Ik vind rijlaarzen of chaps eigenlijk ook wel belangrijk als je als ruiter met meerdere ruiters in een groep rijdt. Het beschermd dan nl ook tegen trappen van de paarden. Heb het meegemaakt bij ons op stal. Ik stapt op een paard om uit te stappen, godzijdank met mijn rijlaarzen aan. Er liep een paard in de bak dat nog wel eens sloeg, daar kwam ik bijna achter, dus ik ging afwenden. Op dat moment gaat het paard vol in de achteruit en slaat, raakt het paard waar ik op zit op de boeg en mij vol op mijn scheen. Nadat ik was afgestapt, heb ik snel mijn laarzen uit gedaan en ijs op mijn scheen. Het is erg blauw geworden en het is nog zeker twee weken gevoelig geweest. Toevallig is er 's avonds een buitenrit en haalt hetzelfde paard weer een keer uit naar een ander paard en ruiter. Deze ruiter had alleen rijschoenen en een rijbroek aan, geen chaps of laarzen. Deze persoon werd ook op het scheenbeen geraakt en heeft dit moeten bekopen met een dubbele breuk van zowel scheen als kuitbeen. Voor mij een reden om nooit zonder chaps of liever nog laarzen in een groep mee te rijden.
Verder rijd ik eigenlijk altijd ook met rijbroek, zit gewoon zoveel lekkerder (en bovendien passen dan mijn laarzen, met een spijkerbroek niet).
Cap draag ik zelf ook altijd als ik aan het rijden ben. Uitstappen voor een ander wil ik nog wel eens zonder doen, maar zodra ik echt ga rijden, zit de cap op mijn hoofd!