouwens ik hoop dat jij er ook zo over denkt als jij ergens start en iemand anders doet hetzelfde (en misschien niet een paar dagen maar een wat langere periode...); dat maakt je dan ook niet uit zeker ??

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:33

een paar dagen niet nee, al zou hij ziektes hebben, dan had hij het voor die paar dagen dat hij te laat is vast ook wel gehad, Want die enting werkt geen jaar.. Ik zou gewoon die regel aan passen naar een minder lange tijd. Tong uitsteken

En ik heb het niet over een langere periode, maar een paar dagen dat maakt dan ook niet meer uit, die enting werkt dan al 3 maanden misschien niet meer, en 2 dagen daarna heeft hij opeens echt geen ziekte hoor, of misschien wel maar dan had hij het vast ook al in dat jaar want dan werkt die enting al een paar maanden niet meer.. Haha!

Ik ben er voor, om om het half jaar enten.. maargoed ik was het vergeten, heel dom, maar nu komt het ook niet meer voor hoor..

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:41

KarinvdM schreef:
_Jitske_ schreef:
Klopt idd,

Uitsluiten!

Dat haal ik altijd door elkaar als ik zoiets wil zeggen Clown

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:43

Netje schreef:
Zandoo schreef:
Haha klopt

Dat vind ik dan héél onverantwoord van je DA, want die regel is er niet voor niets. Denk je als medewedstrijdrijder: alles is hier keurig op tijd geent en dan blijkt de DA er mee te rommelen....

Totaal overbodig om hier kwaad over te worden.

Word maar kwaad op de KNHS die zo een belachelijke regel hanteert! Je paard is na de enting hooguit een maand of 9 immuun!! Het is niet voor niks dat ze internationaal verplicht zijn om 2 keer per jaar te enten!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:22

@netje, wat een onzin idd om je daar boos over te maken, niet roomser zijn dan de paus hoor!

Als je het echt goed doet ent je 2 keer per jaar, en als je eens een week te laat bent is je paard echt niet een wandelende tijdbom geworden! Alleen heb je dan een administratieve regel overtreden, dat jaar is natte vingerwerk!

Laatst een rol top drop gekocht die 3 maanden over de datum bleek te zijn....... Vergelijk het daat maar mee, niks aan de hand, ze smaakten prima!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:34

Wij enten altijd met de hele stal tegelijk. En het wordt ook door de stal bijgehouden. 2 keer per jaar doen wij het hier Knipoog

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:58

amondi schreef:
@netje, wat een onzin idd om je daar boos over te maken, niet roomser zijn dan de paus hoor!

Jullie snappen niet waarom ik boos wordt: het gaat mij erom dat dierenartsen zich hiervoor lenen...

Ik zeg helemaal niet dat het een wandelende tijdbom is, dat maak je er zelf van.

De vergelijking met een rolletje drop gaat helemaal niet op (en dat vind ik dus onzin als we het daarover hebben): dat kun je zelf constateren als je het koopt. Ik kan niet controleren of andere paarden al dan niet op tijd geent zijn of dat de dierenarts maar wat heeft opgeschreven in het paspoort...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:32

tja... hoeveel pony's lopen er niet bij de Ees, die net zo hoog zijn als ons paard van 1.63! Maar je haalt het uit zijn verband!

Een dierenarts wil dit graag voor iemand doen omdat hij ook weet dat het natte vingerwerk is, daar gaat het om. Een administratieve regel van 1 jaar! En dus loopt hij je niet te belazeren, want die enting zit er wel in, alleen de exacte datum, dat kan wel eens verschillen, om de eigenaar te helpen!

Ohoh oh wat een schande... not.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:37

Fabienne schreef:
Netje schreef:

Totaal overbodig om hier kwaad over te worden.

Word maar kwaad op de KNHS die zo een belachelijke regel hanteert! Je paard is na de enting hooguit een maand of 9 immuun!! Het is niet voor niks dat ze internationaal verplicht zijn om 2 keer per jaar te enten!

niet alleen internationaal...
bij gewone regionale wedstrijden bij ijslanders geldt dit ook... alle evenementen waar je met je ijslander wil komen eigenlijk...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:49

ach als mijn paard 1 week te laat ge-ent is, de DA de datum op papier vervroegd... maakt toch niets uit als de rest wel op tijd ge-ent is... Haha!

Ik ent ook 1 X per jaar, en haal ook wel eens een cijfers door elkaar... DA weet dat de rest goed gebeurd en is dan wel zo aardig om de datum te vervroegen.. meer dan 2 weken (beetje ruim genomen) dan krijgen ze gewoon weer basis enting.. Haha!

we waren dit jaar te laat met meten Wow! meetmeneer zo aardig om die datum te vervroegen Bloos!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:38

Zandoo schreef:

mijn paarden hadden dit jaar een flinke schimmel infectie.
ik had natuurlijk niets kunnen zeggen en alsnog lekker concoursen kunnen gaan rijden en iedereen besmetten. wat maakt mij dat uit Clown
Maar ik ben dan weer zo'n saaierd die respect heeft voor andermans spullen en dus mijn paarden thuis laat tot de dierenarts groen livht geeft om weer in conctact met anderen te komen. erg braaf he? Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:44

De discussie of een dag mag sjoemelen met de dagen kan elders Lachen

Hier een slotje omdat het te vinden is bij de site van de knhs en omdat het antwoord al gegeven is.