Is er iemand die al start met een jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kleppieklep

Is er iemand die al start met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 22:08

Gewoon even nieuwsgierig,of er hier mensen zijn die al starten met een vrij jong paard..Jaar of 4,5 ongeveer.Niet dat ik al wil gaan starten hoor Knipoog haha,maar was wel even benieuwd eigenlijk!En wij oefenen nog lekker door..Beginnen net!

Casca

Re: Is er iemand die al start met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:12

ik heb nu een 4 jarige en start al met hem sinds hij 3 is Knipoog hij was bij mn eerste concoursje net 1,5 maand zadelmak Tong uitsteken gewoon eerst voor de lol, hij was altijd heel jolig maar nu raakt hij eral helemaal aan gewend Lachen Ik denk dat als je een paard jong met concoursen introduceerd (gewoon zonder druk) hij het leuk blijft vinden, het moet een schoolreisje worden, geen dag waarop het baasje/bazinnetje alleen maar chagerijnig is en wanneer je paard heel hard moet werken)

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:15

Jep, paard van 4 bij ons op stal gaat binnenkort op concours Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:17

Ik start mijn paarden nooit voor het 4e jaar. Vaak zelfs met 5 jaar. Ik start ook niet elke week, vooral niet met een groen paard. Ik vind het niks dat een paard op 4-5 jarige leeftijd al M-Z wordt getraind, maar nog niet in die klassen mag starten omdat het te jong is. Dan kan je toch beter lekker de tijd nemen en je paard wat sparen?
Ik heb niet zoveel op met mensen die drie jarige paarden al intensief starten (vaker dan 1x in de maand). Vanaf 5 jaar vind ik dat de meeste paarden daar eventueel wel rijp voor zijn, al vind ik dat je ook dan nog regelmatig een rust pauze in moet lassen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:20

Ik rij wel is onderlinge wedstrijden met m'n 5-jarige pony, dat deed ik ook al toen hij 4 was. Maar officieel starten willen we pas per 1 januari doen, zodat we er echt helemaal klaar voor zijn.

kleppieklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 22:34

Marijkjuh schreef:
Ik rij wel is onderlinge wedstrijden met m'n 5-jarige pony, dat deed ik ook al toen hij 4 was. Maar officieel starten willen we pas per 1 januari doen, zodat we er echt helemaal klaar voor zijn.

Ja daar ben ik het wel mee eens,je moet pas echt gaan starten als je er ook echt klaar voor bent!Dusse we blijven nog lekker hobbelen haha,was alleen even nieuwsgierig hoe dat bij jullie allemaal gaat Knipoog

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:19

Ik start mijn paardje sinds ze 4 is. Nu is ze 5 en start ik haar in het M. Vanaf januari ga ik met een ander paardje weer in de B starten. Hij is dan 3,5. Ik vind t alleen maar goed om een jong paard mee te nemen op wedstrijd om ervaring op te doen.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:26

Wat is voor een paard het verschil tussen een onderlinge wedstrijd en een officiële? Dat zie ik niet echt hoor..

Bahalve dan dat de baasjes op een onderlinge misschien minder zenuwachtig zijn..
Als je geen officiële wedstrijden start omdat hij er nog niet klaar voor is moet je ook geen onderlinge rijden, dat zijn toch ook wedstrijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:34

mijn merrie is 4,5 en mag komend jaar een keer een proefje lopen. ik vind 5 jaar een mooie leeftijd.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:44

Mijn 5 jarige start nu op M1 niveau. We zijn op 4 jarige leeftijd in het B begonnen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:51

Onide schreef:
Wat is voor een paard het verschil tussen een onderlinge wedstrijd en een officiële? Dat zie ik niet echt hoor..

Bahalve dan dat de baasjes op een onderlinge misschien minder zenuwachtig zijn..
Als je geen officiële wedstrijden start omdat hij er nog niet klaar voor is moet je ook geen onderlinge rijden, dat zijn toch ook wedstrijden..

Met onderlinge ben ik toch wat minder gespannen en meestal word daar wel wat anders gejureerd ( bij ons wel teminste )

Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:57

Voor mij zijn de plannen om per 1 oktober met een 4,5 jarige fries te gaan starten.

Ook aan de jonge kant natuurlijk, maar we zijn er helemaal klaar voor!

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:12

Ik ben nu ongeveer een half jaar met mijn driejarige verzorgpaard (fries) bezig. Ik heb hem zelf ingereden, en het gaat allemaal heel goed. De mensen van wie het paard is willen nu dat ik wedstrijden met hem ga rijden. Ik vind het wel leuk om te doen, maar zal hij er al klaar voor zijn? Ik ben eigenlijk bang dat ik nu teveel proefgericht ga trainen, maar 1 keer in de 2 maanden een wedstrijdje kan op zich geen kwaad (denk ik Knipoog ). Wat zouden jullie doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:29

Ik start mijn nu 5-jarige vanaf z'n 3de maar dan wel maar 1x toen ie 3 was...en zo'n 5x toen ie 4 was...en dit jaar zitten we ook pas op 5x...Hij vind het leuk om mee te gaan,al die aandacht vind ie schitterend,en hij begint ook steeds meer te wennen.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:31

Ik heb een 4 jarige en die start ik vanaf ongeveer april, we starten nu inmiddels L1

Ik vind dat het er gewoon aan ligt of je denkt dat je paard het al aan kan...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:42

Ik ben in mei gestart toen was ze officieel nog 4...maar het is een U-tje dus in de paardensport al 5 jaar. Ik kreeg haar vorig jaar juli ongeveer dus heb wel een aardig tijdje gewacht om te starten. Ik ben in de B begonnen en ik ga 15 okt L1 starten...ik mocht al in de L starten als ik dat had gewild maar daar heb ik bewust niet voor gekozen..lekker rustig aan met zo n jong beestje ze hebben nog jaren voor de boeg...!

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:50

Wij hebben op stal 1 paard, en toen hij 4 (of net 5) was, heeft hij 1 of 2 wedstrijdjes gelopen, maar dat was zo'n soort onderlinge wedstrijdje, maar ze hadden wel hele hoge punten gehaalt! dus dat ging heel goed. Hij is nu 5 jaar, maar is nog niet weer weggeweest..
Laatst bijgewerkt door Nikj op 23-09-06 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:51

Ik start mijn 4-jarige nu sinds januari. Dus in feite ook vanaf dat ze 3,5 was (is eentje van juli), gewoon lekker af en toe een keer een B-proefje lopen.
Ontspannen rijden en ervaring opdoen Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:46

Mijn 4-jarige gaat rond oktober/november mee op concours. De startkaart aanvraag is al op de bus! In december wordt hij 4,5 jaar.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:51

die van mij is 3 en rij al wel concoursen..
gewoon om hem aan de sfeer te laten wennen, met mijn vorige pony heeft het namelijk erg lang geduurt voordat ze ontspannen was op concour.
maar we gaan nu even stoppen met concoursen, het gaat namelijk te snel, we kunnen thuis nét een beetje een proefje rijden en op concour heb ik eigenlijk altijd een winstpunt en heb ook al prijzen.. gaat veel te snel, en dat moet ook niet!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:00

Baggio is nu 5 en gaat zijn derde indoorseizoen in. Outdoor loopt hij helemaal niet, ivm dekseizoen. 2 jaar terug in november (toen was hij 3,5) begonnen in de B.

Morgen gaat hij het 1e wedstrijdje weer doen, L2 nu voor het eerst. En dan loopt hij om de week een wedstrijd (ongeveer, maar dat is het maximale) tot in april.

Daarna weer dekseizoen en weer rust qua training/wedstrijden.

kimpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:48

Ik start met een 5 jarige in het M1. Hij pakt het goed op.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:28

Ik start vanaf oktober met mijn 4-jarige [dan al bijna 4.5] in de B Lachen

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:30

ik heb nu een 3-jarige. Is al 2 keer meegeweest buiten mededinging.. en in oktober start ik m officieel.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:33

Vind 3 jaar wel heel erg jong.
Mijne is in juli 4 geworden..
En ga begin volgend jaar officieel starten..