het chippen van een KWPN-er in het buitenland

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

het chippen van een KWPN-er in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 17:13

Gisteren heb ik weer de entingen in orde gemaakt voor komend jaar en eigenlijk had ik hem gelijk willen laten chippen. Nu zei de DA dat dit via het KWPN veel sneller zou gaan (ivm ontbreken bureaucratische onzin, omdat het in Belgie allemaal pas in 2008 verplicht wordt).

Ik kan helaas op de KWPNsite niet vinden hoe het chippen van een paard dat in het buitenland gestald staat in zijn werk zou moeten gaan. Iemand toevallig al ervaring mee?

(ik heb uiteraard ook naar het KWPN gemaild maar het is nu vrijdagavond, en sowieso is het KWPN meestal niet zo erg snel Knipoog )

Anoniem

Re: het chippen van een KWPN-er in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:35

Bij ons heeft de DA het paard gechipt en mij een formlier en stickers gegeven.
Deze hele handel heb ik opgestuurd naar het KWPN en die hebben het in het paspoort verwerkt.
Lijkt mij dat het net zo gaat als je de papieren vanuit België opstuurt.
Dit is al wel weer een jaar of 3 geleden, tegenwoordig chipt de veulenschetser als hij het veulen komt schetsen en komt alles direct in het paspoort.
Let wel op dat het KWPN een stempel op de stickers met de transpondercode zet, anders kun je problemen krijgen als je gaat starten....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 18:49

Zo is het idd ook altijd gegaan toen ik nog in Nederland woonde/op stal stond. Ja
Maar de DA legde uit dat het hele systeem in Belgie nog niet op gang is (weer typisch Belgisch maar allez...) dus dat moet dan via allerlei instanties. Misschien dat ik de veulenschetser dan moet contacteren? Paard is al wel drie jaar geschetst natuurlijk Clown

Bedankt voor de tip van de stempel, ik zal erop letten! Kan me herinneren dat mijn vorige ook geen stempel had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:13

Urielle schreef:
Bedankt voor de tip van de stempel, ik zal erop letten! Kan me herinneren dat mijn vorige ook geen stempel had.

Heeft dit jaar de winnaars van de Hippiade M1 en M2 hun titel gekost....Scheve mond

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:06

Ik zou gewoon rustig afwachten totdat die Belgen een beslissing nemen. Het zou zomaar kunnen dat ze ook beslissen om het NIET in te voeren, zoals enkele andere europeesche landen al hebben gedaan. Ik bedoel: waarom zou je de kosten maken zolang de noodzaak er niet is. Toegevoegde waarde heeft de chip niet, eigendomsregistratie al helemaal niet, dus erg zinvol is het allemaal niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 15:30

Ik ga in Nederland lessen en op concours dus ik moet eind van het jaar maken dat mijn paard gechipt is om in Nederland over de weg te kunnen, vandaar Lachen
In Belgie wordt het vanaf 2008 verplicht dus anders zou ik wel wachten idd .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:15

Urielle schreef:
Ik ga in Nederland lessen en op concours dus ik moet eind van het jaar maken dat mijn paard gechipt is om in Nederland over de weg te kunnen, vandaar Lachen
In Belgie wordt het vanaf 2008 verplicht dus anders zou ik wel wachten idd .

Weet je dat zeker?? Je moet voldoen aan de eisen in het land van herkomst. Dat is een soort kapstok-artikel, waar je zeer waarschijnlijk ook de NHS aan kunt ophangen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 23:01

Op het aanvraagformulier voor mijn startkaart staat ook vermeld: Het mutatieformulier startkaartaanvraag dient duidelijk en volledig te worden ingevuld en te worden voorzien van kopieën van de pagina's met het registratienummer, de afstammings- en identificatiegegevens en het transpondernummer zoals opgenomen in het bij het betreffende paard/pony behorende paardenpaspoort. Het is dus noodzakelijk dat het paard/pony van een transponder (chip), waarvan het nummer correspondeert met het bij het betreffende paard/pony behorende paardenpaspoort, voorzien is.

Ik weet het verder niet, maar volgens mij ben ik wel gebonden aan de eisen van de KNHS daarin.

Over het transport an sich: Ik heb destijds geinformeerd en ik moest officieel een paspoort, chip en gezondheidsverklaring hebben. Ben dus al illegaal aan het doen want ik pieker er niet over om 2 a 3 keer per week een gezondheidsverklaring a 50 Euro op te laten stellen. De boete is goedkoper Bloos