contract op pensionstalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

contract op pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 09:40

ik las net een ander topic en daardoor kwam ik op deze vraag. hebben jullie een contract getekend op de stal waar jullie staan? ik heb eerst op een privestal gestaan en daar wele en contract ondertekend. nu sta ik op een pensionstal en heb nooit iets getekend. laatst wilde hij me een brief sturen en had mijn adres niet. hij heeft alleen mijn telefoonnummer. als ik nu mijn paard niet meer zou betalen zou dat best lastig worden voor hem op deze manier...

Anoniem

Re: contract op pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:43

VSW --> TAO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:43

ik wel een contractje, waarin de opzegtermijn voor beide partijen staat beschreven, hoe ze wordt gehouden, dus zomer's 24/7 in de wei, enz enz.

marannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:46

Ik heb een contract getekend. Ik sta op een pensionstalling. Al stelt het contract niet veel voor, je weet waar je aan toe kunt zijn. Er staan dingen in zoals:
- informatie over het paard (naam, leefdtijd en geslacht e.d.)
- mijn gegevens (adres, telefoonnummers e.d.)
- afgesproken prijs en wat dat in houdt
- regels die op het erf gelden
- wat de consequenties (kunnen) zijn als je niet betaald, betalingswijze (bankrekening nummer e.d./ voor de eerste van de maand e.d.). Het is maar 1 A-4tje, valt wel mee hé. Bij ons kan een heleboel in overleg (wat niet op papier staat).

Bij mijn vorige stalling (was allemaal wat chiquer), had ik een contract bestaande uit VIJF A4-tjes, daar stond echt alles in....

Ik hoop dat je zo een beetje meer weet.

succes.

WeirdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:33

Ik heb nu ook een contract. In mijn vroegere stalling had ik er geen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:37

Bij mijn eerste stalling had ik geen contract. Ben daar ook uit pure ellende weggegaan (er was zoveel verkeerd), toen kwam die man ineens met een contract. Ja dan hoeft het niet meer.

Waar ik nu sta hebben we wel een contract. Daar staan wat kleine dingetjes in zoals de gegevens van Silence, mijn gegevens, de prijs en wat ik daarvoor mag verwachten, de opzegtermijn en informatie over eventuele tijdelijke opzegging.
Verder zat er informatie bij over de regels op stal en tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:48

Zazoo schreef:
als ik nu mijn paard niet meer zou betalen zou dat best lastig worden voor hem op deze manier...

Nee hoor, dan heeft hij gewoon retentierecht net als bijv. een fietsenmaker daar teken je ook geen contract als je je fiets brengt.
Retentierecht houdt in dat iemand jou pas je eigendom hoeft terug te geven als je de kosten daarvoor betaald hebt.
Dus je krijgt je paard dan pas als je je achterstallige stalgeld betaald hebt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:54

Ilindra schreef:
Zazoo schreef:
als ik nu mijn paard niet meer zou betalen zou dat best lastig worden voor hem op deze manier...

Nee hoor, dan heeft hij gewoon retentierecht net als bijv. een fietsenmaker daar teken je ook geen contract als je je fiets brengt.
Retentierecht houdt in dat iemand jou pas je eigendom hoeft terug te geven als je de kosten daarvoor betaald hebt.

Juist, hij kan dus je paard letterlijk achter slot en grendel zetten.

Wij hebben op stal ook een contractje, stelt niet veel voor, maar de belangrijkste dingen staan er in. Een contract zegt niet veel, maar het is een fijne uitgangsbasis.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:09

Ik heb geen contract en sta op een pensionstal in opbouw (plusminus 40 paarden); regels hangen in de kantine. Bij 'inschrijving' heb ik wel een formulier ingevuld met de gegevens van mijn paard.

Liever had ik wel een contract gehad, eigenlijk Clown

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:05

Ik heb ook een soort van contractje moeten ondertekenen toen ik mijn veulen naar de opfok bracht. Staan dingen in zoals hun gegeven, mijn gegevens en die van het veulen. Daarnaast iets over dat ze niet aansprakelijk zijn bij diefstal, brand etc. En dat zowel jij als je paard en auto ed op eigen risico verblijven.

Heel simpel dus, maar voor hun waarschijnlijk wel belangrijk.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:10

Ik heb ook een contract, ik sta op een kleinschalige pensionstalling met 17 andere paarden. Moest ik ook idd gegeven van mn veulen invullen de gegeven van mn DA,Hoefsmid enz.. Mijn gegevens regels die daar gelden en alles.. wat ik moet verwachten voor de afgesproken prijs enz.. Gewoon wat de meeste krijgen denk ik.. Ook kan je kiezen op welke manier je wilt betalen en of je in termijnen je stalling wil betalen per maand of in 1 keer enz enz enz.. dit ook omdat ik nog geen 18 ben en ze het dan makkelijker voor je willen maken..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:10

Ik heb ook een contractje. Wel zo fijn, voorkomt evt. misverstanden.
Er staan onze gegevens in (pensionhouder, ik, paard), en de gegevens van smid en dierenarts, en dat ze die in spoedgevallen in mag schakelen.
Verder wat ik moet betalen, wanneer, en wat ik daarvoor krijg voor mijn paard. En de opzegtermijn.
Niets uitgebreids, maar wel een fijn idee.
Ik vind het de normaalste zaak vd wereld.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:05

Voorheen had ik geen contract, onze pensionklanten waren "vrienden" en dat gaat in alle begin vaak prima Haha! Tot er vaak financiele problemen komen Bloos Een streng contract is er niet, wel een juridisch goed contract waar zowel pensionklant als eigenaar wat aan hebben. Er staan in het kort een aantal voorwaarden in mbt de paarden (dat ze geent en verzekerd moeten zijn etc). Verder een stukje mbt de betaling (elke 1e van de maand 1 maand vooruit betalen) etc. Men tekend voor het betalen, ik teken voor ontvangst. Ik heb ervaren dat dit veel prettiger werkt aangezien men meer verantwoording neemt, al denk ik dat het ook meer aan het "type" klanten ligt Bloos

Als je wil kan ik je wel een voorbeeld inscannen en faxen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:50

Ik heb ook een contract ondertekend op mijn huidige stal. In weze stelt het niets voor maar er kunnen iig geen misverstanden over het een of ander ontstaan Knipoog In het contract worden persoonlijke gegevens van beide partijen vermeld, informatie over mijn paard, kosten van de stalling en wanneer dit betaald dient te zijn, wat ik hiervoor krijgt en regels over het opzegtermijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:23

Toen we nog op een pensionstal stonden hebben we voor zover ik weet nooit iets getekend. Het ging eigenlijk altijd goed, we betaalden gewoon netjes op tijd, en toen we weggingen hebben we dat een maandje of wat van te voren gemeld Lachen

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:57

heb geen contract Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:59

Wij hebben geen contracten. Alhoewel ik al wel eens gezegt heb dat de stalhouder er wel mee zou moeten werken. Duidelijk voor hem en duidelijk voor de klanten....

Maar tot nu toe is het altijd goed gegaan...

Karona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:12

Ilindra schreef:
Zazoo schreef:

Alleen als de eigenaar nooit meer terug komt voor het paard, kan hij de dierenbescherming bellen en/of het paard verkopen. Onbegrijpelijk genoeg gebeurd dat ook. En dat kost toch vaak meer geld dan het opleverd.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:43

ik dacht dat het paard pas na een aantal maanden mag worden verkocht..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:14

Ik heb geen contract... Dit is de derde stal waar ik sta (hoewel ik op de eerste stal maar 3 weken gestaan heb Clown ) en op alle 3 was/is er geen contract.

Alleen toen mijn pony in de opfok stond was er een contract, stonden mijn gegevens in en die van mijn pony. De rechten en plichten die ik moest voldoen, maar ook waar de beheerder van de opfok aan moest voldoen.

Maar nu... zijn er gewoon mondelinge afspraken en gewoon de stalregels.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:05

Ik heb een lijstje gekregen waar ik m'n adres en telefoonnummer op moest invullen. Ook kreeg ik een lijst met de 'stalregels' voor zover wij die hebben. Hier stond bijvoorbeeld in wat een baal stro kost enzovoorts.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:52

Ik heb geen contract, maar de staleigenaar heeft wel mijn adres en telefoonnummer.