inpakken of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

inpakken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 04:22

Het zit zo:
2 oktober verhuis ik naar onze nieuwe stal Haha!

maar mijn 3 jarige merrie heeft al heel lang niet meer in de trailer gestaan en de 2 x dat ze in de trailer gestaan heeft was dat met haar broertje....

Nu gaat ze dus zodadelijk alleen in een 1,5 paardstrailer..

Nu ben ik nogal beschermend en mutserig opgesteld en pak dus graag mijn paard helemaal in bij transport (hoge beschermers,dekentje,staart ingevlochten enz.)

Nu rijst bij mij de vraag....
maak ik het haar niet nog moeilijk als ik haar helemaal inpak?
zal ik anders eerst haar aan de "inpak"laten wennen? dus beschermers al eens om doen en stukje lopen en derg..
Als ik het bij simpele peesbeschermers laat ben ik bang dat ze misschien als ze wel bang wordt met de trailer zichzelf beschadigd Nagelbijten / Gniffelen

Ook zegt de 1 dat ik haar moet overrompelen en gewoon rustig in de trailer moet zetten en gelijk moet gaan rijden en de ander zegt weer dat het beter is eerst te oefenen en haar vertrouwd te maken met de trailer...

ik weet het dus even niet meer Ziek
en hoor graag jullie mening!

gr.

Dealer

Re: inpakken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 07:17

Hoge transportbeschermers zou ik zeker oefenen. Ik heb ze jaren geleden eens geprobeerd omdat we nogal ver weg moesten: beschermers om, 2 meter verder lagen ze er alweer af. Nooit meer omgehad daarna (noch enige andere bescherming).

Methode om haar in de trailer te zetten is lastig te bepalen.
'Overrompelen' en direct gaan rijden kan werken. Het ene paard zal het over zich heen laten komen en er niets aan overhouden, het andere paard breekt de trailer af en krijg je er voorlopig niet meer op.

Het beste is mi. om vooraf te oefenen maar dat kan bij een paard dat er geen zin in heeft toch wel even duren en je hebt maar tot 2 okt.
Direct beginnen dus Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:22

Geen bescherming omdoen. Dat wekt vooral als je haar gaat overrompelen alleen maar stress op. Tarah heeft nooit bescherming op. En toch wil die nog weleens doem doen. maar ik denk altijd. Als ze dom gaan doen word het nog linker met bescherming om.Want dat is niet natuurlijk en ze zullen er tegen gaan vechten. Nou dan blijft je bescherming moeilijk zitten hoor. Peesbeschermers losjes om kan natuurlijk ook. Als ze dat wel gewent is.

Ik zou haar er gewoon inzetten. Ze heeft toch al 2x een goede ervaring gehad. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat het fout gaat. Want dat merkt het paard meteen en dan stapt ie helemaal niet in. Hoe heb je haar vorige keren vervoerd. Ook ingepakt of juist niet. ZO zou ik het nu ook doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:29

Als je gaat oefenen doe dan hetzelfde als je zou doen als je haar echt gaat vervoeren. Wil je met bescherming werken gebruik die dan dus ook. Voor mij is de bescherming niet zozeer voor onderweg, maar voor het naast de klep stappen met in of uitstappen. Daar ben ik nl banger voor dan dat hij onderweg tegen zijn eigen benen schopt, maar hij is niet beslagen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 02:31

Tarah5 schreef:
Hoe heb je haar vorige keren vervoerd. Ook ingepakt of juist niet. ZO zou ik het nu ook doen.

Dat heb ik dus nooit gedaan...ik heb haar op de stal gekocht waar ik nu nog sta en daar is ze ook gefokt..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:36

Ik zou haar gewoon inpakken in hoge beschermers met een dekentje op. Vooral omdat je niet weet hoe ze zich nu gaat gedragen.

Ik ben voor: voorkomen is beter dan genezen. Als je dier dadelijk iets oploopt in de trailer dat voorkomen had kunnen worden met bescherming, dan vergeef je jezelf dat niet meer. Het hoeft niet eens je eigen schuld te zijn als er iets gebeurt!

Toen ik mijn ex-manegepaard ophaalde stond die 7 jaar op stal. Ik heb hem ingepakt, ben naar de trailer gewandeld (met de nodige hoge passen uiteraard, maar dat is normaal) en meneer is ingestapt en heeft geen pas verkeerd gezet!
Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:49

Gewoon zonder bescherming op de trailer. De meeste trailers zijn van zichzelf al zodanig dat een paard zich amper kan verwonden.

Ik plant mijn paard altijd gewoon zo op de trailer, geen dekens, geen bescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:51

Als je haar nu laat wennen aan de beschermers dan is het fijn om ze met transport ook om te doen.
Is ze niets aan de benen gewend, zou ik het met transport ook niet doen.
Veel paarden willen toch de eerste tijd de transport beschermers weg slaan.
Wat dan juist problemen geeft in de trailer.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:55

Als je wil beschermen, nu goed oefenen. Veel paarden worden onrustig van die dingen aan hun benen. Vooral als ze nog helemaal geen bescherming gewent zijn.

Mijn paard heeft alleen peesbeschermers en strijklappen om. En alleen als hij op stal een deken op heeft een deken op de trailer aan. Mijn merrie pakte ik wel altijd helemaal in, maar zij probeerde altijd de TB's af te slaan en dan werd het alleen maar een onrustige rit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:16

alles wat je op en aan doet bij een paard, kan alleen maar weer los gaan zitten en ellende gaan geven imo, maar goed. Ieder z'n ding.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:57

Ik zou niks om doen, zeker als ze het niet gewend is, gewoon zo de trailer in.
Mijn driejarige hebben we in september ook naar stal gehaald. Daarvoor had ze ook nog maar een paar keer op de trailer gestaan. Zonder bescherming. En ik zal met deze temperaturen zeker ook geen deken opdoen.

Iig succes ermee!
Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:58

Ik zou niks omdoen, wat al vaker gezegd is, omdat ze het niet gewend is, wordt ze er waarschijnlijk alleen maar onrustig van.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:30

Met beschermers eerst even oefenen. De merrie die ik rijd, heeft die dingen al járen om op transport en nog steeds loopt ze in een soort van hanetred als ik ze om doe *LOL* Mocht jouw merrie dat dan ook gaan doen, dan heb je waarschijnlijk paniek in de tent als je dr gelijk op de trailer zet. Dus eerst dingen paar keer om en gaan stappen.

Trailer zou ik niet gaan oefenen, overrompelen. Ze heeft al 2x goed op de trailer gestaan, dus geen nare ervaringen achter de rug. Hoe meer je ermee gaat prutsen/ oefenen imo, hoe meer kans op bangigheid omdat je het te beladen ( Knipoog ) maakt.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:37

Ik ben ook het type dat graag inpakt Knipoog
Maar ik zou wel even oefenen met de transportbeschermers. Wanneer ze in paniek raakt van die gekke hoge dingen om haar benen ben je alleen verder van huis.
Oefenen met de trailer kan ook. Gewoon alleen erin en eruit, eventueel, als dat te regelen valt, een klein rondje rijden.
Waarschijnlijk zou overrompelen ook wel werken, zeker als het een meewerkend paard is, maar dat zou ik dan zonder de beschermers doen. En de kans bestaat natuurlijk dat ze daarna niet meer zo gemakkelijk in durft. Dan kost het je alleen maar meer tijd en moeite om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Stel je moet accuut weg met de trailer (naar een kliniek ofzo) en ze is er bang voor, dan gaan er door angst kostbare minuten verloren.
Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk Bloos