Hoe het in Duitsland zit. Bij ons toch beter, of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Hoe het in Duitsland zit. Bij ons toch beter, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 10:11

Er komen hier geregeld vragen voorbij over hoe het in Duitsland gaat. In de Cavallo van september 2006 staat alles uitgelegd. Waar is het dan beter geregeld, Nederland of Duitsland?

Zo gaat het in Duitsland:
In Duitsland heb je zgn. 'Deutschen Reitabzeichen' (DRA) in de klassen 1 t/m 4. Als je zo'n examen gedaan hebt kom je in 1 van de 'leistungsklassen' (prestatieklassen) , 1 t/m 6.

Heb je nooit een DRA gedaan, dan heb je prestatieklasse 0 en mag je alleen aan 'spielerischen' wedstrijden meedoen in de klasse E (einsteiger).
Zo'n DRA examen bestaat uit dressuur, springen en theorie.
Je begint met DRA klasse 4 (kleine reitabseichen). Hiervoor moet je een dressuur en springproef rijden van de klasse E. Hulpteugels toegestaan. Heb je dit gehaald dan kom je in prestatieklasse 6. Je mag dan op wedstrijden in klasse E en A (anfanger) starten.

Hierna komt het 'bronzene Abzeichen (klasse 3). HIervoor moet je een dressuur en springproef afleggen in de kasse A. Hulpteugels niet toegestaan.
Ben je ouder dan 22, dan mag je ook alleen dressuur of springen doen, maar dan moet je een L proef of L springproef afleggen. De dressuurruiters moetne ook de beugels korter doen en verlichte zit laten zien. De springruiters moeten ook 'springdressur' laten zien.
Je krijgt dan prestatieklasse 5 en mag in wedstrijden A en L starten.

(voor zover ik weet is L in Duitsland hoger dan L hier)

Daarna komt 'zilberne Abzeichen'. Je moet hiervoor met stang en trens kunnen rijden en over 1.20 kunnen springen. Dan kom je in prestatieklasse 4 en mag je L en M rijden. Ook hier mag je weer alleen springen of dressuur doen, maar dan moet je een M proef laten zien.

Verder heb je nog 'zilberne abzeichen mit lorbeer. (DRA klasse 1). Hiervoor moet je beide proeven op M-niveau rijden, dus dressuur en springen. wie dit kan mag in de klasse S starten. Ook hier mag je weer kiezen voor alleen dressuur of springen, dan moet je een S-proef laten zien.
Het 'silberne Abzeichen' en 'silberne mit Lorbeer' kan ook door wedstrijdresultaten gehaald worden.

Het Goldene abzeichen kan je alleen door wedstrijdresultaten behalen. Je komt dan in prestatieklasse 2.

Om in prestatieklasse 1 te komen moet je in de Grand prix special punten gehaald hebben. (heb ik het goed vertaald? Er staat 'Muss der Reiter in schweren Prüfungen bis Grand Prix Spezial plaziert sein').

Wat vinden jullie dan beter? De Nederlandse manier van winstpunten vanaf de B, of de Duitse? Bedenk wel dat je in Duitsland altijd voor prestatieklasse 6 een springproef moet afleggen, ook de dressuurruiters. Ik heb daar geen moeite mee, maar ik ken genoeg mensen die nooit durven springen.
Hoe hoog klasse E in Duitsland is weet ik niet, maar ik schat toch zo'n 80-90 cm bij de paarden. Weet iemand ddit?

Elisa2

Re: Hoe het in Duitsland zit. Bij ons toch beter, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:01

Ik weet niet wat beter is,ik heb weleens gehoord dat in duitsland de begeleiding veel beter is,maar of dit echt waar is.Dat weet ik niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:22

Ik heb in Duitsland gereden, en mijn instructrice was er niet een om over naar huis te schrijven... Ze zijn een beetje van het betere trek en schop werk als je het mij vraagt.. en dat is ook wat ik hier op de wedstrijden zie in de buurt... meer als in NL in elk geval (uiteraard rijdt zeker niet iedere duitser zo). Verder zei ze mij dat je veel beter in NL kunt starten, omdat het daar eerlijker gaat. Het blijkt dat er hier nog al veel gekeken wordt naar wat je naam is, en wat je familie allemaal in de wedstrijdsport doet... Daarnaast blijkt de sfeer onder de ruiters echt minder te zijn, maar dat zijn de ervaringen van die instructrise.

Ik vind het persoonlijk ook jammer dat je niet in 1 richting kunt rijden. Niet ieder paard vind het leuk om te springen, en 80 a 90 cm is dan een hoop onder de ruiter! (zeker onder een ruiter die toch al liever niet springt)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:12

De Duitse ruiters/amazones rijden dan tenminste en zijn het niet zo van die watjes zoals hier, Dde 30cm al te hoog vinden Nagelbijten / Gniffelen

(komt u maar met stortvloed aan kritiek)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:47

Ik woon weliswaar in Dld maar start in NL omdat ik dat gewend ben. Moet ook zeggen dat ik niet onder de indruk ben van het rijden hier. Idd het betere trek en schopwerk een uitzondering daargelaten.

Voor de juryleden denk ik wel dat het veel prettiger is jureren. Krijg je tenminste geen ruiters in de ring waar je je bij afvraagt of ze al vaker dan 1x op een paard hebben gezeten.
Je bent als jury in elk geval verzekerd van een bepaald niveau van de deelnemer.

Ach en verder, het gras is altijd groener aan de andere kant. Ik vind de wp regeling hier ook nergens op slaan. Werkverschaffing voor het KNHS maar niet practisch en niet eerlijk.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:25

Kunnen ze niet gewoon een combi van hoe het in Duitsland gaat en hier in Nederland? Haha!

Dat je MOET springe en dressuur (als ik het goed begrijp) vind ik niet echt geweldig, ik ben geen bangerik maar zal ook niet snel 1.20 gaan springen Haha! **80-90 cm wil nog wel** en vind springen wel leuk, maar als ik een parcour inga van 1m, wordt ik toch wel beetje onzeker Haha! Mja, het klopt wel dat je soms ruiters in de ringen hier ziet waarvan je denkt Verward, dan zouden ze eigenlijk een soort systeem moeten ingaan van wat ze in duitsland hebben dat je een bepaald examen moet afleggen, en die is weer anders voor springen als dressuur Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:05

In het examen zit in ieder geval wel wat.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:51

Het examen idee vind ik niet heel slecht, maar op zich ook niet zo noodzakelijk. Het verplichte springen vind ik dus echt onzin. Mensen allround opleiden is één, maar een dressuurruiter verplichten te springen óm te mogen dressuren?! Wat een onzin. Dan zou ik dus nooit hoger komen dan de laagste dressuurklasse daar want ik ben echt geen springer, ik kan er niets van, voel me rot als ik mn paard stoor, en spring dus gewoon voor de leuk en niet hoog. Rijd wel M dressuur, en kan ook wel meekomen... Maar omdat ik niet springen wil zou ik dus voor de Duitsers als wedstrijdruiter geen cent waard zijn... Idioot!

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:15

De hoogte van de hindernissen in Duitsland is ongeveer als volgt:

E 80cm tot 1,00m (E=Einsteiger)
A 1,00m tot 1,10m (A= Anfänger)
L 1,15m tot 1,20m
M 1,25m tot 1,35m
S >1,40m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:16

Een BB parcourtje zou niet zo slecht zijn voor de zit van de ruiter.
Maar meer zou niet echt eerlijk zijn.
Dan was Anky ook niet zover gekomen Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:44

Daar zijn toch ook speciale disciplines voor... waar spring en dressuur gecombineert worden??

Als je dat wilt, kies je er zelf wel voor. Ik vind het niks zeggen als je paard niet over 1m kan springen, dan kan het nog steeds een geweldig paard zijn, die super dressuurmatig gereden wordt.

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:50

ik ben uit Duitsland... Knipoog
je moet alleen de Reitabzeichen 4 en 3 maken... de sprongetjes zijn niet so hoog en ook de dressurruiters kunnen wel een parcour van 1m springen... ik heb de Reitabzeichen bij een Dressurstal gemaakt en de Dressurruiters hadden wel een paard dat springen mocht... je moet niet Dressur en Springen met een paard rijden maar met twee verschillende...
een je moet minimaal 5 van 10 punten in elke deel maken... dan heb je de Reitabzeichen! een de parcour is echt niet zo moielijk... en ik denk dat ook we springruiters gewoon een klein Dressurproefje rijden kunnen...

als je de Leistungsklasse (LK) 5 hebt, kun je promoveren via platsingen in de proeven... als je dann 3 keer geplaatst bent in het L, krijg je LK 4... dan moeg je starten in A, L en M/B (1,25m, 1.30m) en enkele keer ok in M/A (1.35m)... als je daar dan 3 keer geplaatst bent in het M , dan krijg je de LK 3 en moeg starten in A voor jonge paarden, L, M/B, M/A en S...

soms zijn de wetstrijden in L niet voor paarden, die ook S geplaatst zijn, maar als je een paard met minder vermogen hebt, moet je niet in het M/B of M/A... dat vind ik wel beter...

met Dressur ben ik niet so op de hogte... ik doe alleen springen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:54

Citaat:
de sprongetjes zijn niet so hoog en ook de dressurruiters kunnen wel een parcour van 1m springen

Ik denk dat er mening dressuur ruiter daar wat anders over denkt Lachen

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:10

ja inderdaad, sommigen bibberen al bij een kruisje van 50 cm......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:59

Ik ben ook in Belgie gestart en daar moet je dus idd voor je mag gaan starten een simpel parcoursje springen van 90 cm. Ik ben een totale angsthaas met springen maar goed, goed springend manegepaardje gehuurd (dat gewoon overal over gaat zelfs als je met je ogen dicht springt) en er over Clown
Ik vond het zeker een positieve ervaring maar zoals in Duitsland om bij elke klasse te moeten gaan bewijzen dat ik op hetzelfde niveau ook een springparcours kan doen dan denk ik dat ik niet snel hogerop ga komen Bloos