Voor de eerste keer naar het strand

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Voor de eerste keer naar het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:27

Arnold moet er nu toch aan geloven,

oud maar nog niet wijs Clown genoeg...............

Ik ben meegevraagd om over 3 weken op zondag mee te gaan naar het strand. We gaan met twee paarden, waaronder een 'kuikenmakke' tinker en mijn knollebol.

Arnold is nu 4 jaar reageert op alle hulpen en is in de bak heel braaf, net als in heel druk verkeer, Er is maar één MAAR als arnold zijn zin niet krijgt wil hij soms nog wel een heeeeeeeeel actief worden. Oftewel gaan rennen. (Rem is vaak wel weer te vinden, als je door die dikke gespierde nek heen komt).

Hoe hebben jullie de eerste keer strand aangepakt en hoe reageerde jullie paardjes hierop?

Ik dacht zelf het eerste stukje aan de longeer lijn en een martingaal om!

Tips zijn heel erg welkom!

mammaslamma

Re: Voor de eerste keer naar het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:31

Niet te moeilijk doe, dat voelt een paard zeker aan en gaat zich ernaar gedragen, martingaal aan moet genoeg zijn.
Ik had mijn paard 2 dagen en ben ermee naar het strand gegaan, alleen, bovenop de duinen stond hij stokstijf en maar snuiven, maar zachte druk erop gehouden en hij ging het strand op, water was erg eng , dus dat niet gedaan en een rustig drafje om te wennnen.
Zodra je zijn vertrouwen hebt, kun je een handgalopje doen, maar laat hem niet de leiding nemen, draai hem desnoods het zachte zand in, is het gauw over(zegt de ervaringsdeskundige)
Mijn paard gaat nu pas, na een jaar, de zee in, forceer dat dus niet
Gr

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:58

Oké bedankt! Haha!

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:17

zelf rustig blijven, laat je spanning voelen. Is hij heel zenuwachtig, blijft achter het andere paard. en als je de golven in wilt... niet schuin de zijn in gaan maar recht.. (ha dik ergens gelezen dacht ik, misschien hebben wat ervarenen strand ruiters er wat meer verstand van)

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:21

Heb iemands anders paard voor het eerst het strand op gereden, trouwens ook de duinen was haar eerste keer, ze reageerde heel rustig eigenlijk, boven aan het duin om het strand op te gaan stond ze even stil en hinnikte heel zachtjes en stond met enorme ogen te kijken, echt heel leuk! Heb haar even laten kijken en toen zachtjes aangedreven. Ze is toen dapper naar beneden gestapt en liep tot ieders verbazing direct het water in! Was echt een topervaring! Blijf vooral zelf rustig en ontspannen en ga geen dingen overhaasten.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:41

Inderdaad, heel rustig aan doen, neem de tijd om je beestje overal naar te laten kijken maar blijf wel zelf korrekt op je paard zitten, dus, niet scheef gaan hangen, aan twee teugels gaan trekken en zeker niet slaan of schoppen als hij de aanrollende golfjes eng vind.. blijf gewoon rijden zoals je gewoon ook rijdt, doe evt. een extra beugelriem om zn hals, altijd handig als extra handvat of als er iets stuk gaat.. Verder: gewoon genieten!

Niet racen, daar leren ze alleen maar vervelende dingen van, ook op het strand bij jij degene die zegt hoe hard het mag gaan Slapen

Heus, er is niets fijner dan rustig op het strand rijden met de wind in je haren en een heerlijk, genietend paard ! Heel veel plezier en laat even weten hoe het was! Wow!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:49

mijn pony ree ik al een tijdje toen oor het eerst meehet strand op. et water vond ze doodeng toen ben ik afgestapt en heb der met de hand mee het watr in genomen. aan het eind van de rit zat ik met mn knieenin het water(toen ik erop zat) ben toen ook alleen gegaan. wil binnekort ook een keertje met mn fries gaan hebhem no goed onder controlle wil dan samen met mn pony gaan die 2 kennen elkaar erg goed en verders geen andere paarden erbij vooral geennerveuze of di eook voor het eerst op het strand komen. en als hij hard gaat/niet luisteren gewoon mulle zand in is het zo afgelopen want das egt zwaar lopen voor ze.veel plezieeerrrrrrrrrrrrrr

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:54

ikke20 schreef:
en als hij hard gaat/niet luisteren gewoon mulle zand in is het zo afgelopen want das egt zwaar lopen voor ze.veel plezieeerrrrrrrrrrrrrr

Heey!
Superstoer dat je met je paardje naar het strand gaat! Ik wil ook...op de planning staat van het voorjaar Tong uitsteken . Gaat hij nou heel hard dan kan je hem het beste naar de zee sturen (hou jezelf goed vast als hij het water eng vind Haha! ) maar stuur hem vooral niet naar het mulle zand (richting duin dus), dat is echt levensgevaarlijk..je zal de eerste niet zijn die dan met paard en al over de kop vliegt!! Dus stuur hem liever naar de zee! Daar stopt een paard echt van!

Heel veel plezier!!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:59

Ben het daar dus niet mee eens, ik rijd bijna dagelijks op het strand en m.i stoppen ze eerder voor mul zand, natuurlijk moet je niet de duinen in vliegen, maar hele ruime volte in het mulle werkt het beste.
Stel dat hij geen gevaar meer ziet en de zee induikt, veel succes dan, of dat hij van vliegende vaart ineens op de rem staat, lig jij met je snufferd in de zee....
Ik heb nog niet iemand het water zien doen, wel ff laten uitgekken, strand is lang hoor, dat rennen ze niet helemaal af!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 11:07

Hahaha, nee we beginnen in Wassenaar, tegen de tijd dat we in schevingen staan...............is ie vast heeel moe Bloos Knipoog