buitenrijden en nageeflijk vragen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

buitenrijden en nageeflijk vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:34

hoihoi

vandaag ben ik met mijn pony en een maatje naar buiten geweest,
ik vind dat ik meer moet afwisselen en gister had ze vrij dus ik dacht na een dag rust niet meteen dik in de bak aan de gang maar een uurtje naar buiten, ze was aardig fris en ik dacht dat het een schrikkerig ritje zou worden Knipoog maar dat viel best mee, ik vraag haar in het buitenrijden vooral in de stap nageeflijk want haar stap moet beter worden, ook in draf wil ik haar beetje rond houden want anders word ze sterk en heb ik der niet lekker onder controle, tuurlijk heb ik der soms stukken lang en ff los maar het is toch helemaal niet slecht om dat ook buiten mee te pakken (nageeflijk vragen)?

groetjes

daantjuhhh

Re: buitenrijden en nageeflijk vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 23:30

Nee helemaal niet zelfs.
Ik vraag vaak een extra lang stuk middendraf nageeflijk.
Middendraf vind ze moeilijk en zo kan ik een extra stukje doorvragen.
Ook wijk ik wel eens een paar pasjes links en rechts..

Maar zoals van het weekend gaan we met een heel stel vrienden met paard naar de veluwe een lange rit maken en dan doe ik dat niet.
Dat word echt een rit van 5 uur..
lekker over de heide en door de bossen!

Maar met de gewone buitenritjes pak ik haar weleens op..
Nooit heel lang, want buitenritten doe ik voornamelijk voor de afwisseling en the fun!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:42

onze paarden lopen met buitenritjes met hun snufferd over de grond Haha! (bij wijze van dan ..)

tuurlijk is het niet slecht om nageeflijkheid te vragen dan! Hij lijdt er echt niks van hoor!

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:33

Ik houd van een ontspannen buitenrit, maar mijn paard niet haha.
Mijn paard is soms wat kijkerig, als ik hem dan lager instel, is het een stuk minder. Als hij een ontspannen dag heeft en vanuit zichzelf meer daalt in de hals, dan zit ik er minder aan.

Jannekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:26

Ik had altijd de volgende strategie: ik begon met de teugels redelijk op maat. Was het paardje braaf, kreeg-ie steeds meer teugel. Ging-ie lopen klieren, nam ik weer teugel terug. Was-ie weer braaf, kreeg-ie weer teugel.
Resulteerde uiteindelijk dat ik het grootste gedeelte van de meeste ritten gewoon met lange teugel heb gereden. Zo geniet ik het meest van een buitenrit, want dan vindt mn paard het ook leuk

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:49

Zo doe ik het dus ook, net als jannekjee. Alleen zijn ze bij mij nu nog vaker op maat, dan lang. Maar het gaat al beter...

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:55

ik ben er ook wel wat mee bezig omdat mijn paard heel nerveus kan worden en niet meer luistert naar mijn hulpen.. als ik dan wat met haar bezig ben heb ik de aandacht tenminste weer. Natuurlijk doen we lekker ontspannen, maar in het bos kun je goed op die lange stukken oefenen. Ik doe 1x per week als ik het bos in ga echt niks van oefenen (moeilijke dingetjes bedoel ik dan), maar andere keren tussendoor wel.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:37

het ligt er helemaal aan op wat voor paard ik rijd.. bij de ene is het gewoon lekker ontspannend een stuk rijden, maar als ik op een druk paard zit vraag ik hem liever want dan heb ik hem meer onder controle

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:40

Bonny4life schreef:
hoihoi

vandaag ben ik met mijn pony en een maatje naar buiten geweest,
ik vind dat ik meer moet afwisselen en gister had ze vrij dus ik dacht na een dag rust niet meteen dik in de bak aan de gang maar een uurtje naar buiten, ze was aardig fris en ik dacht dat het een schrikkerig ritje zou worden Knipoog maar dat viel best mee, ik vraag haar in het buitenrijden vooral in de stap nageeflijk want haar stap moet beter worden, ook in draf wil ik haar beetje rond houden want anders word ze sterk en heb ik der niet lekker onder controle, tuurlijk heb ik der soms stukken lang en ff los maar het is toch helemaal niet slecht om dat ook buiten mee te pakken (nageeflijk vragen)?

groetjes

Juist buiten is je paard vaak wat meer ontspannen en dus makkelijk nageeflijk te krijgen.
Wsl associëren ze buitenrijden niet meteen met werken, maar voor de opbouw van spieren ed is het dus ook heel goed.

Wanneer je je paard persé in de krul moet houden om er voor te zorgen dat hij er niet vandoor gaat is er wat anders mis denk ik...

Zo als oefening kan het echt geen kwaad hoor. Wel afwisselen Knipoog

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:02

corine1981 schreef:
Juist buiten is je paard vaak wat meer ontspannen en dus makkelijk nageeflijk te krijgen.
...
Wanneer je je paard persé in de krul moet houden om er voor te zorgen dat hij er niet vandoor gaat is er wat anders mis denk ik...

Mijn paard en ik denk vele paarden met hem, vinden het buiten toch wel wat spannend. Maar dat is in onze buitenbak ook zo. Dus de ontspanning is daardoor niet makkelijker met buitenrijden.

Ik denk dat we hier meer doelen op aanleuning, ipv de krul. Dus zorgen dat hij zijn rug gebruikt ipv wegdrukken. Als hij gespannen raakt en zijn rug wil wegdrukken, dan voel ik dat veel sneller aan en daardoor met kleinere hulpen weer veel sneller de ontspanning terug heb.
Ja mijn paard heeft wat duidelijkheid nodig...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:10

@Tessie: Ik heb voornamelijk paarden gereden die in de bak werken niets aan vonden, en ondanks de spanning, of misschien juist wel dankzij de spanning, kon ik buiten wel aan de aanleuning werken.

En dat schreef ik dus ook: met een MAAR: wanneer het in de krul trekken wordt, zit je op het verkeerde been (misschien wel letterlijk Knipoog)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:12

Tessie1981 schreef:
corine1981 schreef:
...

Mijn paard en ik denk vele paarden met hem, vinden het buiten toch wel wat spannend. Maar dat is in onze buitenbak ook zo. Dus de ontspanning is daardoor niet makkelijker met buitenrijden.

Ik denk dat we hier meer doelen op aanleuning, ipv de krul. Dus zorgen dat hij zijn rug gebruikt ipv wegdrukken. Als hij gespannen raakt en zijn rug wil wegdrukken, dan voel ik dat veel sneller aan en daardoor met kleinere hulpen weer veel sneller de ontspanning terug heb.
Ja mijn paard heeft wat duidelijkheid nodig...

ja hier doel ik ook op, aanleuning en ruggebruik.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:52

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat dat dus buiten heel goed kan Knipoog