Weekendje weg met paard van ander, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Weekendje weg met paard van ander, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:01

Ik ga over twee weken een weekend naar Kootwijk, iets wat we elk jaar doen met onze stal. Nu mag ik mijn verzorgpaard meenemen (die zelf wel verzekerd is), waar ik natuurlijk érg blij mee ben.

Maar, hoe zit dat met verzekeringen enzo? Als hij daar bijvoorbeeld iemand van zijn fiets aftrapt, dan neem ik aan dat dat niet onder 'zijn' verzekering valt (want is dat niet alleen als er iets mét het paard gebeurt?). Kan ik daarmee aankomen bij mijn eigen verzekering, of moet ik daarvoor een speciale verzekering nog afsluiten?

En als er daar wat met hem gebeurd (hij breekt zijn been bijvoorbeeld), valt dat wel onder zijn eigen verzekering? Of niet, omdat zijn eigen baasje er niet bij was oid?

Ik weet dat ik hier misschien een beetje laat over na aan het denken ben, en ga vanmiddag zoiezo mijn eigen verzekering daar even over bellen, maar misschien dat iemand het hier weet Lachen

Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Re: Weekendje weg met paard van ander, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:02

als ie tegen fiets trapt valt het onder jou wa geloof ik, verder zou je bij verzekering moeten navragen

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:07

je moet inderdaad even contact met je verzekering opnemen en vermelden dat je met je paard weg gaat, dan val je onder je wa verzekering,

veel plezier teogewenst, en geniet van je vakantie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:41

De eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn dier.

Ik heb een bijrijder en we hebben er mondelinge afspraken over gemaakt.
Als er iets gebeurd terwijl zij het paard verzorgd en het is redelijkerwijs haar schuld, dan regelt zij de schade.
Zij zal haar WA moeten aanspreken in dat geval.

Bedoel je dat je paard verzekerd is tegen ongevallen?
Dat weet ik niet zeker ,maar volgens mij maakt het niet uit wie er op het paard zit /naast loopt indien het paard gewond raakt.
Bel de verzekering even op, dan weet je meer. Wellicht hanteren verschillende verzekeringsmaatschappijen ook verschillende regels.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:04

Lynn_Nikita schreef:
als ie tegen fiets trapt valt het onder jou wa geloof ik, verder zou je bij verzekering moeten navragen

De bezitter (bijna altijd de eigenaar) is aansprakelijk in dat geval (van valt dus ook onder zijn AVP) en niet de bijrijder, tenzij sprake is van een 'stuurfout' van de bijrijder dan is wel de bijrijder aansprakelijk. Dat is dus alleen in het geval dat het paard als een soort 'dood' voorwerp verkeerd gestuurd wordt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:06

Antheman schreef:
Als er iets gebeurd terwijl zij het paard verzorgd en het is redelijkerwijs haar schuld, dan regelt zij de schade.
Zij zal haar WA moeten aanspreken in dat geval.

Wil haar WA (beter = AVP) betalen dan moet ze ook wel aansprakelijk zijn!
Is ze dat niet betalen ze natuurlijk ook niet.
Als jouw afspraak met haar is dat zij dit soort dingen zelf betaald, kan het dus zijn dat ze uit haar persoonlijke portemonnaie moet putten.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:49

LDRD schreef:
Lynn_Nikita schreef:

De bezitter (bijna altijd de eigenaar) is aansprakelijk in dat geval (van valt dus ook onder zijn AVP) en niet de bijrijder, tenzij sprake is van een 'stuurfout' van de bijrijder dan is wel de bijrijder aansprakelijk. Dat is dus alleen in het geval dat het paard als een soort 'dood' voorwerp verkeerd gestuurd wordt.

Als hij dus schrikt van een fietser achter hem ofzo, en een trap geeft, is de eigenaar aansprakelijk, en valt dat onder haar verzekering?

Als ik heel dom bezig ben, en hem op een fietser afstuur, waarna deze van zijn fiets valt en arm breekt, ben ik aansprakelijk?

Oké, dan moet het allemaal goed gaan. Ga morgen mijn verzekering bellen, toch voor de zekerheid alles nog even navragen, en evt. regelen, en dan kunnen we gerust op pad! Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:57

Helemaal juist! Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 07:44

Oké, super, jullie hadden inderdaad gelijk! Haha! Heb voor de zekerheid mijn verzekering toch maar gebeld gister, en die zeiden precies hetzelfde:
Alleen bij een stuurfout van mezelf ben ik aansprakelijk, bij een ongeluk door gedrag van het paard zelf, is de eigenaar aansprakelijk Lachen
Wij kunnen volgende week gelukkig op pad!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 07:55

veel plezier!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:30

Dit zijn wel even wat duidelijk feiten Lachen