Wat te doen bij een te drukke pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Raspoetin

Wat te doen bij een te drukke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 23:06

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw dus ik heb geen idee of het al ergens anders staat..

Maar dit is het probleem:
Ik heb een pony van ongeveer 15. Toen ze ±2 was is er bij haar een zadel opgegooid en zijn er 2 meisjes opgezet, die haar maar even in moesten gaan rijden.. Als ze niet deed wat die meiden wilden, gaf de eigenaar haar een pak slaag.. Met andere woorden is is mishandeld.
Op ±haar 6de heb ik haar gekocht, merkte direct al dat ze erg druk was, maar dacht dat het weer wat minder zou worden.. Nee dus.

Het vertrouwen in super, ik heb echt te tijd voor haar genomen om haar aan me te laten wennen en me volledig te vertrouwen.
Het is nu zelfs zo: Als ik met haar buiten ben en ze durft niet over een bruggetje, ga ik op de grond zitten (Bijvb een liedje zingen of gewoon wat kletsen) en dan komt ze vanzelf.
Heb ook getraind met vallen: Ik liet me zelf eraf rollen in galop en ze komt direct naar mij toe om te kijken of het goed gaat..
Dus het vertrouwen zit echt wel goed..

Het probleem is dus dat ze zo druk en sterk is, dat ze door me heen loopt. Haar mond is zo sterk zodat je niets meer met de teugels kan doen. In stap kan ik haar gewoon ontspannen aan de teugel laten rijden maar in draf spant dat lichaam zich direct weer aan..

Ik rij nu met martingaal en een stangetje(plastic).

Heeft iemand tips hoe ik haar rustiger kan krijgen?

Longeren enz. van te voren werkt ook niet..

Alvast bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat te doen bij een te drukke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 06:43

Ik ben ook geen expert hoor dus wat ik zeg zijn maar suggesties maar als je nou eens veel overgangen rijd? Je zegt dat het in de stap goedgaat. Ga van stap naar draf en begint ze zich weer zo te gedragen ga dan terug naar stap. Ze moet leren dat het gedrag wat ze vertoont in stap ook in draf moet. Ze is ontspannen in stap en als je haar laat draven spant ze zich weer aan dus ga je weer stappen en ontspant ze weer. Dat moet voor haar toch ook lekkerder voelen. Gewoon heel veel overgangen waarbij je de rust probeert op te zoeken zodat ze hopelijk leert dat ze moet ontspannen in elke gang. Misschien helpt het ook als zodra ze heel naar voren hard wil dat je haar in de achteruit zet. Want je wil niet dat ze vooruit knalt. Het is rustig of achterwaarts, niet eruit knallen...

Succes ermee!!!

Edit: En probeer die overgangen natuurlijk met je zit voor elkaar te krijgen...maar wel in combinatie met ophoudingen. En misschien dat een ander bitje ook wel helpt. Span jij jezelf misschien erg aan zodra je in draf overgaat? Misschien trek je dan ongewild aan de teugel ofzo....(ik zeg ook maar wat hoor...Clown )

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 06:46

ik denk niet dat het helpt om zodra de problemen beginnen weer terug te gaan naar stap. zo blijf je het probleem houden en leert ze niet dat ze zich moet gedragen. Ik denk dat jij juist veel voorwaarts moet rijden, arbeidsdraf,middendraf enz. OOk veel op een volte moet rijden. Geen lange zijde en je moet echt doorzetten niet gaan toegeven aan haar gedrag. Die van mij is ook erg nerveus en gespannen met ontspannen rijden in draf. Maar hoe meer je traint hoe beter het gaat..

Raspoetin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 10:58

Veel op de volte rijden doe ik nu idd ook.. Bijvoorbeeld in galop begin ik met een kleine volte en hoe rustiger ze wordt hoe groter ik de volte maak..

Bij haar is de overgang stap-draf niet groot, dus als ik haar voorwaarts laat stappen zit al snel in draf.
Ik span me niet aan in de draf, blijf gewoon rustig ontspannen zitten. Aan de longe doet ze dit ook..

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:10

Ook in draf heel ontspannen met je lichaam rijden.
Je hoeft zelf niet omhoog te komen om licht te rijden, het paard gooit je wel om hoog, het is je taak om zachtjes te gaan zitten.
Een paard wat ik ken deed dit ook, bleek dat de ruiter Te actief lichtreed en te veel uit het zadel kwam.
Toen de ruiter anders lichtreed, was het paard ook opeens heel ontspannen in draf.

Misschien heb je er wat aan.
In elk geval veel succes!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:22

Probeer niet te focussen op het 'aan de teugel rijden'.

Omdat jou pony zo sterk is en jij haar naar beneden wil rijden
'pak' jij haar voor vast.
Het gevolg daarvan is dat ze uit paniek gaat rennen en jij dat
weer terug wil gaan 'pakken' en ze dus nog harder gaat rennen.
Op die manier blijf je in dezelfde circel zitten.

Probeer haar gewoon ontspannen te rijden. Ze hoeft niet in de krul
die komt namelijk helemaal vanzelf als ze lekker rustig is.

Lekker veel overgangen rijden; stap naar draf, draf naar stap,
stap naar halthouden etc.

Wanneer ze terug komt overdreven belonen. Dan merkt ze dat
het meer oplevert om gewoon terug te komen dan te gaan lopen
drammen. Later kun je dat belonen afbouwen tot een 'goed zo'
bijvoorbeeld.

Ook niet te veel galloperen met een drukke pony, daar worden ze
alleen heter van.

Ik gallopeer zelf pas na ong. 40 min aan, als ze goed terug komt
wanneer ik dat wil en als ze lekker ontspannen is door de vorige
oefeningen.

Raspoetin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:06

Bedankt voor de tips alvast..

Op het moment probeer ik alleen maar door te zitten.. (zolang ik dit zelf vol houdt)

Voor de duidelijkheid ik wil haar niet in de krul rijden. Ik merk alleen zo dat ze ontspannen loopt. Zo niet gooit ze haar hoofd de lucht in en spant ze haar rug aan, ook met een lange teugel.

Heeft iemand nog tips vor een bepaald soort bit, en kan een thiedemann hulp bieden?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:34

ik zou niet teveel rotzooi aan haar gaan hangen. Ik ben er geen voorstander van. Mijn paard is ook erg sterk en heeft er ook last van dat hij zijn hoofd omhoog gooit, bek scheeft trekt ( hoofd dus ook) en dan zo maar drammen drammen. Ik rij zelfs maar heel soms met n 1 bijzetteugeltje (zit dan zelfde als martingaal vast alleen niet bij de nek) . Ik heb altijd zoiets hoe meer teugels en scherpen bitten hoe erger het word. je pakt probleem niet aan maar verplaats het alleen maar of laat het rusten

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:47

Ik ken de pony natuurlijk niet maar misschien kan je een keertje zonder bit rijden. Ik ben ook geen voorstander van al die hulpteugels, hoe minder hoe beter Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:51

Een zijstraatje: je schrijft dat ze vanaf haar 2e al belast is. Heb je haar rug wel eens na laten kijken door een osteopaat/fysiotherapeut ? Ligt je zadel wel goed ? Heel druk zijn, niet kunnen ontspannen, vluchten (door tempo op te voeren) kunnen ook goed een teken zijn van pijn.

Verder zou je haar kunnen longeren met pessoa. Hoeft helemaal niet strak te staan. Daarmee kan je 2 dingen bereiken: ze leert haar rug te gebruiken en dat in ontspanning te doen, en ze leert met het bit om te gaan en haar mond te ontspannen. Dit kan je het beste doen in een longeercirkel, zodat je haar niet vast hoeft te hebben aan een longeerlijn.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:49

misschien is het ook leuk om eens te proberen om met één teugel te rijden (en het liefst zonder bit Tong uitsteken ) Dan begin je gewoon met stap-stop. Stoppen doe je dan door het hoofd van je paard naar je toe te buigen(naar één kant uiteraart)
Je paard kan zo bijna niet wegrennen zoals chocotof uitlegde als je met 2 teugels stopt.
Dan kun je daarna ook verder gaan met stap-draf enz.
En veel overgangen rijden ja!

Ohja, en doe alles in fases, zodat ze licht blijft met het bit.
Dus niet zoals je bij manegepony's vaak ziet ineens een ruk maar eerst uitademen, total ontspanning, en dan opvoerende druk op de teugel

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 08:37

Na laten kijken of hij wel helemaal goed is.

En dan gewoon trensje erin, martingaaltje voor de zekerheid. En heel ontspannen rijden.
Juist veel lichtrijden, niet terugtrekken als hij een keertje harder gaat.
Veel geduld hebben & goed les nemen.

Bitloos rijden is ook wel goede trouwens.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:15

Ik rij zelf ook een paard wat sinds 2 weken het op een rennen zet. moest van mn instruktrice hem op een volte zetten en laten buigen (stelling vragen ) om zijn lijf beter te laten gebruiken (vooral zn hals) daarbij kwam hij behoorlijk terug en de volte werd erg klein dat was niet erg volgens haar als hij wilde gaan stappen mocht ik hem iets bijdrijven toen hij zich ontspande maakte hij de volte ook weer groter .in de galop ook zo gewerkt als hij dan in draf valt stelling blijven vragen en als hij dan ontspant weer rustig een overgang naar galop. Misschien is dit ook wat voor jou paard .Succes