Ademende regendekens: onzin

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Ademende regendekens: onzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:38

Eerst dacht ik altijd dat de combinatie regendeken en ademend wel kon. Totdat mijn vader mij vertelde dat een luchtmolecuul kleiner is dan een watermolecuul. Een deken kan dus NOOIT waterdicht zijn, wil hij ademen. Want als hij zou ademen, zou hij niet meer waterdicht kunnen zijn.

JKiya

Re: Ademende regendekens: onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:44

Je zegt het zelf en toch trek je de verkeerde conclusie: een luchtmolecuul is inderdaad KLEINER en kan dus wel door de deken van binnen naar buiten (dat is ademend), terwijl het de grotere regendruppel niet van buiten naar binnen kan.
Als je ademend ziet van buiten naar binnen kan het niet, maar volgens mij zijn de dekens ademend van binnen naar buiten zodat je paard niet gaat zweten. De warme lucht wordt afgevoerd.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:53

ademend zie ik van buiten naar binnen, want het heeft voor het paard toch geen nut als zijn zuurstof weggaat? hij wil juist zuurstof opnemen, van buitenaf.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:54

Ademend betekent toch dat het paard z'n warmte kwijt kan, en dus niet gaat zweten? Zoveel zuurstof hoeft je huid niet op te nemen Lachen

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:55

Jalenka_Kiya schreef:
Je zegt het zelf en toch trek je de verkeerde conclusie: een luchtmolecuul is inderdaad KLEINER en kan dus wel door de deken van binnen naar buiten (dat is ademend), terwijl het de grotere regendruppel niet van buiten naar binnen kan.
Als je ademend ziet van buiten naar binnen kan het niet, maar volgens mij zijn de dekens ademend van binnen naar buiten zodat je paard niet gaat zweten. De warme lucht wordt afgevoerd.

Hier ga ik in mee. Ademend is volgens mij dat het paard zijn warmte kwijt kan... dus van binnen naar buiten!

manie

Zuurstof opnemen doe ie wel via z'n longen...

Zesiram

door de ademende stof kan de warme lucht naar buiten. Als je zelf een ouderwets regenpak aanhebt, zweet je ook binnen de kortste keren, omdat je lijf de warme lucht niet kan lozen. Koele lucht komt toch wel naar binnen, je deken zit immers niet rondom je paard gebonden als huishoudfolie. Het is belangrijk dat op de plekken waar de deken zit, warme lucht kan worden afgevoerd.

Nibbit

Interessante discussie!

Als een luchtmolekuul kleiner is dan een watermolekuul, zou een luchtmolekuul toch ook van buiten naar binnen kunnen?

Dat zou betekenen dat de deken wel waterdicht, maar niet winddicht is.

En als het paard zweet zal er waterdamp door de deken naar buiten moeten, volgens mij kan dat niet.

Zuurstof word trouwens door de longen in het lichaam opgenomen, niet door de huid

Mmm moeilijk, misschien een deken fabrikant mailen hoe dat nou precies zit?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:59

Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat waterdamp er wel doorheen kan, maar water in vloeibare vorm niet, maar ik heb het verder niet uitgezocht dus weet niet zeker of dat mogelijk is.. al klinkt het wel logisch, ivm waterstofbruggen.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:06

Volgens mij neem je zuurstof op door te ademen en nauwelijks via de huid. Ik ga verder met Jalenka_Kiya mee dat een deken van binnen naar buiten ademt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:33

Ik heb geen idee hoe het precies met de paardendekens is.
Maar op bijv een Goretex jas, had ik eens gelezen dat de "porieën" in het stof bestaan uit driehoekjes.
Daardoor kan er wel lucht uit, geen water in.

edit:
Dit nog gevonden over goretex

Citaat:
De meeste regenpakken zijn inmiddels voorzien van een speciaal membraan. De bekendste is Gore Tex, een uitvinding uit de jaren zestig, waarbij aan de binnenkant van de stof een membraan met piepkleine gaatjes wordt geplakt. Die zijn twintigduizend keer kleiner dan een waterdruppel, maar zevenhonderd keer groter dan waterdamp. Kortom: zweet kan ontsnappen, maar regen blijft buiten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:41

Conclusie: Geen Onzin dus Knipoog

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:46

In de praktijk heb ik toch ook andere ervaringen. Had een minder kwaliteit regendeken met vulling op en dus goedkoper en daar zweette ie als een otter onder. Nu ik de wat duurdere en betere kwaliteit waterdichte gevulde dekens heb (Rhino, HH Platinum) zweet ie er niet meer onder en de deken is toch echt waterdicht gebleken. Theoretisch gezien is jouw opnie heel aannemelijk en zal scheikundig misschien ook kloppen, maar in de praktijk werkt het blijkbaar toch anders voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:57

Maar dat is logisch
Koop een ademende regenjas van 75 euro, of koop een gore-tex jas van 200 euro.

Ik heb zelf een gore-tex jas, maar jee, wat een geweldig super ding.
Maar die kwaliteit betaal je.
Die goedkope zal een namaak Goretex zijn, maar dat verschil mer je wel degelijk.

En ik verwacht dat dit met paardendekens niet ander is.

een goedkopere stof of een dure stof waar ze hem van maken Lachen

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:12

Daar komt nog bij dat veel waterdichte ademende jassen en ook dekens niet van Gore-Tex zijn, maar een coating hebben. Gore-Tex is een extra laagje in de stof, het membraan. De coating wordt door een chemisch proces op de buitenstof van de deken (of jas) aangebracht. Een coating kan dus ook van het product af slijten, Gore-Tex blijft veel langer waterdicht en werkt pas niet meer als het membraan zelf stuk gaat door bijvoorbeeld een scheur of doordat de buitenstof is doorgesleten.

Die coating werkt in principe hetzelfde, alleen wisselt de kwaliteit nogal. Een waterdichte goedkope deken of jas zal veel minder warmte en waterdamp doorlaten dan een duurdere (of één met Gore-Tex). En dan kan het ook nog zo zijn dat een deken met vulling op een bepaald moment gewoon te warm is, met als een winterjas die je in de lente wel aan hebt, maar die op die mooie zonnige dag ineens toch uit kan. Tja en een paard dat zelf de deken af doet (dus netjes singels los etc.) heb ik nog niet gezien. Een ademende deken, al dan niet met Gore-Tex, kan maar een bepaalde hoeveelheid warmte en waterdamp doorlaten. Als je het dus in verhouding te warm hebt zweet je teveel, waarbij het extra vocht kan neerslaan op de binnenkant van de jas of deken. Het lijkt dan of die niet waterdicht is, maar in feite kan het ook zweet zijn dat niet weg kon.

En ja, ik heb ook zo'n jas met Gore-Tex, en hij werkt fantastisch. Het is een investering, maar je blijft jaren kurkdroog Lachen