Versneld promoveren, wie zit fout?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Versneld promoveren, wie zit fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 07:07

Een kennis van me heeft momenteel een paard in het Z2 en ze heeft in het verleden met een ander paard Z1 gereden (paard van een ander, was al Z1 en zij heeft het ook direct Z1 gestart).
Zij heeft nu een 4-jarige waar ze dit voorjaar L1 mee is gaan starten. Dit ging wel fijn dus is ze overgestapt naar het L2. Ze is versneld gepromoveerd, op grond van haar eigen prestaties had ze een ongeklasseerde 4-jarige immers ook direct L2 mogen starten.

Nu kreeg ze al snel post van het KNHS, ze had dit paard nog niet L2 mogen starten. Volgens de KNHS mag ze NIET versneld promoveren.

Dit zegt het dressuurreglement:

Citaat:
Artikel 125. Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties.
Een nieuwe combinatie kan door middel van de startgerechtigdheids-/inschalingstabellen achterin dit reglement bepalen in welke klasse zij moet uitkomen op wedstrijden.
Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle nivo’s).
De hoogste klasse van een ruiter is die waarin door hem/haar ooit een winstpunt is behaald.
De hoogste klasse van een paard is die waarin door het paard ooit een winstpunt is behaald.
Zowel voor paard als ruiter geldt dat men pas opgenomen is in een klasse wanneer men daarin ook feitelijk een winstpunt heeft behaald.
Een ruiter die opgenomen is (geweest) in de klasse ZZ-Licht of hoger, mag met een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in geen enkel geval uitkomen in de klasse B.
Een in het buitenland geklasseerd paard en/of ruiter is startgerechtigd in de hoogst gemeenschappelijke klasse, nadat de KNHS een schriftelijke verklaring van een erkende buitenlandse federatie heeft ontvangen ten aanzien van de hoogste klasse van het paard en/of de ruiter.

Klassen B t/m Z 2.
Zij die met een ongeklasseerd paard beginnen, moeten beginnen in de klasse B, indien zij met een ander paard niet zijn opgenomen (geweest) in de klasse M1 of hoger.
Indien men met een ander paard opgenomen is (geweest) in de klasse M1 of hoger, dan mag met een ongeklasseerd paard in de klasse L1 worden gestart, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z2 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2, Z1 of Z2 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Een nieuw te vormen ponycombinatie waarvan de ruiter uitsluitend een klassering heeft behaald met een pony van de categorie A/B en overstapt naar een pony behorende tot de categorie D of E, kan maximaal twee klassen lager dan de verplichte klassenindeling worden ingedeeld, zonder winstpunten. Idem, echter overstappend naar een pony behorend tot de categorie C, kan maximaal één klasse lager dan de verplichte klassenindeling worden ingedeeld, echter met 5 winstpunten.

In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse.

Volgens mij zit de KNHS fout.

Charaz

Re: Versneld promoveren, wie zit fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 07:10

Heeft ze met het eerste paard wel een winstpunt gereden in het Z1?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 07:15

Ja, ze is met het ene paard Z2 en met het andere was ze Z1 met winst.

Zie ook dit topic.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:15

Nou, dat zal mij benieuwen dan. Ik ben ook met twee verschillende paarden Z1+wp geweest en heb mijn 4-jarige nu 4 wedstrijden in de L1 gestart. Alle 4 de wedstrijden dikke winstpunten. Nu ga ik 1 oktober L2 starten (versneld promoveren dus...) Ben benieuwd of ik dan ook een brief krijg. Zoals ik de reglementen heb begrepen mag ik versneld promoveren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:57

Soms is de KNHS de weg een beetje kwijt. Ik had bij de pony's 3x in het Z gesprongen en mocht dus gewoon met ieder paard L beginnen en met een geklasseerd paard nog hoger. De eerste twee jaar heb ik iedere keer zo'n brief gekregen als ik gestart was en na een telefoontje was het probleem weer opgelost.
Misschien gewoon maar even bellen, het mag in ieder geval wat ze gedaan heeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:01

Katja schreef:
Soms is de KNHS de weg een beetje kwijt. Ik had bij de pony's 3x in het Z gesprongen en mocht dus gewoon met ieder paard L beginnen en met een geklasseerd paard nog hoger. De eerste twee jaar heb ik iedere keer zo'n brief gekregen als ik gestart was en na een telefoontje was het probleem weer opgelost.
Misschien gewoon maar even bellen, het mag in ieder geval wat ze gedaan heeft.

Inderdaad, vaak hebben ze het zelf niet helemaal op een rijtje...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:50

Ik zou denken dat de KNHS fout, als je in een klasse start lager dan je mág (niet moet, als bijv. het paard ook al geklasseerd is) hoef je die klasse niet uit te rijden. Zo mag een M1 ruiter die een jong paard in de B start ook versneld promoveren naar de L1, en de amazone hier in kwestie had ieder paard Z mogen starten (met oog op leeftijd) dus in mijn ogen was ze niet in overtreding met het versneld promoveren.

Ik zou er is even achteraan gaan bellen als ik haar was, grote kans dat het zó opgelost is Ja!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:55

Inderdaad.
Naar mijn idee zit de KNHS fout.
Ze mag wel versneld promoveren.
Ze mag niet meer in de B starten dus ze moest L1 starten.
En omdat ze minimaal 2 x Z1 met winst was mag ze versneld naar de L2 of de M

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:59

daantjuhhh schreef:
Inderdaad.
Naar mijn idee zit de KNHS fout.
Ze mag wel versneld promoveren.
Ze mag niet meer in de B starten dus ze moest L1 starten.
En omdat ze minimaal 2 x Z1 met winst was mag ze versneld naar de L2 of de M

Ook naar de Z1 als ze zou willen, mits de leeftijd van het paard toereikend was (in dit geval dus niet, ook niet voor de M!).

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:22

Ik ben ook meerdere keren Z1 geweest en wil nu ook met een paard versneld gaan promoveren. Ik heb van iemand anders begrepen (die het ook gedaan heeft) dat je wel mag promoveren, maar dit altijd eerst moet aanvragen bij de KNHS...

Maar ik was toch al van plan om hier eens over te mailen naar het KNHS. dat ga ik gelijk doen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:25

KNHS zit fout. Reglementen zijn duidelijk.

Ik heb vorig jaar met een 2e paard een Z1 klassering gehaald en ben daarna met een ander paard versneld gepromveerd naar het M2 (die startte ik zelfs al voor ik mijn 2e Z klassering haalde) en ook dat mocht. Zo is mijn moeder ook versneld naar het M1 gegaan vanuit het M1; zij was M2 met een ander paard, ik was toen met Pablo - die we beiden rijden - M1 geklasseerd en ook daar geen opmerking over gekregen.

Dat hoef je niet aan te vragen.

Ik heb trouwens nog een case lopen, ben na 1 * B L sgw gestart twee weken terug, ook op basis van versnelde promotie. Maar die resultaten zijn nog niet verwerkt.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:29

ik heb van meerdere begrepen dat versnel promoveren kan, maar met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden. ik heb begrepen dat 4 jarige paarden ook nog niet in de M mogen starten, ongeacht de klassering van de ruiter. hoe zit dat dan?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:32

Ik heb maar even gebeld.... Haha!

Ik ben 2x Z1 geweest met winstpunten. Ik heb een paard dat ik vorig jaar een paar keer in het L1 heb gestart. Ik heb meer dan een half jaar niet gestart en wil nu na 2 x L1 (voor de ervaring) versneld gaan promoveren naar het L2.
Ik heb er nog bij gevraagd of ik dat nog schriftelijk moest aanvragen...?

Antwoord: NEE, dat hoeft niet. U mag zo door promoveren.

Maar karin: Ik weet over wie je het hebt, maar heeft zij wel twee keer Z gestart en met die eerste dan wel wpt gehaald? Dat wist ik helemaal niet... Blond

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:33

Hoe bedoel je Mustang? Die mogen gewoon géén M starten, wel B/L1/L2 en jonge paarden proeven voor 4-jarigen, lijkt me duidelijk Ja.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:16

KarinvdM schreef:
Een kennis van me heeft momenteel een paard in het Z2 en ze heeft in het verleden met een ander paard Z1 gereden (paard van een ander, was al Z1 en zij heeft het ook direct Z1 gestart).

Dit is een VREEMDE redenering Karin......Lees dit nog eens goed. Zo KAN het helemaal niet........

Je schrijft dat ze NU Z2 rijdt
Vroeger Z1 met een ander paard

Dat is te volgen.

Maar dat eerste Z1 paard kan zo ONMOGELIJK Z1 hebben gestart als ze dat nog NOOIT eerder is geweest.......
Het EERSTE paard moet je altijd ZELF naar de Z1 gereden hebben, al liep ie daarvoor de Olympische Spelen.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:20

CGJ12 schreef:
KarinvdM schreef:

Dit is een VREEMDE redenering Karin......Lees dit nog eens goed. Zo KAN het helemaal niet........

Je schrijft dat ze NU Z2 rijdt
Vroeger Z1 met een ander paard

Dat is te volgen.

Maar dat eerste Z1 paard kan zo ONMOGELIJK Z1 hebben gestart als ze dat nog NOOIT eerder is geweest.......
Het EERSTE paard moet je altijd ZELF naar de Z1 gereden hebben, al liep ie daarvoor de Olympische Spelen.

Och verrek.... Je hebt gelijk!
Ik geloof dat ik nog maar een bak sterke koffie ga inschenken...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:33

Scherp CGJ, maar misschien dat ze idd dáárvoor ook al een paard in het Z gehad zou hebben, en dus in totaal zelfs 3? Anders kan het niet nee.

Als zij min. 2 correcte Z klasseringen heeft zou ze gewoon versneld mogen promoveren t/m Z1, indien leeftijd in acht genomen is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 12:50

Dat paard wat ze direct Z1 heeft gestart was van een ander. Ziij was toen, met het paard waar ze nu Z2 mee rijdt Z1 en daarom moest ze die gelijk Z1 starten. Lachen

@ hananya, ze vertelde me dat ze met dat paard direct een winstpunt had.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:53

Aha, maar dan mag ze dus wel gewoon versneld promoveren hoor Ja!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 12:56

Dat zei ik dus ook al.
Ze heeft er met de KNHS over gebeld, maar ze moest echt terug en is haar winstpunten in het L2 kwijt...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:59

welk argument hebben ze daar dan voor?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 13:01

Ik heb geen idee...
Ik heb ook gezegd dat de KNHS toch echt fout zit in dit geval. Maar goed, ik ging al aan mezelf twijfelen, maar het blijkt dat ik het dus wel goed weet. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:02

zou niet weten waar ze dat op baseren, als ze met twee paarden Z1+1 (of meer) is, mag ze versneld promoveren. En dat is al heel vaak zo toegepast.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:05

Vind het idd een raar verhaal!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:20

Ben nu toch wel heel erg nieuwsgierig waarop de KNHS die baseert.