Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

viefdepief schreef:Bij de SGW's zie je het wel regelmatig gebeuren
Zelfs bij de pony's in de lagere klasses.
Maar het kan natuurlijk bij elke wedstrijd gebeuren.
Lielle schreef:viefdepief schreef:Bij de SGW's zie je het wel regelmatig gebeuren
Zelfs bij de pony's in de lagere klasses.
Maar het kan natuurlijk bij elke wedstrijd gebeuren.
dopingcontrole bij SGW? Die heb ik echt nog nooit gezien.

_tarja_ schreef:Laatst was er bij ons op een doodnormale CH een dopingcontrole. Er werd toen wat bloed geprikt bij het paard. Weet niet precies hoe dat in zijn werking ging, want was er niet bij. Maar het overkwam een meisje die ik ken!
Verder heb ik het overigens nog nooit gezien in de basissport!
Marije_jiplover schreef:_tarja_ schreef:Laatst was er bij ons op een doodnormale CH een dopingcontrole. Er werd toen wat bloed geprikt bij het paard. Weet niet precies hoe dat in zijn werking ging, want was er niet bij. Maar het overkwam een meisje die ik ken!
Dit is niet volgens het dopingreglement, bij dopingcontrole moet het paard plassen en de urine moet rechtstreeks worden opgevangen. Bloed prikken hoort niet bij die procedure, dus als het via bloedprikken gegaan is, is het sowieso al een vormfout en heeft de test geen enkele zin.
En ik heb ervaring met dopingcontrole, ik denk dat ik gemiddeld zo'n keer of 4 per jaar zo'n controle aan mijn broek heb, en heb nog nooit schriftelijk bericht gehad.
Marije_jiplover schreef:_tarja_ schreef:Laatst was er bij ons op een doodnormale CH een dopingcontrole. Er werd toen wat bloed geprikt bij het paard. Weet niet precies hoe dat in zijn werking ging, want was er niet bij. Maar het overkwam een meisje die ik ken!
Dit is niet volgens het dopingreglement, bij dopingcontrole moet het paard plassen en de urine moet rechtstreeks worden opgevangen. Bloed prikken hoort niet bij die procedure, dus als het via bloedprikken gegaan is, is het sowieso al een vormfout en heeft de test geen enkele zin.
Citaat:De controle op ongeoorloofde middelen is een onderdeel van het welzijnsbeleid van de KNHS, met als doel de paardensport zuiver te houden. Tijdens alle wedstrijden van de KNHS kunnen paarden en pony's op ongeoorloofde middelen worden gecontroleerd. Dit betekent dat iedere deelnemer aan een wedstrijd, ongeacht discipline of niveau, hiermee te maken kan krijgen!
Rijd je wedstrijden en krijgt je paard of pony medicatie of een middel toegediend? Bespreek dan van te voren met je eigen dierenarts of het middel of medicijn toegestaan is. Dat kun je zien op de lijst van ongeoorloofde middelen . De lijst die de KNHS hanteert is dezelfde als de lijst van de internationale sportbond, de Fédération Equestre Internationle (FEI).
Tijdens de controle neemt een controlerend dierenarts en bloed- en/of urinemonster van het paard of de pony af. De monsters worden getest in een laboratorium in Frankrijk. Als een paard of pony positief wordt bevonden, is de deelnemer altijd verantwoordelijk! De KNHS moet vervolgens een tuchtrechtelijke procedure opstarten.
Heb je een vraag of twijfel je over het gebruik van een medicijn of middel? Neem dan voor de zekerheid contact op met je dierenarts.

Neonlight schreef:Deze quote komt van de site van de KNHS. Ze hoeven tegenwoordig niet meer een uur te wachten, ze mogen direct bloed afnemen.