Veulen kopen; waarop letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Veulen kopen; waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 19:00

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan nu een veulen te kopen.
Ooit hoop ik wel een goed veulen te kopen en er ver mee kan komen in de dressuur sport... maar wie wil dat niet Knipoog
Toch lijkt het me vrij moeilijk een goed veulen uit te zoeken, vandaar dit topic
(hoop dat ik hem goed heb geplaatst, anders sorry)

Waar moet je nou op letten?
Tuurlijk de ouders enz enz maar verder?
En hoe zit het dan met keuren?
Misschien een stomme vraag maar:
het veulen groeit uiteraard nog dus is dat uberhaupt mogelijk met rontgefotos?
Kortom ik weet er eigenlijk helemaal niks van, maar ben er wel heel erg benieuwd naar.
Alles maar dan ook echt alles is van harte welkom.

RUBYWHITE

Re: Veulen kopen; waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:51

Dan reageer ik maar als eerste Haha! Ik heb 3,5jr geleden een veulen gekocht, ik wilde nl van die hengst perse een mooie bonte nakomeling. Dit was er 1 Haha! Verder heb ik gelet op de moederlijn. Omdat de hengst niet goedgekeurd was en een ES papier had heb ik dit wel in afweging genomen. Heb haar naar het NRPS om laten schrijven wat goed bevalt. Verder heb ik op beweging gelet en type, ze leek aan haar benen te zien wel groot en wat een stevig type te worden. Klinisch keuren heb ik thuis gedaan ivm verzekering, rontgen leek mij niet nodig als alles op die leeftijd nog in de groei zit.

Het is altijd afwachten, qua type is ze precies dat wat ik zocht, alleen iets kleiner (1m65, hoopte dat ze 1m70 zou worden). Ik zou het zo weer doen Haha!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 17:48

Ok, bedankt voor je reactie...
Zijn er verder geen mensen die er iets over kunnen vertellen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:50

Ik ga het topic ook maar even volgen, maar ik kan je helaas ook niet helpen... sorry. Bloos

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:42

sas00 schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan nu een veulen te kopen.
Ooit hoop ik wel een goed veulen te kopen en er ver mee kan komen in de dressuur sport... maar wie wil dat niet Knipoog
Toch lijkt het me vrij moeilijk een goed veulen uit te zoeken, vandaar dit topic
(hoop dat ik hem goed heb geplaatst, anders sorry)

Waar moet je nou op letten?
Tuurlijk de ouders enz enz maar verder?
En hoe zit het dan met keuren?
Misschien een stomme vraag maar:
het veulen groeit uiteraard nog dus is dat uberhaupt mogelijk met rontgefotos?
Kortom ik weet er eigenlijk helemaal niks van, maar ben er wel heel erg benieuwd naar.
Alles maar dan ook echt alles is van harte welkom.

Bekijk in elk geval de moeder (beenwerk, hoeven, beenstanden, algemene indruk etc.)
Keuren heeft niet veel zin, klinisch keuren kan wel, röntgonologisch heeft niet veel zin.
De meeste verzekeringen willen pas foto's zien bij een hogere verzekerde waarde (ergens rond de 4.000 euro denk ik). Bij veulens heeft dit geen zin, alles is nog in de groei.
Verder zou ik bij het veulen vooral ook letten op beenstanden, staat hij/zij correct op de benen, zijn de voeten goed (geen ongelijke voetjes bijvoorbeeld). En hoe is je algemene indruk van het veulen, zie het er gezond uit, is hij niet bang, maar komt hij lekker nieuwsgierig bij je kijken.
Dan nog de bewegingen uiteraard. Zijn de bewegingen zoals je wilt (ligt er natuurlijk aan wat je met het paard wil gaan doen als het groter is, dressuur of springen of recreatie).
Let ook op de prijs, betaal niet teveel.
Hou voor jezelf een bepaald bedrag in gedachten wat je maximaal wilt uitgeven.
Wees ook zeker niet te verlegen om af te dingen. De prijzen zijn vaak vraagprijzen en daar kan altijd wel wat van af, gewoon brutaal zijn.
Neem anders iemand mee die er wat meer verstand van heeft, maak video-opnames en kijk die thuis nog eens op je gemak terug. Vaak zie je dan dingen (goed of slecht) die je eerder niet waren opgevallen.
En tot slot, kies er altijd eentje uit die je aanspreek. Je eerste gevoel is meestal wel de goede.
Hopelijk kan je hier wat mee...
Cheese!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 09:53

Bedankt voor je reactie.
Hoop nog wel altijd op meer info Knipoog

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 08:20

Toen ik deze topic opende dacht ik echt dat er razend snel allerlei reacties op zouden komen.
Helaas blijft het aardig stil. Verward
Waar zijn die echte paarden-mensen/Bokkers gebleven?
Een jaar terug zaten hier echt mensen waar je wat van kon leren en juist die heb ik nodig.
Misschien is het onderwerp niet goed omschreven, toch hoop ik nog altijd op meer.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:53

3 jaar geleden heb ik een hengstveulentje gekocht (naast mijn huidige paard). Ik ben heel blij met hem, hij is echt geworden zoals ik had gehoopt. Ik ben naar een stuk of 10 veulens wezen kijken met iemand met verstand. Kijk inderdaad ook goed naar karakter van mams! Ik heb leuke veulens gezien, maar was niet zo gecharmeerd van de merrie zelf. Deze heb ik ook niet genomen. Mijn veulen is toendertijd klinsch gekeurd.

Verder is in het najaar een gunstige tijd om een veulen te kopen, hengstveulens moeten dan vaak weg of naar de opfok. Oudere veulens zijn dan wel al weer heel anders dan eentje van 3 maanden. Het is en blijft natuurlijk een gok. De mijne is bijvoorbeeld klein gebleven, rond 1.62, maar dat was te verwachten want hij komt uit een kleine moeder. Voor mij geen probleem, want ik ben niet lang, maar toch wel even iets om rekening mee te houden. Succes ermee!