Pony niet uit de wei te krijgen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NewChapter

Pony niet uit de wei te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:47

Mijn pony van 2.5 staat al 3 maanden op het weiland.
Ik wou vandaag de hoefjes uit krabben maar ik kreeg het halster gwoon niet om.
Ook niet met snoepjes of iets.
En waar ik nu helemaal tegen op zit is zondag.
Zondag gaat hij weer terug naar stal, teminste dat is de bedoeling.
Maar ik krijg hem niet meer te pakken.
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie misschien tips?

NewChapter

Re: Pony niet uit de wei te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 17:07

Owja, hij is verplaatst van weiland, en sindsdien is hij zo geworden, daarvoor was het er ook wel. Maar toch wel wat minder.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:13

Rustig blijven en niet overhaasten. Je pony moet natuurlijk ook wennen en is nog jong. Gooi niet gelijk het halster over zijn oren heen, maar begeleid het halster langzaam met je hand omhoog. Ik denk niet dat dit ligt aan de wisseling van de wei, lijkt me stug. Vraag anders aan iemand die wat meer ervaring heeft of hij/zij het wil proberen en je wil helpen. Als het echt niet lukt, dan kun je altijd nog overwegen om een goed passend halster om te laten in de wei.

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 18:01

Ja, maar het vorige weiland was veel kleiner en kregen ze steeds een klein stukje erbij, dus was hij nog een beetje afhankelijk aan mij, maar nu heeft hij een groot stuk land dus heeft hij me niet meer nodig. snap je?
En rustig over zijn hoofd doet, als hij het halster ziet loopt hij naar achter en rent weg.

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:35

Niemand meer tips?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:30

Mijn merrie deed het in het verleden ook dan wilde ik haar nog weleens opjagen. Dus commando's geven als draf en galop. Op den duur was ze er flauw van en liet ze zich vangen. Sinds ik op deze stalling sta komt ze gewoon naar me toe als ze buiten staat.
Lastig probleem is het wel!

babychicah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:57

vaak erheen gaan en hem eerst vertrouwd aan je laten worden.
als hij je wat meer kent en hij merkt dat je hem niks doet en iedere keer wat lekkers voor hem hebt, komt je langzaam verder.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:00

Inderdaad met vertrouwen werken. En vooral heeeeeeeel veel geduld hebben (en houden de komende tijd!).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:47

Tot Zondag heb je nog een week de tijd. Probeer hem iedere dag te pakken, en geef niet op voordat je hem te pakken hebt. Loopt hij weg, loop je achter hem aan, totdat je hem te pakken hebt. Heb je hem, uitvoerig belonen en meteen weer loslaten, aansluitend weer proberen te pakken. Zal de tweede keer veel sneller gaan.
Herhaal dat iedere dag, en tegen de Zondag zou het probleem eigenlijk over moeten zijn, als je het goed hebt aangepakt.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:10

Je hebt echt een vervelend probleem, niets is zo irritant als een pony die je niet uit de wei krijgt. Wat bijna altijd helpt is om heel rustig te blijven en achter je pony aan blijven lopen, net zolang tot ie het zat is. Het klinkt te makkelijk voor woorden, maar het lukt echt. De eerste keer kost het heel veel geduld, en waarschijnlijk frustratie, maar wedden dat ie het na een tijdje zat is, en je hem kan pakken. Al gaat hij rennen, gewoon rustig achter hem aan blijven lopen, wat geeft het nou dat het iets langer duurt! Je zal zien dat de volgende keren steeds makkelijker gaat!
In plaats van helemaal het halster om te doen kan je ook gewoon een touw om z'n hals slaan en hem zo meenemen, is al een stuk makkelijker! Succes in ieder geval!

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:19

Hij is wel heel erg vertrouwd dat is het niet, hij komt naar me toe en loopt achter me aan. Maar als hij het halster ziet is hij weg. Het touw om zijn nek: heb ik geprobeerd hij zet zijn nek erop en rent weg.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:47

Lastig zeg! En je kunt hem niet, als je hem het touw om zijn hals hebt gehangen, voorzichtig je hand om zijn neus leggen? Als je dat een paar keer gedaan hebt kun je hem misschien vlug een halster aandoen....

Ik zou hem ook heel veel hapjes geven. Steeds een stukje appel of iets wat hij heel lekker vindt als je bij hem komt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:36

Ik heb dit probleem ook met mijn jaarling. Die heb ik nu 1 maand en hij staat op een geweldig grote wei!

in het begin kende hij me nog niet maar nu herkent hij me en komt naar me toe als ik het land in kom. Meestal heb ik wel iets lekkers bij me, soms krijgt hij alleen maar een aai over zijn bol. Uit de hand voeren is in principe niet het slimste maar hij is totaal niet geinteresseerd in mij of andere mensen of zelfs zijn kuddegenootjes! Hij is een beetje op zichzelf en erg eigenzinnig.
Als hij naar me toekomt kan ik hem wel even aaien.
Hij verliest al snel zijn interesse en zodra ik met een halster aan kom rent hij weg. Hij weet nl. precies wat het betekent!

Zaterdag heb ik met een vriendin de stoute schoenen aangetrokken en hebben hem uiteindelijk na een uur op een apart omheint stukje gekregen. Daar hebben we het eerst geprobeerd met wat muesli uit een emmer en dan rustig het halster omdoen. dat werkte niet. Steeds weer geprobeerd, maar hij werd steeds wilder en begon ons enorm uit te dagen. Op een gegeven moment rende hij zo hard op en neer en maakte slidings in de hoeken en bokte torenhoog (wij hebben geen 1 moment achter hem aan gerend, alleen gestaan en op de grond gezeten) dat ik het te gevaarlijk begon te vinden.

Ik heb het toen maar opgegeven. Tja hij heeft nu gewonnen. Nu ga ik gewoon weer op de oude voet verder. Hem aan mij laten wennen en steeds iets verder gaan, gister kon ik zijn hoofdje al beetpakken (heel even want hij was snel weer weg).
Het duurt wat langer maar ik denk dat het voor mij de beste methode is. Ook omdat hij een zeer slim paardje is en precies door heeft wat ik van hem wil! En daarnaast ben ik geen NH expert.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:47

Wat ik doe, is zonder halster de wei in gaan, naar de pony toe en dan haar aan haar voorlok meenemen en naar het halster toelopen. Wat je ook kunt doen als het echt nood is zondag. Met zijn tweeen gaan, jij gaat naar je pony en houdt hem vast, terwijl persoon 2 het halster dan komt brengen o.i.d.

Wel goed belonen als je hem hebt!

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:34

laetitia, wat jij hebt heb ik priecies ook, als hij het ziet is hij al weg. En ik rpobeer dan zijn hoofd te pakken maar hij heeft me gelijk door en loopt gelijk naar achter

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:28

ik heb vandaag een nieuw plannetje bedacht!! iemand van stal die kwam heel vrolijk vertellen dat hij vandaag geprobeerd heeft een halster bij karim om te krijgen en het was hem bijna gelukt!

Dit halster had hij nog nooit gezien want het was het halster van een ander paard en Karim vond het erg interessant en lekker ruiken! Die man heeft hem over zijn neus kunnen krijgen, maar toen die ijzeren ringen bij de bakstukken tegen zijn hoofdje aankwamen schrok hij...

Ik heb het dus geprobeerd met het halster waar hij mee op de trainingsstal heeft gestaan en dat kent en herkent hij.

Nu heb ik een ander halster lekker tussen de muesli gelegd! Dat is natuurlijk onweerstaanbaar zo'n heerlijke geur! Ik ga over een paar dagen opnieuw proberen, ga gewoon in de wei zitten met mijn rug naar hem toe en interessant zitten doen met dat ding en dan komt hij vanzelf wel snuffelen...en vind hij het halster waarschijnlijk enorm aantrekkelijk!

Ik laat je wel weten hoe het gelopen is...

(ps mijn paardje is nog heel erg jong dus is nog niet veel gewent)

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 15:39

HET IS GELUKT!!!
Ik was het behoorlijk zat dus had zo iets van nou nu doe ik hem gewoon om( niet geweldadig) Pakte ik zijn neus vast en hij begon gelijk naar achter te lopen, ik bleef zijn hoofd vast houden en hij wou weer naar de zijkant springen de eerste keer lukte het nog niet maar de tweede keer toen hij weer kwam kijken begon ik hem weer te aaien en toen pakte ik hem weer vast na even tegenstribbelen gaf hij op. Toen kon ik zijn halster eindelijk omdoen. Dar is dinsdag gelukt en donderdag ook. Nu zullen we zien of het zondag ook zal gaan lukken. Ik hoop het zo!! Nog bedankt voor al jullie hulp Haha!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:16

goedzoooooo!!! veel plezier met hem! Haha!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:53

Wammie schreef:
HET IS GELUKT!!!
Ik was het behoorlijk zat dus had zo iets van nou nu doe ik hem gewoon om( niet geweldadig) Pakte ik zijn neus vast en hij begon gelijk naar achter te lopen, ik bleef zijn hoofd vast houden en hij wou weer naar de zijkant springen de eerste keer lukte het nog niet maar de tweede keer toen hij weer kwam kijken begon ik hem weer te aaien en toen pakte ik hem weer vast na even tegenstribbelen gaf hij op. Toen kon ik zijn halster eindelijk omdoen. Dar is dinsdag gelukt en donderdag ook. Nu zullen we zien of het zondag ook zal gaan lukken. Ik hoop het zo!! Nog bedankt voor al jullie hulp Haha!

vergeet je aan het eind niet om hem te belonen? Lachen

Tip: doe ook eens zijn halster om, even knuffelen (evt. dan een worteltje ofzo) en laat hem dan meteen weer los.
Zo zorg je ervoor dat het ook leuk is om een halster om te krijgen

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 16:33

Ik heb hem een appel gegeven:).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:39

ja, en je moet ook even kijken of het halster wel goed zit. nergens te strak? of heeft hij een wondje precies onder het halster. kan zijn dat hij het daarom niet om wil...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:21

nou ik heb het vandaag geprobeerd met mijn in muesli gemarineerde halster, maar Karim trapte er niet in!! En hij moet echt heel erg nodig naar de smid om bekapt te worden....

Ik begin me nu een beetje zorgen te maken, aangezien hij echt naar de smid moet....

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 20:37

neeei dat heeft hij niet en morgen is het zondag dus ik kijk er naar uit. En laetitia, misschien moet je het zelfde als mij proberen, gewoon laten zien wie de baas is, ik had er bij het begin ook moeite mee maar gewoon zijn hoofd vasthouden en eten bij je houden. Niet het eten geven voordat hij zijn halster om heeft en als hij hem om heeft gelijk een appel.Bij mij was het zo, als ik het eten al had gegeven kwam hij niet meer want hij had wat hij wou hebben dus was ik niet meer interesant

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 20:38

nee dat heeft hij niet en morgen is het zondag dus ik kijk er naar uit. En laetitia, misschien moet je het zelfde als mij proberen, gewoon laten zien wie de baas is, ik had er bij het begin ook moeite mee maar gewoon zijn hoofd vasthouden en eten bij je houden. Niet het eten geven voordat hij zijn halster om heeft en als hij hem om heeft gelijk een appel.Bij mij was het zo, als ik het eten al had gegeven kwam hij niet meer want hij had wat hij wou hebben dus was ik niet meer interesant

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 20:40

ik zal het nog laten weten of het morgen is gelukt!