Deken op, meer last van bronchitus?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Deken op, meer last van bronchitus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 18:57

Mijn paardje heeft chronische bronchitus, in de vorm van stofallergie. Nu wil k haar dit jaar voor het eerst een deken op gaan doen Lachen Ik doe dit nu al een aantal nachten, maar ik ben sinds gisteren gestopt omdat ik haar snachts hoorde hoesten, terwijl ze er al een aantal maanden geen last meer van had. Is dit toeval of niet?
Kan het kloppen dat het opdoen van een deken bronchitus verergerd of juist niet? De mevrouw bij de paardenwinkel zei juist dat het paard minder haar aanmaakt dus meer lucht houd, en een deken dus beter is voor een paard met bronchitus.
Weten jullie het misschien?

Alvast bedankt!
Lizzy

MSQuincyTE

Re: Deken op, meer last van bronchitus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 01:22

Mijn paard heeft dus ook een stof allergie en heeft dus gewoon dekens op hoor, ik merk geen verschil

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 05:50

Mijn pony heeft het altijd sneller benauwd als hij zijn warmte minder goed kwijt kan, maar in zijn geval komt het door zijn dikke vacht en niet door een deken. Misschien is het voor haar nog te warm voor een deken?

Mijn pony wordt geschoren, maar pas nadat hij geschoren is krijgt hij een deken op.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:26

Die van mij loopt nou ook al met een deken, en als ze het te warm heeft doe ik hem even af en dan later op de dag doe ik hem weer op

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 07:52

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb het deken alleen snachts op omdat ik nog nietzoveel dekens heb (de eerste winter dat ik hiermee begin) en ik het overdag nog een beetje warm vind.
Nu het regent heeft ze m wel op. Ik denk ook niet dat ik ga scheren, maar ik hoop op deze manier toch een beetje wintervacht tegen tehouden.
MSQuincyTE: hoe bestrijd jij verder die stofallergie?
Denkken jullie dat een deken beter is voor paarden met bronchitus of niet?
Alvast bedankt!
Lizzy

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:55

Mijn paard heeft jarenlang bronchitis gehad, en onder een deken stond hij ook nog meer te pompen dan zonder deken. De beste optie is inderdaad scheren. Als ze onder de deken gaan zweten is dat funest voor de longen bij een paard met bronchitis. Voor de wintervacht tegen te houden ben je nu toch al redelijk te laat Knipoog

Die van mij werd eind september lekker geschoren, dan deken op (niet een dikke, eentje die net aan warm genoeg is, maar ook niet te koud anders slaat het na het rijden op de spieren) dan in December schoor ik vaak nog een keer, dan de dikste deken op voor de koudste dagen. Voor de rest hooi nat houden (het liefst kuil voeren) en met opstrooien ed, paard uit te buurt tot alles gezakt is.

zomerdeken --> deken 200 gram, dan 300, en als dikste had ik 400, maar die kwam er vaak pas in december op wanneer het richting de 0 ging buiten Ja
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-10-06 08:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:56

Een deken op een paard met chronische bronchitus, verergerd wel degelijk de klachten.
Het lichaam kan slechter de warmte kwijt, waardoor je paard onnodig onder een "warmtegordijn" staat.
Lijkt me niet fijn, als je het al benauwd hebt.

Een ex-stalgenote van mij heeft een dampig paard en als zij haar paard onder een deken zet, gegarandeerd dat ze haar paard flink pompend aantreft.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:08

lizzy2 schreef:
.MSQuincyTE: hoe bestrijd jij verder die stofallergie?

Mijn paard krijgt dus nat hooi en er ligt vlas strooisel in de stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:20

SymO schreef:
Een deken op een paard met chronische bronchitus, verergerd wel degelijk de klachten.
Het lichaam kan slechter de warmte kwijt, waardoor je paard onnodig onder een "warmtegordijn" staat.

Een ex-stalgenote van mij heeft een dampig paard en als zij haar paard onder een deken zet, gegarandeerd dat ze haar paard flink pompend aantreft.

Ja ik heb aan bovenstaande niets toe te voegen.

Mijn eerste paard had hetzelfde.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:17

SymO schreef:

Mijn paard heeft dus nergens geen last van met een deken op hoor.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:45

Mijn pony heeft een sabelschedevormige luchtpijp en staat zo veel mogelijk buiten. Dat werkt nog altijd het beste voor paarden die luchtwegproblemen hebben! In de zomer staat hij 24/7 buiten en 's winters overdag de hele dag. En idd wat de andere ook zeggen, zijn stal opstrooien als hij er niet in staat en pas erin zetten als het is gezakt, nat en/of grof hooi geven of kuil. Mijn pony staat wel gewoon op stro maar hij komt pas aan het einde van de dag naar binnen dus dan is er allang gemest en opgestrooid.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:03

Mijn paard heeft altijd dekens op in de winter, en erger wordt het er niet van.
Alleen stof maakt het erger, andere dingen niet.
Dus altijd de bak sproeien, op krullen, buitenbox, en regelmatig rijden zodat het slijm los komt.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:51

Ze hoestte vandaag weer heel erg. De vraag is of het komt van het nachtje in de stal of de hele dag met het deken op..
Ik ga toch maar iets verzinnen om daar achter te komen, want dit gaat zo ook niet.
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 18:37

mijn pony heeft ook luchtwegprobleem en het kan inderdaad eger worden als je hem te dik in pakt ik doen alleen een regendeken bij haar opo zodat ze niet nat wordt en een koudje krijgt.verder ook niets meer op gewoon wintervacht laten aan maken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:05

Mijn paard heeft ook weer 2 nachten in de stal gestaan en ik hoor haar niet hoesten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:43

Mijn paard heeft ook chronische bronchitus en altijd een deken op als het kouder wordt. Ze krijgt door de deken geen extra last van haar longen oid. Mijndierenarts zegt altijd, uitkijken dat je niet te snel te dikke dekens oplegd, maar wel altijd jurk aan.

Mijn paard krijgt nat hooi (is allergisch voor kuilgras) en heeft als enig paard op stal vlas in haar stal. Verder is ze niet binnen als er uitgemest wordt, zodat ze het stof van anderen niet alsnog binnen kan krijgen. Verder krijgt ze elke avond een schepje fenegiek over haar brokken. Afgelopen winter betekende dit een eerste winter zonder echte problemen. Komende winer dus weer zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:55

Mijn paard is ook een chronische hoester.Ze is begonnen toen ze nog geen dekens droeg .Dus lijken mij die dekens en hoesten in het geval van mijn paard niks met elkaar te maken te hebben.Wel zijn we later dekens op advies van de dierenarts op gaan doen omdat ze echt wel kou vatte buiten.Dus zijn we overgegaan naar bij regenweer een deken op.Zolang als het kan staat ze altijd dag en nacht buiten alleen bij erge kou en nat staat ze binnen.Nu moesten ze de maand augustes van de boer waar ik sta naar binnen omdat de weien te nat waren.met gevolg dat ik terug kwam van vakantie en een hevig snotterig en hoestend paard aan trof.Ik ben op mijn strepen gaan staan en heb het paard terug buiten gezet dag en nacht en vanwege de regen met regenjas aan.En het hoesten is weer gedaan.
Alleen heeft de boer zoveel stallen bij gebouwd dat we niet meer dag en nacht buiten mogen.Dus over 14 dagen verhuis ik naar een andere stal,daar moet ze ook s'nachts binnen maar staan alle paarden op vlas en krijgen alle paarden kuil.Dus de stallen zijn er veel stofvrijer.Onder tussen kijk ik uit naar wei met schuilstal maar dat is hier moeilijk te vinden.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 08:36

Ik heb nu een staldeken van New - Zealand er buiten in de regen op. Dat is een zo goed als waterdicht deken maar wel met een voering.
Raden jullie aan om nog een regendeken zonder voering te kopen en nu om te doen? Is dat beter dan een deken met voering met dit weer?
Het is de eerste winter dat ik dit doe, dus alle tips zijn welkom Lachen !

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:00

Mijn paard heeft ook stofallergie, maar staat in de winterperiode gewoon in zijn blootje buiten, vorig jaar een maandje een regendeken om gehad, maar nadat ik hier op bokt een verhaal over wel of niet een deken heb ik het gelijk weer afgedaan (wel toen het wat warmer was hoor). Er stond namelijk in dat de paarden hun warmte helemaal niet meer kunnen regelen omdat ze de haren niet meer kunnen bewegen, en als het dan al koud hebben kunnen ze zichzelf niet meer warm krijgen. Je kan het een beetje vergelijken met kippevel bij jezelf, dat krijg je als je het koud heb en dan gaan je haren omhoog staan zodat het kan ventileren. En als ik denk hoe koud ik het soms kan hebben ook al heb je hele dikke warme trui aan, nou dan moet je eens kijken als je paard met een dikke deken op zijn lijf staat en het dan koud heeft, hoe moet hij zich dan weer warm krijgen??

Maar er zullen, zoals hier boven al een aantal mensen hebben gezegd, ook paarden zijn die er wel baad bij hebben om een deken te dragen, dus ja lastig hoor, ik hoop dat je een oplossing kan vinden en dat het goed blijft gaan met je paardje.
Ik doe hem ook nog met een andere reden geen deken om in de stalperiode, hij staat in de zomer namelijk al met een exceemdeken op dus dan vind ik het ook wel prettig voor zowel mezelf en voor hem.

Oja het is ook nog zo dat als paarden een deken om hebben dat het rollen wat ze doen, geen functie heeft dit is ook voor de verzorging van de vacht.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:22

Jaja, zeker op paardnatuurlijk ofzo gelezen.

Dekens worden al jaren gebruikt en er zijn nog geen paarden door onderkoeld geraakt hoor. Clown
Je moet niet alles zo serieus nemen.

Ik moet zeggen dat ik het idee dat het paard meer zou gaan hoesten door een deken eigenlijk ook ronduit belachelijk vind. Mensen willen graag een reden van het meer hoesten, en dan één die makkelijk te verhelpen is.

Terwijl de reden simpel is: tegen de tijd dat het winter wordt (en er dus met dekens gelopen wordt) wordt er meer hooi gevoerd, minder buiten gestaan, minder geventileerd en vaak ook minder gereden. En dát zijn factoren die wél invloed hebben op het hoesten.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:52

Venetia schreef:
Citaat:
Jaja, zeker op paardnatuurlijk ofzo gelezen.

Dekens worden al jaren gebruikt en er zijn nog geen paarden door onderkoeld geraakt hoor. Clown
Je moet niet alles zo serieus nemen
.

Sorry hoor maar Ik neem zeker niet alles serieus, en zoals ik al zei heb ik hier ergens op bokt gelezen.

Maar ik ben van de onderstelling dat er ook wel waarheid in zit, een paard heeft zijn eigen dekentje gekregen. En die word na dat het kouder wordt aangepast. Paarden worden vaak vergeleken met ons zelf, deed ik eerst ook, een paard kan makkelijk lekker zonder deken naar buiten, ook al regent het, de haren van een paard liggen zoals dakpannetjes dus het water wordt naar beneden gelijd dus de huid blijft droog. Mits ze heel oud zijn zou het van mij een deken krijgen maar anders niet, dus het is maar hoe je het bekijkt.
Dekens zijn voor sommige paarden goed maar voor de andere helemaal niet, wat ik ook opmaak uit voorgaande berichten.

Maar gelukkig denken mensen niet allemaal hetzelfde als ik anders zouden vele ruitersportwinkels niet zoveel omzet meer maken, omdat ze geen dekens meer verkopen, omdat het "onnatuurlijk" is.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:23

Maak je geen zorgen, de paarden die bij ons niet gereden worden krijgen nooit een deken om. Ze staan dag en nacht buiten en hebben geen schuilstal. Ze hebben het nooit koud. Dus over de werking van de vacht is me al veel bekend.

Bij een rijpaard gaat dit geheel echter niet op. In hallen van 20 graden rijden waarbij er flink gewerkt wordt met een dikke vacht is gewoon vragen om moeilijkheden, vandaar het tijdig een deken opleggen. Het systeem van de vacht wil je daarmee juist voorkomen. Het werkt wel goed in de wei, maar je wil dat juist niet voor het rijden!

Bij een geschoren paard is al helemaal evident waarom een deken nodig is. Geschoren paarden hebben in de winter vaak ook meer weerstand, omdat ze minder zweten en dus minder onnodige energie verliezen.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:46

Ik snap ook heel goed waarom mensen een deken om geven, zoals jij heb gewoon super goede paarden onder je (heb net even in je profiel gekeken, erg mooi paard die op de eerste foto's Kwijl), die veel moeten presteren en dan begrijp ik ook wel dat je geen beertje wil hebben, en daarom gebruik maak van een deken.
Maar ik ben maar gewoon iemand, die lekker recreatief rond rijd en daarom mag mijn Tinker wel een beertje worden (wat hij trouwens niet eens zo heel erg word, gelukkig).

Bij mijn vorige stal, had mijn paardje ook een deken om als het regende, maar dit was omdat hij precies naast de douche van de staleigenaren stond en bij de kantine waar in de winter de kachel stond te loeien, toen vond ik het wel nodig want dan ging hij van warm naar heel nat en koud.

Maar nu op het nieuwe stalletje staat hij bij de buitendeur, waar hij lekker naar buiten kijken, ook beter voor zijn stofallergie en hij gaat in de stalperiode ook altijd nog een aantal uren naar buiten, dus is nu beter gewend aan het weer. Dus daarom krijgt hij nu geen deken meer om.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:51

Mijn oude pony (New Forest) had ook stofallergie, er werd door de dierenarts ook dampigheid geconstateerd. Op advies van de DA ben ik toen met dekens begonnen, het gaf m.i. niet het gewenste resultaat. Op een gegeven moment stond ik in het najaar weer voor de keuze wel/niet een deken en besloot toen om het niet te doen. Vanaf dat moment ging het echt veel en veel beter. Hij heeft nooit meer een deken op gehad. Ik reed mijn pony alleen recreatief.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:00

Mijn pony heef took chronische brochites en stof allergie......maar mijn pony moet juist wel een deken om...als ze 1 nachtje te koud heeft gestaan staat ze gelijk te hoesten en hoor ik der weer ademen...

ook als ze in de wei staat en er komt een regen bij en een beetje wind staat ze al gelijk te hoesten totaal geen weerstand meer...dus die moet absoluut een deken om anders word ze goed ziek.....ze heeft wel al een hele dikke vacht ga der niet scheren omdat ik alleen nog maar recreatief met er kan rijden.