belangrijk, kledy???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chiquitatje

belangrijk, kledy???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 13:40

ik vroeg me af of het eigenlijk belangrijk is dat je 'echte' ruiterskledy draagt om te trainen.
ik het beter voor het paard/ de pony? of maakt het niet zo'n verschil?
ik heb het dan vooral over de broek en de laarzen/schoenen
maf je ook met gewone schoenen en een gewone broek? of is dat onhandig voor jezelf/slecht voor het paard?
dankje!

nikita Knipoog

chiquitatje

Re: belangrijk, kledy???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 13:41

en oja,

ook of het beter is dat je als beginner een cap draagt?
of moet je dat zelf aanvoelen?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:42

Een gewone broek doet akelig zeer; gaat heel erg schuren, soms zelfs zo erg dat je huid er van kan opengaan. Goede rijlaarzen of schoenen zijn er zodat je voeten niet in de stijgbeugels vast komen te zitten. (is met rijden sowieso al niet prettig, maar al helemaal niet als je valt Knipoog )

Een cap zou ik altijd dragen, beginner of gevorderd. Je wilt je hoofd heel houden neem ik aan? Ook gevorderde ruiters kunnen vallen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:58

broek: als beginner begon ik ook met een oude spijkerbroek en er zijn genoeg mensen die het nog steeds doen, ondanks dat ze al lang rijden, gewoon omdat ze het prettiger vinden. Ik zweer bij rijbroeken tegewoordig. Het zit lekkerder en je schuurt inderdaad je benen niet open, vooral als de beugelriemen op het zadel liggen is dit niet prettig.
Rijlaarzen hoeft niet, als je maar gladde schoenen hebt zodat je voeten niet vast komen te zitten. Inderdaad zoals _Diesel zei onder het rijden al vervelend, maar je moet er niet aan denken dat je meegesleurd wordt onder het rijden als je valt.
Een cap zou in mijn ogen verplicht moeten zijn, het is niet iets wat je aan moet voelen. Die dingen moet je gewoon dragen, levensgevaarlijk zonder. Als je valt en op je hoofd beland... moet er niet aan denken!

chiquitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 14:04

ok, dankje.
zal altijd een cap dragen, voor de veiligheid.
en zoals je zegt, ik wil niet vast zitten in stijgbeugels als ik val.
ik ben namelijk al eens gevallenen gelukkig had ik laarzen aan van mijn vriendin die glad zijn, zodat ik er niet in bleef hangen!

Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:53

Ik vind rijlaarzen of chaps eigenlijk ook wel belangrijk als je als ruiter met meerdere ruiters in een groep rijdt. Het beschermd dan nl ook tegen trappen van de paarden. Heb het meegemaakt bij ons op stal. Ik stapt op een paard om uit te stappen, godzijdank met mijn rijlaarzen aan. Er liep een paard in de bak dat nog wel eens sloeg, daar kwam ik bijna achter, dus ik ging afwenden. Op dat moment gaat het paard vol in de achteruit en slaat, raakt het paard waar ik op zit op de boeg en mij vol op mijn scheen. Nadat ik was afgestapt, heb ik snel mijn laarzen uit gedaan en ijs op mijn scheen. Het is erg blauw geworden en het is nog zeker twee weken gevoelig geweest. Toevallig is er 's avonds een buitenrit en haalt hetzelfde paard weer een keer uit naar een ander paard en ruiter. Deze ruiter had alleen rijschoenen en een rijbroek aan, geen chaps of laarzen. Deze persoon werd ook op het scheenbeen geraakt en heeft dit moeten bekopen met een dubbele breuk van zowel scheen als kuitbeen. Voor mij een reden om nooit zonder chaps of liever nog laarzen in een groep mee te rijden.
Verder rijd ik eigenlijk altijd ook met rijbroek, zit gewoon zoveel lekkerder (en bovendien passen dan mijn laarzen, met een spijkerbroek niet).
Cap draag ik zelf ook altijd als ik aan het rijden ben. Uitstappen voor een ander wil ik nog wel eens zonder doen, maar zodra ik echt ga rijden, zit de cap op mijn hoofd!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:55

Ik rijd echt áltijd met rijbroek en rijlaarzen (of chaps). Een cap is heel belangrijk vind ik als je beginner bent. Ja
Zelf rijd ik ook vaak met cap.. Lachen

chiquitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 16:58

oei, gelukkig had je rijlaarzen aan.
als ik zo die verhalen hoor lijkt het me belangrijk om een cap en rijlaarzen te dragen.
wel jammer voor die andere persoon, deed waarschijnlijk heel veel pijn Verdrietig .

groetjes!

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:01

zelf aanvoelen of je een cap draagt? Dus eerst wachten tot je een keer écht hard valt, en dan pas er een gaan dragen? Cap is gewoon belangrijk, als je een keer hard valt, ben je toch beschermt. en ja, de rest van de kleren mag je van mij zelf waten, maar het zal niet lekker rijden, geloof me.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:01

oja en het moeten wel schoenen zijn met een hak.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:36

Ik vind aangepaste kleding tijdens het rijden wel echt
belangrijk hoor. Rijbroek.. en goede schoenen/laarzen.
En vooral een cap beginner of gevordert.. je weet maar
nooit welke rare sprongen een paard uithaalt en hoe jij kan
belanden. Dusja..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:19

Ik vind vooral ook de cap en goede schoenen/ laarzen belangrijk. Ik rijd zelf ook altijd met rijbroek, cap & rijlaarzen. Ook vind ik jassen die speciaal gemaakt zijn om te paardrijden lekkerder zitten omdat daar meestal rijsplitten o.i.d. inzitten. Truitjes en vesten koop ik niet speciaal voor paardrijden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:33

Ik vind een cap. rijbroek en fatsoenlijk paar laarzen een must.

chiquitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 12:37

ik zie dat het eigenlijk allemaal wel belangrijk is!
ik zal jullie raad opvolgen!