Mental Coach

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Mental Coach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:37

Een Mental Coach begeleid de sporter in de training en voor of op een wedstrijd. Zorgt voor een voedingsschema, verbeterde concentratie, betere/andere gedachtegang, tegen faalangst, tegen overperfectionisme, helpt bij het omgaan met prestatiedruk, omgaan met media etc.

In bijna alle (top)sporten zijn ze bekend met een mental coach. In de paardensport nog bijna niet.

Komt dit doordat er weinig mensen zijn met écht verstand van zake die tevens een opleiding mental coaching hebben gevolgd?

Is het in de paardensport niet juist belangrijk om een mental coach te hebben?
De prestatie druk, faalangst, overperfectionisme wordt immers door het paard overgenomen en leidt tot mindere prestaties van ruiter én paard. Ook angst met het rijden speelt een grote rol voor veel ruiters.

Wie van de bokkers heeft ervaring met een (afgestudeerde) mental coach (in de paardensport)?
Hoe gaat die te werk?

Ben heel benieuwd!!

marloezzke

Re: Mental Coach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:09

Komt dit doordat er weinig mensen zijn met écht verstand van zake die tevens een opleiding mental coaching hebben gevolgd?
ik denk dat het iets van de laatste jaren is dat we er van bewust zijn dat het mentale aspecht meer impacht heeft dan dat we ooit hebben gedacht. een paard voelt je precies aan en dat heeft heel veel invloed op je rijden. met name de modernere manier van rijden kijkt hier heel erg naar, de klassieke manier van rijden was daar veel minder mee bezig. mede daarom komt het steeds meer naar voren.

Is het in de paardensport niet juist belangrijk om een mental coach te hebben?
De prestatie druk, faalangst, overperfectionisme wordt immers door het paard overgenomen en leidt tot mindere prestaties van ruiter én paard. Ook angst met het rijden speelt een grote rol voor veel ruiters.

ik vind het persoonlijk zeer belangrijk om een metalcoach te hebben en wanneer je je dat niet kunt veroorloven, het ontzettend belangrijk is dat je er zelf mee bezig bent en je er ook van bewust bent.

Wie van de bokkers heeft ervaring met een (afgestudeerde) mental coach (in de paardensport)?
Hoe gaat die te werk?

een aantal mensen die ik ken heeft mee gedaan aan een cursus met rico schruier (weet niet of ik het goed schrijf) en waren daar erg positief over, ik had daar ook aan deel willen nemen maar helaas is dit niet gelukt en wil in de toekomst het zeker wel doe.
wel ben ik bekend met het boek, "winnen door de kracht van positief denken" wat ik erg goed vond en waar hele nuttige dingen in staan en dat ik heel vaak nog terug op val. dit boek heeft me zeker geholpen en ik sta er heel erg voor open!