Hoe jong paard hoeven uitkrabben aanleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Hoe jong paard hoeven uitkrabben aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 14:31

Ik weet niet of dit hier goed staat, anders mijn excuses!

Ik heb sinds 1 dag (jaja) een 3,5-jarige ruin in mijn bezit. Hij is zadelmak sinds een week of 8 en het is een best nuchter dier.
Ik was hem vandaag eventjes lekker aan het poetsen en toen wilde ik zijn hoeven uitkrabben maar ik kwam er dus achter dat hij dit nog niet goed kent. Voorbenen gaan nog (hij gaat snel hangen omdat hij anders zijn evenwicht verliest) maar zijn achterbenen zijn nog geen succes. Op het moment dat ik hem op til probeert hij zijn been ''terug'' te krijgen door om zich heen te slaan. Schijnheilig

Let wel: ik weet dat dit puur een onwetendheid is, hij is niet vals of iets dergelijks, in tegenstelling! Hij snapt er alleen nog niet zo veel van Haha!

Hoe los ik dit het beste op zonder dalijk een klap voor mijn hoofd te krijgen en dat hij het gaat snappen?

Lielle

Re: Hoe jong paard hoeven uitkrabben aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:33

Eerst een paar keer afspuiten, tot hij niet meer reageert op de straal. Dan lang touw pakken, om de hoef heenslaan, uiteinden vasthouden en daarmee optillen. Je kunt dan uit de buurt blijven zodat hij je niet raakt en toch blijven vasthouden.

-> OMG

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:42

lielle dat vind ik een vreselijke aanpak! doe het rustig aan! til alleen eerst het voetje op zonder uit te krabben.. laat ze dan weer los en beloon dr.. als ze dr evenwicht niet meer heeft laat dan gewoon los en begin opnieuw.. iedereen verliest wel eens dr evenwicht toch.. en in het begin is het zeker moeilijk om voor het eerst op 3 benen te staan.. maar let wel op dat ze niet op je gaat hangen omdat ze dan hoopt dat je ophoudt.. daar naar beginnen met uitkrabben maar ff.. comando's zoals voetje is ook makkelijk.. heb geduld.. probeer het elke dag en beloon als het goed gaat.. zodra je gaat straffen kunnen ze dit als negatoeve ervaring zien!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:44

Paard los zetten, wel een touw eraan, gooi deze maar over zijn hals. Voorvoet pakken en vast blijven houden als ie weg probeert te komen.. belonen met iets wat hij lekker vind..

Heb ook enkele veulens met hoefsmid-trauma's moeten leren voetjes te geven.. ging zo super..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:45

tikkie schreef:
lielle dat vind ik een vreselijke aanpak! doe het rustig aan! til alleen eerst het voetje op zonder uit te krabben.. laat ze dan weer los en beloon dr.. als ze dr evenwicht niet meer heeft laat dan gewoon los en begin opnieuw.. iedereen verliest wel eens dr evenwicht toch.. en in het begin is het zeker moeilijk om voor het eerst op 3 benen te staan.. maar let wel op dat ze niet op je gaat hangen omdat ze dan hoopt dat je ophoudt.. daar naar beginnen met uitkrabben maar ff.. comando's zoals voetje is ook makkelijk.. heb geduld.. probeer het elke dag en beloon als het goed gaat.. zodra je gaat straffen kunnen ze dit als negatoeve ervaring zien!

Wat is daar vreselijk aan? Ik heb het over het achterbeen dat TS niet kan oppakken omdat hij slaat Pling Als je het touw te akelig vindt, kun je ook een flinke handdoek pakken. Het gaat erom dat je het achterbeen kunt vasthouden terwijl jezelf met je hoofd e.d. uit de buurt blijft. Wij hebben het zo al heel wat paarden aangeleerd, die nu allemaal de braafheid zelve zijn bij de smid.

Voorbeen is een ander verhaal, daar kies ik exact dezelfde weg als jij.

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:11

mij paard deed het ook toen ik dr kocht.. die gebon te trappen als ik het been opgetild had.. dees bleef ik vast houden tot ze even op hield.. en dan liet ik los als beloning.. dit paard tilt nou als geen ander het been op.. als je op een afstandje voetje zegt tilt ze hem al half op! haha maarjah paarden verschillen:P maarjah we hebben elkaar verkeerd begrepen ik dacht dat je dit met alle 4 de benen wou doen.. hoewel ik het nog niet bij de achterbenen zo zou doen..

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:12

Waarschuwing voor het optillen van de hoeven, duik nooit direct op de hoef af, maar laat het paard jou hand volgen. Daarmee bedoel ik dus dat als je een voorbeen wilt, je had bijv op de schouder van het paard legt en dan langzaam naar beneden tot op het punt waarop jij voet vraagt. Voor de achterbenen, begin maar op de rug! Het paard kan jou dan precies volgen, en hiermee voorkom je iig slaan door schrikken.
Als het paard achter gaat slaan om het been terug te krijgen is de manier van lielle een veilige oplossing. Ikzelf probeer altijd gewoon vast te houden totdat het paard ook maar een seconde ontspant, gelijk terugzetten die hoef! Maar als de situatie te gevaarlijk wordt probeer ik het ook met een touw.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 15:29

Bedankt! Ik ga zeker dat van Lielle proberen voor de achterbenen. Voor lukt me wel maar achter is erg link als een paard gaat slaan (en hij is nog superlenig ook haha).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:12

Tikkie, ik heb ervaring met een paard dat al sloeg als je naar zijn achterbeen wees. Dan heeft vasthouden tot ze ophouden weinig zin.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:25

Hij is ook nog erg slap achter. Ik denk dat het hem moeite kost.Dat met het touw gebruik ik ook altijd bij jonge paarden en paarden die slaan. En goed belonen zodra hij zijn hoef netjes stil houdt

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:26

tja lielle haha dan word het moeilijker:P maar hoe kreeg je dan het touw er om heen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:07

lang touw en vanaf de knie omlaag laten zakken Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:18

Touw op de grond leggen, paard een stap naar voren laten zetten?

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:39

nou ik ben ook begonnen met afspuiten totdat ie niet meer reageerde.
daarna zijn achterbenen(voorbenen gingen heel goed) wassen en poetsen, dan wordt dat gepruts aan zijn achterbeen normaal, en daarna langzaam optillen. en vooral veel werken met je stem. belonen en stel hem op zijn gemak.

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:42

het gebruik van een touw vind ik ook niet echt mijn manier.
je kunt ze er alleen maar gekker van maken.
straks heb jij dat om zijn achterbenen geknoopt en raakt hij los door paniek, touw nog om de achterbenen..................... succes met de ravage die je aanricht. conclusie daarna wens ik ook je smid succes met de achterbenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:49

Naar het optillen van het achterbeen met het touw moet je ook toewerken.

Even een quote van mezelf:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:51

jeske333 schreef:
Paard los zetten, wel een touw eraan, gooi deze maar over zijn hals. Voorvoet pakken en vast blijven houden als ie weg probeert te komen.. belonen met iets wat hij lekker vind..

Heb ook enkele veulens met hoefsmid-trauma's moeten leren voetjes te geven.. ging zo super..

Yeah right...van een veulen kun je het qua kracht nog winnen, van een 3,5 jarige toch echt niet meer. En belonen op het moment dat hij weg wil gaat hem alleen nog bevestigen in zijn gedrag dat hij weg wil....

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:50

Ik heb ook goede ervaringen met touwtje. 2,5-jarige merrie mepte als je gewoon met de hand haar achterbenen wilde 'vragen'. Met touwtje 2 keer gedaan en daarna ging zonder touwtje super.
Het is makkelijker als je jonger begint hiermee....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:10

Begrijpend lezen is moeilijk zeg.. ik zal het even heel duidelijk uitleggen.. je moet een paard natuurlijk niet belonen als ie weg wil, maar als ie zich overgeeft en jij zijn voet vast mag houden.....

Sommige kunnen echt niet zelf nadenken...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:11

het staat er ook wel dubbelzinnig geformuleeerd, lees maar even terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:42

Nog niet zo lang geleden de smid bezig gezien met een veulen (3 maanden), dat hem echt aan het halstertouw dwars over het terrein heen sleurde...(en de smid maar voorzichtig zijn om niet teveel druk op het touw en het halster te leggen vanwege deventuele blessures aan de nek) Dus los laten staan was bij dat paard ook helemaal verkeerd geweest. Voorvoetje met kracht blijven vasthouden resulteerde in een veulen dat er bij ging liggen...iedere keer weer. En als het veulen lag, bleef het ook liggen.

Wat was jouw advies daarop geweest?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:54

Dat het paard voetjes moet kunnen geven voordat de smid komt?? En zelf met een hamer er tegen aan tikken, en het been naar voren oefenen..

Op deze manier heb ik 5 getraumaiseerde veulens weer goed bij de smid gekregen. Er gaat alleen tijd in zitten.. Deze veulens sloegen al alle kanten op als je al naar zijn voeten keek.. heb zelfs eerst ervoor moeten zorgen dat de benen weer poetsbaar waren..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:00

Paard kan voetjes geven...bij de eigenaren. Bij de smid gaat hij er bij liggen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:21

Dan weet ik het ook even niet meer.. (een oude hoefstal misschien???)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:53

Hoefstal is er niet. Misschien toch de touwmethode proberen?